Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tack! Väldigt intressant läsning, Blir väldigt inspirerad att skriva mer på min värld samt skriva äventyr :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Tack för trevlig läsning. Och väl rutet då och då.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Hmmm... om jag bara klämmer ur mig ett något så när övrt medelbra äventyr kna jag sno åt mig förstaplatsen. En motivation om något.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jocke;n268261 said:
Hmmm... om jag bara klämmer ur mig ett något så när övrt medelbra äventyr kna jag sno åt mig förstaplatsen. En motivation om något.
Undvik rälsning, skriv intressanta SLP:er och ha en bra struktur så har du segern som i en liten ask. :)
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag är imponerad av tempot i dessa recensioner och lite ledsen över att det hela är slut. Jag hade kul när jag läste recensionerna.
Jag har alltid varit, men är nu ännu mer, imponerad av Jörgen Karlssons stora produktion. Det är många, långa och snygga grejer. Även andra kreationer som recenserats har gjort mig sugen på diverse system och att spelleda äventyren.

-----

På tal om gamla äventyr som jag hade glömt bort. Tanken känns svindlande när jag tänker på hur vissa gigantiska äventyr från sveroks scenariobank är försvunna, eventuellt för alltid. Kommer ihåg att jag hade hittat en trilogi till gamla DoD som jag ville spelleda. Nu grävde jag fram en mailväxling jag hade med dess författare 2006 och hittade därigenom en tråd här på WRNU från 2001, som handlade om den trilogin.
Den hette Allt är guld som glimmar. Del 1 hette Gudarnas Öga, del 2 hette I vildmarkens djup och del 3 hette Tvillingspirorna. Är det någon som minns den?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jocke;n268261 said:
Hmmm... om jag bara klämmer ur mig ett något så när övrt medelbra äventyr kna jag sno åt mig förstaplatsen. En motivation om något.
Do it! :D
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
God45;n268235 said:
Scenario: Ödesbarn
Till: Drakar och Demoner Trudvang version 1.0
Författare: Johan J Jonsson och Jörgen Karlsson

Det här är första delen av tre i en kampanj kallad Askhöst. Kampanjen ska handla om uppbyggandet av en utpost och här läggs grunden till det. Den här första delen är egentligen 4 scenario som är upplagda som akter i en historia.

Det jag mest kan jämföra det här med är ett kolonisationen av Nordamerika narrativ där karaktärerna är del i en grupp nybyggare. Författarna verkar dock vara medvetna om fallgroparna med den typen av narrativ och ser till att undvika dem.

Medan det finns en masa direkta hot och saker att ordna med så är det här primärt en intrig och mysteriekampanj där det finns frågor om varför projektet egentligen startats och om alla runt karaktärerna.

Mycket är dock inte definierat i kampanjen och spelledaren är förväntad att hitta på helt egna kapitel mellan de som presenteras i boken.

3 av 5. Det är en väldigt speciell spelstil som kräver mycket från spelledaren, men läggs den ansträngningen ner kan detta bli väldigt bra.


Liten nitpick.. jag heter John A Jonsson inte Johan J Jonsson :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
IcarusDream;n268314 said:
Liten nitpick.. jag heter John A Jonsson inte Johan J Jonsson :p
Whoops. Jag ber om ursäkt. Det gick lite för snabbt där.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
roboman;n268263 said:
På tal om gamla äventyr som jag hade glömt bort. Tanken känns svindlande när jag tänker på hur vissa gigantiska äventyr från sveroks scenariobank är försvunna, eventuellt för alltid.
Ja, vad hände egentligen med Sveroks scenariobank? Där måste det ju finnas mycket matnyttigt på en server i något gammalt kansli.

Samma sak gäller väl filerna från gammel-WRNU? Alla hembryggda rollspel och sådant som fanns på sajten när den var mer än ett forum. Skulle någon vänlig admin skicka dem till Scenariobiblioteket så vi kan få God45 att recensera dem med? Jag vill att tråden skall fortsätta!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jättekul läsning God45. Lite sugen på att lägga upp min nuvarande kampanj till >Human. Men först ska den spelas klart :p
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vi vill förstås inte att den härr tråden ska dö ut, så idag när jag till slut fått lite tid över så har jag laddat upp inte mindre än 7! nya scenarion till scenariobiblioteket. Det är dessutom till 3 spel som inte tidigare hade några äventyr där (Cyber M/77, Noir och Savage Worlds)

