Japanresa del 5: Jag kan flyga, jag är inte rädd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Tidigare delar i följetången: 1. visum, 2. försäkringar, 3. el, internet och pengar, 4. flygplats och packning.

Så nu är det liksom snart dags. På måndag bär det av, klickan 14:30. Jag har eventuellt hittat en person som kan tänka sig att hänga lite med mig medan jag yrar runt och hittar incheckning och sådär, men om någon här tror att ni har tid och lust att åka ut till Arlanda vid typ 11-tiden (incheckningen börjar 3.5 timme innan) så hör gärna av er, eller bara dyk upp.

Men okej, den här tråden handlar om allt som händer mellan att jag faktiskt lyckats ta mig ombord på planet (underförstått med handbagage i behåll), och att jag kliver av ett helt annat plan på Narita. Väl där blir jag upplockad av min kontakt Ken, som hjälper mig till hotellet, så i den änden tror jag att jag känner mig ganska lugn.

Så. Jag åker först ner till Dubai, där jag kommer att ha 2:50 på mig att hitta rätt gate för nästa plan. Enligt den här sidan borde inte det bli något större problem. "Simply follow the signs to Connections and make your way to the gate for your next Emirates flight" – utmärkt.

Men… Jag har aldrig flugit förut. Vad behöver jag veta? Hur funkar saker? Jag fick ju en del info i förra tråden, och ni måste inte upprepa er, men jag tar tacksamt emot allting. Utgå som vanligt från att jag är en idiot, eller en robot, eller en utomjording, eller en femåring.

Till exempel: 6h35m arlanda-dubai och 9h25m dubai-tokyo. Jag är diabetiker (typ 2, inga sprutor). Men… mat? Hur funkar sånt? Jag ser att det finns menyer och sånt på Emirates hemsida, men… hur går det liksom till?

Jag såg att någon tipsade om att ha med sig snacks. Vad för snacks är bra? Om man vill ha nå't som inte är smäckfyllt med socker?

Mina behov är egentligen ganska modesta (i mina egna ögon då): jag vill göra bort mig så lite som möjligt, och jag vill gärna inte svälta under resan.
Annars är jag ganska bullertålig, somnar ganska lätt överallt, och har inte egentligen haft tråkigt på 20+ år.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Först: Det är en nobrainer rakt igenom. Ta det lugnt, det kommer gå bra!

Snacks: Mackor är bra för mig iaf. Enkelt, kan förvaras i handbagaget ett bra tag innan det blir tradigt. Bättre med hemmagjorda som inte har en massa sallad i sig som blir soggig med brödet. Annars gillar jag nötter, kompakt energi?

Men din flight har kanske gratis förtäring ombord? Inte helt ovanligt på långa flighter? Passa iaf på att dricka vatten när det erbjuds, det är väldigt torr luft på flygplan så man torkas ut mkt.

Annars tipsar jag om att sova en massa så det går lite fortare, och ha med sig bok (du har ju eboksläsare?) så det finns nåt att göra. Laptop har du med, har jag för mig? Trevlig att skriva på rollspel på, eller se film / serier.

Gå upp och gå en massa. Stå evt upp en längre stund om du hittar ett bra hörn. Bra för cirkulationen på långa flighter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Vad gäller byten är det en fråga om att stressa ner såpass mycket att man klarar av att se skyltarna. Det är mest ett problem om man har kort tid på sig att byta, man ska ju oftast gå en bit, det kan ta en kvart eller så. Har man mer än en timme är det i princip hur lugnt som helst.

Flygplan blir ofta en kvart eller mer försenade när de ska lyfta, ibland upp till en timme. Men med nästan 3h byte har du god marginal även med en rejäl försening. Flygbolagen brukar oxå hjälpa till extra om det blir tajt med ett byte, jag har fått åka golfbil i bra fart genom Charles De Gaulle i Paris när jag var på väg mot LA, blev hämtad direkt utanför planet.

