Japanresan del 1: Visum. Hjälp!

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Undvik Aeroflot om du kan. Det är möjligt att alla gör det numera, men detta flygbolag har gett mig flera av mitt livs värsta flygupplevelser, bla en landning i så brant lutning att folk spydde. Detta medan de gulnade plastpanelerna i interiören skallrade oroväckande, som om de var på väg att lossna. Under själva resorna var dessutom servicen konstant gräslig.
 

Henaiy

Veteran
Joined
16 Oct 2004
Messages
62
Location
Salem
Du behöver inget visum om du är svensk medborgare. Så länge du inte tänker stanna över en månad.
Just nu får endast vissa turister komma in i landet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Varför kontaktar du inte japanska ambassaden i Stockholms visa avdelning och frågar vad som gäller ?

Alternatively, you can also contact "The Japan VISA Information Hotline", which is available in English, 24/7 (Telephone: +46-(0)10-102 03 63)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Första gången jag flög utomlands själv var till Japan, då var jag 22 :) Men allt du skriver gäller just nu. Vid frågor tveka inte att ringa eller faktiskt boka besök på konsulära avdelningen på ambassaden i Stockholm. Du bor trots allt i Stockholm och för mig och min familj som bor i Karlstad har det varit minst sagt krångligt att ordna saker via ambassaden då vi behövt pendla mellan städerna för barnens japanska pass etc.

Och det krävs mycket riktigt visum just nu för att komma in i Japan om man inte själv är medborgare då. Inga turister annat än i utvalda resgrupper släpps in. Business visa är helt klart det enklaste sättet för dig att åka till Japan om de inte hinner ändra reglerna innan din avresa. Under normala omständigheter hade du behövt ditt pass, flygbiljetter och ditt bankkort för att klara dig då du fyllt i ett sorts visum ombord på planet innan landning som gäller i tre månader.

Men nu är det som sagt krångligt och jag är lika neurotisk som du gällande sådana här saker Krank. Min fru klagar alltid på att jag är nervös och har kontrollbehov över saker jag inte själv kan styra över, för jag är säker på att du kommer göra rätt gällande visumet. Som sagt, kolla annars med japanska ambassaden.

Att resa inom Japan är inte svårt... Det kan dock vara dyrt, speciellt om man skall åka med Shinkansen"snabbtåg".

Du kommer fixa det här så oroa dig inte! Sök det du kan söka så tidigt som möjligt och än en gång, fråga ambassaden! Uppgifter gällande exakt hur visumprocesserna fungerar ändras tyvärr rätt ofta och ibland i ologisk riktning och inte jämt via engelskspråkiga kanaler. Detta gjorde att jag fick krångla en del och min fru fick ringa ambassaden för att ta reda på vad som gällde just nu.

Gällande det rekommenderade brevet du skall skicka, fråga ambassaden om du(hellre vill det) kan lämna in alla saker tillsammans(så slipper du oroa dig över postnords möjlighet att mörda ditt pass) direkt till ambassaden. Det var så vi gjorde då jag var orolig över mitt pass som jag fick åka land och rike runt för att få tag på. Nu åkte inte vi till Japan i somras på grund av att vi hoppas att reglerna i landet men också att kraven för inresa normaliseras. Dock gick jag igenom hela ansökan om ett spouse visa och det var mer eller mindre exakt samma sätt och handlingar som behövdes för mig som nu behövs för dig.

Med vänlig hälsning, Minimoni och hoppas att reglerna för inresa samt reglerna väl i Japan normaliseras eller lättas på snarast.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Stort på riktigt! Jag har varit där flera gånger och det är en upplevelse av rang (särskilt första gången!). Försök att njuta av den. Japaner respekterar andras behov avlugn/personal space (utom på tågen)/egen tid osv så det kommer att bli kanon detta!
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Undvik Aeroflot om du kan. Det är möjligt att alla gör det numera, men detta flygbolag har gett mig flera av mitt livs värsta flygupplevelser, bla en landning i så brant lutning att folk spydde. Detta medan de gulnade plastpanelerna i interiören skallrade oroväckande, som om de var på väg att lossna. Under själva resorna var dessutom servicen konstant gräslig.
Air China likaså, de var visserligen billiga men att endast visa kinesiska kostymdramer på den lilla skärmen man har framför sig med enbart olika inhemska sätt att texta på som "översättningsalternativ" gjorde inte heller resan roligare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Japan är i praktiken stängt för utlänningar just nu.
I juni besökte 8000 utlänningar japan.
Innan pandemin kom det 20000 om dagen.

