Japanresa del 4: Flygplatsen och packning

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Min tanke var att tandkräm och schampo antagligen antingen skulle finnas på hotellet eller kunna köpas i någon närbutik eller så. Men det är sant, eventuellt kan man ju ta med sig en liten resetandkrämstub av något slag?

Det enda jag på riktigt kommer att sakna vad gäller vätskor och slem är mitt hår-jox, utan vilket mitt hår verkligen inte är sig likt. Jag får se till att klippa mig kort innan jag reser, så jg kan se någorlunda ut som folk.
Bara packa det i incheckningsbagaget så är det lugnt. Det är bara handbagaget som är reglerat när det gäller sånt. Lägg det i en plastpåse för säkerhets skull, om det skulle läcka.

Jag har för övrigt nästan bara prylar som drivs med USB-C. Enda undantaget är eltandborsten, och skulle jag inte hitta uttag till den så kan jag ju ha med mig en vanlig reservborste att ha utifall att.

För jag föreställer mig ändå att ifall den halvbilliga strömadapter jag köpt inte passar med de japanska uttag jag kommer i kontakt med, så borde jag eventuellt kunna hitta något slags lösning i närheten av hotellet. Jag har förstått att Akihabara är ett ganska okej område för just elektronik…
USB-laddare är lätta att hitta. Det är inte ovanligt att de finns på hotellen.

Ett annat tips: Har du inte laddare, kolla hotell-TVn (oftast högra kanten). De har ofta USB-uttag, och då kan du ladda där.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
  • Batteribank Anker 26800
Det brukar finnas en max-gräns på Lithium-batterier på 20000mWh.

Det här med handbagagets storlek. De där reglerna är till för folk som bär ombord små resväskor.
Det finns en låda vid inchecklingen som har de tillåtna måtten. Om du kan pressa ner din väska i lådan så är den ok.

Och utöver handbagaget får man ha en handväska/kameraväska också. Och om du tänker handväska så förstår du att det är inte SÅ lite.

Jag skulle ta en rejäl resväska och checka in, för en så lång resa och så lång flight. Det räcker att du kommer på att du vill köpa en flaska whisky i Japan, så behöver du lägga den i incheckat bagage på hemresan. Eller andra souvenirer som inte får plats om du bara tar handbagage.

Bagaget brukar komma fram, och kommer det något försent i Japan kommer de köra det till ditt hotell kostnadsfritt.
Det är skönt att slippa släpa på ett maxat handbagage på flygplatsen, och skönt att slippa trängas med de andra resenärerna om att få plats för det på bagagehyllan i planet.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Ok, orkar inte skriva jättelångt om flygresor och många har redan gett en massa bra tips.

Precis som många andra har jag genom åren rest mycket världen runt och även om det självklart är fullt normalt att vara orolig och nervös om man inte är van vid det så är det ganska mycket av en snitslad bana så länge man kan följa direktiv och information.

Dvs. väl på flygplatsen står det var du skall checka in ditt bagage och om du inte hittar så finns det info-diskar och folk som är där bara för att svara på dina frågor som gärna pekar dig åt rätt håll.

Efter incheckning av bagage följ skyltar (eller folk) till säkerhetskontrollen där det bokstavligen är snitslat. Stå i en kö tills du kommer fram till själva kontrollen. Detaljer i säkerhetskontrollerna kan skilja sig lite (ta av/behålla skärp på, skor av/på osv.) men det finns mängder av skyltar med all info och om det piper någonstans (metall, de har hittat någon vätska i din väska e.dyl.) så berättar de vad som är fel och så är det gör om gör rätt.

Efter säkerhetskontrollen finns det på alla moderna västerländska flygplatser (Kenyattas flygplats kan jag säga inte hade detta för 15 år sedan typ...) finns stora tavlor med alla gate:er (dvs. dit du skall för att gå ombord på planet). Hitta din flight och kolla gate:en, är den inte uppe ännu chilla på ett kafe, bar eller var du nu vill tills den kommer upp och gå sedan mot den. Följ bara skyltar till din gate, flygplatser älskar skyltar, ofta med ungefärligt gångavstånd i minuter till dit du skall. De är måna om att passagerarna kommer i tid till sina flyg.

