Nekromanti Jag vill ha lata oengagerade spelledare!

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Inget riktigt svar

"Kaptenen försökte förhandla med inkräktaren men vi nådde ingen överenskommelse."

Är det inte orättvist att kalla honom inkräktare när ni själva hade dragit in honom? :gremcrazy:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Inget riktigt svar

Är det inte orättvist att kalla honom inkräktare när ni själva hade dragit in honom?

Jo... nu när du säger det är det ganska orättvist. Å andra sidan hade han ganska snart kunnat kallas "rymdskrot" om vi inte gjort det och vi _släpade_ inte in honom så mycket som vi gav honom ett snöre att hala in sig själv med. :gremsmile:

...och vi erbjöd honom faktiskt att gå ut... t.o.m. med en rymddräkt. Bara inte den vandrande stridsvagn han kommit in med. Vi misstänkte nämligen att han inte ville ha den för att den var en trivsammare dräkt att dö kvävningsdöden i... :gremcrazy:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Inget riktigt svar

"vi erbjöd honom faktiskt att gå ut... t.o.m. med en rymddräkt"

Det var förstås väldigt snällt av er. Han borde ha uppskattat det mer :gremgrin:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Nu kan jag inget om det rollspel du talar om men. Jag tycker att personen med infon, etc skulle varit fredligare, kanske lagt ner i sitt vapen som ett tecken på fred? Eller varit en fredligare karaktär. Att låta en misstänkt person vara huvudperon är ganska dumt men samtidigt kul när man kan tvingas lita på någon man inte litar på. Det kan skapa urkul senarion men det krävs at det blir lyckad såna då. Två SL? Det var nytt för mig.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
men samtidigt kul när man kan tvingas lita på någon man inte litar på

Mjo, i vårt fall visste vi inte om det. Inte förän SL deppade ihop över att vi dödat nyckelpersonen och då var det litet väl sent :gremsmile:

Två SL? Det var nytt för mig.

Det kan funka riktigt bra. Man kan låta den ena SLen spela slps och den andra hantera regler och låta dem samarbeta om att klura ut intressanta idéer. Särskilt bra är det för stora grupper som har en tendens att splittras.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Greatowl Passes Justice!

Vad gör man i en sådan situation? Som ex-militär utan någon anledning alls att tro att killen var något annat än en pirat kunde jag inte motivera att ignorera ett sånt hot. Jag tog därför fram mitt eget vapen (en relativt lågteknologisk automatpistol med helt vanliga blykulor) för att behålla en taktisk fördel. Jag gjorde det lungt och utan att rikta vapnet mot någon för att inte provocera mer än nödvändigt.

Tyvärr fungerade det inte och nykomligen grep genast efter sitt vapen. Jag tryckte mitt vapen mot hans huvud och han stelnade till med vapnet draget men inte riktat mot mig.
"Släpp vapnet"!

Vi blev stående så ett tag och jag kom fram till att om han hade några planer på att följa min order så skulle han gjort det för länge sedan.
Okej, här börjar galenskaperna. Nu vet jag inte allt för mycket om hur folk kommer bete sig i framtiden, men jag antar att de inte kommer stå med en pistol mot sin tinning och bara löka?

"Jag riktade om och sköt honom i axeln och retirerade genast mot utgången för att få litet avstånd."

Jepp. Här cementeras galenskapen på raken. Killen har tagit en kul ai axeln, och han vill slåss? Inte så att han vill skrika "Aj!", lägga sig ner och gråta och ropa på moderskeppet eller kanske, vem vet, försöka en fredlig lösning? Som att vifta vit flagg?

"Nu gick inte förhandlingarna så bra och när luften började tappas från nivån (för att understryka hans underläge) attackerade han skeppets centrala bränsleledning med sin svets, i syfte att spränga skeppet."

Om han inte redan skitit i det blå skåpet så gör han det där. För inget säger "vi kan lita på den här killen" som att han uppenbarligen inte har några självbevarelsedrifter, han kan inte uppfatta enkel taktik och han försöker sedan spränga skeppet vi alla är ombord på i luften (rymden?). Jepp, det är precsis en sådan kille jag skulle vilja ha ombord. Jepp. Spelar ingen roll hur viktig han var, han skulle antingen aldrig få sätta sin fot ombord eller spendera all sin tid fastsurrad vid lasten och aldrig släppas lös. Jag tänker inte kommentera er AI för AIs är notoriskt elaka.


"Mötet bröts för SL-kollektivet kunde inte tänka sig att fortsätta kampanjen med den nyintroducerade karaktären död. Han hade tydligen all information och kunskap som skulle leda oss vidare i handlingen."

Öh... okej. Rent metatänkande: "Jag har all info som behövs för kampanjen. Jag säger inte ett jota. Jag kommer aldrig att dö eftersom jag är den ende som kan informationen." Bara en tanke.
Spelar ingen rol om han hade all info, han hade den väl nedskriven eller något, i vilket fall som helst ska aldrig en ensam person ha all info och de andra ingen, det är ett recept på katastrof.

