Nekromanti Jag vill ha lata oengagerade spelledare!

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har tänkt på det ett tag och kommit fram till att mina värre upplevelser i spel oftast varit ett resultat av railroading. Källan till detta har oftast varit att spelledaren haft en storskalig kampanj planerad med högtflygande idéer om hur storyn skall utveckla sig. När en oförutsedd händelse inträffat har railroadingen genast stuckit fram sitt fula nylle.

Nu har jag kommit fram till att detta inte beror på ondska hos spelledaren (så jag har varit tvungen att låta bli voodoo-dockan :gremfrown:). Det beror på att de vill väl. De vill skapa en storslagen historia med intressanta vändningar och spännande utveckling. De engagerar sig i spelet och lägger ned energi på förberedelser... Sen går något fel varefter det bara bär utför (längs spår).

Är det helt enkelt bättre att ha en oengagerad spelledare som inte orkar bry sig nog om spelet för att manipulera det och är för lat för att planera i förväg? Det kanske inte kommer upp till nivån av en riktigt bra spelledare men det kommer inte heller gräva sig lika djupt som de som arbetar stenhårt i fel riktning.

Vad tycker ni?

---
Illustrativt exempel:

Senaste SF-kampanjen jag var med i dog nyligen spårdöden. Detta är vad som hände:

Vi var alla besättningsmedlemmar på ett litet skepp som (liksom många andra) livnärde sig på halvolagligt skrotsamlande och vrakplundring i galaxens dunklare sektorer. Våra sensorer hade (förra mötet) registrerat hur ett piratskepp sköts sönder av sitt tilltänkta mål och vi var nu på väg för att plocka upp eventuellt användbart skrot från vraket.

När vi kom närmare noterade vi att det flöt en rymddräktsklädd kropp i närheten av vraket. Den verkade vara vid liv och skeppets säkerhetsansvarige (jag) skickades ut för att bärga den.

Sagt och gjort så fäste jag en lina i piraten och halade in. När luften återvänt tog jag av mig hjälmen. Piraten, som var en ny spelares karaktär, gjorde detsamma och visade sig vara en ganska obehaglig uppenbarelse, lång och kraftig och med nitar i pannan. Rymddräkten han hade var också utöver det vanliga, bepansrad och med servoförstärkning. Detta var uppenbarligen en farlig kille.

Resten av besättningen väntade på oss uppe i kontrollrummet (två våningar upp) så jag tog av mig rymddräkten och efter litet tvekan gjorde han detsamma. Nu noterade jag att han hade ett vapen av den högteknologiskaste sorten i ett hölster.

Vad gör man i en sådan situation? Som ex-militär utan någon anledning alls att tro att killen var något annat än en pirat kunde jag inte motivera att ignorera ett sånt hot. Jag tog därför fram mitt eget vapen (en relativt lågteknologisk automatpistol med helt vanliga blykulor) för att behålla en taktisk fördel. Jag gjorde det lungt och utan att rikta vapnet mot någon för att inte provocera mer än nödvändigt.

Tyvärr fungerade det inte och nykomligen grep genast efter sitt vapen. Jag tryckte mitt vapen mot hans huvud och han stelnade till med vapnet draget men inte riktat mot mig.
"Släpp vapnet"!

Vi blev stående så ett tag och jag kom fram till att om han hade några planer på att följa min order så skulle han gjort det för länge sedan. Jag riktade om och sköt honom i axeln och retirerade genast mot utgången för att få litet avstånd.

Skadan fick honom att tappa sitt vapen men han rusade genast mot mig med våld i sinnet. Jag slog till honom med pistolkolven samtidigt som jag undvek hans tackling. Som en följd passerade han mig och kom ut i rummet utanför. Det fanns inga utgångar därifrån så jag retirerade in i rummet vi lämnat våra dräkter. Detta gav inkräktaren andrum att blockera dörren (med en miniatyrsvets). Nåväl. Jag var utlåst men han var lika inlåst så det var ett ganska lungt läge.