Efter du hittat din gate och du skall åka på en internationell flygning så kommer du på väg till din gate passera en passkontroll. Det är snitslat, du kan inte missa det. Visa upp ditt pass och gå igenom.
Slutligen lokalisera din faktiska gate och sätt dig och vänta.

Ärligen är flygande och navigera en flygplats en ganska tråkig grej som mest går ut på att traska och vänta. När jag reste som mest följde jag aldrig rekommenderade tider som man skulle vara där i förväg för de är alltid så sjukt väl tilltagna så om du inte tabbar dig våldsamt på vägen så slutar det bara med att sitta och vänta och bli uttråkad vid en gate någonstans. Enda gången jag missade ett flyg hade inget med tiden på flygplatsen utan att det var helt galna bilköer som åt upp all marginal jag hade.
Och även om du äter på marginalerna så kommer du behöva sitta och vänta en del. MEN för dig som är ovan resenär och lite orolig för hela grejen tycker jag det är skitbra att du är där i god tid och har tid att i lugn och ro ta dig till din gate via de olika stoppen.

Jag önskar dig en bra resa och det är skitball att ditt spel blivit en sådan succé i Japan. Grattis till det!

Cog.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
När jag skall igenom säkerhetskollen så placerar jag alla metallföremål (nycklar, ev. mynt osv) samt plånbok i jackfickorna, och tar av mig bältet, redan medans jag står i kön. Sedan lägger jag jackan och bältet i en korg. Då går det snabbt att få ner sakerna i en korg, och snabbt att plocka upp det ur korgen. Och med att någon tidigare i tråden nämnde stöldrisk, så blir det nog tydligare om någon försöker sno åt sig en hel jacka än ett mindre föremål.

Jag brukar också placera boarding-kortet som ett bokmärke på sidan i passet med all information. Då går det snabbt att fälla upp rätt sida.

Sedan, vid gaten plockar jag om, så att det jag vill ha åtkomligt i planet är urplockat (snacks, bok, nackkudde, osv). De kan ligga i en plastpåse, så det blir enkelt att lyfta ur handbagaget. Då behöver jag inte krångla med handbagaget i planet. Jag brukar själv trycka i mig en del godis då jag flyger.

Från den länkade bilden så ser det ut som om du har en mjuk ryggsäck. Så länge den inte ät proppfull, så den kan tryckas ihop till de angivna måtten så är det ok. Sedan är olika bolag mer eller mindre strikta, och i vissa delar av världen verkar de givit upp helt med att hålla på måtten (vilket ökar risken att inte få plats med handbagaget uppe, utan måste ligga vid fötterna). Vid fötterna är de dock åtkomlig under resan, så det ka bero på hur gärna man sträcker ut benen och ens längd.

Behöver man springa på toa ofta, eller vill ha kontakt med flygvärdarna ofta, så är en plats närmst gången bra. Är det tvärt om, då passar innersäte bättre, så slipper man resa sig så ofta för att släppa fram någon annan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det brukar finnas en max-gräns på Lithium-batterier på 20000mWh.
Bra påpekat! Alright, får skippa batteribanken alt. köpa en sämre =)

Det här med handbagagets storlek. De där reglerna är till för folk som bär ombord små resväskor.
Det finns en låda vid inchecklingen som har de tillåtna måtten. Om du kan pressa ner din väska i lådan så är den ok.
Nackdelen är väl att om jag väl står vid incheckningen så är det lite sent att försöka fixa en ny väska =)

