Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
God45;n268810 said:
Scenario: En byråkrats bortgång
Till: Noir
Författare: Marco Behrmann

Så det här är ett mordmysterium som utspelar sig på en myndighet. Det finns försvinna akter man måste hitta som folk kopplade till myndigheten.

Problemet det här scenariot har är att det bygger på att byråkratin är så väldigt hemsk... och den är mest komisk. Jag tänkte länge på hur jag ville formulera det här och vad jag har kommit fram till att byråkratin är motsvarigheten till krig i Warhammer 40k. Det är såååå mörkt och hemskt och förtryckande. Och allting har skallar/propaganda på sig. Skillnaden är att i 40k vet jag att det är et skämt. Här får jag mest känslan av att författaren aldrig jobbat i en riktig byråkrati som är shitty.

2 av 5. Missar målet men kan vara små roligt ändå.
Det här är första gången jag spelat ett scenario som recenseras. Jag hade en av mitt livs bästa spelupplevelser med det här scenariot när vi körde det på GothCon. Kan vara att det passade vår gamla spelgrupp som handen i tumvanten i och för sig, men vi bet HÅRT på alla PvP-moment där det handlar om att hitta vem som försnillat den hemliga mappen. Vi är rätt förtjusta i "håll masken, men kriga bakom ryggen"-scenarion och så var det vi spelade här. Att byråkratin var skum tänkte vi inte på alls. Vi letade bara hemligheter på varandra för att utpressa våra medspelare till att pakta mot någon annan. Hur jäkla skoj som helst.

Jag hade ett av mitt livs tio bästa spelmöten med det här. Kanske topp fem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Vimes;n268813 said:
Scenario/kampanj: Razorgirls: Cyber/Splatter/Punk
Till: M/77 (eller valfri cyberpunkvärld)
Fördattare: Sebastian Lindeberg

Wooosh! Det här är ett knarkat/galet/psykotiskt/hämningslöst cyberpunk-scenario som utapelar sig i en over-the-top-gängmiljö i stenhård kannibalslumm. Megacorparna är ett avlägset närmast bibliskt hot och fokuset ligger på våld, groteskerier och överlevnad. Om du gillar alla de här grejerna (och NPCer med namn som Baron Skullfucker eller som är motorcykelkentaurer (!)) kan det här vara något för sig. Om du tycker att det låter lite väl och att less is more så är det inget för dig.

Språket och presentationen är lika mycket dödsmördar-full-on som innehållet. Blir du galen av särskrivningar, gapighet och anglicismer får du söka dig någon annanstans.

Men köper du de här grejerna finns det nog en hel del bra grejer här. Även om du inte spelar kampanjen så formligen spyr den sjuka, coola, löjliga och bisarra koncept över dig. I en mer "normal" cyberpunk-kampanj kam du kanske använda ett eller två av dem per scenario och du har en fet bank av galenskaper att ösa ur.

Ska du leda kampanjen så som det är tänkt behöver du antingen 1) go with the fucking flow och köra chicken race med/mot spelarna tills ni antingen har en galen upplevelse eller hela skiten kraschar, eller 2) skriva om och planera så in i helvete. Razorgirls håller dig inte i handen och tar inga fångar!

All in all, detta är förstås skotcoolt men kräver en speciell SL för att funka som det är tänkt. Beroende på vem du är varierar betyget lätt mellan 1 hela vägen upp till 5. Jag ger det 4 av 5 för de galna koncepten och den konsekventa stilen.
Jag är recenserad! :D Awesome!!! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Khan;n268815 said:
Det här är första gången jag spelat ett scenario som recenseras. Jag hade en av mitt livs bästa spelupplevelser med det här scenariot när vi körde det på GothCon. Kan vara att det passade vår gamla spelgrupp som handen i tumvanten i och för sig, men vi bet HÅRT på alla PvP-moment där det handlar om att hitta vem som försnillat den hemliga mappen. Vi är rätt förtjusta i "håll masken, men kriga bakom ryggen"-scenarion och så var det vi spelade här. Att byråkratin var skum tänkte vi inte på alls. Vi letade bara hemligheter på varandra för att utpressa våra medspelare till att pakta mot någon annan. Hur jäkla skoj som helst.

