Japanresa del 4: Flygplatsen och packning

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Tidigare trådar: Del 1, del 2, del 3.

Det är nu tre veckor kvar tills jag ska resa till Japan. De här trådarna är rätt bra för mina nerver, så här kommer en till.

Flygplatsen.
Jag har besökt Arlanda och orienterat mig lite i Sky City och Terminal 5 (som, enligt min biljett, är den terminal mitt flyg åker från). När jag var där var det väldigt tomt på skyltar om Emirates, som ju är det bolag jag ska resa med, men det kanske helt enkelt inte var så många Emirates-flighter den dagen tänker jag.

Jag har försökt skapa mig en procedur att följa. Jag har några frågor om olika steg, och uppskttar i allmänhet alla svar som kan ge mig mer detaljerade instruktioner. Bild- och videostöd uppskattas extra.
  • Incheckning av mig själv och av mitt bagage.
    • Steg 1: Som jag förstår det så ska jag kunna checka in mig själv via Emirates onlinetjänst 48 timmar innan flyget går. Det planerar jag att göra.
    • Enligt biljetten är min avresetid 14:30. Vad jag förstått bör jag vara på plats tre timmar innan, alltså 11:30. Eller enligt incheckningsinstruktionerna för Emirates, 3.5 timmar, alltså 11:00. Jag planerar att vara där minst ytterligare någon timme tidigare, för att minska risken att fastna i SL någonstans mellan Nynäshamn och Arlanda. Jag kliver hellre upp tidigt och väntar några timmar, än riskerar att komma det allra minsta sent. Det var annars väldigt smidigt att bara ta pendeln, tyckte jag.
      • När jag checkat in mig får jag ett boarding-pass som jag ser till att ha både i mobilen och utskrivet i minst ett, antagligen flera exemplar.
    • Steg 2: Väl på plats ska jag först checka in mitt bagage. Då behöver jag hitta var jag gör det. Enligt Arlandas hemsidaska jag kunna hitta en "incheckningsautomat i avgångshallen", där jag ska kunna mata in relevant information och i utbyte få bagagetaggar att fästa på min resväska.
      • När jag var på Arlanda undersökte jag de där incheckningsautomaterna, men såg inte Emirates bland bolagen man kunde peka på. Det verkade också stå lite olika bolag på olika maskiner i olika delar av Terminal 5, så jag undrar om jag kanske bara tittade på fel ställe.
      • Enligt Arlandas sida om olika flygbolag så står det under Emirates "checka in vid disk". Jag antar att "diskarna" är de där som det fanns jättemånga av till vänster när man kommer in på terminalen, och som hade en massa genomskinliga plastlabyrinter framför sig. Vid flera av dem såg jag olika bolags logotyper; dock återigen inte Emirates. På samma Arlanda-sida står det "öppnar 3.5h innan avgång".
      • När bagaget har checkats in och fått bagagetagg så ska det avlämnas "vid disk för bagdrop". Är det samma disk som nämns ovan? Eller en separat "bagdrop-disk"? hur hittar jag den?
  • Säkerhetskontroll
    • När bagaget är ur mina händer är det, vad jag förstår, dags för säkerhetskontroll. Enligt Emirates' instruktioner bör denna gås igenom som senast 60 minuter innan avresa, dvs 13:30 i mitt fall.
      • Jag antar att anledningen till att man rekommenderas dyka upp 3 timmar innan är att det kan ta 2 timmar att få checka in sitt bagage?
    • På Terminal 5 finns det alltså säkerhetskontroller i vardera ände av terminalen, och det spelar ingen roll vilken man väljer?
      • Och det är bortom säkerhetskontrollen som själva gatearna är?
    • Jag ställer mig i kö till säkerhetskontrollen. Jag har mitt boarding-pass nära till hands. Pass också, antar jag?
    • När jag kommer fram till där liksom långa rullband börjar, så lägger jag upp mina saker där. I plastbackar, som finns på plats.
    • Jag planerar inte att medföra några vätskor eller krämer eller liknande.
    • Låda 1: Jag kommer att ha med mig en del elektronik, som jag packar högst upp i handbagage-väskan, eventuellt i egen liten påse/väska för att enkelt kunna ta ut.
      • Elektronik läggs i plastback.
      • Laptop, Nintendo Switch. Eltandborste?
    • Låda 2: Ytterkläder, bälte, annat lite större av metall. Nycklar, plånbok?
    • Lådor och handbagage-väska åker rullband.
    • När det är min tur går jag igenom mentalldetektorn och lådorna och min handbagage-väska röntgas.
  • Gate och flygplan
    • Eftersom jag inte kunnat scouta området bortom säkerhetskontrollen så gör jag först det, och skapar mig en bild av var olika gates finns.
    • När jag vet vilken gate jag ska till så ser jag till att jag vet var den finns.
    • 45 minuter innan det är dags att flyga så öppnar gaten. Jag går dit, redo att visa… pass? boarding pass? Annat?
    • Jag utgår från att vi är flera som ska ombord, så förhoppningsvis finns det en ström att följa.
    • Jag tror inte att jag vet var jag ska sitta ännu. Informationen verkar inte finnas på biljetten, och det står i Emirates checkin-info att jag i samband med min oline checkin också väljer säte. Så jag antar att när jag väl kommer till planet så har jag mer kunskap om både vilket säte jag ska sitta i och var i planet det sätet är.
  • Själva flygandet… tar vi nästa tråd, typ. Då kan ni ge mig alla bra råd om hur man beter sig ombord på flygplan.
Jag planerar också att försöka få med mig en eller två vänner till flygplatsen. Gärna sådana med erfarenhet, som kan guida och stötta och vara lite "ankare".