Jag skulle ta en rejäl resväska och checka in, för en så lång resa och så lång flight. Det räcker att du kommer på att du vill köpa en flaska whisky i Japan, så behöver du lägga den i incheckat bagage på hemresan. Eller andra souvenirer som inte får plats om du bara tar handbagage.
Just whiskey känner jag kanske att jag som nykterist inte riskerar att köpa, men i övrigt är det precis så jag tänkt. Jag kaske inte utnyttjar allt utrymme i incheckade bagaget på vägen dit, men skönt att ha lite extra ifall jag köper något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Ärligen är flygande och navigera en flygplats en ganska tråkig grej som mest går ut på att traska och vänta. När jag reste som mest följde jag aldrig rekommenderade tider som man skulle vara där i förväg för de är alltid så sjukt väl tilltagna så om du inte tabbar dig våldsamt på vägen så slutar det bara med att sitta och vänta och bli uttråkad vid en gate någonstans. Enda gången jag missade ett flyg hade inget med tiden på flygplatsen utan att det var helt galna bilköer som åt upp all marginal jag hade.
Och även om du äter på marginalerna så kommer du behöva sitta och vänta en del. MEN för dig som är ovan resenär och lite orolig för hela grejen tycker jag det är skitbra att du är där i god tid och har tid att i lugn och ro ta dig till din gate via de olika stoppen.
Det låter ju jättebra att det mest är en tråkig grej som mest går ut på att traska och vänta, för just tråkiga grejer, att traska och vänta, är jag väldigt bra på. Jag brukar säga att jag egentligen inte haft tråkigt på typ 15-20 år eller så… Hur kan man ha tråkigt när hjärnan är full med idéer och man har tillgång till inte bara anteckningsblock utan antagligen också en E-boksläsare fylld med spännande böcker och kanske t.om internet?! =) Jag är extremt tråk-tålig, helt enkelt. Jag får hoppas att det tjänar mig väl i det här sammanhanget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Sedan, vid gaten plockar jag om, så att det jag vill ha åtkomligt i planet är urplockat (snacks, bok, nackkudde, osv). De kan ligga i en plastpåse, så det blir enkelt att lyfta ur handbagaget. Då behöver jag inte krångla med handbagaget i planet. Jag brukar själv trycka i mig en del godis då jag flyger.
Rimligt. Jag har också tänkt att det känns rimligt att inför säkerhetskontrollen ha all elektronik i en plastpåse så det går snabbt att packa ur alltihop och tömma i en korg. Den plastpåsen kan ju få fylla annan funktion efter ompackningen där, då.

Från den länkade bilden så ser det ut som om du har en mjuk ryggsäck. Så länge den inte ät proppfull, så den kan tryckas ihop till de angivna måtten så är det ok. Sedan är olika bolag mer eller mindre strikta, och i vissa delar av världen verkar de givit upp helt med att hålla på måtten (vilket ökar risken att inte få plats med handbagaget uppe, utan måste ligga vid fötterna). Vid fötterna är de dock åtkomlig under resan, så det ka bero på hur gärna man sträcker ut benen och ens längd.
Vi får se; jag ska nog nojja ett par dagar till över huruvida jag behöver köpa ny väska. Flera har nu sagt "det är inte så noga", "det är troligen inget problem", men jag är en nojjig och neurotisk jäkel och några hundralappar för en väska kan eventuellt vara ett billigt pris för peace-of-mind.

Behöver man springa på toa ofta, eller vill ha kontakt med flygvärdarna ofta, så är en plats närmst gången bra. Är det tvärt om, då passar innersäte bättre, så slipper man resa sig så ofta för att släppa fram någon annan.
Diabetiker, så "plats närmast gången" låter vettigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Hörni, reglerna för vätskor, om jag läser rätt är de väl bara för handbagaget va?

Så om jag har hår-slem jag gärna vill ha med mig men som inte direkt är livsnödvändigt så bör jag helt enkelt kunna packa ner det i mitt incheckade bagage, tillsammans med typ min föredragna tandkräm och annan vätska eller kräm jag mest behöver när jag kommer fram?

På själva flyget tänker jag att väl mest behöver vätska att dricka, och där tänkte jag förlita mig på knepet att ha med mig tomma flaskor som någon tipsade om, och fylla dem bortom säkerhetskontrollen…

Kan man fylla på dem ytterligare under själva flygresan? Elle rja, det kanske är en fråga som passar bättre i nästa tråd, där jag ställer fler "dumma" frågor om just själva resan och det här med att vara på flygplan…
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Hörni, reglerna för vätskor, om jag läser rätt är de väl bara för handbagaget va?

Så om jag har hår-slem jag gärna vill ha med mig men som inte direkt är livsnödvändigt så bör jag helt enkelt kunna packa ner det i mitt incheckade bagage, tillsammans med typ min föredragna tandkräm och annan vätska eller kräm jag mest behöver när jag kommer fram?

