Japanresa del 3: Livets nödtorft

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gå till Forex, ta ut så mycket som möjligt i cash och behåll kvittot. Om jag förstått saken rätt så reser du inte med enormt mycket pengar och då är det rätt enkelt att hålla reda på sina sedlar. Det tråkiga just nu är att svenska kronan är så extremt dålig, växelkursen är alltså på gränsen till katastrofal. Detta betyder som tur är att din resa inte behöver vara dyr gällande fickpengar då Japan har många alternativ gällande restauranger etc.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Senast jag var i Japan (2018?) så var det bara 7-11 bankomaterna man kunde ta ut pengar från utländska kort i. Eller om det var de + citibanks.
och även om kort blir vanligare även där så var det flera ställen där kontanter var enda sättet att betala.

jag brukar safea med att ta ut 2k i yen eller så innan. Så har jag som det räcker ett tag.
Det är vad jag minns ganska olika med Visa och MasterCard i Japan. Jag var i Japan senast 2019 men redan 2009 när jag var där första gången var det inga problem att ta ut pengar med MasterCard på Japan Posts uttagsautomater, som typ finns överallt, även i småhålor. Jag har aldrig haft med mig cash från Sverige till Japan i vart fall. Om det är någon stans man kan hitta en uttagsautomat som funkar för utlänningar är det på flygplatsen när man landar.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har alltid använt mynt och sedlar i automater i allmänt i Japan. Suica-kortet fungerar inne på stationer och liknande och det finns säkert andra undantag. Men Japan är trots allt fortfarande ett kontantland, även om kort fungerar bättre och bättre samt på fler ställen även i Japan.
Vad jag sett är det sucia, telefonbetalning eller kontanter i automater. Finns säkert undantag, men kontanter tar de i vart fall alltid i min erfarenhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
FACIT:
OK, nu är jag ju tillbaka från Japan och jag tänkte gå igenom de här trådarna och liksom… göra ett litet bokslut, eller vad man ska säga.
  • Pengar:
    • Jag växlade till mig 50 000 yen via Forex innan jag åkte, och hade med mig i handbagaget.
    • Väl på plats försedde Ken mig med
      • 1) ett åka-lokaltrafik-kort som också kunde användas för inköp, laddat med typ 10 000 yen
      • 2) 20 000 yen i pengar "att köpa souvenirer och sånt för".
    • Med fysiska papperspengar betalade jag för frukost och mat på restaurangen som låg vid hotellet, gachapon-bollar och en liten anime-figurin jag köpte å en kompis i en kaotisk anime-nörd-butik.
    • Med kortet betalade jag för en daglig coca cola zero i småbutiken intill hotellet.
    • Med mitt helt vanliga Swedbank-mastercard betalade jag för allt krafs jag köpte på Yodobashi Camera, den stora elektronik-och-allt-butiken jag var på. Det fungerade helt utmärkt att betala med kort-plus-pin.
    • Lite pinsamt är det att jag därmed kommer tillbaka till Sverige med fler fysiska yen än jag åkte med. Jag försökte erbjuda Ken att betala tillbaka fickpengarna, men det ville han inte veta av.
    • Jag har också kollat upp det där med google pay etc. Tydligen har Japan flera olika system för contactless payments, som inte är helt kompatibla med varandra och där olika butiker har stöd för olika system även om det blir mer och mer utbrett att erbjuda tjänsten överlag. Dock sker allting via chip som bara finns i japanska mobiltelefoner, om jag fattat rätt.
  • Elektricitet:
    • Jag köpte en sådan här grej för att förvandla elström till USB-C, och använde en sådan här för att koppla in mig i vägguttag. Precis som folk skrev på förhand fanns inga jordade uttag någonstans vad jag kunde se, så jag är mycket glad att jag skaffade en laddare som inte behövde jordat.
    • Jag hade med mig en sån här powerbank; den gick utmärkt att ha med sig på flyget och jag behövde inte ens ladda den under hela resan.
  • Internet:
    • Ken fixade en pocket wifi-grunka åt mig. Den var väldigt smidig att ha med sig i fickan, behövde knappt laddas utan låg mest där och gav ifrån sig wifisignaler. Jag var nog aldrig internetlös under resan, utom på flyget narita-dubai på vägen hem då internet på planet krånglade, och i den två timmar långa kön till immingration/säkerhetskontrollen på Narita där Naritas gratis-wifi tydligen inte täckte hela rummet. Eller inte kunde användas av alla samtidigt, vad vet jag.
  • Mat:
    • Ken introducerade mig till restaurangen Jonathan's som låg vägg i vägg med hotellet samma dag som jag anlände. De blev sedan min backup, för där visste jag ju hur det funkade (mestadels). Hotellet hade ingen frukost, så det var dit man fick gå och köpa sådan. Första gången fick det bli lite pekande och stukad engelska, även om de som jobbade där tydligt var vana vid utländska hotellgäster. Från andra dagen var de vana vid mig och visste att jag inte hade några frukostvouchers utan bara ville pröjsa och sätta mig. Urpraktiskt. Frukosten var buffé och övriga måltider kunde beställas via pekskärm och sedan betalas i kassa är man gick. Urpraktiskt.
    • Övriga måltider drog Ken iväg mig på. Jag är ju som sagt inte så äventyrlig av mig, eller ens speciellt matintresserad, men jag fick iaf pröva på lite olika grejer. Nej, jag minns inte och skrev inte ner vad allt hette. Men jag kan i varje fall säga att jag nu yill 100% förstår varför folk snackar uppskattande om japanska ramen.
Också liten komplettering appropå @Vitulv s kommentar om toaletterna: Jag är nu såhär i efterhand rätt sugen på att splurga på att installera en bidétfunktion på min toalett, om det överhuvudtaget låter sig göras.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Också liten komplettering appropå @Vitulv s kommentar om toaletterna: Jag är nu såhär i efterhand rätt sugen på att splurga på att installera en bidétfunktion på min toalett, om det överhuvudtaget låter sig göras.
”An elegant toilet for a more civilized age”

Det går att köpa sådana toalettstolar i Sverige, de verkar kosta från 12 000 kronor och uppåt. Jag ska vid tillfälle låta renovera mitt badrum och överväger starkt att investera i en sådan.
 
Top