Så det är min plan just nu, så som jag lyckats pussla ihop den. Ju mer av den ni kan bekräfta desto bättre, och ju fler detaljer kring de olika stegen ni kan fylla i, inklusive goda råd, är välkommet. Och som sagt, bildstöd är extra nice.

Nu blev det här ganska långt, så jag postar trådstarten här och skriver om packning i mitt första svar i tråden istället.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Packning.

Vad jag förstått finns två sorters bagage: Handbagage ("carry-on", "cabin") och vanligt bagage ("checked").

Enligt Emirates' hemsida kommer jag som reser "Economy" att för mitt handbagage vara begränsad till 7 kg och min handbagage-väska bör inte vara större än 55×38×20cm. Jag antar att det inte inkluderar saker jag har i fickorna (som mobiltelefon, kanske E-boksläsare) eller t.ex. min jacka?

Just nu har jag egentligen bara en ryggsäck – en sådan här – och medan den håller sig inom 55 och 38 då är den definitivt närmare 25–30 än 20. Så just nu funderar jag på att helt enkelt köpa mig en ny (billig) väska i rätt storlek för att slippa risken för otroligt jobbig situation på flygplatsen ("nej, den här väskan är för stor, sorry").

Tips på billiga, lättburna väskor i rätt storlek, som kan köpas i stockholmsområdet eller levereras hit inom typ en vecka, mottages tacksamt.

Just nu är min plan att packa såhär:

Handbagage
  • Laptop+laddare+mus
  • Några diverse kablar (USB-A till USB-C och Micro-USB)
  • Universal-laddare USB 100W med icke-jordad strömkabel
    • …som därmed kan fungera med adapter + japans vanligaste eluttag. Eftersom, har jag informerats om, väldigt få uttag i japan faktiskt har såna där jordade uttag med tre pins som hade behövts. Vilket gör att min laptops strömadapter inte kommer att gå att använda ens om jag har en sån här att sätta emellan.
    • Jag ska göra tester under veckan för att se hur mycket ström laptopen kan tänkas dra åt sig från ickeofficiella källor. Jag vet att den inte kommer att ladda i full hastighet, men förhoppningsvis funkar det good enough
  • Batteribank Anker 26800
  • Nintendo Switch Lite + laddare
  • Medicin, 1 karta/burk av allt.
  • 3 T-shirts
  • 1 par jeans
  • Underkläder
  • Utskrivna kopior av…
    • Boardingpass
    • Flygbiljett (som jag just nu bara har på japanska i ett mail som forward:ats till mig från min kontakt i japan… Kan man skriva ut en typ google translate:ad version eller finns det något sätt att få en mer, öh, "ordentlig" flygbiljett eller så? Behövs egentlige något mer än bokningsnumret? Här är det såpass stor disconnect mellan flygbiljetter jag sett typ i filmer och vad de verkar vara IRL att jag blir osäker).
    • Försäkringspappren som Lärarförsäkringar skickade mig och som jag antar är bra att ha.
    • Utskrivna kopior av mina recept (kan jag skriva ut sånt själv via 1177, typ? Eller är det nåt jag måste höra av mig till min läkare för att få?)
  • Ett par tusen svenska kronor, inväxlade till yen.
  • Eventuella visitkort?
Jag packade nyss min ryggsäck med allt ovanstående utom medicinen och de utskrivna kopiorna av saker. Det blev, enligt den säkert supersäkra bagagevågen jag köpte via min brorsons jultidningar, 6.9 kg. Jag känner mig alltså relativt säker på att jag inte borde behöva göra alltför stora förändringar – jag är inte helt fel ute vad gäller vikten på det jag packat.