Jag hade ett av mitt livs tio bästa spelmöten med det här. Kanske topp fem.
Coolt :) Jag har inte spelat det, bara läst scenariot så det är mycket möjligt att det fungerar bättre i praktiken. Tack för att du skrev om er upplevelse av scenariot :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Khan;n268815 said:
Det här är första gången jag spelat ett scenario som recenseras. Jag hade en av mitt livs bästa spelupplevelser med det här scenariot när vi körde det på GothCon. Kan vara att det passade vår gamla spelgrupp som handen i tumvanten i och för sig, men vi bet HÅRT på alla PvP-moment där det handlar om att hitta vem som försnillat den hemliga mappen. Vi är rätt förtjusta i "håll masken, men kriga bakom ryggen"-scenarion och så var det vi spelade här. Att byråkratin var skum tänkte vi inte på alls. Vi letade bara hemligheter på varandra för att utpressa våra medspelare till att pakta mot någon annan. Hur jäkla skoj som helst.

Jag hade ett av mitt livs tio bästa spelmöten med det här. Kanske topp fem.
Kul att höra! Du var inte ensam, det var många grupper som kom till oss efter de hade spelat det på Gothcon och berättade om sina upplevelser, backstabbande och paktande. Vissa fokuserade på problemet som presenteras i introt, och blev grymt störda (in the good way) av dels de personliga agendorna som var motstridiga det övergripande "uppdraget", dels av att handlingen svänger typ både 90 och 180 grader vid akt-skiften in till akt 2 och 3. Jag spelledde det fyra ggr och alla grupper betedde sig olika. En gjorde det till ett whodunnit-mysterie, en annan till en suspense thriller som andades Hitchcock, en tredje gjorde det till stramt kammarspel i ögontjänaranda för att rädda sina egna skinn, och den sista omgången slutade som en Jason Bourne-film, med gisslantagning, vild skottlossning i arkivrum inhysta i källarvalv, i en kamp för att fly innan morgonen grydde.

Jag vet inte om God45 känner till backstoryn i rollspelet Noir eller inte, men Staten och byråkratin är både skrämmande, strikt, over the top och på gränsen till farsartad. Inspirationen kommer från 1984, Brazil, Kafka, Equilibrium, Nazi-tyskland, och liknande. Spelarna och spelledaren bestämmer lite själva hur mycket galghumor man slutligen häller över rätten före servering. :) Det är svårt för mig att säga hur väl detta presenteras enskilt i scenariot, då jag står materialet för nära, eftersom det är tänkt att spelas till ett specifikt spel med en setting som beskrivs i grundboken. Och att mycket av drivet i storyn kommer från vilka rollpersonerna är och de story-bomber som drabbar dem, snarare än en räls som berättelsen färdas utefter.

(min personliga kontakt med byråkrati, för den nyfikne, är från kommunarbete, jobb som lärare, och kontakten med arbetsförmedling och försäkringskassa. Tämligen lite av det sipprade dock in i Noir)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Dold kärlek
Till: Noir
Av: Jonas Karlsson

Det här är ett jäkligt bra socialt scenario och det är ett scenario som lyckas få det förtryckande systemet och det korrupta samhället att få impakten som den förtjänar. En film inspelning måste hantera en homofobiskt censurmyndighet, gangstrar, dåliga skådespelare och allmänt kaos. Det är på riktigt en tryckt stämning samtidigt som det finns plats för bröderna Cohen nihilistiskt kaos eller i värsta fall Guy Ritchie upptåg. Jag är genuint imponerad av både strukturen och av att det finns absolut ingen rälsningen samtidigt som berättelsen förs framåt.

Enda nackdelen med det här scenariot är att det är väldigt, väldigt tungt och det kräver sin spelledare. Men jag kan inte tänka mig att det inte är tid välmspenderad!

4 av 5.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Nu är karaktärerna och lite annat till D'menthe uppladdade till slut. Dessutom finns det tre helt nya scenarion till Ur Varselklotet, Symbaroum och Coriolis!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Björn den gode;n273778 said:
Nu är karaktärerna och lite annat till D'menthe uppladdade till slut. Dessutom finns det tre helt nya scenarion till Ur Varselklotet, Symbaroum och Coriolis!
Awesome! Då kommer nya recensioner :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Björn den gode;n273778 said:
Nu är karaktärerna och lite annat till D'menthe uppladdade till slut. Dessutom finns det tre helt nya scenarion till Ur Varselklotet, Symbaroum och Coriolis!
Vart hittar man karaktärerna? Kikar jag på PDF:en så verkar den vara samma som tidigare?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Eviga Riket
Till: Symbaroum
Av: Johan Toresson

Toressons fantasy resa är verkligen ett multimedia projekt. Inte bara är kampanjen inspirerad av albumet Eternal Kingdom, där text hämtas till att användas som profetior i scenariot, men också av boken Eviga riket. Det noteras också att scenariot är skrivet för att användas till kändisrollspelarna på Rollspelsmåndags twitch stream. Och sedan är många saker i kampanjen hämtade från bland annat det här forumet (speciellt en särskilt intressant bit skriven av forumiten mo). Så gillar du det här skarpt finns det mycket för dig att utforska. Och du har också stora anledningar till att gilla det här skarpt.

