Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
.113;n267978 said:
Du är för långsam! Eller ok egentligen är du inte det, du håller rätt bra tempo, men jag har magsjuka, frun har magsjuka, barnen har magsjuka.. Alla barnen har magsjuka. Vi badar i magsjuka.

Det här är min lilla livboj som jag läser mellan rengöring och... kaskadglädje..

Iaf.. Keep it coming :)
Usch, krya på dig! Här kommer mer recensioner!

Scenario: Döden är en bra början
Till: KULT (okej, nej det är friform. Men det var väll så alla körde KULT)
Av: Emil Broberg

Det här scenariot är KULT! Det är så extremt precis vad kult ska vara att det är sinnebilden för ett KULT scenario. Det är ett shitty Göteborg där du plågas med meningslöshet genom FAS 3 sysselsättning samtidigt som du är precis på gränsen att bryta genom illusionen och inse att du är en gudalik varelse. Det hela är ett race till upplysning eller psyket med nefariter, galningar och ockulta självmords ritualer som spelarna måste genomföra på vägen.

Den enda kritiken är att det inte är så unikt eftersom det här är grunden för KULT som används väldigt effektivt. Men det är en dum kritik.

5 av 5. Det här är det första KULT scenariot du borde spelleda för någon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Subsonic Dreams
Till: Friform
Av: Joakim Andersson och Johan Nordinge

Det här är ett nedtonat cyberpunk scenario menat att återskapa William Gibsons stil. Det är en rad scener och karaktärsbeskrivningar som innehåller scenariot, det är inte särskilt väll organiserat och för att spelleda scenariot måste allting läsas igenom flera gånger.

Problemet med scenariot är att det består av en stor mängd text som inte egentligen kommer fram till spelarna. Så scenariot skapar en bra känsla för någon som läser det, men det blir antagligen inte lika bra vid bordet.

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Slottet
Till: Eon
Av: Boningen

Så det här är ett scenario menat att gå "back to basics" och ifrån alla bjällrorna och pyntet som tejpats fast på konventscenarion. Och det fungerar inte. Det här är ett scenario där spelarna hyrs in (på en bar) för att sno en kista. Men twist! Andra vill också ha den! Kan du sno den och undvika inkvisitionen?

Allt det här borde vara standard, kanske det mest standard och tråkiga fantasy scenario och få en 2:a. Men de valde Eon:s spelvärld och regler att köra det här i. Och Eon världen suger ut allt det roliga ur standard fantasy troperna som är med här. Hur fan gör du ens en inkvisition tråkig?!

Scenariot bygger också på att de skrivit färdiga karaktärer som är gjorda för att dum förråda varandra vilket... är dumt.

Jag tänker inte hålla att scenariot använder Eon reglerna mot det. Men tro mig, hade jag gjort det hade det här varit en 0:a eftersom de är lika trevliga som en hammare mot smalbenet. Eller som att tänka att alla din barndoms leksaker är medvetna och känner att du svikit dem. Eller som när någon påminner en om att man måste tänka på sin andning för att fortsätta andas och att ens tunga aldrig ligger riktigt rätt i munnen.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Ronaldo Rose
Till: Neotech
Av: Olav Nygård

Det här är ett cyberpunk scenario med en lite ovanlig set-up. Man spelar poliser som skickas ut för att hitta en hacker som anmälts som försvunnen. Hackern är dock jagad av ett företag, och det är de som anmält honom som försvunne, och hackern har därför bytat kropp. Han har köpt den nya kroppen av ett gatugäng som handlar med kroppsdelar och de har kvar hans gamla kropp.

Det är en bra set-up, även om lite fler twistar hade varit roliga. Problemet är världen och miljön man rör sig i. Settingen verkar inte veta vilken typ av cyberpunk den vill vara. Men grunden är solid och eftersom jag inte tänker recensera reglerna som scenario valt att använda är det här:

3 av 5.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det är alltid läskigt att blotta sin okunnighet... men skulle någon kunna berätta exakt vad jeep-form står för? :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Hurra, nu är det mina äventyr! Jag ser ut att bli en stark utmanare i bottenstriden...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
LJSLarsson;n268009 said:
Det är alltid läskigt att blotta sin okunnighet... men skulle någon kunna berätta exakt vad jeep-form står för? :)
Mitt svar försvann, så jag försöker igen. Det är helt enkelt spelföreningen Vi Åker Jeeps smak av friform, de hade ett gäng tekniker de gillade att använda tillsammans, där den som jag tycker kan vara nått att ha nu så här 10-15 år senare är Bleed, alltså att du och din rollperson delar känslor, så när din roll är med om något så påverkas du. Typ.