På själva flyget tänker jag att väl mest behöver vätska att dricka, och där tänkte jag förlita mig på knepet att ha med mig tomma flaskor som någon tipsade om, och fylla dem bortom säkerhetskontrollen…

Kan man fylla på dem ytterligare under själva flygresan? Elle rja, det kanske är en fråga som passar bättre i nästa tråd, där jag ställer fler "dumma" frågor om just själva resan och det här med att vara på flygplan…
Ja, inga problem. Om du googlar får du en lista på saker som inte får finnas i det incheckade bagaget, men det är typ sprängämnen, bensin och liknande. Du får checka in tandkräm och hårgele. Men kanske inte en dunk bensin.

Kan man fylla på dem ytterligare under själva flygresan? Elle rja, det kanske är en fråga som passar bättre i nästa tråd, där jag ställer fler "dumma" frågor om just själva resan och det här med att vara på flygplan…
De flygningar jag har varit erbjuder inte möjlighet att fylla på en vattanflaska ombord planet. Men flygpersonalen kommer att ge dig dricka i en liten platsmugg när du vill ha det - vatten eller läsk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Ny fråga: Jag har förstått att man bär munskydd i japan, och att man gör det överallt. Att jag bör bära munskydd från det att jag kliver av planet.

Så. Vad rekommenderas där? Jag vill såklart gärna köpa på mig innan jag åker (en sak mindre att tänka på när jag är där), men vad är kutym? Engångs? Tyg? Idealiska svar på frågan inkluderar direktlänkar till onlinebutiker som levererar till Nynäshamn inom två veckor, men alla slags rekommendationer är varmt välkomna.

Jag har ju ett par halvdana återanvändbara i olika slags tyg sedan pandemin, men jag vill ju helt enkelt göra rätt här. Som i allt annat.

(Det finns absolut en kontrast här, mellan mitt behov av revolutionära idéer och att jag gärna tjafsar emot när det gäller politik och har en del radikala åsikter. Och gillar punk och uppror på många plan. Men samtigt är en sån total regelföljare som spenderar orimligt mycket tid och mental energi åt att räkna ut vad som är korrekt sätt att göra saker på utan att göra sig till åtlöje…)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Ny fråga: Jag har förstått att man bär munskydd i japan, och att man gör det överallt. Att jag bör bära munskydd från det att jag kliver av planet.

Så. Vad rekommenderas där? Jag vill såklart gärna köpa på mig innan jag åker (en sak mindre att tänka på när jag är där), men vad är kutym? Engångs? Tyg? Idealiska svar på frågan inkluderar direktlänkar till onlinebutiker som levererar till Nynäshamn inom två veckor, men alla slags rekommendationer är varmt välkomna.

Jag har ju ett par halvdana återanvändbara i olika slags tyg sedan pandemin, men jag vill ju helt enkelt göra rätt här. Som i allt annat.

(Det finns absolut en kontrast här, mellan mitt behov av revolutionära idéer och att jag gärna tjafsar emot när det gäller politik och har en del radikala åsikter. Och gillar punk och uppror på många plan. Men samtigt är en sån total regelföljare som spenderar orimligt mycket tid och mental energi åt att räkna ut vad som är korrekt sätt att göra saker på utan att göra sig till åtlöje…)
Min fru (som är stor japanvän OCH orimligt intresserad av munskydd) rekommenderar:

engångsskydd (ty det tycks vara det vanliga, baserat på ett gäng bildgooglingar på japaneri gatumiljö) och då av typen ffp2 eller iir (baserat på dess respektive förmåga att faktiskt fånga smitta). Går att hitta på exempelvis apotea.se i lite olika modeller.

(om någon har bättre uppdaterad information från Japansk maskkultur och/eller medicinska rekommendationer får ni såklart rätta mig här).

direktlänk https://www.apotea.se/care-munskydd-typ-iir-svart-50-pack
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vi får se; jag ska nog nojja ett par dagar till över huruvida jag behöver köpa ny väska. Flera har nu sagt "det är inte så noga", "det är troligen inget problem", men jag är en nojjig och neurotisk jäkel och några hundralappar för en väska kan eventuellt vara ett billigt pris för peace-of-mind.
Så länge den kan pressas ihop till rätt mått är det garanterat ok. Men att införskaffa en lämplig kabinväska/ryggsäck låter nog som klok investering för dig, då du planerar att ha en del elektronik i den, och därmed risk att t.ex. en laddare trycker mot läsplattans skärm.