Om ni kommer på något mer viktigt jag borde ha med i handbagaget så får jag såklart prioritera om. Samma sak om jag köper en väska som är märkbart tyngre än ryggsäcken.

Resväska
  • Ytterligare T-shirts, 3-5 stycken
  • Ytterligare jeans, 1-2 par
  • Ytterligare underkläder
  • Ytterligare medicin
  • Kopior på samma papper som också finns i handbagaget
  • Mer yen
  • Eventuella gåvor?
Tanken är att jag ska kunna klara mig ifall den här väskan kommer på avvägar. Men ifall jag skulle köpa med mig något hem så är det najs att inte behöva typ offra något i handbagaget, utan ha en väska att lägga det i…

Är det något, packningsmässigt, jag verkar ha glömt att tänka på? Är det något på listorna jag borde skippa?

Det står frågetecken vid gåvor och vid visitort. Det kommer straxt en post om det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Visitkort och gåvor

Precis när jag kände att jag började få grepp om den här situationen började min kollega, som varit i Japan några gånger och bl.a. undervisat i VR där flera gånger, prata om två saker jag överhuvudtaget inte tänkt på.

Dels det här med visitkort – att jag borde ha med mig ett gäng att ge ifrån mig, och sedan att jag bör vara beredd på att ta emot sådana från folk jag möter (ta emot med båda händer, titta på och se lite uppskattande ut, omsorgsfullt lägga undan).

Och dels det här med gåvor – att jag som gäst förväntas ha med mig något att ge min värd och folk jag träffar som jag har möten med och sådär. Jag tyckr verkligen det här med gåvor är skitsvårt. Även till folk jag känner. Det finns en anledning till att jag gillar det här med önskelistor till jul och födelsedagar. Jag blir inte mindre nervös inför den här biten av det jag läser online om etiketten kring det – att t.ex. neka gåvan ett par gånger innan man tar emot den (alltså… jag fattar inte ens hur man gör för att då fortsätta truga på – gör man det direkt, eller väntar man några minuter och försöker igen?)

Det här är grejer jag verkligen inte ens tänkt litegrann på och som kom som totala skruvbollar. Så nu hoppas jag att ni här på forumet – som jag använder som kombination av hjärntrust och terapigrupp – kan hjälpa mig reda ut och bli mindre nervös och ha mindre ångest över de här delarna. Eller ja, visitkort kan jag väl fixa om det behövs, det finns väl dugliga print-on-demands som kan fixa några såna om jag beställer ganska snart. Men det där med gåvor… Gah.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Två saker:

1) Av oklar anledning har flygbolagen bestämt sig för att vätska som kommer från en plats utanför säkerhetskontrollen är ungefär lika farligt som en osäkrad handgranat, så försök inte ta med dig en tandkrämstub, en flaska läsk, hårspray eller något annat potentiellt mordvapen i handbagaget. I alla fall inte om behållarna är över 100 ml. Behållare på upp till 100 ml får du ta med dig, men de ska stoppas i genomskinliga plastpåsar när du passerar säkerhetskontrollen. Det finns tydliga instruktioner för detta. (Att stoppa dem i det vanliga bagaget, eller köpa dem efter säkerhetskontrollen är helt ofarligt, tydligen.)
(Verkar det helt obegripligt? Det är för att det är det.)