"Sedan mötets haveri har flera förslag av alternativ handling kommit från spelledarna. Alla på temat att låta nykomlingen överleva på något vis och gärna säkerhetschefen dö (eftersom han var så besvärlig för dem). Senaste förstaget var t.ex. att Säkerhetschefen skulle drabbats av en spontan hjärnblödning innan de dödande skotten avfyrats."

Besvärlig för dem? Tja, om man är besvärlig när man går enligt sunt förnuft så...

"Mötet bröts för SL-kollektivet kunde inte tänka sig att fortsätta kampanjen med den nyintroducerade karaktären död. Han hade tydligen all information och kunskap som skulle leda oss vidare i handlingen."

De var två? Och kunde inte improvisera något? Ni borde utöka antalet spelledare.


Storuggla, dömmer snabbt och många
 

Dimmige Jarl

Veteran
Joined
16 Aug 2003
Messages
5
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Isåfall är det inte lika bra att spelledaren tar över spelandet av karaktärerna och berättar vad som händer istället för att ge en chans och när det blir fel resutat försöka ändra på det?
Visst kan man göra eftergifter men att gå lååånga omvägar för att göra detta känns fel
Håller med, linjärt spelande är alltid fel. Spelarna ska vara de som bestämmer händelseutvecklingen punkt slut. Spelaren måste bereda en situation för alla alternativ och om han absolut måste imporvisera ska han göra det så att det inte märks och så att det ser ut som om han förberett det också.

Båda spelledarna pilade ur rummet och när de kom tillbaka annonserades det att ljuset på nivån slocknat precis när jag kommit ut och att jag därför inte visste om jag träffat eller inte.
Här är en klar nackdel med att ha fler än en spelledare. såvida man inte har telepatiska förmågor :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ha! Lysande! Jag är mållös! (ANT & OT)

Det var minsann ett av de hårdaste inläggen jag läst på länge. Vore jag Kalcidis skulle jag skriva något tufft på hemsnickrad patois här.


/Jonas, undrar varför Yassilus har Vitulvs avatar och vice versa
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Skäms på dig.!!!![Med följande SL guide]

*läser igenom alla sex punkter*

Allvarligt?
Jag försökte hitta spår av ironi i din text men fann inga, så jag antar att du är seriös.

Jag kan bara säga så här mycket: om jag blev utsatt för en SL som spelade som din beskrivning så skulle jag gå ur spelgruppen och söka annan SL.


/Naug
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Skäms på dig.!!!![Med följande SL guide]

Av grabbens bild att döma är han inte särdeles gammal. Spelare i den åldern behöver nog den behandlingen för att det skall gå att spela ö.h.t. Åtminstone var det så när jag var liten.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Skäms på dig.!!!![Med följande SL guide]

Låt för ihelvete inte spelarna ha makt över dig. Om de klagar gör bara en så kallad flygande ko
Vad man kan gissa så var det denna punkt folk regerade på.
Vad ja menade Va att Sl ska sköta äventyret inte spelarna.Jag mena inte att minsta lilla gnäll ska bestraffas.
Sen är allting dåligt formuleratt kom jag på så att det kan låta det kan det.
See mi point?
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Skäms på dig.!!!![Med följande SL guide]

Humm, det var nog inte allvarligt...för sådär är inte våran spelgrupp iaf. Det systemet skulle inte funka i våran grupp eftersom vi turas om att SL:a så skulle det enbart leda till hämnd, hämnd och hämnd...
Det vill säga trist.....
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Skäms på dig.!!!![Med följande SL guide]

Av grabbens bild att döma är han inte särdeles gammal
14 för att va exakt.Nej jag är ingen bra SL och har aldrig påstått.Sedan påstod jag alldrig att jag körde efter punkterna.Jag sa att jag försökte.Och sedan kom jag på vad jag hadde skrivit för dam..jamenar miffo inlägg och det inte riktigt står som det är ska ändra vänta. Fast tack för hjälpen :gremcool:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker att du lät din karaktär agera helt korrekt, och piraten verkade också agera korrekt. Det är en spelledarmiss att det blev så, men samtidigt har jag personligen svårt att se den stora "olyckan" i det som hände. Jag tyckte det lät kul :gremlaugh: Iofs händer liknande saker mycket sällan (eller aldrig) när jag spelar / spelledare, men bråk inom gruppen tycker jag kan vara mycket givande likväl som förstörande.

/RipperDoc
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tycker att du lät din karaktär agera helt korrekt, och piraten verkade också agera korrekt. Det är en spelledarmiss att det blev så, men samtidigt har jag personligen svårt att se den stora "olyckan" i det som hände. Jag tyckte det lät kul Iofs händer liknande saker mycket sällan (eller aldrig) när jag spelar / spelledare, men bråk inom gruppen tycker jag kan vara mycket givande likväl som förstörande.

Jupp. I en paranoid SF-kampanj med alien-vibbar kan det vara bra att inte lita på allt och alla bara för att de har "the PC-glow" :gremsmile:
 
Top