Ofta brukar det finnas plats att lägga upp jackan också på hyllan. Men utöver den torra luften ka det vara småkyligt på planet. Så utöver den filt man brukar få låna på längre resor brukar jag antingen ha jackan, eller en varm tröja som går att öppna, som extra "täcke" vid behov.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mask är endast kutym inomhus numera. Du kommer garanterat se japaner som har munskydd överallt eftersom japaner har gjort så i decennier innan pandemin av massor av olika orsaker. Men jag frågade min svägerska som arbetar på bank i centrala Tokyo, och hon sa att du kan skippa mask helt utomhus och helt enkelt ta med för inomhusbruk i butiker etc. Det är inte ens reglerat längre att man måste ha det i butiker eller likartat heller, dock kan individuella inrättningar ha det som krav. Men nattklubbskulturen bland de yngre har vaknat till liv igen och de bär inga masker när de är ute för att träffas… Så ta det som det kommer, ta med mask för de tillfällen du märker att andra tycks använda den.


Står om andra länder än Japan också, men de japanska reglerna och förväntningarna är också med i artikeln.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Så länge den kan pressas ihop till rätt mått är det garanterat ok. Men att införskaffa en lämplig kabinväska/ryggsäck låter nog som klok investering för dig, då du planerar att ha en del elektronik i den, och därmed risk att t.ex. en laddare trycker mot läsplattans skärm.
Jag emottar tacksamt tips om lämpliga väskor.

Jag har googlat runt lite, men det märks att min google-fu är otränad när det gäller sånt här. Jag hittade den här, som för mitt otränade öga verkar OK. Är den det? Fan vet. Den här verkade också najs, men… 1000 spänns fraktkostnad från USA kändes lite onödigt. Deltaco verkar ha haft en schysst, men den har utgått och finns ingenstans att köpa vad det verkar.

Jag har i princip slutat köpa saker på Amazon, men den här verkar ha fått bra recensioner där. Jag gillar särskilt att åtminstone en av dem specifikt pratar om att de gått igenom bagagekontrollen på en flygplats med den =) Eller en sån här, kanske.

I dunno. Alla tips och rekommendationer välkomna. Och som tidigare: Direkta produktlänkar är bäst =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ny fråga: Jag har förstått att man bär munskydd i japan, och att man gör det överallt. Att jag bör bära munskydd från det att jag kliver av planet.

Så. Vad rekommenderas där? Jag vill såklart gärna köpa på mig innan jag åker (en sak mindre att tänka på när jag är där), men vad är kutym? Engångs? Tyg? Idealiska svar på frågan inkluderar direktlänkar till onlinebutiker som levererar till Nynäshamn inom två veckor, men alla slags rekommendationer är varmt välkomna.

Jag har ju ett par halvdana återanvändbara i olika slags tyg sedan pandemin, men jag vill ju helt enkelt göra rätt här. Som i allt annat.

(Det finns absolut en kontrast här, mellan mitt behov av revolutionära idéer och att jag gärna tjafsar emot när det gäller politik och har en del radikala åsikter. Och gillar punk och uppror på många plan. Men samtigt är en sån total regelföljare som spenderar orimligt mycket tid och mental energi åt att räkna ut vad som är korrekt sätt att göra saker på utan att göra sig till åtlöje…)
Jag var där över jul och nyår, och nästan alla bar mask hela tiden, både inomhus och utomhus. De allra flesta bar engångsmasker som dessutom är billiga att köpa i vilket närköp som helst. Det är inte krav på att bära mask utomhus, men eftersom alla andra gör det så tycker åtminstone jag att det känns bäst att ta seden dit man kommer. De enda som inte bar mask var hyfsat störiga västerländska turister (och även bland turisterna var mask mer regel än undantag). För artighetens skull, och för att du inte ska behöva noja över vad folk tycker om dig så är mitt råd att följa strömmen och ta på dig en mask. Personligen har jag inga starka åsikter om att bära mask eller inte (alltså för mig är det inte en infekterad politisk fråga), men kom på mig själv att störa mig som fan på idioter som inte bar mask i japan.

