Nekromanti Jag recenserar alla äventyr på Scenariobiblioteket!

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
God45;n308517 said:
Jag har börjar köra den som en av mina hemmakampanjer och kommer köra igenom åtminståne bok 1. Jag återkommer med rapport på hur det går.
Vad roligt! Grymt spännande att få höra hur det går!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Äventyrens brunn
Till: Svärdets sång
Av: Gustaf Gadd

Det här är egentligen en äventyrsplats och inte ett scenario. Så jag borde inte recensera det. Men eftersom det är på Scenariobiblioteket tänker jag göra ett undantag.

Den här äventyrsplatsen gör ingenting nytt och den gör ingenting du behöver. Ingenting är jättedåligt eller fel eller så. Men om jag säger att det är en standard fantasy by med en känd brunn har du fått ut lika mycket ur det här som om du hade läst hela grejen.

Två och en halv sida går åt till att beskriva att slavhandlare försöker kidnappa spelarkaraktärernas. Dessa sidor är helt bortkastade och jag kan sammanfatta dem med: "Slavhandlare försöker kidnappa spelarkaraktärerna.". Så, inget nytt eller annorlunda görs med konceptet förutom att fler ord används. Samma med alla plot hooksen.

Hade den här äventyrsplatsen haft en smak hade den smakat som insidan på din egen mun. Det känns som inspirationen här bara är annan rollspels fantasy och som om författaren inte har investerat något av sig själv i scenariot. Ibland läser man något som är dåligt men där man ändå känner att man lär sig något om författaren, att texten är en horcrux med lite av författarens själ i sig. Men det här känns sterilt.

Jag brukar inte ge ut 1:or om inte saker är aktivt dåliga. Men det här är så aktivt tomt att jag inte vill ge ut ett högre betyg.

1 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n310707 said:
Scenario: Äventyrens brunn

Hade den här äventyrsplatsen haft en smak hade den smakat som insidan på din egen mun.
Hahahaha Du är fan bäst :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Henke;n310715 said:
Hahahaha Du är fan bäst :)
Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).

Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.

---------------
*Och annat som Gustaf ligger bakom.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag tycker det är en ärlig, tydlig recension i en tråd full med precis såna recensioner. Såvitt jag kan se återspeglar den en mycket specifik recensents åsikter och vederbörandes sätt att uttrycka sig är om inte snällt så rakt och tydligt. Jag hade inte varit odelat glad att läsa den om ett eget verk, men hellre en ärlig och rak åsikt, än mumlande och tvetydigheter och "om du inte kan säga nåt snällt, säg inget alls". För det sparar kanske känslorna i stunden men det leder egentligen inte till nånting utom att man tvivlar på vad folk egentligen tycker. Och där tycker jag att trådens recensent är föredömligt tydlig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag upplevde att God45 läste och förstod mina äventyr. Jag upplevde också Äventyrens Brunn som en text enklast summerad med ”tänk dig en by med en känd brunn”.
Enligt Måns ska det tydligen visa på kunskapsluckor och då måste jag ha samma kunskapsluckor. Jag skulle nog inte gett det en etta, men jag tycker inte den hjälper min fantasi eller är ett verktyg som underlättar vid spel.

Det står liksom ingenting på de sexton sidor som platsen består av.

+
Det är lite kul att två av byborna har addopterat en zombie och att denne har nån slags goth ångest av att vara vandöd.

-
Jag tycker att ävetyrstråden med brunnarna är aktivt dålig, efter som den varken innehåller pusslet eller lösningen eller skatten. Då kan man lika gärna ta med ingenting i stället. Ge mig åtminstone en tabell att generera mitt eget brunnmysterie med om du inte orkar bestämma själv!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Dold bonus: jag letade upp mitt ex av T1 - The Village of Hommlet som på 24 sidor (varav sju är the old moathouse) levererar på alla cylindrar - utom på disposition då. Det är omöjligt att bara läsa T1 utan att typ läsa den en gång, rita kartan själv, läsa texten igen och sen spela. Först några möten in kommer du ha fattat vad som finns här. Och då är du ändå Sl...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Måns;n310895 said:
Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).

Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.

---------------
*Och annat som Gustaf ligger bakom.
Jag recenserar utifrån vad jag ärligt tycker efter att ha läst äventyren. Jag kan inte recensera utifrån att jag ska vara snäll utan måste vara ärligt för att recensionerna ska ha något värde alls. Jag tycker inte det här var en bra äventyrsplats. Jag förolämpar inte alls författaren, jag bara recenserar produkten. Ja, den är gratis, men det spelar inte någon roll för kvalitén.