Jämfört med andra samtida strömmingar som ASF (se boken från Atlantis till Blekinge) som när de var som bäst gillade att låta välskrivna men mundana roller dela en kort men viktig situation, de liksom laddade sina spel med nån slags meningsfullhet.
Rollspelsbaren som alltid satt scenen och dramat i första rummet
Och sen kanske vi i Boningen som gillade att spelarna bytte roller med varandra och att skjuta med klassrumslinjaler, kräla runt på marken och kamouflera sig med nåns jacka.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jocke;n268014 said:
Mitt svar försvann, så jag försöker igen. Det är helt enkelt spelföreningen Vi Åker Jeeps smak av friform, de hade ett gäng tekniker de gillade att använda tillsammans, där den som jag tycker kan vara nått att ha nu så här 10-15 år senare är Bleed, alltså att du och din rollperson delar känslor, så när din roll är med om något så påverkas du. Typ.

Jämfört med andra samtida strömmingar som ASF (se boken från Atlantis till Blekinge) som när de var som bäst gillade att låta välskrivna men mundana roller dela en kort men viktig situation, de liksom laddade sina spel med nån slags meningsfullhet.
Rollspelsbaren som alltid satt scenen och dramat i första rummet
Och sen kanske vi i Boningen som gillade att spelarna bytte roller med varandra och att skjuta med klassrumslinjaler, kräla runt på marken och kamouflera sig med nåns jacka.
Ooooooooooh! Nu förstår jag!

Jag har hela tiden trott att 'jeep' var en akronym för någonting och har slitit mitt hår när jag försökt gissa vad det betytt.

P var uppenbarligen Playing, men det var konstigt att de tagit bort Role. Och två E på rad? Empowering Energy? Elected Emmisary? Emergency Exit? Och det finns ju inte mycket bra engelska ord på J.

Men det hade varit kul att prova Joyful Empowering Exit Playing någon gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: O Camaleão
Till: Neotech
Av: Olav Nygård

Det här är awesome cyberpunk i sydöstra Afrika. Det är politiskt på det där super osubtila men träffa de sättet som bra cyberpunk är, med en rik gammal man som lever direkt på de fattiga och ungas död.

Riktigt bra monster också i form av två personer i osynligadräkter... som är tvillingar! Så du kan tro "O Camaleão" död bara för att jan ska komma tillbaks.

Settingen är också riktigt kul och man använder den afrikanska bakgrunden på ett lysande sätt.

5 av 5. Cyberpunk jag vill spela!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Dödsmördarna från bortom graven
Till: Svärd & Svartkonst
Av: Joakim Andersson

Det här är typ det perfekta OSR scenariot! Det heter för helvetet Dödsmördarna från bortom graven! Vad mer mer behöver du?!

Det är plats baserat, det har coola fiender, en badass Lich, flera olika grupper med en massa olika agendor och badass loot!

5 av 5! Jag rulla 3d6 ett par gånger, slipa mina vapen och sedan dungeon crawla det här jäkla äventyret! Nu!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Snabba Bud
Till: TeknoChock
Av: Olav Nygård

Det här är ett intro scenario av den riktiga typen där man får med regler, en "vad är rollspel" sektion och en tydlig bild av spelets vision innan man ens kommer till själva scenariot. Här finns till och med en kort actual play rapport för att visa hur man ska spela spelet. Det hela är proffsigt och snyggt gjort och systemet är slick och bra.

Cyberpunk känslan dryper från sidan som ibland simulerar en 80-tals dator som startar och ibland har coola bilder av hög kvalité. Ingenstans är detta mer tydligt än när det kommer till de färdiga karaktärerna som var och en är en karaktär som jag skulle kunna tänka mig att spela.

Själva scenariot är snabbt, rakt till det cyberpunk ska handla om, brutalt, coolt, retro och alldeles, alldeles underbart! Scenstrukturen och akt strukturen förenklar för spelledaren men förtar inte från spelarnas upplevelse och rälsar dem inte.