Därifrån gick det bara utför. Kaptenen försökte förhandla med inkräktaren men vi nådde ingen överenskommelse. Vi krävde i princip att han kapitulerade eller lämnade skeppet (vi tillhandahöll en förbandslåda och en helt vanlig, icke-militär rymddräkt för vi vågade inte ge tillbaka hans militära rymddräkt och portabla rail-gun).

Eftersom chansen att ett nytt skepp skulle dyka upp innan hans luft tog slut vad minimala, så var detta vad man skulle kunna kalla ett ultimatum.

Nu gick inte förhandlingarna så bra och när luften började tappas från nivån (för att understryka hans underläge) attackerade han skeppets centrala bränsleledning med sin svets, i syfte att spränga skeppet.

Under tiden (när han fått förbandslådan) hade dörren till mig avblockerats igen och jag beväpnat mig med tyngre vapen (en likaledes lågteknologisk automatkarbin).
Jag fick klartecken att bekämpa fienden och gick ut för att skjuta honom. No more mr. Nice Guy.

((Det var nu det började gå åt helvete även off-game))
Skottet träffade ungefär så bra det går och en av de bägge spelledarna frågade vad mitt mål med skottet varit, att såra eller döda?
Döda ansåg jag.
Båda spelledarna pilade ur rummet och när de kom tillbaka annonserades det att ljuset på nivån slocknat precis när jag kommit ut och att jag därför inte visste om jag träffat eller inte. Jag påpekade att jag knappast sköt i blindo på ett rymdskepp och att karbinen hade en behändig lampa (som kommit till användning tidigare i kampanjen). Efter ett tag gick de med på att kulan träffat... men bara i armen.
Då skjuter jag igen, ansåg jag, pragmatiskt.
Ny överläggning mellan spelledarna. Resultatet blev att ett öronbedövande skarpt ljud utstöttes från alla högtalare och slog alla på skeppet, förutom inkräktaren, medvetslösa. Han sparkade litet på min livlösa kropp och började leta efter en utgång, men blev strax inlåst i ett rum av huvuddatorn.

Detta var nämligen förklaringen till de mystiska händelserna. Vår vanligtvis beskedliga och lydiga AI (en sådan som alla skepp i denna värld hade) hade bestämt sig för att ingen skulle döda någon och att det var bättre att angripa sin besättning än tillåta sådant. Detta trots att vårt skepp var bestyckat och vi föregående möte inte skulle haft några problem att beskjuta andra skepp m.m.

Nåväl. Detta är långt nog och jag skall inte tråka ut er med resten. Sammanfattningsvis vaknade jag efter ett tag och lyckades precis få fram och osäkra en splittergranat så att AIn inte vågade bedöva oss igen. Med gemensamma krafter lyckades besättningen få AIn att gå med på att stänga ned sig själv en timme för att felsökas och under tiden passade vi på att svetsa upp ett hål till rummet inkräktaren var i, slänga in en chock-granat och därefter pumpa honom full med bly.

Mötet bröts för SL-kollektivet kunde inte tänka sig att fortsätta kampanjen med den nyintroducerade karaktären död. Han hade tydligen all information och kunskap som skulle leda oss vidare i handlingen.
---
Om ni orkat läsa ända hit så bara måste ni kommentera.

Som efterskrift:
Sedan mötets haveri har flera förslag av alternativ handling kommit från spelledarna. Alla på temat att låta nykomlingen överleva på något vis och gärna säkerhetschefen dö (eftersom han var så besvärlig för dem). Senaste förstaget var t.ex. att Säkerhetschefen skulle drabbats av en spontan hjärnblödning innan de dödande skotten avfyrats.

Vad säger man?

("Nej" :gremwink:)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Hmmm... jag är varken lat eller oengagerad. Men den här typen av idiotiska rälsningar lovar jag att du och Jenny kommer att slippa under kommande M:UA-äventyr.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Jag vill ha flexibla spelledare!

Om ni orkat läsa ända hit så bara måste ni kommentera.

Okej då... :gremsmile:

---

Det spelmötet måste ju varit hemskt...

Jag har inte mycket till övers för stridigheter inom gruppen även om det handlar om nya rollpersoner som ska introduceras. Ville bara säga det... Har inget med ditt inlägg att göra. :gremsmile:

Men för att återgå till ämnet spelledare.