Nu (eller iallafall för någon vecka sedan) så var det ENDA sättet att komma in i Japan via en grupp.
Man fick INTE komma in som ensam resenär.

Jag vet att de är på väg att lätta restriktionerna, men även efter lättnader är det fortfarande så mycket byråkrati att Kafka skulle ha blivit avundsjuk.
Att du som lekman lyckas göra en korrekt visumansökan är minimal.

Lita inte på att du kan använda en svensk app för COVID-bevis i japan.
Om de säger att det finns en japansk app är det OK - men behärskar du japanska tillräckligt väl för att hantera en japansk app?

Ha ALLTID allt utskrivet på papper ifall elektroniken skulle fallera.

Låt ett proffs göra arbetet åt dig:

Ja, det kostar pengar, men det är värt vartenda öre.
Jag jobbar på resebyrå och vi skickar alla kunder som behöver visum till visumpartner.
Ibland får vi kunder som tycker att de kan själva, av dessa är det c:a 1 på 20 som lyckas, resten måste ändå söka hjälp - och i ett par fall har de inte kunnat resa för de strulat till det så mycket att deras visum inte blev färdigt i tid.

Nu består allt krångel till Japan på COVID-restriktioner.
Det kan hända att restriktionerna släpper till sportlovet, men jag skulle inte sätta många kronor på det.

Här är en kul video som är mindre än en månad gammal:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Undvik Aeroflot om du kan. Det är möjligt att alla gör det numera, men detta flygbolag har gett mig flera av mitt livs värsta flygupplevelser, bla en landning i så brant lutning att folk spydde. Detta medan de gulnade plastpanelerna i interiören skallrade oroväckande, som om de var på väg att lossna. Under själva resorna var dessutom servicen konstant gräslig.
Air China likaså, de var visserligen billiga men att endast visa kinesiska kostymdramer på den lilla skärmen man har framför sig med enbart olika inhemska sätt att texta på som "översättningsalternativ" gjorde inte heller resan roligare.
I vilket århundrade lever ni i? :)

Europeiska sanktioner har i praktiken stängt Ryssland.
Och Aeroflot är ett ryskt bolag.
Det går INTE att boka Aeroflot nu.

Just nu är Japan det tredje svåraste landet att ta sig in i.
Svårast är nordkorea.
Näst svårast är Kina - för kina har om möjligt ännu mer COVID-restriktioner än Japan.
Det går INTE att boka Air China nu.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
I vilket århundrade lever ni i? :)

Europeiska sanktioner har i praktiken stängt Ryssland.
Och Aeroflot är ett ryskt bolag.
Det går INTE att boka Aeroflot nu.

Just nu är Japan det tredje svåraste landet att ta sig in i.
Svårast är nordkorea.
Näst svårast är Kina - för kina har om möjligt ännu mer COVID-restriktioner än Japan.
Det går INTE att boka Air China nu.
Eftersom jag inte har för avsikt att resa med Air China så har jag inte undersökt möjligheten att resa med dem. Tyckte dock att jämförelsen med Aeroflot var intressant då mina erfarenheter med Air China var så lika det Oscar Silverstierna sade. Sen att det inte går att boka med dem nu får väl då ses som ett plus. Så förstår faktiskt inte din syrlighet bara för att jag och en annan forumet utbyter erfarenheter från resor, det lär finnas fler flygbolag som är som Aeroflot och Air China som faktiskt fortfarande går att boka. och vem vet om Air China kommer gå att boka när Krank väl ska resa?