Sedan undrar jag vad du tycker jag har för ”kunskaps luckor” här? Jag har läst hela pdf:en och utifrån det gjort min recension. Jag står för alla bedömningar jag gör i min recension.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jocke;n310919 said:
Dold bonus: jag letade upp mitt ex av T1 - The Village of Hommlet som på 24 sidor (varav sju är the old moathouse) levererar på alla cylindrar - utom på disposition då. Det är omöjligt att bara läsa T1 utan att typ läsa den en gång, rita kartan själv, läsa texten igen och sen spela. Först några möten in kommer du ha fattat vad som finns här. Och då är du ändå Sl...
Hommlet är ett jättebra exempel på hur man gör det här rätt! Men till och med något som Raggis People of Pembrooktonshire som jag inte gillar för att det är för over the top har i alla fall saker jag skulle kunna använda. Alla kan inte skriva Hommlet, men man kan försöka!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Måns;n310895 said:
Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).

Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.

---------------
*Och annat som Gustaf ligger bakom.
Först och främst så syftar mitt inlägg på God45s målande sätt att uttrycka sig, och inte för att jag på något sätt njuter av att någon sågar äventyr. Utöver det så har jag inte läst äventyret så jag kan omöjligt ha en åsikt om det. Däremot så händer det att jag har åsikter om God45s recensioner (och även andra recensioner som jag tycker är orättvisa på något sätt) där jag läst materialet, och då brukar jag också skriva det som svar.

Till sist har jag svårt att förstå vad i den här recensionen som skiljer sig från andra som fått 1:or och som gav motreaktionen. Tråden är ju på inget sätt ny och 1:or och hård kritik har förekommit många gånger tidigare...

Sen vore det såklart tråkigt om detta hämmar kreativiteten hos skribenter, men den risken måste man nästan leva med när man sprider sina alster oavsett om man tar betalt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Henke;n310932 said:
Först och främst så syftar mitt inlägg på God45s målande sätt att uttrycka sig, och inte för att jag på något sätt njuter av att någon sågar äventyr. Utöver det så har jag inte läst äventyret så jag kan omöjligt ha en åsikt om det. Däremot så händer det att jag har åsikter om God45s recensioner (och även andra recensioner som jag tycker är orättvisa på något sätt) där jag läst materialet, och då brukar jag också skriva det som svar.

Till sist har jag svårt att förstå vad i den här recensionen som skiljer sig från andra som fått 1:or och som gav motreaktionen. Tråden är ju på inget sätt ny och 1:or och hård kritik har förekommit många gånger tidigare...

Sen vore det såklart tråkigt om detta hämmar kreativiteten hos skribenter, men den risken måste man nästan leva med när man sprider sina alster oavsett om man tar betalt.
Jag har inte läst den här tråden så noga eftersom jag nästan inte har läst några äventyr på Scenariobanken. Det är fullt möjligt att det inte är den enda riktigt dåliga recensionen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
God45;n310925 said:
Jag recenserar utifrån vad jag ärligt tycker efter att ha läst äventyren. Jag kan inte recensera utifrån att jag ska vara snäll utan måste vara ärligt för att recensionerna ska ha något värde alls. Jag tycker inte det här var en bra äventyrsplats. Jag förolämpar inte alls författaren, jag bara recenserar produkten. Ja, den är gratis, men det spelar inte någon roll för kvalitén.

Sedan undrar jag vad du tycker jag har för ”kunskaps luckor” här? Jag har läst hela pdf:en och utifrån det gjort min recension. Jag står för alla bedömningar jag gör i min recension.
Nu är ju recensionen främst en samling förolämpningar och ytterst lite handlar om själva äventyret. Men om vi tar kapitlet om slavjägare så består det främst av stats och beskrivningar av sagda slavjägare. Att påstå att det är 2.5 sidor som handlar om att RP ska bli kidnappade är därmed fel.

Men, jag tänker inte orda mer om det här. Jag tänker inte hindra hindra God45 att recensera äventyr eller folk från att skratta åt det. Jag har sagt mitt.

Nu kan ni fortsätta kasta ägg på glada amatörer och flabba åt det. Scenen är er.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Måns;n310895 said:
Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).

Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.

---------------
*Och annat som Gustaf ligger bakom.
Recensioner är subjektiva. God45 är föredömligt tydlig med vad han gillar och inte gillar, verkar betrakta varje verk för sig (utan hänsyn till författaren övriga verk och känslor) och har dessutom läst så pass mycket rollspelsmaterial (ja, jag tror på honom början säger att han läst scenariot han recenserar) för att åtminstone jag ska tycka att hans åsikt och bedömning är intressant.

Du behöver inte tycka om recensionen. Men att du tycker att det är vettigt att ifrågasätta att God45 faktiskt har läst scenariot när han recenserar det på egen tid utan betalning och dessutom hålla på och dra upp att du minsann läst Gustavs övriga verk och skicka gliringar om recensentens kunskapsluckor är rätt trist ton.