Jag vill ha en spelledare som planerar väl och är engagerad men som gör det på ett öppet sätt. Skulle vi som spelare få för oss att göra något dumt så ska han tillåta det och spela med. Hans planering behöver på intet sätt gå till spillo bara för att vi känner för att döda han som sitter och trycker på all information.
Det tråkiga med det är att det krävs en (absolut inte två) riktigt bra spelledare som kan improvisera och som klarar av att hålla det på en hög nivå trots improviserandet. Jag tränar på det när jag spelleder.

Vad mer kan man säga? Ja, jag tycker att det kan vara ömsesidigt. För att det ska bli så bra som möjligt för alla tycker jag att spelarna kan (åtminstone ibland) spela med på spelledarens konstiga idéer.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jo, är spelledaren _bra_ är engagemang och flitighet bara positivt. :gremsmile:

(Jag filar på en mutant-rollperson f.ö. Mailar detaljer om ett litet tag)
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
insider

Jag orkade mig faktiskt igenom hela historien :gremsmile:

Jag var faktiskt med under spelmötet. Det var extremt hur spelledarna gång på gång gjorde/försökte göra saker som ledde till en vinst för den nya karaktären.
Vilket ledde till att de gamla spelarna fick försvara sig mot spelledarna istället.

Man brukar få anstränga sig lite som spelare för att få in en ny karaktär i gruppen men det finns gränser på hur långt man kan gå... även den som ska in i gruppen måste anpassa sig lite.

Förutom allt styrande från spelledarna och osamarbetsvilliga nya karaktärer så var det mycket bra inlevelsespel... det vill säga när vi väl slutade upp med mesigheten att försöka vara snälla.

//eris
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Vad mer kan man säga? Ja, jag tycker att det kan vara ömsesidigt. För att det ska bli så bra som möjligt för alla tycker jag att spelarna kan (åtminstone ibland) spela med på spelledarens konstiga idéer.

Isåfall är det inte lika bra att spelledaren tar över spelandet av karaktärerna och berättar vad som händer istället för att ge en chans och när det blir fel resutat försöka ändra på det?
Visst kan man göra eftergifter men att gå lååånga omvägar för att göra detta känns fel.

//eris
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Usch... Låter som en mardröm that gone bad om man så säger.... Ett typexempel på hur man INTE ska sköta en dylik situtation ... Stackar'n hade väl fått göra en ny karaktär som kom in på något annat sätt och informationen som behövdes för att komma vidare.... Kunde säkert ha fåtts på något annat sätt... - Sl:ar MED tärningar är tydligen lika opålitliga som deras friformande diton...

Själv så hade jag nog försökt med en ... paus eller nåt tills nästa speltillfälle istället för att... lugna stämningen lite...(gissar på att den var lite småhätsk..)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Jag har inte mycket till övers för stridigheter inom gruppen även om det handlar om nya rollpersoner som ska introduceras. Ville bara säga det... Har inget med ditt inlägg att göra.

Inte jag heller egentligen och särskilt är det bra om folk är litet öppna när det gäller nya rollpersoner... konflikter är OK men gärna skall gruppen ha nog med sammanbindande faktorer för att hålla det från diekt blodspillan.

Mycket av källan till det som hände var att det krävdes anpassning från oss spelare för att ens bärga grabben innan hans syre tog slut. Det säkra sättet hade ju varit att avvakta och sedan plundra liket av vad vi redan från början trodde var en fientlig pirat :gremsmile:

Vad mer kan man säga? Ja, jag tycker att det kan vara ömsesidigt. För att det ska bli så bra som möjligt för alla tycker jag att spelarna kan (åtminstone ibland) spela med på spelledarens konstiga idéer.

japp. Ens rollperson vet ju inte allt som sker så man kan inte kräva att förstå allt som sker. Man får ha förtroende för spelledaren. För att det skall funka i längden så får dock inte SL missbruka det förtroendet...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Isåfall är det inte lika bra att spelledaren tar över spelandet av karaktärerna och berättar vad som händer istället för att ge en chans och när det blir fel resutat försöka ändra på det?
Visst kan man göra eftergifter men att gå lååånga omvägar för att göra detta känns fel.


