Japanresa del 5: Jag kan flyga, jag är inte rädd

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Om jag inte missminner mig så är det alltid anvisat att incheckat bagage ska vara olåst, så security vid behov kan kolla det. De lär bryta upp det vid behov. Låsen är för att användas när man reser med buss, är på hotellet, e.d.

Apropå hotellet, det brukar finnas kassaskåp på hotellet som du kan låsa in ditt pass i. Mest så ingen knycker det på stan. Men i Japan är nog risken att du ska bli bestulen rätt mikroskopisk...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bli inte orolig över att de håller en lång och awkward säkerhetsdemonstration på flygplanet varje jävla gång. De måste göra det på grund av regler. Flygplan är det säkraste av alla normala transportmedel, ett faktum som kan vara värt att upprepa som ett mantra för dig själv om du blir orolig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om jag inte missminner mig så är det alltid anvisat att incheckat bagage ska vara olåst, så security vid behov kan kolla det. De lär bryta upp det vid behov. Låsen är för att användas när man reser med buss, är på hotellet, e.d.
Som jag minns det gäller det där USA (ej Europa - andra världsdelar vet jag inte).

Jag tror tekniken också gått fram så mycket, att de behöver i mindre utsträckning öppna bagaget för att se vad som finns i.
Jag lämnar det ändå öppet, med en liten klisterlapp som anger koden, för att minimera risken att någon säkerhetsperson gör sönder något.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Fun fact: anledningen till att många klagar på maten som serveras på flygplan är för att dina smaklökar påverkas jättemycket, av flera olika faktorer, när du är högt upp i ett flygplan. Så mycket som 30% av smaken för sött och salt går förlorat uppe i flygplanet.

#tmyk
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
För den som är nyfiken så är det ett "Superior Double Room (Single Use)" på det här hotellet jag är inbokad på.

När jag kollade på hotellets egen officiella hemsida under "Breakfast" så hittar jag det här. Så om jag tolkar rätt är det inte så mycket "hotellfrukost ingår" så mycket som "frukostmeny man betalar typ en hundring för"?

---
Sammanfattning hittills:
  • Mat
    • Just nu tänker jag att "mackor" är det enklaste snackset för mig. Köpa typ två inplastade, knöla ner i ryggsäcken. Ska också köpa tuggummi. Nötter skippar jag nog dels för att jag inte gillar att äta nötter, men också av respekt för medpassagerarna.
    • Vätskor… Nu har flera i tråden pratat om att köpa grejer i tax/duty-freen. Men jag är ju lite fyrkantig av mig, och har svårt att få ihop det med att Emirates är just så himla tydliga på sin hemsida om att man överhuvudtaget inte får ha med sig mer än den där 1l-påsen innehållandes 100ml-behållare. Här kan man då antingen (tänker jag) ta med sig en flaska från taxfreen och eventuellt få den plockad, eller så kan man fega ur och inte ens försöka. Som ni kanske fattat vid det här laget är jag en sån person som fegar ur.
      • Försöka överkomma min generella motvilja mot att be folk om saker, och be om vatten flera gånger under resan.
    • Jag är inte superbrydd över att maten inte kommer att smaka som vanligt, eller konstigt etc. Jag är en anti-gourmand; jag kan vara lite kinkig på mat ibland men då är det mer konsistens än smak. Får jag i mig maten är det rätt lugnt, så jag klarar mig nog. Jag bryr mig inte om "matupplevelser" egentligen så länge kroppen hålls igång. Bränsle för kött-mechan liksom.
  • Flygplan
    • Jag har nu valt säten. Jag valde säkert dumt och kommer säkert att ångra mina val, men jag är nu i varje fall vid gången och hyfsat nära toaletterna vilket var det jag prioriterade.
    • Nackkudde och kompressionsstrumpor fixade, som sagt.
    • Jag ska packa med något långärmat, förutom min vanliga fodrade jeansjacka.
    • Jag är mer orolig för att jag ska vara störande mot mina medresenärer än att jag ska uppleva själva grejen som störande själv. Kan jag sitta och kolla på Sagan om Ringen i fyra timmar i en halvtrång biostol så tror jag att jag ska överleva dubbla det när jag faktiskt kan resa på mig ibland också. Mitt behov av utrymme etc är ganska modest; jag är 162cm lång och visserligen lite rund men jag har aldrig haft problem ens i ganska trånga biosalonger. Vi får väl se.
    • Jag ska ställa om klockan direkt när jag satt mig ner på planet; det kändes som ett väldigt bra råd. Jag har också ågot slags plan om att gå och lägga mig ganska tidigt ikväll och väldigt tidigt imorgon för att liksom för-vänja mig. Vi får se hur goda mina vrida-dygnet-skills är; när jag är ledig brukar ju jag och solen ha väldigt olika åsikter om när man sover resp är vaken.
  • Bytet
    • Jag ser till att vara redo att följa skyltar och delta i säkerhetskontroller i Dubai.
  • Hotellet
    • Plocka visitkort
    • Kolla nödutgångar
    • Inte anta att saker i kylen är gratis
    • Hålla utkik efter konstiga lysknappar =)
  • Annat
    • Lämnar väskan olåst, med A4 med namn och kontaktuppgifter
Frågor:
  • Handbagaget: På hylla ovanför eller under säte framför? Vilka fördelar finns med hyllan egentligen? Det känns ju som att det blir mycket enklare att börja plocka fram saker etc ifall man inte behöver krångla med hylla. Jag kan offra lite benutrymme för att slippa krångla med väska ovanför huvudet, om det bara är benutrymmet det hänger på.
  • Vätska: Är det någon i tråden som specifikt åkt med Emirates, gärna specifikt till Dubai men just det tror jag inte gör nån skillnad, och som tagit med sig en vattenflaska från taxfreen och fått ha med sig den på planet?
  • Något jag verkar ha missat?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Angående hotell, och här får någon säga om jag har fått det om bakfoten för detta är andrahandsinformation, så förväntas det inte att du ska ge dricks så det behöver du inte tänka på 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Angående hotell, och här får någon säga om jag har fått det om bakfoten för detta är andrahandsinformation, så förväntas det inte att du ska ge dricks så det behöver du inte tänka på 🙂
Jag har vid det här laget fått just detta från så många första- andra- och tredjehänder att jag tänker hålla det för sanning =)

