Nekromanti Jag vill skaffa en blogg

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hur gör jag då? Vad är bra? Vad bör jag undvika?

Jag vill helst skriva på svenska och så vill jag vara anonym också. Orkar inte med dödshot, typ...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Ha ett bra namn, det är alldeles för många bloggar som har dåliga namn som får mig att tveka eller välja att inte läsa dem.

Tagga alla dina inlägg efter ämne så att det är lätt att läsa om det ämna man vill efter bloggen varit igång ett tag och den har många artiklar.

Uppdatera minst en gång i veckan så att man inte tror bloggen är död och slutar följa den.


Lycka till med skrivandet :gremsmile: Vad tänker du blogga om föresten?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Wordpress är bra. Allting ställs enkelt in genom en mycket nybörjarvänlig – ja, användarvänlig i stort – administrationspanel som är mer eller mindre självklar. I övrigt är nätet överfullt av Wordpress-guider för allt man kan tänkas undra. Wordpress är stiligt, enkelt och bra.

http://sv.wordpress.com/ ... Detta är svenska Wordpress. Önskat språk i panel och i inlägg väljer du själv.

... Vad du bör undvika har jag ingen aning om.
Definiera gärna.

Du kan var anonym och inte visa någonting av dina uppgifter, som exempelvis namn och mail annat, vilket behövs för reggning. Utåt sett behöver ingen se vem du är. Och kommentarer och dylikt kan du själv ställa in huruvida du vill ta emot dem, se dem, publicera dem osv.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Som Adde säger så skulle även jag välja wordpress om jag startar en blogg. Då det kommer till saker att tänka på så skulle jag säga att du bör tänka på hur du skriver och för vem du skriver. I regel har jag en uppfattning om att många bloggar har ett syfte att rikta sig till en viss målgrupp med sin blogg men helt missar hur man skriver till den målgruppen då det blir allt för personligt. Skriver du utav eget intresse och för dig själv så är det så klart en annan sak för då är bloggen mer ett verktyg för att ventilera dina tankar och åsikter. Detta är den blogg jag tycker är intressantast att följa men det kräver även att den som för bloggen har en medvetenhet om sitt intresse och sak för att jag inte ska ge upp.

Annars håller jag med God45, uppdatera kontinuerligt om du är ute efter att skaffa dig en bredare skara läsare och tänk även på hur du skriver. Om det är för dig själv så kan det fortfarande vara bra att uppdatera med jämna intervall för att själva hålla bloggen levande och undvika att den glöms bort och bara ligger helt ouppdaterad med åsikter som du kanske omvärderat sedan dess att inlägget skrevs.

Det är väl det jag kan säga och anser är viktigt ur en läsares synvinkel, annars så vet jag faktiskt inte huruvida jag är rätt ute i mina råd eller ej.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag går väl lite motvalls, då. :gremsmile:

Moberg gav bra råd till författare:
1. Ha någonting att säga.
2. Säg det.
3. Säg ingenting mer.

Kvalitet > kvantitet. Hitta ett ämne/en inriktning på bloggen och håll dig till det. Ska du ha ett schema är det för att stimulera den egna produktionen. Det finns nog mycket brus som det är.

I övrigt tycker jag också bra om Wordpress. Det är en smidig och lätthanterlig plattform.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Recca said:
Hur viktigt är användarnamnet? Jag vet inte vad jag ska heta. Recca är taget. :gremfrown:
Viktigt och viktigt... Egentligen tycker jag namnet på bloggen är viktigare än namnet på personen som skriver, när det är en blogg där bara en person skriver. Så beroende på vad du hade tänkt skriva om, ge bloggen ett passande namn och skit i resten.

Säg till om du vill ha hjälp att spåna. Just nu försöker jag fundera på vad fasen jag skulle kunna göra med en blogg som hade vad som är mitt favoritord just nu, "snubbocentrism", som namn...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Recca said:
Hur viktigt är användarnamnet? Jag vet inte vad jag ska heta. Recca är taget. :gremfrown:
Vill du vara helt anonym så ta något som inte förknippas med dig överhuvudtaget. Annars är det som krank säger ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Recca said:
Ja, tips på namn! Kom med tips. :gremsmile:

På bloggnamn alltså :gremsmile:
Om du berättar vad du tänkte använda den till blir det mycket lättare... =)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Recca said:
Ja, tips på namn! Kom med tips. :gremsmile:

På bloggnamn alltså :gremsmile:
Om du berättar vad du tänkte använda den till blir det mycket lättare... =)
Lär ju bli en del genusgrejer. Men typ tyckar-portal där jag kokar ner skiten och sorterar. <.<'
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Recca said:
Lär ju bli en del genusgrejer. Men typ tyckar-portal där jag kokar ner skiten och sorterar. <.<'
Kanske...
"Arga bruden"? =)

(Jag menar alltså detta som ett halvseriöst skämtförslag; inte som någon form av förolämpning eller påhopp. Tolka snällt!)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Recca said:
Lär ju bli en del genusgrejer. Men typ tyckar-portal där jag kokar ner skiten och sorterar. <.<'
Normkritiskt ideal, den genusmedvetnes tankesmedja ; Det kritiska perspektivet, ett angrepp mot patriarkatet; En otrevlig sanning, tankar om genus i dagens samhälle.

Eh, jag vet inte försöker spåna utifrån ditt tema och tanken titel och underrubrik bakom kommat men jag kommer inte på något bra. Hoppas något av alternativen gav lite idéer vilket som.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Om du är Google-fanboy och gillar att ha allt ditt shit på samma ställe så funkar Blogger/Blogspot bra. Tror det är mer lättanvänt än Wordpress (vet inte hur WP är nuförtiden, när jag använde det förut så var det ett hiskeligt kodande för att få det att lira).

Fast om du vill vara anonym får du iofs förmodligen skapa ett nytt Googlekonto. Nackdelen med Blogspot är väl annars att pingbacks av ngn anledning inte funkar, så det blir inte lika "socialt". Men pingbacks kanske är rätt 2005 egentligen... :gremcrazy:

Edit: Och för övrigt: Om du vill vara helt anonym ska du nog inte fråga oss om namntips ens en gång. När Flashback-mobben hittar din blogg och blir kränkta av det du skriver så kommer de enkelt kunna spåra dig hit.

Men å andra sidan vill vi på wrnu ju så klart läsa din blogg så helt anonym kan du ju inte vara.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Recca said:
krank said:
Recca said:
Ja, tips på namn! Kom med tips. :gremsmile:

På bloggnamn alltså :gremsmile:
Om du berättar vad du tänkte använda den till blir det mycket lättare... =)
Lär ju bli en del genusgrejer. Men typ tyckar-portal där jag kokar ner skiten och sorterar. <.<'
Skrevsparken ... ordvits med flera meningar.

Tryckeriet Tyckeriet (blame my phone!)

Pelvisportalen ... också skämtsamt ironiserande av könsrelaterade föreställningar och missförstånd av ordet genus.

Som om

Dessutom

Eller hur

Din mamma jobbar inte här

Groggrytan – jag kokar ned skit! ... inkl. tagline! :gremwink:
 
Top