Nej, nej, jag menade inte alls att det skulle vara långa omvägar bara att man kan ha lite lättare för att acceptera den där "viktiga spelledarpersonen" än i vanliga fall bara för slippa sådana där pinsamma situationer som Vindhand beskriver. Det gäller givetvis inte varje gång, inte ens nästan varje gång men någon gång då och då.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
själv så hade jag nog försökt med en ... paus eller nåt tills nästa speltillfälle istället för att... lugna stämningen lite...(gissar på att den var lite småhätsk..)

Mjo, det hade kanske funkat. Om vi pausat så att folk fått tänka över sina möjligheter på en meta-nivå skulle man kanske kunnat komma till något avtal.

Man kan nog vara säker på att det avtalet inte hade varit att villkorslöst ge inkräktaren vapen och rustning tillbaka. Vissa saker är bara för dumma för att gå med på :gremsmile:
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Visst kan man hjälp till lite på traven. Om denne nye spelare nu skulle vara så viktig för spelet borde inte vindhand fått chansen med tärningarna (även om detta vore orättvist i sig) och bara improviserat för att få in ny snubbe utan olyckor.

Själv tycker jag att jag är lite väl mesig som spelare när det gäller nya karaktärer. Ibland blir det nästan så att man vänder ut och in på sig själv för att få det att funka... och det blir ju rätt blodigt :gremsmile:

//eris
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Knappast....Snarare tvärtom... att han för sin egen överlevnads skull borde ge sig... Eller att dina SL:ar skulle inse (yea right!) vad de faktiskt höll på med....
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Tja, jag är en lat och oengagerad spelledare :gremgrin:, men jag hatar tanken på att det skulle vara enbart därför som mina äventyr är så ickelinjära. Jag ser det hellre som att jag har insett att en spelledare måste tänka på ett annat sätt än en författare: att han måste planera för företeelser, andra fraktioner och deras målsättningar och händelser utanför rollpersonernas kontroll, men att han *inte* får planera för handlingen. Handlingen ska skapas under spelmötet. En railroadande spelare ser jag alltså inte som en engagerad spelledare, utan en spelledare som helt enkelt inte fattat galloppen: en dålig spelledare. Punkt.

Ditt exempel tycker jag är vansinnigt överdrivet. Något dylikt borde inte behöva hända, och både spelledarna och ni som spelare begick mer än ett misstag. Ja, ni spelare också. När jag är spelare så försöker jag alltid ta ansvar för att gruppen hålls samman vid alla tillfällen. Det är ju faktiskt inte bara spelledarens ansvar att gruppen har så roligt som möjligt.

(Förresten: om jag var spelledare hade jag löst det hela genom att *inte* låta piraten vara beväpnad :gremsmirk:)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Jag vill ha flexibla spelledare!

Ibland blir det nästan så att man vänder ut och in på sig själv för att få det att funka... och det blir ju rätt blodigt

Jo, det kan ju vara rätt blodigt... :gremlaugh:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En railroadande spelare ser jag alltså inte som en engagerad spelledare, utan en spelledare som helt enkelt inte fattat galloppen: en dålig spelledare. Punkt.

Jo, det är nog sant...
Men min variant gav en effektfullare rubrik :gremwink:

Ditt exempel tycker jag är vansinnigt överdrivet. Något dylikt borde inte behöva hända, och både spelledarna och ni som spelare begick mer än ett misstag. Ja, ni spelare också. När jag är spelare så försöker jag alltid ta ansvar för att gruppen hålls samman vid alla tillfällen.

Mjo, men det är litet som att vara pacifist: det funkar bäst om alla andra är det också.

Jag hade kunnat låta bli att dra vapen och låtit en beväpnad och ovänlig pirat vi inte visste något om komma till kontrollrummet och alla obeväpnade civilister... kaptenen hade kunnat beordra att piraten skulle få tillbaka sina vapen som han ville och piraten skulle kunnat kapitulera snarare än försöka självmordsbombning.