5 av 5. Fan vad bra det här är!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Överlevnad
Till: Eget system
Av: Tim Olsson

Jag kan tyvärr inte recensera det här scenario på grund av jäv. Jag är vän med Tim Olsson på riktigt (IRL och grejer guys!) och kan därför inte vara objektiv. Jag tycker att det här är ruskigt bra kan jag dock nog säga utan att recensera scenariot. Jag tänker istället bara posta Beskrivningen som finns på Scenariobiblioteket och lämna det där. Vill någon annan recensera det här så får ni gärna göra det i den här tråden.

"I rollspelet Överlevnad gestaltar spelarna totemdjur, vars uppgift är att hjälpa en människa genom livets svårigheter. Ett spel med enkla regler där vi diskuterar psykisk ohälsa med hjälp av en dos humor"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: My drinking problem
Till: Vampire the Masquerade
Av: Sebastian Lindeberg/God45

Jag skrev det här! Så jag är jävig och kan inte recensera det på ett rättvist sätt. Men jag tycker det är bäst och att du borde läsa det!

Läser du det och gillar det nog att recensera det så skriv här i tråden. Och om du inte gillar det så är det en hemlighet du borde ta till din grav... Okej, du får recensera det här om du hatar det också antar jag :p

Nu tänker jag posta den absolut vansinnigaste NPC:n i det här scenariot innan vi går vidare till nästa recension :)

"Simon who?:?Så Simon skall vara en sexig glittrande vampyr och mentorsfigur. Han ska också på sidan vara en Dr.Mengele Men hur bra är han på saker egentligen? Simons discipliner är:

Mytherceria: 3?Obtenebration: 3?Necromancy, Sepulchre Path: 3

Han har en tärningspol på 10 tärningar när det kommer till att använda sina discipliner. Han har mentala och sociala tärningspoler på 7 tärningar. Detta gör Simon till ett monster när det kommer till magi och problemlösande. Han kan plåga sina fiender med tentakler av mörker och skicka förslavade spöken som lönnmördare eller spioner? Vad är hans svaghet? Bokstavlig svaghet i kombination med en glaskäke. Simon kan inte slåss och rullar bara 3 tärningar i strid. Det är alltså mer än realistiskt för en rollperson att stampa honom i torpor på en runda eller två och bör vara lätt för en hel spelargrupp att göra det.

Det kan faktiskt vara relevant med lite specifik bakgrundsinformation för Simon även om det plågar mig att lägga till sådana nästan alltid onödiga detaljer till en NPC.

-Simon blev omfamnad i Madrid år 1807. Han har efter det rest över hela världen men har mest spenderat tid i Hong Kong på 1800-talet, Brasilien under tidiga 1900-talet, Miami från 1975 till 1999 och sedan har han bott i Köpenhamn tills i år då han flyttade till Myrlöv.

-Han talar 24 språk flytande.

-Han har väldigt bra koll på spöken och bortbytingar. Han har bra information om varulvar. Han har ok men vinklad info om Kuei-Jin efter att ha bråkat med dem i Hong Kong. Han vet lite grann om andra typer av övernaturliga varelser men är öppen med att den informationen kan vara fel.

-Simon jagar genom att ha ett halvt dussin emotionellt sårbara flickvänner som han utnyttjar.

-Simon stal de 7 bortbytings barnen från sin bror i blodet och flydde till Myrlöv av en besatthet av att utforska deras natur. Han är driven till fasor inte av sadism utan av en skrupelfri lust för kunskap.

-Simon har ingen humanity, han följer en väg till upplysning känd som Path of Death and the Soul och har 8 i den. Han är bered att lära ut den. Vill du inte ha vägar till upplysning i ditt spel har han humanity 3."
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
God45;n268052 said:
Scenario: My drinking problem
Till: Vampire the Masquerade
Av: Sebastian Lindeberg/God45