Jag kommer även till veckan försöka gå igenom den här tråden och fixa det jag hittar som är fel på sidan, men vill ni ha prioritet för att få något fixat så skicka ett mail till oss. Vi gillar mail.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Björn den gode;n268475 said:
Vi vill förstås inte att den härr tråden ska dö ut, så idag när jag till slut fått lite tid över så har jag laddat upp inte mindre än 7! nya scenarion till scenariobiblioteket. Det är dessutom till 3 spel som inte tidigare hade några äventyr där (Cyber M/77, Noir och Savage Worlds)

Jag kommer även till veckan försöka gå igenom den här tråden och fixa det jag hittar som är fel på sidan, men vill ni ha prioritet för att få något fixat så skicka ett mail till oss. Vi gillar mail.
Fan vad coolt! :D Jag ska på och recensera mer så fort jag kan :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: Razorgirls: Cyber/Splatter/Punk
Till: Cyber M/77
Författare: Sebastian Lindeberg/God45

Mitt andra scenario är uppe! Jag är ju lite jävig så jag kan inte recensera det. Så jag tänker istället bara posta den vansinnigaste NPC:en i scenariot precis som sist och säga att det här är explotation cyberpunk som handlar om sex och våld och motorsågskatanas och cyberdroger och det finns en kille som är en motorcykel-kentaur. Hoppas du vill läsa det här scenariot, jag är ganska stolt över det. Och vill du recensera det så posta gärna din recension i den här tråden :)

"Legion Satanicus
Kvinnan som skulle bli Legion växte upp kring The Screaming Banshees, hennes mamma var en av de prostituerade som arbetade för gänget och hennes pappa en namnlös torsk. När hon växte upp idoliserarade hon gängmedlemmarna och speciellt gängets Razorgirls. Hon ville växa upp till att bli en av dem och började springa ärenden och visa sig pålitlig redan som barn. Och hon kom in i gänget, och hon blev en pålitlig medlem och hon köpte cyberförbättringarna och hon... hade inte vad som krävdes för att bli en Razorgirl. Hon hade inte riktigt färdigheterna, hon var bra men inte bra nog och hade inte riktigt den brutala killer instinkt och brist på rädsla som hade krävts för att kompensera för det. Saker såg hopplösa ut men det var innan hon vände sig till mer oortodoxa metoder... en streetdoc hade fått tag på neuraldatan från alla som avrättats på ultra supermax kvinnorfängelset Flagg och hade byggt en neuralrigg för att ta den samlade kunskapen från alla de avrättade och installera dem i en ny person. Detta skulle i praktiken ge användaren tillgång till färdigheterna från flera hundra mördare, terrorister och psykopater. Kvinnan som skulle bli Legion Satanicus accepterade cyberdocens erbjudande om att bli den första försökspersonen för neuralriggen och genomgick operationen där den installerades i hennes hjärna... men något gick fruktansvärt fel. Istället för att få tillgång till de dödas kunskap strömmade deras personligheter och "digitala själar" in i henne och började slita i henne. Själarna smälte samman till en helvetisk gestalt av hundratals psyksjuka själar tillhörandes de värsta av de fördömda. Gestalten tog namnet Legion Satanicus, slaktande cyberdoktorn för att inga fler som henne ska kunna skapas och löpte amok. Någonting var dock kvar av original personligheten och Legion återvände till The Screaming Banshees och började mörda för dem som en av deras mest fruktade Razorgirls.

Legion Satanicus är en av de mer mångsidiga Razorgirlsen i gänget. Hon är inte så mycket för sociala interaktioner, vilken fördömd konstrukt av de skyldigas skrikande själar skulle vara det liksom, men hon kan hacka, sy ihop någon och köra en bil som ett proffs. Denna mångsidighet speglar sig också i strid, Legion är inte bäst i gänget på något men hon är näst bäst på det mesta. Och oavsett om det är med sina bara händer, knivar, gevär eller stridsvagnar kommer hon kunna döda dig med dem lika effektivt.

Legion Satanicus har rötter från mellanöstern, är 175 cm lång och har bytt ut sitt hår, sina naglar och sina ögon mot artificiella färgskimrande motsvarigheter. Desto våldsammare hon är desto mer sprakar de i regnbågens alla färger och lyser upp staden runt henne. Hon kan stänga av effekterna men avskyr att göra det. Legion har byggt om sin hals, sina stämband och sina lungor och när hon talar gör hon det med 666 olika röster samtidigt.

