För mig är det nog så att det bästa vi kan göra är att vara tydliga med vilken typ av rollspel och/eller äventyr som ska spelas. Förväntningarna är ju så väldigt annorlunda om man spelar Drakar och Demoner med mig som SL eller om man spelar Kult med mig i förarsätet.
Jag har ju spelat några år, och oftast med vänner som jag känner sedan förut så då är det enkelt tycker jag att balansera vad man tycker är okej. Men det är också sällan jag känner något behov av att testa gränserna, det mesta jag spelleder kan väl liknas med en actionfilm på tv en fredagskväll.
Jag minns dock när Rising spelledde nått Chronopia där det var så utflippat konstigt att jag inte kunde "koppla på" äventyret så att säga. Inget jag blev upprörd över, men det var inget jag tyckte var så himla kul heller. Men så är jag ju rätt pryd också.
Vi skämtade lite om det efteråt, för det var så tydligt att jag inte hängde med på vad som hände.
Det blir väl viktigare med säkerhetsverktyg (oavsett om man vill kalla dem det eller inte) om jag spelleder på konvent eller online, där jag inte känner spelarna alls och där det kan vara rätt stort åldersgap mellan mig och spelarna ibland. Då är ju mina erfarenheter och verktyg för att hantera olika upplevelser rätt annorlunda än kanske någon som är 15 år och tycker att tonårslivet är det värsta som finns i hela världen.
Sen verkar det som om det är mer vanligt med säkerhetsverktyg i utforskande indie-spel än i VJR*, och jag spelar ju mest just VJR. Men det är bara en känsla jag har, jag har inget underlag för det.
Vissa poddar jag lyssnat på spelar ibland på sätt som jag inte klarar av att lyssna på, och som jag troligen skulle ha svårt att spela själv, till exempel extrem diskbänksrealism med mycket relationsdrama eller body horror.
Men en sak har jag jättesvårt med. Trenden att spelarna ska beskriva hur deras rollpersoner gör när de levererar den dödande stöten/hugget/slaget/eldbollen. Jag klarar aldrig att göra det mer spännande än "ööööh, jag hugger orchen i hjärtat och den dör", medans andra spelare inte har något problem med mycket mer grafiska beskrivningar. Och jag har så svårt att lyssna på det ...

Inte så att jag blir upprörd, men det känns lite ... grisigt ... tycker jag.
Så det berättar jag för spelledaren.
Summa summarum, jag använder inte formella säkerhetverktyg, men har inga problem med att andra använder dem. Om någon skulle be mig att använda det när jag spelleder skulle jag göra det.
/M
*Vanligt Jävla Rollspel