Toresson tar vad som skulle kunna vara en enkel skattjakt med en twist (skatten är mer än vad den verkar!) och förvandlar det hela till en snabbkurs i hur Symbarium känns (det känns fucking badass i händerna på Toresson) med höjdpunkter som känns mytiska, backade av awesome musik. När en kille är en korrupt byråkrat här är han en motherfucker med ett 2-hands svärd och när djurgudarna rullar in så känns det.

Vissa delar är tyvärr inte så inspirerade, men de är inte så långa och jag hade ärligt talat hoppat över eller byttat ut dem utan problem om jag spelleder det här äventyret.

Jag tänker notera att äventyret använder engelska medvetet som översatta texter. Jag tycker det är coolt men om du hatar sådant är du varnad.

4 av 5, riktigt, riktigt bra och tar fram allt bra från Symbaroum. Hade gärna spelat det här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Kvinnan som kom in från kylan
Till: Ur varselklotet
Av: Max Wallinder

Det här är sista delen i kampanjen Atomvinter där vi tidigare i dem här tråden har sett på de två första delarna En strålande begynnelse och Den inre cirkeln. Till skillnad från de två första äventyren som var relativt raka mysterium är det här en liten sandlåda som är väldigt öppen. Stämningen sitter precis lika hårt som tidigare och stämningen av 80-tals nostalgi är extremt stark.

Och sedan kollapsar mer eller mindre scenariot. Karaktärerna, som är barn, får kontakt med en karaktär från tidigare i kampanjen som leder dem till en karta över gömda kärnvapen i Sverige. En galen grupp hemliga agenter och mystiska grupper jagar sedan spelarna på jakt efter kartan. Scenariot använder en rad nedräkningen för de olika under handlingarna som visar hur alla handlingarna rör sig mot sitt slut i samma takt.

Problemet är att karaktärerna är barn, och inte ens super kompetenta barn eller barn med kontakter. Det här är ett väldigt hårt scenario svårighetsmässigt och med skurkar som snackar om att de mördat Palme eller är fullt beredda att döda barnen. Men att man råkar snacka fel till polisen är det hela också direkt över. Karaktärerna är helt enkelt för svaga och scenariot känns faktiskt för svårt...

3/5 fantastisk stämning, kul NPC:er och intressanta mekaniker. Men jag vet intr om det här egentligen är spelbart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Titan Arum, Första boken
Till: Coriolis
Av: Johan Toresson

Det här är en del av introduktionskampanjen Titan Arum till rollspelet Coriolis och precis som Eviga Riket som Toresson också skrivet är den till för att användas av Rollspelsmåndag.

Karaktärerna är rymdäventyrare som hyrs in för att hämta vad som kanske är en profetia men kanske bara är vansinniga yrande från en sedan länge död man. Men eftersom folk tror det är en profetia finns det makt i att ha den. Så spelarkaraktärerna skickas iväg för att övertyga en rymd emir om att sälja den. Därifrån rullar äventyret vidare med spännande rymdresor, rymdnyår, Djinnägg som börjat växa i en spelarkaraktär och utpressning från underrättelsetjänsten. Det hela avslutas med en dungeon crawl ner i tarmarna på en uråldrig rymdstation.

Det här äventyret har en middagsfests scen där en rad NPC:er är uppradade som scener med sina egna sidohandlingar, fascinerande egenheter och dialog. Det är super coolt och jag älskar det verkligen, enda stället jag sett det här göras tidigare är i gamla L5R äventyr. Den här sektionen är i sig värd att läsa äventyret för och jag kommer stjäla allt i den till nästa science-fantasy spel jag kör, oavsett om det är Coriolis, Fading Suns eller 40k.

Men hela scenariot fungerar på det här väldigt coola sättet, det finns en lös struktur med nyckelscener som kommer hända och sedan finns det en rad mindre händelser som kan hända. Detta ger spelarna stor frihet och även i de fasta scenerna har de mycket stor möjlighet att påverka vad som kommer hända i. Det är fritt och ger makt till spelarna samtidigt som strukturen är lätt att följa för en spelledare.

Musik referenserna är med den här gången också, även om de inte är lika tydliga. Men när man sanndrömmar en del av The Swords Tres Brujas så är det en cool nick.

Det här är faktiskt ett mästerligt äventyr med en tydlig men lös struktur, häftiga NPC:er, delar där alla olika karaktärstyper får göra saker, en bra introduktion till världen, brutal action och hissnande rymdäventyr. Alltihop med ett stort fokus på vad karaktärerna gör, säger och planerar.