Legion Satanicus tillbeds av och är ledaren för en liten satanisk kult som dyrkar henne som anti- krist. Hon bor i ett litet kollektivt med sin kult som som stympar sig själv för hennes nöje. Kulten består av de så desperata att finna mening att de till och med söker sig till något så uråldrigt och hånat som religion."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: Äventyrardöttrar
Till: Savage Worlds
Författare: Jonas Larsson

Det här scenariot har en extremt cool idé och följer upp den med ett väldigt bra utförande. Det är en dekonstruktion av äventyrar fantasy som en genre, det är en hämnd rulle på sätt och vis och samtidigt påminner det både om serien Runnaways och om Faust.

Så spelarkaraktärerna är döttrar till mäktiga äventyrare som inte har en så bra relation till sina fäder. De har växt upp och själva blivit äventyrare och rivaliserar nu sina fäders rykte om att vara mäktiga äventyrare. Men allting står inte rätt till, en av fäderna kallar dem till sig och avslöjar en mörk hemlighet för dem. Deras fäder slöt för länge sedan en fruktansvärd magisk pakt med en drake, i utbyte mot äventyrsförmåga och personlig makt skulle de offra sina förstfödda barn när dessa blivit vuxna. Det är nu dags för offret att äga rum och den som varnar dem vill att de ska få en chans att försvara sig. Den twist som ägt rum som varken draken eller föräldrarna räknat med är att döttrarna skulle börja sippra av sina föräldrars äventyrsförmåga. Något som gör dem till något helt annat än ofarliga offer.

Första striden i äventyret är att draken kommer, lyfter upp hela värdshuset karaktärerna är i och börjar flyga iväg med det. Karaktärerna måste slåss inifrån, eller klättra upp på, huset och försöka döda draken. Samtidigt kommer allting som inte är fastspikat i byggnaden komma flygande som projektiler mot dem. Efter att karaktärerna dödat draken får de redan på att ända sättet ut ur pakten för dem är att själva få barn och offra dessa. De kanske måste kräla genom ett träsk eller slåss mot några barndrakar för att nå den insikten. Men med den kommer de också förstå att deras förmågor inte är deras egna, de kommer från drakpakten och om de inte offrar sina egna barn kommer de försvinna. De fäder som inte varnade dem kommer också vara påväg för att mörda dem och uppfylla pakten.

Här blir äventyret öppnare, men den roligaste versionen tror jag är om spelarna väljer att jaga ner sina fäder. För de är badass bossar allihop. Som bågskytten som skjuter pilar mot en på flera kilometers håll och har specialpilar som exploderar, är som små träd eller är målsökande, Illusionisten som försöker vända gruppen mot varandra och killen som är en Dark Souls boss med ett magiskt svärd i en hand och en motorsåg i det andra.

Det här är ett massivt bra äventyr som kan spelas rakt av men det är också en jäkligt bra grund för en kampanj. 5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: En mörk kväll med alkemister, maffia och bröllop
Till: Friform
Av: Jonas Larsson

Don Nitti är den mest fruktade gangsterbossen i 30-talets Chicago och en riktigt dålig typ som fått sin position genom att tortera folk ovanligt mycket. Karaktärerna är hans elit lönnmördare och de skickas ut för att döda en journalist ovanligt blodigt och på vägen råkar de mörda Don Nittis dotter för att sedan fatta vem hon är och vad de gjort.

Men det är bröllop på gång också så alla måste försöka hålla masken och sedan blir de också utskickade för att utreda vad som hänt bossens dotter...

Det här är kul och skrivit för att vara lite osammanhängande för att låta komedin hända. Det känns ganska mycket lite mer som ett Fiasco scenario än ett klassiskt rollspel, men det är scenariot ganska medvetet om känns det.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: Tjukovs lag
Till: Noir
Av: Andreas Williamsson

Alltså... Okej. Det här är svårt att recensera för det är inte alls vad jag väntade mig och jag gillar inte vad det är istället... Men det är en grej och....

Det här är inte ett Noir scenario. Det är till spelet Noir men det är inte den genren. Istället handlar det om en militärbas och byråkratin/politiken som pågår där. Det finns lite händelser och lite mål för spelarna men mest går det här ut på att presentera den här märkliga byråkratin.

Men jag vet inte vad poängen är. Handlar det här om hur hemsk byråkratin är? För den är inte hemsk nog för det. Är det ett politiskt budskap? Nej, för det säger inget om verkligheten? Är det komedi? Nej för det är inte roligt.