På flighten till LA blev det den största lyxen oxå, det var i princip tomt på planet, så jag låg ner i tre säten och sov. Underbart.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Ok, väl på planet är det inte så mycket att göra än sitta på sin röv och vänta.

Behöver du special-kost antar jag man behöver meddela flygbolaget det (har inte själv sådana behov så har ingen koll direkt...). Annars får man någon sorts mat på långflygningar. Den varierar i kvalitet men det brukar finnas några få alternativ (typ kött, kyckling, fisk och säkert numera veggo). Många ogillar flygmat men jag tycker oftast den är fullt ätbar om än inte några kulinariska mästerverk.

På långflyg brukar det också bjudas på dryck (både alkoholhaltigt och inte, har för mig att du nämnt att du inte dricker alkohol så det behöver du isf inte bekymra dig om utan bara köra på läsk/vatten/jos). Så det är bara att beställa.

Som så mycket annat är det lite snitslade bana. Det kommer utrop om att nu är det dags för frukost/lunch/middag, här är valen. Och det finns personal som gärna svarar på frågor.

Cog.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
(Minns inte om det nämndes i tidigare tråd, men en grej att vara beredd på är att de ofta kör boarding i omgångar, och den kan vara lite svår att förutse. Oftast ropar de ut något i stil med "nu bordar vi rad XX till YY". Men ibland har jag för mig att de bara öppnar för bording och det är en free for all. Och kolla gaten ofta, för ibland byter de gate helt plötsligt med minimal information. I synnerhet viktigt när man är där i god tid.)

Eftersom det är längre flyg, och emiratet, skulle jag tro att dricka och snacks är gratis ombord så som nötter (sålänge ingen är allergisk) eller sån där jungelmix eller vad det heter. Men du kan fråga när du är ombord ("Are drinks and snacks complimentary?").

De kommer antagligen göra en och annan vända genom kabyssen med en vagn och fråga vad du vill ha. Förutom läsk (troligtvis även light-varianter) har de definitivt vatten, och antagligen juice, kaffe, te. Eventuellt alkohol, men det har jag för mig att du inte brukar dricka =)

Nån gång under resan kommer de med matvagn och de har troligen typ två allternativ att välja mellan.

Vill du har mer att dricka och du inte ser till någon personal bör det finnas en knapp ovanför huvudet att trycka på och de kommer och frågar vad du vill ha. Så länge du är artig, trevlig och ler kommer de vara jätteglada att serva dig.

Tänk på att luften ombord är snustorr! Den är också oftast rätt sval, så man märker inte riktigt hur den torkar ut en, men det gör den! Drick mycket vatten!

Se också till att du har något du kan lägga runt nacken. Det kan dra något förjäkligt, i synnerhet om du sitter bredvid någon som kör full blåst på AC:n. Det är lätt att få stel nacke om man sitter fel till.

Och slutligen vet jag inte om du har en benägenhet för nästäppa. Det har jag, och flyg gör saken tio gånger värre. Och nästäppa plus flyg = lock för öronen som heter duga. En gång hade jag lock för öronen i flera dagar efteråt. För mig är näsdroppar en livsnödvändighet vid flyg. Oavsett; se till att svälja och gäspa till och från för att tryckutjämna ordentligt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Som ovan sagt, drick lite extra.

Ett tips är också att köpa ett paket tuggumi och ha med dig. Du kommer vilja tugga på dom under avgång, för det är ganska lätt att få lock i öronen annars. Att tugga på något hjälper dig att tryckutjämna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Vad gäller byten är det en fråga om att stressa ner såpass mycket att man klarar av att se skyltarna.
Det här är bra tips! Det finns nästan alltid massor av skyltar och till och med kartor uppsatta på väggarna och i taket. Flygplatser är trots allt designade för att du ska kunna hitta rätt. Är det mycket folk, hitta en plats "i lä" från folkmassan (bredvid en pelare eller dylikt) och se dig om så borde saker och ting klarna om du känner dig vilsen.