Jag är antagligen för partisk i situationen för att kunna säga vad som skulle varit rimligast...

(Förresten: om jag var spelledare hade jag löst det hela genom att *inte* låta piraten vara beväpnad :gremsmirk:)

enkelt och bra.

Jag hade nog gärna gett dem någon anledning att samarbeta eller lita på varandra... T.ex. kunde piraten känt någon i gruppen sedan tidigare.
 

eris

Veteran
Joined
3 Apr 2003
Messages
12
Location
Stockholm
Ditt exempel tycker jag är vansinnigt överdrivet

Tyvärr fanns det ett antal fler felaktigheter men jag antar att folk skulle lessna snabbt efter milslånga beskrivningar :gremsmile:

Jag misstänker att spelledaren promt ville ha med den nya spelaren men eftersom han dog på sitt första spelmöte tappade sugen. Därav alla efterkonstruktioner för att passa in just denna karaktär.

//eris
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag lider med dig

"Nu har jag kommit fram till att detta inte beror på ondska hos spelledaren (så jag har varit tvungen att låta bli voodoo-dockan ). Det beror på att de vill väl. De vill skapa en storslagen historia med intressanta vändningar och spännande utveckling. De engagerar sig i spelet och lägger ned energi på förberedelser... Sen går något fel varefter det bara bär utför (längs spår)."

Jotack, det känner man igen. Ambitiösa kampanjer som där spelledaren bara glömt att ta hänsyn till en liten oviktigt detalj, nämligen spelarnas fria vilja. Istället för att motarbeta den så borde man utnyttja den.

I de senaste kampanjer som jag spelat och spellett så har fokuset varit mer på en fysiskt plats i form av en by än en serie alltmer spektakulära händelser. Detta har fungerat mycket bättre. Risken med att lägga långtgående planer och sätta upp högtravande mål är att man blir blind för allting som faller utanför ens egen planering. Jag tycker att spelar och inte spelledaren ska var de som väljer väg och driver äventyret framåt. Visserligen kräver detta att spelarna inte bara är passiva passagerare utan tar en mer aktiv roll i det hela. Men det tycker jag att det kan vara värt.

"Om ni orkat läsa ända hit så bara måste ni kommentera."

Uppenbarligen leder inte fler spelledare nödvändigtvis till bättre rollspel. Vilka uppenbara misstag. Och att de sedan försöker släta över det hela gör inte saken bättre. Insåg de överhuvudtaget sin egen skuld i det hela eller skyllde de allt på dig?
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Om det gick till som du beskrev var det ju helt rätt att försöka avväpna faran som "nästlat in sig", men det borde finnas "protokoll" för sådant på skeppet...

Det enda rätta är väl att se till att den idiotiska piraten hade _all_ viktigt info på sin lilla handdator, och att ni behöver en ny ai-programmerare från en hamn... Då har ni all info, och en ny figur.

Och det här har inget med huvud-frågan att göra... :gremwink:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag lider med dig

Och att de sedan försöker släta över det hela gör inte saken bättre. Insåg de överhuvudtaget sin egen skuld i det hela eller skyllde de allt på dig?

nej och vet ej. De såg verkligen inte problemet med att försöka tvinga kvar handlingen vid sin plan, men ingen direkt skuld för att den avvikit utdelades. Man kan i.o.f.s. ta en ledtråd av deras villja att döda av min karaktär som en del av de olika lösningarna :gremsmile:

Vi wipeade ju även skeppets AI eftersom den begått myteri. Spelledarna gillade verkligen den där AIn så jag tror att det smärtade en aning.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om det gick till som du beskrev var det ju helt rätt att försöka avväpna faran som "nästlat in sig", men det borde finnas "protokoll" för sådant på skeppet...

Det vore säkert bra, men vi hade inga. Vi var ju bara steget över pirater... inte särskilt organiserade.

Det enda rätta är väl att se till att den idiotiska piraten hade _all_ viktigt info på sin lilla handdator, och att ni behöver en ny ai-programmerare från en hamn... Då har ni all info, och en ny figur.

Japp. Kan tipsa om det :gremsmile:
 
Top