Och man kan komma in i Japan som ensam resenär med business visa, har själv bekanta som rest dit just via ett sådant. Det du säger om grupper gäller just turister, utvalda grupper endast som får resa in som turister. Jag själv fick mitt Spouse visa genom att jag och min fru talade med ambassaden och fixade det som behövde ordnas och det var ännu mer restriktioner när jag fick mitt visum än det är nu. Sen att det är svårt att komma in betvivlar jag inte, finns trots anledningar till att vi anstod från att faktiskt resa trots allt jävla arbete jag och min fru gjort för mitt visum. Dels ville vi gärna att min mor och mina bröder samt deras familjer skulle följa med(detta då de brukar följa med och är goda vänner med min frus släkt), men det var uppenbarligen inget som var möjligt. Sen kvarstår många restriktioner inom landet, uttalade och outtalade. Det är tex rent juridiskt ok att resa inom Japan, men många ser det som väldigt fult att göra just detta under rådande omständigheter, så att jag som definitivt inte ser japansk ut skulle resa runt och kolla på de saker som fortfarande finns att se utan problem, lär knappast vara något som uppskattas av den Inhemska befolkningen. Så vi valde att skjuta upp resan ännu en gång… Sist vi var där var 2019 och mina barn saknar sin mormor, morfar, kusiner och andra släktingar och min fru saknar självklart sina föräldrar, syskon och resten av släkten.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Japan är i praktiken stängt för utlänningar just nu.
I juni besökte 8000 utlänningar japan.
Innan pandemin kom det 20000 om dagen.

Här är en kul video som är mindre än en månad gammal:
Fast det där är väl inte riktigt relevant? Vet inte om det är semantik men enligt den här sidan så hade Japan 102k utlänningar som besökte Japan under Juni, och jag gissar på skillnaden att dom flesta inte är där som turister utan som 'business', vilket ju är exakt det som Krank tänkte göra. https://www.tourism.jp/en/tourism-database/stats/inbound/

Mitt tips annars är att säga till din japanska kontakt att i Sverige så brukar alla rollspelsproducenter flyga business-class, och att det förstås är vad du också förväntar dig :) (Det är störigt mycket bekvämare även om det är mer än dubbelt så dyrt, så passa på när nån annan betalar)
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag vet att det följande är ungefär som när en av vår familjs katter springer bort, och vi postar om det i nån grupp på Facebook, och man ser en notis om att det har kommit svar och förväntar sig att det kommer att vara verkliga nyheter om kattskrället, men så är det bara folk som vill skriva att "åh lycka till, hoppas ni hittar katten", MEN -- men, ändå, som en kille som känner igen det där med att komma från arbetarklassen och aldrig ha varit utomlands under uppväxten, utöver nån Danmarksresa som vi väl sparade till i två år först, och som heller inte åkte nån annanstans förrän jag var en tjugofem år kanske, så vill jag ändå säga -- åh lycka till, antar jag. Lycka till, jag tror det kommer bli fett. Det lär ju också bli gött att komma dit som spelskapare istället för att bara vimsa runt som turist, på nåt sätt. Kanske få hänga på en person som bor där och vara i någon sorts halvvardag. Det är enda sättet att resa på egentligen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag vet att när jag sökte studentvisum till Japan så hängde vi på ambassaden i Stockholm några gånger och fick lite hjälp med pappirerna, gick smidigt
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet att när jag sökte studentvisum till Japan så hängde vi på ambassaden i Stockholm några gånger och fick lite hjälp med pappirerna, gick smidigt
Samma här, men då rådde inte covid-restriktioner och Japan hade heller inte stängt sina dörrar mot omvärlden. Det är verkligen annorlunda nu på alla plan. Jag som är gift med en japansk medborgare sedan 16 år tillbaka och vi har två barn tillsammans som har dubbla medborgarskap, det var krångligt för mig att få ett spouse visa för i somras/tidig höst. Normalt sett är det skitenkelt att åka till Japan men nu är det krångligt. Dock är jag säker på att ambassaden precis som för dig, kan reda ut eventuella krångligheter för Krank :)

Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig för Krank att ta sig till Japan, men var tidigt ute med allt rörande visumet då Japan är byråkratiskt på ett vis som när det träffar svensk byråkrati, fullkomligt exploderar i ännu mer byråkrati.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Samma här, men då rådde inte covid-restriktioner och Japan hade heller inte stängt sina dörrar mot omvärlden. Det är verkligen annorlunda nu på alla plan. Jag som är gift med en japansk medborgare sedan 16 år tillbaka och vi har två barn tillsammans som har dubbla medborgarskap, det var krångligt för mig att få ett spouse visa för i somras/tidig höst. Normalt sett är det skitenkelt att åka till Japan men nu är det krångligt. Dock är jag säker på att ambassaden precis som för dig, kan reda ut eventuella krångligheter för Krank :)

Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig för Krank att ta sig till Japan, men var tidigt ute med allt rörande visumet då Japan är byråkratiskt på ett vis som när det träffar svensk byråkrati, fullkomligt exploderar i ännu mer byråkrati.
Ja, jag som har ett djupt förakt för byråkrati tyckte att det var väldigt najs med någon som kunde hjälpa till. Rekommenderar att söka den hjälpen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Ja, jag som har ett djupt förakt för byråkrati tyckte att det var väldigt najs med någon som kunde hjälpa till. Rekommenderar att söka den hjälpen!
Saker som definitivt är starkt ångestladdade för mig:
  • Ringa till folk, institutioner, eller något annat. Telefoner är The Worst.
  • Gå och prata med folk.
Så om jag ska ge mig ut på något sådant äventyr som att faktiskt fysiskt "hänga på" (eller ringa till) ambassaden så kommer det nog krävas viss… uppladdning. Och kanske hjälp.

(Å ena sidan känns det så jävla fånigt att skriva sånt här – "vaddå, 'jobbigt att ringa folk'? Det är väl bara att göra? Du bara överdriver, så illa är det inte, så pass jävla handikappad kan du väl ändå inte vara?" – å andra sidan jo, det är jag nog. Jag är helt orimligt neurotisk och finns det något den här grejen verkligen visar mig så är det hur begränsad min ångest verkligen gör mig. Även om jag upplever mitt liv som väldigt fullgott, rentav njutbart med inslag av lycka.)
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Saker som definitivt är starkt ångestladdade för mig:
  • Ringa till folk, institutioner, eller något annat. Telefoner är The Worst.
  • Gå och prata med folk.
Så om jag ska ge mig ut på något sådant äventyr som att faktiskt fysiskt "hänga på" (eller ringa till) ambassadn så kommer det nog krävas viss… uppladdning. Och kanske hjälp.

(Å ena sidan känns det så jävla fånigt att skriva sånt här – "vaddå, 'jobbigt att ringa folk'? Det är väl bara att göra? Du bara överdriver, så illa är det inte, så pass jävla handikappad kan du väl ändå inte vara?" – å andra sidan jo, det är jag nog. Jag är helt orimligt neurotisk och finns det något den här grejen verkligen visar mig så är det hur begränsad min ångest verkligen gör mig. Även om jag upplever mitt liv som väldigt fullgott, rentav njutbart med inslag av lycka.)
Du är inte alls fånig! Jag måste ringa folk dagligen i mitt jobb och ändå hatar jag att ringa till företag/institutioner med mera. Jag kan dra mig i en vecka för att ringa banken när jag måste göra det. Så känn dig inte alls tramsig! Det här är jobbigt och att be om råd/hjälp är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig för Krank att ta sig till Japan, men var tidigt ute med allt rörande visumet då Japan är byråkratiskt på ett vis som när det träffar svensk byråkrati, fullkomligt exploderar i ännu mer byråkrati.
Det känns som att mina möjligheter att vara tidigt ute är en smula begränsade givet att jag inte verkar kunna ansöka innan jag har ett pass, och även om jag skulle lyckas få en tid i morgon så lär jag få passet tidigast i typ december.