På flighten till LA blev det den största lyxen oxå, det var i princip tomt på planet, så jag låg ner i tre säten och sov. Underbart.
Satt totalt inklämd från alla håll på flyg mellan Hong-Kong och Aukland (jag är stor och tjock). Och personen i sättet framför fällde ner stolsryggen rakt i ansiktet på mig för att sova. Jag höll på att få panik när en ur personalen gick förbi och frågade om jag skulle vilja flytta till en av de tomma raderna längs bak. Jag sa ja på stört och det var bästa resan någonsin! Kunde sträcka ut mig på hela raden, och jag satt direkt bredvid kabyssen där flygpersonalen påtade omkring så jag kunde bara sticka ut huvudet från under filtarna och be om en till drink eller en kaka när helst jag kände för det.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Annars gillar jag nötter, kompakt energi
Just nötter och jordnötter har jag verkligen inte tagit med då det finns folk som kan reagera kraftigt med allergier. Alla allergier eller andra problem (som stark parfym) som sprids genom luften har jag undvikit av omtanke på de andra på planet.
Ta choklad istället.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Just nötter och jordnötter har jag verkligen inte tagit med då det finns folk som kan reagera kraftigt med allergier. Alla allergier eller andra problem (som stark parfym) som sprids genom luften har jag undvikit av omtanke på de andra på planet.
Ta choklad istället.
Sant! Stryk nötter!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Om det inte är någon som anmält allergier kan du säkert få nötter ombord planet som snacks. Om någon har anmält allergi är det väldigt bra om du INTE har med dig egna nötter ombord.

Kanske går att få tag på sockerfria proteinbars som smakar okej?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Luftburen jordnötsallergi existerar inte, så du kan lugnt äta ditt snickers ifred:



 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
De brukar alltid börja göra i ordning maten strax efter att planet har lyft och kommit upp på lite höjd. Så du borde få en måltid rätt snabbt efter att ni lyft. Är det en lång flygning brukar det ingå en måltid till och den blir då oftast i slutet av flygningen. Det brukar vara 2 rätter att välja på och till det så brukar det alltid bli en brödbit/fralla, smör, dricka och något mindre tilltugg. Ofta brukar det bli bröd över så det brukar gå att få en extra brödbit för de hungriga.
Har bara flygit med Emirates en gång men det var servicemässigt bästa flygbolaget jag flygit med så måltider och dricka borde inte bli något problem. Kan också vara värt att veta att ens smaklökar inte fungerar likadant på hög höjd så de kan ha kryddat maten riktigt rejält men du kommer förmodligen ändå tycka att den är mer smaklös än vad du är van vid nere på marken.
Även om det inte är några jätteportioner mat så vill flygbolagen hålla oss mätta under flygen då hungriga personer riskerar att bli mer jobbiga att ha med att göra.

Vart du vill sitta i planet är väldigt individuellt. En del vill kunna se utsikten vid ett fönster (som ofta är dold av moln) och en del vill sitta närmst någon mittgång vilket jag föredrar då det är lättare att kunna gå upp och sträcka på sig, gå på toaletten mm utan att behöva störa någon och be de/dem bredvid gången att flytta på sig. Kan även kännas lite mer inklämt på säten som inte är bredvid en gång. Är väl lite olika men oftast väljs plats när du gör incheckningen innan du lämnat in incheckat bagage. Ibland går det göra via en onlineincheckning.

Oftast är väl det som känns mest ovant vid första flygningen just när planet lyfter och landar. Kan bli lite skakigt ibland och planet kan ibland ha en rätt brant vinkel när det lyfter men det här är helt normalt och inget att oroa sig för.