Så jag sitter och läser det här och är.... Jag kan inte avgöra om författaren tycker saker eller vill presentera karaktärer som tycker saker eller scenariot vill att spelarna ska uttrycka vad de tycker eller?

2 av 5, jag vet inte vad det här scenariot vill göra. Men inget är direkt dåligt heller. Så....
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: Porträtt av en mördare
Till: Noir
Av: Jonas Karlsson

Det här är ett riktigt coolt, riktigt edgy och gritty noir scenario i bästa Frank Miller stil. Scenariot osar Sin City och det gör det på det bästa möjliga sättet. Någon har mördat en kvinna och dumpat kroppen hos spelarkaraktärerna som alla varit medvetslösa efter en vild fest. Ett kuvert med en nyckelring och en massa pengar finns också i lägenheten och sedan knackar polisen på nästan direkt. Det här sätter iväg spelarkaraktärerna på en vild jakt efter en väg ut från att vara efterlysta för mordet på kvinnan medan flera olika grupper och personer vill ha tag på karaktärerna, det de har eller den döda kroppen. De inblandade NPC:erna är allt från hallickar till en galen konservator som vill stoppa upp den döda kvinnan.

Det fantastiska med det här scenariot är att det hanterar vidriga människor, vidriga idéer, vidriga omständigheter och vidriga lagar på ett bra sätt. Författaren är tydligt inspirerad inte bara av Miller men också av Bukowski. Det här är en mörk, skitig och korrupt stad av den typ som gör att noir har en så tydlig genre känsla.

Det här är genuint jättebra, och vill man gå hårt med NPC:er som har fruktansvärda åsikter så är det så här man ska göra. Det är dock inte så bra organiserat och det känns som om det kräver mycket jobb för att spelleda.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Scenario: En byråkrats bortgång
Till: Noir
Författare: Marco Behrmann

Så det här är ett mordmysterium som utspelar sig på en myndighet. Det finns försvinna akter man måste hitta som folk kopplade till myndigheten.

Problemet det här scenariot har är att det bygger på att byråkratin är så väldigt hemsk... och den är mest komisk. Jag tänkte länge på hur jag ville formulera det här och vad jag har kommit fram till att byråkratin är motsvarigheten till krig i Warhammer 40k. Det är såååå mörkt och hemskt och förtryckande. Och allting har skallar/propaganda på sig. Skillnaden är att i 40k vet jag att det är et skämt. Här får jag mest känslan av att författaren aldrig jobbat i en riktig byråkrati som är shitty.

2 av 5. Missar målet men kan vara små roligt ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Scenario/kampanj: Razorgirls: Cyber/Splatter/Punk
Till: M/77 (eller valfri cyberpunkvärld)
Fördattare: Sebastian Lindeberg

Wooosh! Det här är ett knarkat/galet/psykotiskt/hämningslöst cyberpunk-scenario som utapelar sig i en over-the-top-gängmiljö i stenhård kannibalslumm. Megacorparna är ett avlägset närmast bibliskt hot och fokuset ligger på våld, groteskerier och överlevnad. Om du gillar alla de här grejerna (och NPCer med namn som Baron Skullfucker eller som är motorcykelkentaurer (!)) kan det här vara något för sig. Om du tycker att det låter lite väl och att less is more så är det inget för dig.

Språket och presentationen är lika mycket dödsmördar-full-on som innehållet. Blir du galen av särskrivningar, gapighet och anglicismer får du söka dig någon annanstans.

Men köper du de här grejerna finns det nog en hel del bra grejer här. Även om du inte spelar kampanjen så formligen spyr den sjuka, coola, löjliga och bisarra koncept över dig. I en mer "normal" cyberpunk-kampanj kam du kanske använda ett eller två av dem per scenario och du har en fet bank av galenskaper att ösa ur.

Ska du leda kampanjen så som det är tänkt behöver du antingen 1) go with the fucking flow och köra chicken race med/mot spelarna tills ni antingen har en galen upplevelse eller hela skiten kraschar, eller 2) skriva om och planera så in i helvete. Razorgirls håller dig inte i handen och tar inga fångar!

All in all, detta är förstås skotcoolt men kräver en speciell SL för att funka som det är tänkt. Beroende på vem du är varierar betyget lätt mellan 1 hela vägen upp till 5. Jag ger det 4 av 5 för de galna koncepten och den konsekventa stilen.
 
Top