Går man på restaurang, café eller bar har man mask tills man satt sig vid bordet. Man tar av sig den så länge man sitter där, och behöver man resa sig för att gå på toa så tar man på sig masken. Har man med sig en dricka på allmän plats drar man ner masken och dricker när man behöver, och sedan drar man upp den igen.

Köp ett paket engångsmasker innan du åker från Sverige så att du har på planet och för det första dygnet eller så på resmålet, åtminstone Finnair och Japan airlines kräver att man har mask ombord på flyget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag var där över jul och nyår, och nästan alla bar mask hela tiden, både inomhus och utomhus. De allra flesta bar engångsmasker som dessutom är billiga att köpa i vilket närköp som helst. Det är inte krav på att bära mask utomhus, men eftersom alla andra gör det så tycker åtminstone jag att det känns bäst att ta seden dit man kommer. De enda som inte bar mask var hyfsat störiga västerländska turister (och även bland turisterna var mask mer regel än undantag). För artighetens skull, och för att du inte ska behöva noja över vad folk tycker om dig så är mitt råd att följa strömmen och ta på dig en mask.
Ja, just nu är planen att köpa med mig minst ett sånt där 50-pack med masker och vara redo att maska efter omgivning. Jag har inga problem med att bära mask utöver möjligen glasögon-imma, och det är definitivt viktigare för mig att ine framstå som en ohyfsad idiot än att slippa mask.

Jag har inte läst något om att Emirates kräver mask, men har jag ett gäng i kabinväskan så går det ju att ordna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ja, just nu är planen att köpa med mig minst ett sånt där 50-pack med masker och vara redo att maska efter omgivning. Jag har inga problem med att bära mask utöver möjligen glasögon-imma, och det är definitivt viktigare för mig att ine framstå som en ohyfsad idiot än att slippa mask.

Jag har inte läst något om att Emirates kräver mask, men har jag ett gäng i kabinväskan så går det ju att ordna.
Ja alltså jag vill ju inte säga mot Minimonis svägerska, men för en och en halv månad sedan hade verkligen 99% av alla jag såg i Tokyo och Matsumoto mask på sig både inomhus och utomhus, så vill du inte sticka ut på ett negativt sätt rekommenderar jag verkligen att du kör på den planen.

Om du inte absolut vill behöver du inte ha med dig 50 stycken, de finns verkligen att köpa överallt och är mycket billigare än i Sverige.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja alltså jag vill ju inte säga mot Minimonis svägerska, men för en och en halv månad sedan hade verkligen 99% av alla jag såg i Tokyo och Matsumoto mask på sig både inomhus och utomhus, så vill du inte sticka ut på ett negativt sätt rekommenderar jag verkligen att du kör på den planen.

Om du inte absolut vill behöver du inte ha med dig 50 stycken, de finns verkligen att köpa överallt och är mycket billigare än i Sverige.
Ibland går saker snabbt även i Japan ;-) Det är färre som bär mask nu än under jul och nyår och det kommer bli färre hela tiden ända fram tills sommaren. Sen hur hösten och vinter ser ut vet vi inte, men jag talar dagligen med mina svärföräldrar och andra vänner och släktingar i Japan via Skype etc. Och att använda mask eller inte är faktiskt en rätt het diskussionsfråga även i Japan! Jag personligen kommer att ha med mig mask även när jag och familjen reser till Japan och stannar över hela sommaren, sen hur mycket jag kommer använda den får vi se. Men det är absolut inte dumt att vara förberedd på att ha mask på sig, speciellt inomhus och bland mycket folk.

Innan pandemin så bar japaner mask om de var det minsta förkylda av respekt för andra, detta gjorde att jag tog till mig det när jag bodde där och den kulturen ligger nu i mitt blod. Så bättre att vara förberedd än att se ut som en dum utlänning som struntar i japansk kultur etc. Min dotter kan dock inte bära de flesta masker då hon är hyperallergisk mot nästan alla material och en uppsjö av ämnen. Dessutom har hon astma och får svårt att andas av de flesta masker. Hon kommer undvika mask av hälsoskäl och det tycks int vara några problem alls då just min svägerska gjort efterforskningar efter min och min frus förfrågan.