5/5, och eftersom det här bara är första delen ser jag fram emot resten!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Och sporrad av de nya supercoola scenariona som kom upp har jag nu editat sista vändan och skickat in mitt nyaste scenario, De som måste Dö, till Scenariobiblioteket. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Fångar i Djupet (eller Kaminsistationen)
Till: Bortom
Av: Robert Jonsson

Det här är ett scenario som utspelar sig på en undervattensbas i Bortom universumet. Basen tillhör ett megacorp och spelarkaraktärerna är personer med god anknytning till företaget som är på basen som ett studiebesök. Efter att de hittat en flicka utan minne och strömmen plötsligt gått i hela basen kommer kusliga saker börja hända...

Och det här är var äventyret gör sitt mest intressanta drag. Det finns 5 fullt utvecklade bakgrundshistorier till varför saker händer på basen. Och vissa av dem är så annorlunda att de förvandlar det här till ett helt nytt scenario. Jag kommer inte avslöja vilka de olika anledningarna är här, men allihop fungerar bra och skapar ett genuint återspelningsvärde av scenariot. Även om jag inte hade använt två av dem förrän genomspelning två. Förordet uttrycker en viss ånger över att ha valt det här upplägget till ett konventsäventyr istället för att fokusera på en förklaring och ett slut, men som produkt du läser eller använder hemma som en spelledare är det här långt mycket mer intressant. Speciellt systemet där vad spelarna hittar mest bevis för Är vad som hänt hela tiden är en spännande och unik ide av typen du bör vänta dig från någon så skicklig på att skriva äventyr som Robert Jonsson.

Scenariot i sig består av scener längs flera olika parallella tidslinjer och platser i basen. Och de är helt jävla fantastiska! Det finns tidsresor, en jättebläckfisk, de döda som återuppstår i nya kroppar, elit-soldats valkyrior som kommer in som soldaterna i Half-Life (av olika anledningar i de olika tidslinjerna), förbanelser och mer! Det här är alltihop fantastiskt, man kör inte allt på en gång men det är fortfarande spelledaregodis som räcker väldigt, väldigt långt.

Jag har i tidigare Bortom scenarion recensioner gnällt lite över NPC:erna för att de har varit lite tunna eller intetsägande bredvid den väldigt bra handlingen. Inte så här! Här finns allt från sluga sabotörer till förkämpar för en framtida utopisk tidslinje. Och allihop är väll beskrivna och har mer djup än de borde. Här presenteras också en karaktär som vi får reda på kommer vara en framtida protagonist i tie-in fiktion till spelet och kanske andra äventyr. Och det är ett ganska coolt sätt att göra metaplot på och det känns som något en person med erfarenhet av vad fallgroparna med metaplot är gör för att bara få de bra delarna av en sådan.

Jag älskar det här scenariot. Är det lite rörigt, lite spretigt och innehållandes fem olika händelseförlopp som inte kan användas samtidigt? Absolut. Men det finns inte något som är mindre än väldigt, väldigt bra och inte heller ett enda gram fett som skulle kunna kapas härifrån som inte skulle göra äventyret sämre.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Mitt nya Vampire scenario, De som måste dö, är föresten påväg upp på biblioteket. Så om DU vill recensera mig och posta den recensionen i den här tråden så är jag väldigt tacksam :)
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Jag gillar inte fjäsk men måste bara få säga att du är tveklöst den mest läsvärde skribenten här på forumet God45. Jag har inte spelat något av äventyren du recenserat men dina recensioner ger verkligen mersmak rent generellt. Sluta för allt i världen inte att skriva.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Magnamund;n275974 said:
Jag gillar inte fjäsk men måste bara få säga att du är tveklöst den mest läsvärde skribenten här på forumet God45. Jag har inte spelat något av äventyren du recenserat men dina recensioner ger verkligen mersmak rent generellt. Sluta för allt i världen inte att skriva.
Tack :) Det är jättesnällt av dig att säga så :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,507
Scenario: Snecon
Till: Fiasco
Av: Max Wallinder

Som ett Fiasco playset är det här svårt att recensera som ett normalt äventyr, så vi kommer istället se på det i sin egen Fiasco kontext. Och där är det jättebra! De extrema motivationerna och händelserna som skapar ett bra Fiasco scenario är blandade med fantastiska referenser om konvent som känns moderna och färska istället för att bara vara nostalgiska. Jag känner igen mig här bland referenser som att undvika att behöva spela det rälsade Eon scenariot och att försöka få cred som en riktig podcaster!

Det här är en extremt smal produkt. Men för de den är riktad till är den väldigt, väldigt bra! 4 av 5.
 
Top