Japanresan del 1: Visum. Hjälp!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
När jag läser VISA FAQ:en som du länkade till så tolkar jag det som att det behövs två saker (förutom själva visumansökan):
  • (enligt note 2): Information inskickat till ERFS-systemet, vilket borde ge dig ett "certificate of completion of registration"
    • Som du och andra är inne på: länka den sidan till din kontakt i Japan som bjuder in dig och be honom/henne att hjälpa dig.
  • (enligt note 1): Ett "certificate of eglibility". Det är lite luddigt, för texten i "note 2" antyder att det kanske räcker med att skicka in saker till ERFS? Men, hade det varit jag så hade jag bett min japanska kontakt om ett "certificate of eglibility" också, för säkerhets skull.
    • Länkarna från "visa_faq_2022.pdf" tar dig vidare till information om exakt hur det går till, bland annat genom detta fina flödesschema.
Nu när jag läste Note 2 lite mer nogrannt så står det ju faktiskt där att det är företaget som tänkt bjuda in mig som ska registrera grejer till systemet. Och att certifikatet sedan utfärdas som officiellt brev av myndigheterna.

Jag antar att det är därför som det (kanske) räknas som typ motsvarande ett CoE? Om jag kollar svaret på Q7 så känns det åtminstone där ganska tydligt som att jag inte borde behöva ett CoE… Men jag tänker att min japanske kontakt lär ha bättre möjligheter överlag att kolla upp saker med de japanska myndigheterna etc.

(Nej, jag har inte mailat honom ännu, ska göra det idag eller imorgon)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Nu när jag läste Note 2 lite mer nogrannt så står det ju faktiskt där att det är företaget som tänkt bjuda in mig som ska registrera grejer till systemet. Och att certifikatet sedan utfärdas som officiellt brev av myndigheterna.

Jag antar att det är därför som det (kanske) räknas som typ motsvarande ett CoE? Om jag kollar svaret på Q7 så känns det åtminstone där ganska tydligt som att jag inte borde behöva ett CoE… Men jag tänker att min japanske kontakt lär ha bättre möjligheter överlag att kolla upp saker med de japanska myndigheterna etc.

(Nej, jag har inte mailat honom ännu, ska göra det idag eller imorgon)
Yes, min tolkning är att det är din japanske värd som ska göra saker både för "certificate of completion of registration" och för "certificate of eglibility", och att sakerna som han/hon skall göra inte är beroende av att det skall finnas ett befintligt pass. Så det kan nog vara en god ide att låta din konakt börja den processen.

(Jag bör vara tydlig med att jag blivit nekad arbetsvisum till Kina, inte färre än två gånger, så ta kanske just mina tips med en rejäl nypa salt ;) )
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Wow, nice!



Är det så att det inte gäller för business-resande eller är det bara att just den där texten fokuserar på turister?
Kolla med ambassaden, men oavsett så behöver du inte längre oroa sig för att inte komma in i Japan. :) Det som gäller på ett turistvisum(alltså att åka dit utan att söka visum) är ju att du inte får arbeta med lön när du är där. Nu har jag ingen koll på exakt vad och hur ditt kontrakt med dina japanska medarbetare fungerar, men så länge du inte får en direkt lön för arbetet du gör i Japan så kan du åka dit som turist.

Nu arbetade jag en del i Japan på studentvisum… Vilket man inte fick när jag var där, men det fixade sig ändå och min status kom självklart att ändra sig när jag väl var gift med en japanska.

Så att åka till Japan som turist lär fungera om du inte får ut en redig hög med pengar för ditt besök. Om du mot förmodan kommer tjäna en rejäl slant på ditt besök i form av lön etc, så ser det ut som du behöver söka ett business visa precis som du tänkt innan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har japanska ambassaden uppdaterat sin hemsida iaf. Och där anger de ju inte att det bara skulle gälla turister – "From 11 October 2022, the visa exemption arrangements will resume."

Jag funderar därmed på att skicka ett nytt meddelande till min japanske kontakt och se hur läget ligger. Jag har inte fått något svar sedan mitt senaste mail; min dum-hjärna har ju försökt få mig att tolka det som att han försöker dra sig ur och inte orkar hålla på och tjafsa med den dumme neurotiske svensken mer. Alternativt att han bara inväntat den här informationen om den 11:e.

Jag har ju ansökt om pass – beräknad handläggningstid 11 veckor. Beräknas vara klart v50 enligt den här sidan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har japanska ambassaden uppdaterat sin hemsida iaf. Och där anger de ju inte att det bara skulle gälla turister – "From 11 October 2022, the visa exemption arrangements will resume."

Jag funderar därmed på att skicka ett nytt meddelande till min japanske kontakt och se hur läget ligger. Jag har inte fått något svar sedan mitt senaste mail; min dum-hjärna har ju försökt få mig att tolka det som att han försöker dra sig ur och inte orkar hålla på och tjafsa med den dumme neurotiske svensken mer. Alternativt att han bara inväntat den här informationen om den 11:e.

Jag har ju ansökt om pass – beräknad handläggningstid 11 veckor. Beräknas vara klart v50 enligt den här sidan.
Som sagt, passet lär vara nog så länge du inte kommer arbeta med lön under din vistelse. Var inte neurotisk, jag är likadan och tror alltid det sämsta så jag är inte rätt person att ge råd. Men trots det så försök, det ordnar sig till slut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
FACIT:
OK, nu är jag ju tillbaka från Japan och jag tänkte gå igenom de här trådarna och liksom… göra ett litet bokslut, eller vad man ska säga.
  • Passet gick oväntat snabbt och enkelt att få.
  • Det behövdes inget visum alls.
  • Visit Japan Web är en förhållandevis enkel webbsida att använda sig av. Och allt jag behövde för att komma igenom immigrationskontrollen och allt det ndra på Narita var passet och skärmdumpar från den sidan (diverse QR-koder etc).
 
Top