2) Utan att ha en aning om det antar jag att lämpliga gåvor kan vara något typiskt svenskt, eller souvenirer från Sverige, som till exempel en dalahäst, en glasburk med torkad älgskit eller liknande. Det är antagligen tanken som räknas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Jag har rest mycket, och min packning ser ut så här:

Elektronik och dyra saker i handbagaget. Även eventuella tunga saker där, eftersom det inte vägs. Mina piller. Tänk på att ha piller i obrutna kartor, så att det syns vad det är. Har du narkotikaklassade preparat, lämna dem hemma även om du har recept.

I check-in har jag:

* Necessär
* En uppsättning underkläder per dag (såvida jag inte ska vara borta i månader, då får jag fixa tvätt).
* Åtminstone ett par reservbyxor, även om det bara är en weekend. Man kan tippa mat över dem eller spräcka dem eller nåt.
* En T-shirt eller skjorta per dag (mindre om det inte är ett varmt land, man kan alltid köpa fler om det behövs).
* Tröja om det inte är ett varmt land.
* Ett multiverktyg (oftast en Gerber MP400). Alltid bra att ha.
* Ett visitkort eller kopia av passet. Om bagaget tappas bort för att taggen lossnat så öppnar de det, och då är det bra om de kan hitta mig.

På mig har jag:

* Plånbok
* Pass
* Biljett, bordingpass, hotellvouchers
* Mobil, laddkabel, lurar
* Kavaj om jag reser i jobbet
* Hatt om det är ett varmt land

Det är allt. Skulle man ha glömt något (typ som när jag skulle vara borta i tre månader och glömde alla strumpor...), så går det att köpa på plats.

När det gäller gåvor så tänk souvernirer. Billigt, men svenskt. Etikett är inte hyperviktigt, folk utomlands förstår att det är olika i olika länder, så gör ett försök, men det är ingen stor grej om du tabbar dig lite.

Flyga:

Var i god tid. Dels kan saker ta tid, dels så överbokar flygbolagen, och det är inte den som är först på plats som inte får flyga.

Incheckning: Det beror på vad jag känner för. Har jag inte bråttom och inte är trött gör jag det i incheckningsterminalerna, annars klampar jag bara fram till disken och checkar in där.

Säkerhetskontroll: Båda går bra. Jag brukar ta den längs från den gate jag ska till, därför att där är det oftast kortast kö. Lägg allt i metall i backarna, lägg vätskorna i påsarna som finns där. Laptops ska läggas separat, och iPads (men av någon anledning inte Androidplattor). Handbagaget i en egen back. Det finns skyltar och videos som visar. Jag brukar bli sur och känna mig lurad när jag går genom säkerhetskontrollen, som skulle vara en tillfällig grej efter WTC-incidenten, men som bara blir värre och värre, så när jag kommer ut så brukar jag trycka ungefär 25 gånger på röda gubben på den där "vad tyckte du om vår service idag"-maskinen. Släpp aldrig dina grejor med blicken, det stjäls skitmycket i säkerhetskontrollerna. Jag förlorade en telefon och samtalskostand för 2500 på Schipol. Pro tip: Vill du ha vatten med dig så kan du frysa det. Var beredd på att behöva argumentera en del. Du kan också köpa vatten eller fylla en tom flaska efter kontrollen.

Gate och boarding: Följ skyltarna till gaten. Du kan handla lite på vägen om du behöver en bok eller nåt. Sätt dig ner och vänta tills det är dags för boarding. Det kommer att tala om vilka som ska boarda först. Du har ingen panik, först i kön får vänta längre i planet, så se bara till att du faktiskt går dit när det är en kö, så att inte alla får vänta på dig. Gå in i planet, sätt dig, kör ner handbagaget under sätet framför. Var inte en sån där som blockerar gången i tre minuter för att de ska packa om allt och krångla.

Vilka dokument ska du visa när? Lägg boardingpass i passet, och lämna alltid fram allt, så får de själv plocka det de behöver.

Japan:

* Ta med japansk valuta, kort funkar inte lika bra som här.
* Engelska går bra i storstäderna, sämre utanför.
* Kritisera inte maten på resturang, då måste kocken antagligen begå sudoku eller nåt.