Läser du det och gillar det nog att recensera det så skriv här i tråden. Och om du inte gillar det så är det en hemlighet du borde ta till din grav... Okej, du får recensera det här om du hatar det också antar jag :p
"
Jag skulle tycka det var skitkul om jeepgänget eller någon annan du du gett låga betyg till kom och gav dig ett :p
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
PlaceringSkribentSnittbetygAntal äventyr
01Olav Nygård4,333
02Tomas Arfert4,005
03Robert Jonsson3,676
04Gunnar Söderberg3,339
05Jonas Larsson3,254
06Krister Sundelin3,138
07Mikael Sundvall3,007
08Mikael Börjesson3,004
09Henrik Rindlöw2,673
10Jörgen Karlsson2,5022
11Anna Westerling1,673
12Tobias Wrigstad1,6411
Kommentar såhär långt är att vi har flera nya skribenter på listan varav en på förstaplatsen. Kan också se en trevlig spridning där många olika skribenter bidragit med material (summerat ett 60-tal såhär långt). Dock tråkigt att konstatera att endast fem av dessa är kvinnor och endast en av dem finns på listan ovan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: En strålande begynnelse
Till: Ur varselklotet
Av: Max Wallinder

Det här scenariot är primärt en leveransvektor för svensk 80-tals nostalgi och en väldigt kraftfull sådan. Det här är full Låt den rätte komma in känsla. Äventyret i sig är dock lite mer amerikanskt 80-tal i still med the Goonies eller amerikansk 80-tals nostalgi i form av Stranger Things.

Själva äventyret går ut på att när karaktärerna undersöker varför deras favorit lärare beter sig konstigt hittar de en konspiration kopplad till det svenska kärnvapen programmet, en hemlig bas med artificiellt intelligenta robotar från 1960-talet och måste stoppa uppskjutningen av ett kärnvapen medan de jagas av Men In Black.

Jag tror att förmedla nostalgikänslan i spel är snorsvårt men scenariot gör verkligen allt för att hålla dig i handen när det kommer till att göra det. Jag tror också jag är för ung för att fullt kunna uppskatta nostalgin, jag upplevde bara ett par månader 80-tal så jag minns inte det Sverige som förmedlas här vilket jag tror är en nackdel i att uppskatta det hela.

Det här äventyret gör vad det vill riktigt bra, och det är att förmedla en känsla framför allt annat. 4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Den inre cirkeln
Till: Ur varselklotet
Av: Max Wallinder

Den direkta uppföljaren till En Strålande Begynnelse där man spelar samma karaktärer och temat fortfarande är kärnvapen. Chernobyl olyckan har precis hänt och bildar en olycksbådande bakgrund till scenariot.

Och sedan är det mer och ännu bättre än förra scenariot! Kommunpolitiker med VR kontrollhjälmar, raggare, CIA, kärnvapenprogram i Sverige, hemliga uppdrag från sin förre lärare, robot dinosaurier och en grym känsla för nostalgi.

Det är mer äventyr den här gången, mycket av upplägget är kunderna etablerat i förra scenariot, så det är mycket mer direkt till aktionen den här gången. Det känns lite som Mysteriet på Greveholm också den här gången, vilket är ett plus. Men det är mest mer av samma.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Jungfruholmen
Till: Drakar och Demoner Retro
Av: Jörgen Karlsson

Du, om en far och dotter från en liten fiskeby tillsynes utan anledning åker ut till en fruktansvärt hemsökt ö och de andra byborna i den lilla fiskebyn vill att jag ska rädda dem (eftersom de är för rädda för att göra det) förväntar jag mig vissa saker från dem. Som att jag inte ska behöver köpa en fucking båt för att kunna ta mig till ön! Låna ut en om ni vill ha tillbaks folk, ok? Också, om en JÄTTEBLÄCKFISK bor precis utanför er hamn precis där jag måste ro förbi så får ni gärna berätta den saken för mig!

I alla fall, byborna tror det bor en odöd adelsdam som blev mördad där ute efter att hon blivit mördad på ön men det egentliga problemet är fisklingar. Fisklingarna är Deepones typ, fast utan rasismen. Ett problem med den här tvisten är att det finns andra odöda på ön i form av random sjömän, men det är mest en detalj eftersom de uppenbart inte är baronessan.

Man hittar i alla fall Fisklingarnas grotta och att de mördat pappan och tagit dottern som gisslan. Det här är en väldigt Gygax grotta där Fisklingarnas har barn som försöker fly från en och grejer. Direkta pluspoäng för den ovanligt stora Fisklingen som omedelbart tar en mänsklig sköld om han blir hotad, jag älskar den detaljen.

Sedan slåss man mot boss Fisklingen som har en cool treudd och sedan åker man tillbaks till fastlandet.

3 av 5.
 
Top