Som sagt, tror att det här med mask i de flesta fall är ett ickeproblem. Man märker om det förväntas av en och om man skulle göra ett misstag så kommer ingen att göra något större problem av det då just Japan precis för några dagar sedan avslutat regler om tvångsmässigt maskanvändande.

Från och med 8:e maj nedgraderas Covid ytterligare och behandlas från och med det datumet som säsongsinfluensa. Detta kommer dock inte påverka Kranks resa men visar att japanerna både i juridisk mening och kulturellt börjar gå ifrån de tidigare både skrivna och oskrivna reglerna gällande mask, testning och vaccinationer.

On January 20, Prime Minister Kishida announced that Japan will downgrade Covid to the same category as seasonal influenza on May 8. This may mean the end of the vaccination-or-test requirement, as well as the indoor masking recommendation

Kan säga att min svägerska inte vågade åka från Tokyo till Hiroshima med sin man och deras barn över Jul och Nyår pågrund av skam. Skam att möjligtvis kunna ta med sig covid. Nu i februari så har den inställningen svängt och mycket fler japaner reser nu inrikes utan att ”skämmas”. Men visst kommer det dröja innan Japan blir ”normalt” och endast 10% av alla bär mask hela tiden.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ibland går saker snabbt även i Japan ;-) Det är färre som bär mask nu än under jul och nyår och det kommer bli färre hela tiden ända fram tills sommaren. Sen hur hösten och vinter ser ut vet vi inte, men jag talar dagligen med mina svärföräldrar och andra vänner och släktingar i Japan via Skype etc. Och att använda mask eller inte är faktiskt en rätt het diskussionsfråga även i Japan! Jag personligen kommer att ha med mig mask även när jag och familjen reser till Japan och stannar över hela sommaren, sen hur mycket jag kommer använda den får vi se. Men det är absolut inte dumt att vara förberedd på att ha mask på sig, speciellt inomhus och bland mycket folk.

Innan pandemin så bar japaner mask om de var det minsta förkylda av respekt för andra, detta gjorde att jag tog till mig det när jag bodde där och den kulturen ligger nu i mitt blod. Så bättre att vara förberedd än att se ut som en dum utlänning som struntar i japansk kultur etc. Min dotter kan dock inte bära de flesta masker då hon är hyperallergisk mot nästan alla material och en uppsjö av ämnen. Dessutom har hon astma och får svårt att andas av de flesta masker. Hon kommer undvika mask av hälsoskäl och det tycks int vara några problem alls då just min svägerska gjort efterforskningar efter min och min frus förfrågan.

Som sagt, tror att det här med mask i de flesta fall är ett ickeproblem. Man märker om det förväntas av en och om man skulle göra ett misstag så kommer ingen att göra något större problem av det då just Japan precis för några dagar sedan avslutat regler om tvångsmässigt maskanvändande.

Från och med 8:e maj nedgraderas Covid ytterligare och behandlas från och med det datumet som säsongsinfluensa. Detta kommer dock inte påverka Kranks resa men visar att japanerna både i juridisk mening och kulturellt börjar gå ifrån de tidigare både skrivna och oskrivna reglerna gällande mask, testning och vaccinationer.

On January 20, Prime Minister Kishida announced that Japan will downgrade Covid to the same category as seasonal influenza on May 8. This may mean the end of the vaccination-or-test requirement, as well as the indoor masking recommendation

Kan säga att min svägerska inte vågade åka från Tokyo till Hiroshima med sin man och deras barn över Jul och Nyår pågrund av skam. Skam att möjligtvis kunna ta med sig covid. Nu i februari så har den inställningen svängt och mycket fler japaner reser nu inrikes utan att ”skämmas”. Men visst kommer det dröja innan Japan blir ”normalt” och endast 10% av alla bär mask hela tiden.
Ja, man får väl helt enkelt se sig omkring och se vad som är normen i det specifika tillfället. Fiffigt nog är det i Japan aldrig (såvitt jag vet) fel att ha mask, så känner man sig nojig och osäker kan man ta på sig den. Ingen tycker det är konstigt att någon har mask på sig. Bra för introverta också 😅
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Hörni, reglerna för vätskor, om jag läser rätt är de väl bara för handbagaget va?
Korrekt, så länge som det inte är typ nitroglycerin (såvide det inte är medicinvarianten, den har jag aldrig haft problem med) eller kvicksilver eller någon annan otillåten substans.