Övriga tips:

* Gå på toaletten innan du boardar, så behöver du inte använda flygplanstoan lika mycket.
* Applådera inte när planet landar. Det skriker turist.
* Ha en skjorta. Då kan du ha pass och boardingpass i bröstfickan hela tiden. Mindre fippel så.
* Försök sova på planet. Det är en lång flight, sova är det minst tråkiga du kan göra.
* Sitt inte och läs porrtidningar på planet. Jag satt en gång vid gången, med en ung tjej bredvid mig och en tysk som läste porrtidningar vid fönstret. Tjejen var uppenbart obekväm, så jag pekade ut problemet för flightcrew, som skällde på honom.
* När du ska hem, om de överbokat och undrar om någon är beredd att ta ett senare flyg, så är det ett förhandlingsbart erbjudande. Du kan både få en rejäl slant, och hotell betalt, så spelar du dina kort så kan du få betalt för en längre semester.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Flygplan bullrar en hel del. Jag som generellt är ljuskänslig älskar mina brusreducerande hörlurar, och jag älskar dem dubbelt så mycket då jag flyger.

Om du hade tänkt sova på flyget skulle jag också rekommendera en sån där mask som täcker ögonen.

Det är mina rekommendation för handbagaget.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
En grej som kan vara bra att veta är att det är typ 100% dyrare eller mer att handla mat innanför säkerhetskontrollen. Typ 40 spänn för en halvliter ramlösa.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag blir inte mindre nervös inför den här biten av det jag läser online om etiketten kring det – att t.ex. neka gåvan ett par gånger innan man tar emot den (alltså… jag fattar inte ens hur man gör för att då fortsätta truga på – gör man det direkt, eller väntar man några minuter och försöker igen?)
Det där låter, som nordeuropé iallafall, extremt jobbigt. Förhoppningsvis fattar de att du inte är Japan och förväntar sig inte att du ska bete dig på exakt samma vis.

Konceptet är dock att du trugar mer eller mindre direkt. Tjata till det. Vanligt i många kulturer, och var inte helt ovanligt även i Sverige för inte jättelängesedan.

Som trivia så har jag för mig att Påven säga nej ett par gånger när han erbjuds sitt ämbete för att vara ödjmuk.

Vad gäller presenter, så köp Dalahästar. Köp ett helt dussin små dalahästar bara. Det kommer garanterat uppskattas, det är exotiskt och långtifrån och de kan kolla upp en wikipedia-artikel efteråt och känna "Nä vad häftigt, en kul målad häst (samma färg som de röda husen i Sverige, likadana som de finns i "Sweden Hills" i Japan) med kulturella spår hela vägen tillbaka till vikingatiden!" Lär dig ett par meningar trivia om Dalahästen så blir det perfekt.

Jag noterar att du har medicin i både handbaggage och resväska, det är mycket bra. Se till att båda två har tillräckligt medicin för hela resan om du skulle bli av med den andra!
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
211
Location
Malmö
Om du är i så god tid som du planerar så behöver du inte veta exakt var du ska checka in bagage osv. Du har tid att fråga någon som sitter vid någon av diskarna, så förklarar de. Men börja med att titta på monitorerna om du kan hitta info om din flight/ditt flygbolag där.

Det mesta (som t.ex. vilka diskar en viss flight kan checka in sitt bagage vid, och vilken gate planet avgår från) bestäms inte förrän någon eller några timmar innan avgång.

Be din kollega om råd vad gäller gåvorna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
  • Laptop+laddare+mus
  • Några diverse kablar (USB-A till USB-C och Micro-USB)
  • Universal-laddare USB 100W med icke-jordad strömkabel
    • …som därmed kan fungera med adapter + japans vanligaste eluttag. Eftersom, har jag informerats om, väldigt få uttag i japan faktiskt har såna där jordade uttag med tre pins som hade behövts. Vilket gör att min laptops strömadapter inte kommer att gå att använda ens om jag har en sån här att sätta emellan.
    • Jag ska göra tester under veckan för att se hur mycket ström laptopen kan tänkas dra åt sig från ickeofficiella källor. Jag vet att den inte kommer att ladda i full hastighet, men förhoppningsvis funkar det good enough
  • Batteribank Anker 26800
  • Nintendo Switch Lite + laddare
  • Medicin, 1 karta/burk av allt
Allt det här kan vara prylar de vill kolla närmare på. I synnerhet laptopm, batteri bank och nintendo kan vara sånt du behöver ta ut ur väskan och lägga i en separat korg när du går igenom säkerhetskontrollen.