Som en del sagt kan det vara lite dragigt pga ac:n så jag ofta ha något tunnt långärmat antingen på mig eller nära till hands (tex högt upp i handbagaget).
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Någon har säkert sagt detta redan, men det är en grej där flygplan är fundamentalt annorlunda från alla andra transportmedel, så det kan vara värt att nämna ändå:

om du har incheckat bagage (dvs sådant du lämnat in på flygplatsen) behöver du inte hämta det mellan bytena av plan (faktum är, det går inte). Hela systemet är designat på ett sätt så att dina väskor automatiskt hamnar på din slutdestination. På samma vis behöver du i regel inte passera säkerhetskontrollen under bytet av plan; du befinner dig redan när du landar inför bytet i en sektion av flygplatsen stängd för omvärlden, innanför kontrollerna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Det är kallt ombord.

Att vara jetleggad är rätt jobbigt men individuellt. För mig kan det ta en vecka att bli rätt i sömncykeln. Ett gammalt knep är att ställa om redan vid avfärd hemifrån så du börjar tänka på japansk tid, och inte svensk. Det hjälper mig att hitta rytmen snabbare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Någon har säkert sagt detta redan, men det är en grej där flygplan är fundamentalt annorlunda från alla andra transportmedel, så det kan vara värt att nämna ändå:

om du har incheckat bagage (dvs sådant du lämnat in på flygplatsen) behöver du inte hämta det mellan bytena av plan (faktum är, det går inte). Hela systemet är designat på ett sätt så att dina väskor automatiskt hamnar på din slutdestination. På samma vis behöver du i regel inte passera säkerhetskontrollen under bytet av plan; du befinner dig redan när du landar inför bytet i en sektion av flygplatsen stängd för omvärlden, innanför kontrollerna.
Nu skall Krank resa via Dubai om jag förstått saken rätt. Så han bör bara redo att genomgå en säkerhetskontroll av sitt handbagage etc. Jag har alltid tillsammans med precis alla andra medresenärer på samma plan vid byte i Dubai, genomgått rätt rigorösa säkerhetskontroller. Inget att bli skrämd eller nervös av, men de kommer vilja se pass, handbagage, kolla så du inte har metallföremål som inte scannas då, etc… Inget att bli nervös över men min erfarenhet är att utomeuropeiska mellanlandningar alltid innebär ytterligare säkerhetskontroller.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,112
Saker som troligen inte kommer att hända, men som kan vara värt att vara beredd på:
  • extra säkerhetskoll. Du kan, ibland, bli inplockad på en extra säkerhetskoll. Exv i samband med att du landar i Japan. Om det händer, så blir du tagen åt sidan och får svara på några frågor. Du kan vara helt lugn, det är en rutingrej och du kommer att vara klar på några minuter. Kanske får du visa ditt bagage (om du hämtar ut det).
  • Borttappat eller skadat bagage. Händer sällan. Men om det händer så anmäler du det vid en disk vid flygplatsen (i Japan). Du får ange kontaktuppgifter till hotellet du bor på (om väskan är borta) eller adress hem (om de ska ersätta för skadad väska).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag tänker att just flyget och även flyplatsens olika stationer borde vara en krankisk dröm. Det följer en extremt rigorös process och all personal på plats ser till att alla passagerare, oavsett hur ovana och snurriga de är, gör rätt enligt processen. Så länge man inte är skogstokig och börjar slåss går det typ inte att misslyckas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Flygplansbytet är lugnt. 2:50 är massor av tid. Jag brukar inte boka kortare byten än 30 minuter, helst inte kortare än 60, men 2:50 är gott och väl tillräckligt. Ditt baggage är incheckat hela vägen till destinationen, så bara ta ditt handbaggage, titta på skärmarna som finns överallt efter din nästa flight och följ skyltarna till den gaten. Sitt och ha tråkigt ett par timmar, eller ta en promenad genom tax freen eller fika. Passa också på att gå på toaletten, de är fräschare än på planen.

Mat serveras på långa flighter. Emirates brukar ha bra mat, och det enda man brukar behöva förbeställa är om man har speciella dietbehov.