Så om jag har hår-slem jag gärna vill ha med mig men som inte direkt är livsnödvändigt så bör jag helt enkelt kunna packa ner det i mitt incheckade bagage, tillsammans med typ min föredragna tandkräm och annan vätska eller kräm jag mest behöver när jag kommer fram?
Japp. Ha det in en plastpåse, och helst i flaskor med skruvkork, så minskar du risken för att få en hel flaska schampoo i kläderna.

Kan man fylla på dem ytterligare under själva flygresan? Elle rja, det kanske är en fråga som passar bättre i nästa tråd, där jag ställer fler "dumma" frågor om just själva resan och det här med att vara på flygplan…
Alltså, teoretiskt sett kan du fylla dem på flygplanstoaletten, men jag skulle inte dricka någonting som kommer från en flygplanstoaletts tvättställ. Bättre att fylla på flygplatserna.

När du kommer fram så hinner du gott och väl både gå på toalett och fylla flaska medan du väntar på bagaget. Likaså, ingen panik att komma av planet (såvida det inte brinner, då bör du iaktta skyndsamhet), först av betyder bara "behöver vänta längst på bagaget".

Min fru (som är stor japanvän OCH orimligt intresserad av munskydd) rekommenderar:

engångsskydd (ty det tycks vara det vanliga, baserat på ett gäng bildgooglingar på japaneri gatumiljö) och då av typen ffp2 eller iir (baserat på dess respektive förmåga att faktiskt fånga smitta). Går att hitta på exempelvis apotea.se i lite olika modeller.

(om någon har bättre uppdaterad information från Japansk maskkultur och/eller medicinska rekommendationer får ni såklart rätta mig här).

direktlänk https://www.apotea.se/care-munskydd-typ-iir-svart-50-pack
Japp.

Min fru är sjuksköterska med bakgrund på infektionskliniken. Så här säger hon:

* Engångsskydd och rätt typ.
* Ta på dem utan att röra annat än öronsnörena och näsklämman med fingrarna.
* Max 20 minuter, sedan skyddar de inte längre, utan blir bara en "virussvamp" framför ansiktet.
* Ta av dem utan att röra annat än öronsnörena med fingrarna.
* Återanvänd inte.

Återanvändbara skydd är bara för syns skull, och gör ingen nytta. De kan till och med öka risken genom att samla virus och öka exponeringsgraden.

Har ingen koll på vad flygbolagen kräver nu, men det jag flugit på sistone har inte krävt. Det har dock inte varit Emirates. Kolla deras web.

Handsprit kan vara bra för att undvika turistmage. Japan är ett renligt land, men det är fortfarande andra baciller än vad din kropp är van vid, så ta det försiktigt.

Jag emottar tacksamt tips om lämpliga väskor.

(snip)

I dunno. Alla tips och rekommendationer välkomna. Och som tidigare: Direkta produktlänkar är bäst =)
Har ingen produktlänk till min, eftersom den är 25 år gammal Samsonite och inte finns i sortimentet längre. Men, så här tänker jag:

* Kolla att den rymmer din laptop.
* Kolla att den har vaddering runtom och hårt vid skärmen.
* Gå på en som har "handbagages-max mått". Väskhandlaren har koll på det.
* Axelrem eller ryggsäck. Gå på det du gillar bäst, men du behöver endera, för du kommer att dra runt på den en hel del.

Samsonite är bra, riktigt bra. Min har verkligen fått arbeta under 25 år, har rest över halva världen, och det syns knappt på den. De är lite dyrare, men en billig tygväska för en tredjedel av pengarna skyddar inte dina grejor och håller kanske 5 resor.

Ett annat tips när det gäller handbagage:

Man kan förvara det i luckorna i taket. Det är dumt. Bättre att ha det under sätet framför. Varför? Dels kan inte stjäla ditt stuff utan att du ser det, dels kommer du åt ditt stuff utan att det ska kännas som "först ror jag över med geten"-pusslet med andra passagerare.
 
Top