(Tänk på att ha lite extra koll på den korgen också, så ingen annan resenär försöker plocka åt sig något i tumutlet som kan uppstå. Rätt liten risk, men ändock en risk).

Du kommer också antaglgen tillbringa rätt mycket tid på flyget. Luften ombord på flygplan är VÄLDIGT TORR! Den suger fukten rakt ur lungorna på dig och du kan bli uttorkad utan att ens märka det innan du försöker gå på toa och har en väldigt plågsam upplevelse av att försöka pressa ut några droppar.

Och ombord på flyget ger de dig oftast bara pyttesmå glas åt gången (även om du säkert kan prata snällt med flygpersonalen och förklara läget om det kniper). Även om säkerhetskontrollen kan ha åsikter om faktisk vätska kan det vara bra att ha en tom flaska med dig som du fyller på när du väl kommer igenom, och drick vatten när helst du har bra tillfälle och tillgång till toa, se till att du är välhydrerad!

På långa flyg är det antagligen "fri bar" (beror lite på flygen). Du kan fråga om priserna när de kommer förbi och frågar vad du vill ha och de _borde_ vara väldigt artiga och förklara att det är gratis. En del flygbolagspersonal är lite mindre trevliga än andra, men har inte koll på just de du kommer flyga med, men jag skulle vara vädligt förvånad om de inte är trevliga så länge du är städad och artig mot dem. Säg "Excuse me" och "it's my first time flying" och sånt där. Jag har haft väldigt god framgång med att verka "lite dum" och vara superartig och fråga snällt om ditt och datt.

Och här är mitt absolut viktigaste tips: ta med dig ett par bekväma hörlurar! Och eventuellt en sån där adapter man trär på stiftet för att förvandla ett smalt stift till ett tjockt stift (Du vet säkert vad jag menar). Det var ett tag sen jag flög nu, men då var det tjocka stift som gälde. Och hörlurarna du får på flyget _suger_! De har ofta en liten TV-skärm och diverse filmer på längre flyg. Med ett par bra hörlurar kan du lätt försvinna in i din egen värld och kolla på filmer och käka snacks hela resan.

Och även om jag inte rekomenderar självmedicinering:lite blodförtunnande innan en lång flygresa kan motverka eventuelle blodproppar. Om du har en schysst läkare kanske du kan få en tablett från dem, annars kan en halv aspirin vara bra. Och ta varje chans att sträcka på benen och hålla igång cirkulationen du har!

Och ytterligare ett tips (hel ostrukturerat det här, förlåt!); Det kan i bland vara rätt trångt med utrymme för handbagage. I synnerhet om du är sen att få komma ombord. Håll utkik på handbagagehyllorna, och det kan vara värt att slänga upp väskan på en hylla redan innan du kommer fram till din plats om det verkar tjockt. Först just inför start kan personalen om bord vara lite stressad och inte alls särskilt förstående för att du inte får plats med dit handbagage någonstans. Kan vara bättre att slänga upp det på en hylla som ligger en bit ifrån din plats men där du vet var du har det än att låta personalen stuva undan den.

Jag brukar även försöka plocka på mig hörlurar och sånt jag behöver redan innan jag bordar. Det som jag vill ha tillgång till på en gång (i mitt fall generellt hörlurar och MP3-spelare). Då kan jag slänga upp handbagaget varhelst jag ser en lucka, och gå till min plats och sätta mig och ta det lungt tills vi lyft och allt börjar lugna ner sig.

Och en sista grej (För nu); näsdroppar är för mig en nödvändighet! Jag blir lätt lite täppt i näsan (allergier och sånt), och det blir än värre på flygplan pågrund av den supertorra luften. En täppt näsa är jobbigt i sig, men kan också förvärra lock för öronen. Så jag har alltid näsdroppar nära till hands och brukar ta dem preventivt redan innan jag kliver ombord.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det är ofta viktigare att gåvan är snyggt förpackad/inslagen än vad det faktiskt är i den. Dalahäst är ju skitbra, men se till att de är proffsigt inslagna :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
En grej att tillägga är att incheckningen inte öppnar förrän ca 2h före avgång. Om det är automatisk och digital incheckning spelar det ingen roll. Vet inte hur det är på Arlanda. Landvetter har bemannad incheckning men Kastrup har maskiner. Så även om du checkar in i automaten (i.e skriver ut din bagage-tag) så kan du behöva stå i kö och lämna in din väska.