Men jag antar att det övriga kring kan fixas innan? ERFS och eventuellt "certificate of eligibility" och sådär.


Min plan just nu är att sitta och må dåligt över det här ett par dagar till, och vara tacksam över alla svar i den här tråden även de som får min ångest att knyta sig, och sedan försöka formulera vad jag uppfattar som den Korrekta Proceduren. Och sedan maila Ken och sammanfatta – "Det här är vad jag fått fram / förstått, och sedan säger många att det ska vara extra svårt just nu. Antar att det är business visa vi ska satsa på? Kan du kolla upp vad som krävs för ERFS och certifikat och grejer, och hjälpa mig räkna ut vem av oss som ska göra vad för maximal chans att lyckas få ett visum?"

Och sedan sitta och må dåligt ett par dagar till medan jag väntar på svar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Saker som definitivt är starkt ångestladdade för mig:
  • Ringa till folk, institutioner, eller något annat. Telefonr är The Worst.
  • Gå och prata med folk.
Så om jag ska ge mig ut på något sådant äventyr som att faktiskt fysiskt "hänga på" (eller ringa till) ambassadn så kommer det nog krävas viss… uppladdning. Och kanske hjälp.

(Å ena sidan känns det så jävla fånigt att skriva sånt här – "vaddå, 'jobbigt att ringa folk'? Det är väl bara att göra? Du bara överdriver, så illa är det inte, så pass jävla handikappad kan du väl ändå inte vara?" – å andra sidan jo, det är jag nog. Jag är helt orimligt neurotisk och finns det något den här grejen verkligen visar mig så är det hur begränsad min ångest verkligen gör mig. Även om jag upplever mitt liv som väldigt fullgott, rentav njutbart med inslag av lycka.)
Jag är exakt likadan Krank, tydligen ser inte andra att jag mår dåligt av att ringa folk eller att träffa för många nya människor samtidigt. Så jag antar att jag är duktig på att dölja min ångest. Eftersom jag själv just nu är rätt fullproppad just med ångestfyllda känslor då jag för första gången i mitt liv delvis är arbetslös, så är jag inte den bästa hjälpen att hjälpa andra med deras ångestproblematik. Jag bytte från en kommun till en annan och har lyckats få en anställning som dock ännu inte är 100%, så jag får nöja mig med att arbeta så mycket jag kan och får.

Men jag kan trots det hjälpa till så mycket jag orkar. skicka över om du vill ha något översatt så försöker jag eller så ber jag min fru om hon har tid att hjälpa till att fylla i ansökningar eller liknande korrekt. Jag vill verkligen inte att din ångest skall blockera din resa till Japan.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Saker som definitivt är starkt ångestladdade för mig:
  • Ringa till folk, institutioner, eller något annat. Telefoner är The Worst.
  • Gå och prata med folk.
Så om jag ska ge mig ut på något sådant äventyr som att faktiskt fysiskt "hänga på" (eller ringa till) ambassadn så kommer det nog krävas viss… uppladdning. Och kanske hjälp.

(Å ena sidan känns det så jävla fånigt att skriva sånt här – "vaddå, 'jobbigt att ringa folk'? Det är väl bara att göra? Du bara överdriver, så illa är det inte, så pass jävla handikappad kan du väl ändå inte vara?" – å andra sidan jo, det är jag nog. Jag är helt orimligt neurotisk och finns det något den här grejen verkligen visar mig så är det hur begränsad min ångest verkligen gör mig. Även om jag upplever mitt liv som väldigt fullgott, rentav njutbart med inslag av lycka.)
Absolut inte fånig, jag känner igen mig i det här. Jag har extremt svårt att ringa folk men måste ändå göra det i tjänst. Dina rädslor är absolut inte små eller fåniga. Dina rädslor är dina rädslor och ska tas på allvar oavsett. Önskar dig lycka till med resandet och visumet, själv skulle jag inte klara av en sådan resa jag behöver veta om 2 år i förväg om jag inte ska få total panik och avboka en resa. Så jag kan förstå känslan att ha rädslor som för andra kan verka fåniga.
 
Top