När du väl är på planet så går allt på rails. Kabinpersonalen följer ett schema, så det serveras dryck, mat, kaffe, tax-free-kataloger (som inte är billiga, så köp inget där) osv vid specifika tider enligt någon löpande band-princip. Bara luta dig tillbaka och bli försedd, typ. Mycket pilliga småförpackningar, men se det som ett pusselspel.

Snacks kan vara bra, speciellt som du är diabetiker. Ta dina favoriter, men undvik jordnötter, eftersom många fortfarande tror på myten om luftburen jordnötsallergi och kan bli sura eller få placebohypokondri.

På sätet framför finns en liten krok, antingen på sidan eller på haken som man låser brickan med. Den är för att hänga jackan på, och jättebra att använda. På så sätt är jackan lätt tillgänglig om du fryser eller vill ha den som kudde om du sitter på fönsterraden.

Luta inte bak ditt säte om inte den bakom lutar bak sitt, det är ett rövhålsmove. Det är ont om plats, och ingen vill ha sin näsa i ditt hår. Om passageraren framför lutar bak sitt säte, så finns det riktningsbara ventilationsgrejor i taket, rikta din mot hans huvud så blir det fort kallt och han fäller upp sätet. Proffs kan ha med sig en mössa för den eventualiteten, i så fall behöver du ha med en tändare för att tända eld på den. Är det ett verkligt proffs så har de med sig en brandsläckare för att lösa det, då får man prata med kabinpersonalen istället. (Ja, delar av det stycket är skämt, men tänk på de bakom om du fäller sätet.)

Var trevlig mot kabinpersonalen. Man borde inte behöva säga det, men det finns så många som tycks tro att om man betalt för en ekonomiklassbiljett så ingår det att man har rätt att bete sig som ett rövhål mot personalen. Jag har några gånger sett folk som hotat att snacka med deras chef och få dem sparkade osv, då brukar jag ge dem mitt kort och säga "Om du får problem från den här passageraren, be din chef ringa mig så ska jag tala om vad som verkligen hände.".

Det kan bli tryck i öronen under start och landning (speciellt om du är förkyld, då kan det rentav bli smärtsamt). Enklaste och effektivaste sättet att fixa det är att hålla för näsan, stänga munnen och blåsa tills det "poppar".

Behåll bältet på, även när det inte behövs. Det är ovanligt, men luftgropar (egentligen luftströmmar som rör sig åt olika håll) kan ge "fartgupp". Det är en sån där grej som "man behöver inte det, tills man behöver det".

Är du flygrädd så kan det vara lite otäckt när det skumpar på grund av luftgropar, eller när det dunsar när de fäller ut/in landingställ, klaffar osv. I så fall, se någon video om flygning innan, the finns många videos på youtube. Vet man varför det dunsar är det inte lika otäckt.

Sedan WTC-incidenten så får man inte komma fram i cockpit, så fråga inte ens.

Men, det största problemen på själva flygningen är två saker:

* Utrymme. Inte mycket att göra åt det, det är bara att acceptera att man sitter inklämd och inte kan röra sig förrän man kliver av, ungefär, speciellt om man är lång.

* Det är tråkigt. Emirates ar nog en skärm i sätet framför så att du kan se på film och sånt, men det skadar inte att ladda mobilen med ljudböcker och musik. Det underlättar om du har förmågan att bara zona ut och gå in i ett "rese-koma".
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det är kallt ombord.

Att vara jetleggad är rätt jobbigt men individuellt. För mig kan det ta en vecka att bli rätt i sömncykeln. Ett gammalt knep är att ställa om redan vid avfärd hemifrån så du börjar tänka på japansk tid, och inte svensk. Det hjälper mig att hitta rytmen snabbare.
Det brukar sägas att det är lättare med jetlaggen om man sover mkt ombord, undviker alkohol, och inte får i sig för mkt koffein. Vid enveckas vistelser brukar nog ofta jetlaggen vara värst när man kommer hem igen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jo! Jag vet inte om det sagts, men det kan vara bekvämt med en såndär uppblåsbar nack-kudde för att sova ombord.
 
Top