En motrecension om du kände annorlunda hade varit intressant och tillfört någonting (du verkar hinta om att du är betydligt bättre lämpad att recensera äventyrsplatsen än God45, gör det då). Ett personangrepp som svar på en recension tillför inget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Måns;n310935 said:
Nu är ju recensionen främst en samling förolämpningar och ytterst lite handlar om själva äventyret. Men om vi tar kapitlet om slavjägare så består det främst av stats och beskrivningar av sagda slavjägare. Att påstå att det är 2.5 sidor som handlar om att RP ska bli kidnappade är därmed fel.

Men, jag tänker inte orda mer om det här. Jag tänker inte hindra hindra God45 att recensera äventyr eller folk från att skratta åt det. Jag har sagt mitt.

Nu kan ni fortsätta kasta ägg på glada amatörer och flabba åt det. Scenen är er.
Jag tänker hävda att det inte finns några förolämpningar mot författaren i recensionen.

Jag tänker vidare hävda att den enda funktionen i att de är slavjägare är att de försöker kidnappa karaktärerna, deras backstory är för varför de vill kidnappa karaktärerna och deras (extremt grundläggande) stats är där för att låta dem kidnappa karaktärerna. Det här kan sammanfattas i en mening utan att något förloras.

Vidare handlar den här tråden inte om att håna folk. Den handlar om att recensera scenarion. Bra saker (enligt mig) har fått bra betyg! Mörkrets zenit är jättebra och är förra grejen jag recenserade.

Jag har också grejer publicerade på Scenariobiblioteket och på andra ställen. Jag har också blivit recenserad och mina grejer har inte alltid fått bra betyg eller snälla recension. Vid de tillfällena har jag tagit till mig kritiken och försökt bli bättre frammåt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
God45;n310937 said:
Jag tänker hävda att det inte finns några förolämpningar mot författaren i recensionen.
Det är inte heller vad Måns påstår, och jag håller med om att rescensionen har en raljerande ton som jag håller med om är onödig för ett alster som skrivit som gratismaterial.

Vad man tycker om äventyrsplatsen är förstås subjektivt, men det känns lite som att du resencerar den som om det vore ett fullfjädrat äventyr, när det är ganska tydligt att det är en startmiljö/premiss för första speltillfället (och slavjägarna är där för att erbjuda en första känn på stridssystemet). Och jag förstår din rescension om du väntat dig ett fullfjädrat äventyr - från det perspektivet saknas konflikt och driv. Men det tror jag aldrig var syftet.

Sedan får jag säga att jag tycker att scenen med den vandöde är genial :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Voldstagg13;n310897 said:
Okej, finns det andra här som har läst Äventyrens brunn och kan ge stöd åt det ena eller det andra?
Jag har nu skummat Äventyrens brunn.

Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.

Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.

Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.

EDIT: Jag ska också tillägga att språket kunde vara mer fokuserat, men det följer samtidigt i samma fotspår som Erik Granström etablerat för spelet, rätt "blommigt" så att säga.

Jag ger det 3/5.

/Magnus
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Magnus Seter;n310963 said:
Jag har nu skummat Äventyrens brunn.

Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.

Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.

Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.

EDIT: Jag ska också tillägga att språket kunde vara mer fokuserat, men det följer samtidigt i samma fotspår som Erik Granström etablerat för spelet, rätt "blommigt" så att säga.

Jag ger det 3/5.

/Magnus
Det här är en bra alternativ recension! Och jag är glad att diskussion här fick någon annan att recensera något så att vi fick fler vinklar på det :) Mer åsikter är alltid bättre. :)

Jag tänker också passa på att tigga alla som läser det här att recensera mina grejer som ligger på Scenariobiblioteket (under Sebastian Lindeberg som jag ju heter). Razorgirls är recenserat men inte resten. Och det stör mig att mitt projekt att det ska vara recensioner på allt i biblioteket i den här tråden har en lucka jag själv inte kan fixa till :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
God45;n310987 said:
Jag tänker också passa på att tigga alla som läser det här att recensera mina grejer som ligger på Scenariobiblioteket (under Sebastian Lindeberg som jag ju heter). Razorgirls är recenserat men inte resten. Och det stör mig att mitt projekt att det ska vara recensioner på allt i biblioteket i den här tråden har en lucka jag själv inte kan fixa till :p
Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.

Betyg:
0 av 5. Det här är ett utkast, inte ett färdigt äventyr.

Ps. Nej, det här är inte en barnslig hämnd. Det är 100% ärligt.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Måns;n310990 said:
Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.

Betyg:
0 av 5. Det här är ett utkast, inte ett färdigt äventyr.

Ps. Nej, det här är inte en barnslig hämnd. Det är 100% ärligt.
Men hallå. Det är klart att det är en barnslig hämnd när du inte ens läst igenom scenariot utan bara analyserat det utifrån EN premiss och det är språket. Vadå tvingar dig att ge upp? Ska du recensera något så får du väl läsa igenom hela scenariot. Om du VÄLJER att avbryta läsningen efter två sidor så har du inte ett tillräckligt underlag till en rättvis recension och borde avstått från att recensera det (men kanske ville du hämnas? i alla fall litegrann?)
 
Top