Har du tur sitter det folk från Emirates där innan 2h före avgång (eftersom de har många andra flighter) och de hjälper dig isf.

Kort sagt, incheckning kan vara en rejäl flaskhals.

Vilken tid går flyget förresten?

Obs: Lifehack. Så länge det är ditt flygbolag så spelar det ingen större roll vad det står på incheckdisken. Ibland kan det stå Business eller dylikt. Det spelar ingen roll. Är det ingen kö där så gå dit. De hjälper dig och skiter i vad du har för biljett.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
En grej att tillägga är att incheckningen inte öppnar förrän ca 2h före avgång. Om det är automatisk och digital incheckning spelar det ingen roll. Vet inte hur det är på Arlanda. Landvetter har bemannad incheckning men Kastrup har maskiner. Så även om du checkar in i automaten (i.e skriver ut din bagage-tag) så kan du behöva stå i kö och lämna in din väska.
Säker på det där med 2h? Arlandas hemsida om manuell incheckning hänvisar till sidan om olika bolag, och under Emirates där verkar det stå 3.5h…

Vilken tid går flyget förresten?
14:30, om jag läser biljetten rätt.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Dalahästar är ju jättedyra. Hoppas någon som har mycket erfarenhet av Japan kan uttala sig om ifall presenter är nödvändiga eller inte. Många har ju skrivit att det finns en stor förståelse för att utlänningar gör ”misstag”.

Jag funderar på om polkagrisar är en bättre present. Påsar med polkagrisar till grupper så kan de dela på innehållet, så riskerar ingen att bli utan present. En liten stång eller käpp som individuella presenter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag tror det kommer gå som en dans. Jag kan bli skitstressad av flygplatser så mitt tips är nåt jag märkt själv: om du märker att du har tunnelseende och pustar och inte kan komma på vad du ska göra - sakta ner, titta dig omkring efter skyltar etc som kan leda dig rätt, osv. Flygplatser är egentligen inte svåra, men stressen kan göra dem krångligare än vad de är.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ingen japan kommer bry sig ett skit om du inte ger gåvor. Om du nu skall ge gåvor, ge aldrig ett pack om fyra av samma sak etc. Fyra små dalahästar är inte bra att ge då just fyra=döden. Men även ett sådant "misstag" är något 99.9% av alla japaner helt skulle bortse från med tanke på att du är utlänning. Jag personligen ger bara gåvor när jag har blivit bjuden till någons hem eller liknande, när jag träffar släktingar till frun jag aldrig träffat tidigare etc.

Annars så bara slappna av, det finns ingen rimlig person i Japan som förväntar sig att du skall kunna hela deras kultur. Var bara artig och säg tack, varsågod och var inte en rövhatt så kommer allt gå bra! Du kommer fixa allt utan att behöva vara orolig.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Noise-cancelling hörlurar och en tom vattenflaska att ha med i handbagaget tycker jag är bra. På Arlanda kan du fylla på en vattenflaska innanför incheckningen å det är skönt att ha istället för att köpa vatten för 40:- halvlitern. En tom petflaska är ett alternativ till en dyrare flarra. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Nu har jag inte läst igenom alla tips, men ska man vara borta i mindre än en vecka så hade jag försökt hålla mig till enbart handbagage. När jag och en kompis åkte till New York i 5-6 dagar hade vi enbart varsin lite mindre resväska och inget incheckat bagage. Dels slipper man nervositet bagaget kommer på villovägar, men framförallt slipper man stå och vänta på väskorna i ankomsthallen vilket var väldigt smidigt.

Hur ofta händer det att bagage kommer på villovägar, kan man ju fråga sig. Inte helt ovanligt skulle jag säga. Min frus väska kom bort när vi flög på en weekend i Paris. Halvstruligt för henne som hade halva sin packning där.
 
Top