Också en sån där grej som inte riktigt föresvävar mig som ju mest huserat i sverige; jag är vädigt obekväm med tanken på dricks.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är mer orolig för att jag ska vara störande mot mina medresenärer än att jag ska uppleva själva grejen som störande själv.
Det mest irriterande du kan göra är att, så fort skylten med fasten-seatbelts släcks, så skickar du bak ryggstödet maximalt (i liggläge/sovläge), och behåller det så hela flygningen även när du sitter upprätt och äter, så att resenären bakom dig får ett litet helvete hela resan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Alltså det är 1 liter vätska i 100ml-påsar som man får ta med sig igenom security. Efter security finns gigantiska tax free-butiker för bland annat sprit*. Så från dessa får man ta med sig helt fritt. Annars hade man inte haft någon möjlighet att ta med sig sina inköp, för man har ju redan checkat in sitt incheck-bagage (där man får ha mer vätska, om man nu så vill.. kanske mer relevant för typ en flaska shampoo). Jag har köpt vatten efter security dussintals gånger post-911 och tagit med mig på planet. Detta till flygbolag som är supertydliga med 1 liter-regeln. Däremot blir man ju såklart irriterad på att vattnet kostar dubbelt så mkt som flaskvatten brukar, men det är en annan sak.

En sak som kanske inte nämnts, det är lite lägre tryck däruppe så shampoo-flaskor (etc flaskor med vätska som saknar skruvkork) kan läcka en liten smula. Löses med en platspåse att lägga dem i.

* för övrigt en stor och ofta påpekad humor att man inte får ha med sig nåt vasst i sitt carryon-luggage.. men tre stora tjocka glasflaskor sprit? Ingen fara...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Luftburen jordnötsallergi existerar inte, så du kan lugnt äta ditt snickers ifred:



Bara som en instickare: Alla tre av dessa medger att lindriga reaktioner kan förekomma, även om det är ovanligt. Men jag tänker att även om det inte är livshotande, och även om det är ovanligt, så man kan ju kanske visa hänsyn och välja nåt annat att tugga på alldeles oavsett.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ah, nu har du ju bestämt säten, men iaf.. sätena framför nödutgångar kan inte fällas ner, och det är mer plats vid nödutgången, så dessa deluxe-benutrymme-säten går ofta för högre pris.. men det kan ibland vara värt det, iaf om man är lång. Den som är kort har en stor fördel när det gäller långflygningar...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Alltså det är 1 liter vätska i 100ml-påsar som man får ta med sig igenom security. Efter security finns gigantiska tax free-butiker för bland annat sprit. Så från dessa får man ta med sig helt fritt. Annars hade man inte haft någon möjlighet att ta med sig sina inköp, för man har ju redan checkat in sitt incheck-bagage (där man får ha mer vätska, om man nu så vill.. kanske mer relevant för typ en flaska shampoo). Jag har köpt vatten efter security dussintals gånger post-911 och tagit med mig på planet. Detta till flygbolag som är supertydliga med 1 liter-regeln. Däremot blir man ju såklart irriterad på att vattnet kostar dubbelt så mkt som flaskvatten brukar, men det är en annan sak.
Alltså, jag förstår resonemanget om varför man borde kunna köpa med sig vatten. Men jag är en otroligt fyrkantig människa, där det enda som i princip kan trumfa en så tydlig skrivelse som de har på hemsidan är att någon har en specifik upplevelse med det bolaget som motsäger den.

Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel. Och ja, jag vet att jag har en vecka framför mig av att göra fel, men jag behöver inte börja på förhand =)

Du har säkert rätt. Men min tendens är att hellre vara försiktig. Om det är begripligt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Alltså, jag förstår resonemanget om varför man borde kunna köpa med sig vatten. Men jag är en otroligt fyrkantig människa, där det enda som i princip kan trumfa en så tydlig skrivelse som de har på hemsidan är att någon har en specifik upplevelse med det bolaget som motsäger den.

Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel. Och ja, jag vet att jag har en vecka framför mig av att göra fel, men jag behöver inte börja på förhand =)

Du har säkert rätt. Men min tendens är att hellre vara försiktig. Om det är begripligt.
Begripligt! En annan sak dock. I värsta fall har du spenderat pengar på en flaska vatten du inte kan ta med. Det är inte så farligt. Medan du kan vinna en bekväm flaska vatten att ha när det är lite störigt att gå o be personalen, de går inte runt så mkt när de släcker ner lite för "sovtid".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel.
Om jag är rätt informerad så kommer japanerna aldrig berätta att du gjort fel!
(och berätta det inte för dem heller!!!)

Givit din "oro" som jag delvis delar, köp en eller två flaskor vatten på flygplatsen efter säkerhetskontrollen (även om det är lite dyrt) och ta med dig ombord. Det finns ju "pressbyrån" med +25% på priset precis innan du går på planet, så du behöver inte leta vatten i en spritbutik.

Så slipper du "tigga" ombord, och så får du inga frågor i säkerhetskontrollen.
Och räkna med att det blir ny säkerhetskontroll i Dubai, och att du får ge upp flaskorna där, för att köpa nytt vatten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Om jag inte missminner mig så är det alltid anvisat att incheckat bagage ska vara olåst, så security vid behov kan kolla det. De lär bryta upp det vid behov. Låsen är för att användas när man reser med buss, är på hotellet, e.d.
Jag låser alltid bagaget, och om koden är ändrad till "öppenkoden" när jag får tillbaka det så säger jag till om det i tullen. "Ursäkta, jag misstänker att någon manipulerat mitt bagage, då det blivit öppnat sedan jag lämnade det. Skulle ni kunna kolla det?".

Jag tänker inte ta skit för om någon lagt knark i mitt bagage.

Alltså, jag förstår resonemanget om varför man borde kunna köpa med sig vatten. Men jag är en otroligt fyrkantig människa, där det enda som i princip kan trumfa en så tydlig skrivelse som de har på hemsidan är att någon har en specifik upplevelse med det bolaget som motsäger den.

Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel. Och ja, jag vet att jag har en vecka framför mig av att göra fel, men jag behöver inte börja på förhand =)

Du har säkert rätt. Men min tendens är att hellre vara försiktig. Om det är begripligt.
Låt mig säga så här: typ 5-10% av passagerarna får stå och hälla ut vätskor i säkerhetskontrollen. Det är inte som om de släpar ut dig bakom byggnaden och skjuter dig (det gör de med folk som applåderar när planet landar, eller borde åtminstone det :) ), det är en sån där rutingrej, inget drama. Inte ens i UAE. Du tar ingen risk med att chansa, förutom din investering i en taxfree-vattenflaska.

Edit: Låt mig formulera det så här: Flygresande är inte ett minfält designat för att ställa till så mycket strul som möjligt för resenärerna. Tvärtom, det finns instruktioner och stöd hela vägen, och man kan alltid fråga. De vet att de flesta resenärer är som yra höns, och de gör allt de kan för att underlätta en okomplicerad och smidig resa. Är det något som blir problem, fråga första bästa personal, på flyget eller på flygplatsen. Är det ingen personal i närheten, bara fråga någon som ser ut som en van resenär (slitet bagage och avslappnad attityd).
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Handbagage på hylla är ju sånt som du inte behöver under flygning, men absolut inte vill ska hanteras oömt i bagagehantering och absolut inte vill riskera förlora om det vanliga bagaget får för sig att åka till Spanien eller något sånt. Och din jacka, den ska du också knöla in på hyllan. Målet är att inte behöva öppna hyllan under flygturen. Ska man inte vara borta länge tycker många att man ska försöka klara sig med bara handbagage, men jag tycker att säkerhetskontrollen är jobbigare än att vänta vid ett bagageband, så jag optar typ alltid för att lämna in minst en väska och ha med mig så lite som möjligt genom kontrollen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har antagligen trånga gångar eller något, så jag behöver tryckutjämna ofta. När det slagit lock ordentligt kan det vara riktigt svårt att få bort, och göra ont i timmar efter. Många små utjämningar under landning (och ev. under start) och det har inte varit några problem för mig. Vissa verkar inte behöva utjämna alls.

Utöver att hålla för näsan och blåsa, samt svälja/tugga tuggummi, så kan man vicka huvudet åt sidan (sträcka ut halsen under örat). Att vicka på huvudet är inte lika effektivt, men jag tycker det är trevligt att kunna rotera mellan dem, eller kombinera om det hunnit bli värre och har svårt att släppa (blåsa samtidigt som jag lutar huvudet).

Sedan, om man inte kan sova så finns det också en massa film att se på när det är långflygning. Liten skärm på sätet framför sig. Nu för tiden är det som en strömningstjänst, så man väljer själv vad och när man vill se.

Personlige så föredrar jag att inte ha mitt handbagage under sätet framför (max en plastpåse med lite godis osv), så jag kan sträcka ut benen ordentligt. Då kan jag röra mig en del utan att behöva resa på mig.

Och som redan nämnts i tråden är luften rätt kylig. Som jag tror jag nämnde i flygplatstråden, jag brukar ha en jacka eller tröja med dragkedja. Då kan jag ha den som extra "täcke" utöver filten de brukar dela ut på långflygningar.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Alltså, jag förstår resonemanget om varför man borde kunna köpa med sig vatten. Men jag är en otroligt fyrkantig människa, där det enda som i princip kan trumfa en så tydlig skrivelse som de har på hemsidan är att någon har en specifik upplevelse med det bolaget som motsäger den.

Jag säger inte att du har fel eller att du ljuger eller så. Jag är bara en oerhört feg människa som hellre har det obekvämt än står ut med situationer där jag gjort fel. Och ja, jag vet att jag har en vecka framför mig av att göra fel, men jag behöver inte börja på förhand =)

Du har säkert rätt. Men min tendens är att hellre vara försiktig. Om det är begripligt.
Jag har flera gånger tagit med vatten som jag köpt på flygplatsen (efter säkerhetskontrollen såklart) på Emiratesflyg utan att det varit några problem. Men skippa det om du känner dig osäker, och be istället om extra vatten på flyget. Det är absolut inget konstigt eller normbrytande och flygpersonalen kommer definitivt inte tycka att du gör något fel. Förövrigt kan du be om flera olika drycker när serveringspersonalen frågar vad du vill ha att dricka. T.ex. både juice och vatten. Det är också helt normalt och görs av många passagerare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
1677428796640.png


OK, så inatt sov jag mellan typ 19:00 och 03:00, enligt plan, och det funkade bra. Jag tänker göra likadant nu ikväll, så alldeles straxt går jag och lägger mig.

Den stora väskan är packad, den lilla handbagageväskan väntar tills i morgon med att fyllas på med eltandborste och laptop. Och därefter tvångsmässig kontrollvägning och mätning, såklart. Jag tror att allt är förberett, och är det inte det så får jag väl hantera det. Elektroniken ligger överst, därefter mediciner, därefter kläder, och så mycket annat har jag inte. Jag är alltså redo att rafsa ur elektroniken ganska kvickt.

I morgon är planen att åka ut till Arlanda så att jag är där vid 9-tiden. Då har SL typ två timmar på sig att krångla. Skulle jag vakna och det vrålsnöstormar så kommer jag såklart att försöka bege mig så snart jag överhuvudtaget kan istället. Men målet är att checka in 11 eller straxt därinnan.

Jag känner mig stärkt vad gäller vätska, och kommer nog att köpa två flaskor vatten efter säkerhetskontrollen. Jag har nu fått bekräftelse från två av varandra oberoende (vad jag vet) Emirates-flygare om att de tagit med vatten tidigare, så då väger det tungt nog för att jag ska våga testa.

Puuuh.
Har jag glömt något?
Helt säkert.
Är det något viktigt?
Jag hoppas inte det.
 
Top