Grafik Jag layoutar ett rollspel i Scribus.

Det här är alltså minst 8 år sedan (baserat på att jag minns att jag satt i gamla huset...), så mitt minne är vagt, men jag tror att jag bara ändrade mallen. Möjligtvis markerade jag all text i texteditorn innan.

Det här är alltså minst 8 år sedan (baserat på att jag minns att jag satt i gamla huset...), så mitt minne är vagt, men jag tror att jag bara ändrade mallen. Möjligtvis markerade jag all text i texteditorn innan.

Det är ju möjligt att detta är en funktion som försvunnit i senare versioner. Det händer ju ibland i Open Source-världen, när utvecklarna tröttnar på att något är för buggigt.

En konsekvens är att om man har flera styckesstilar i olika storlekar, till exempel en för brödtext och en för marginalanteckningar, informationsrutor eller liknande, så måste du skapa duplikat av teckenstilarna för varje styckesstil.
I både Indesign och Affinity kan du skapa stilmallar som är baserade på andra stilmallar, så du bara behöver ändra saker som kursiv eller font-storlek i kopiorna.

Man ska dock inte skriva i ett layoutprogram. Skriv i ett ordbehandlingsprogram, exempelvis Word. och sedan importera dokumentet med alla stil-drag redan implementerade.

Trevligt att se att du drar en lans till Scribus' försvar, trots allt!

Detta hänger väl ihop med det som Troberg sa, om skillnaden mellan planering och "leka runt." Organiserar man allting som det är tänkt från första början, är jag övertygad om att många av Scribus' egenheter framstår som mindre påfrestande.

I både Indesign och Affinity kan du skapa stilmallar som är baserade på andra stilmallar, så du bara behöver ändra saker som kursiv eller font-storlek i kopiorna.
Jo, denna funktion finns även i Scribus. Det är dock inte riktigt det som är problemet. Helst vill man ju ha en stilmall som är, låt säga, "regeltermer", och kunna tillämpa den över olika styckesstilar. Och så ska den kunna "ärva" storleken på styckesstilen. Detta går dock inte här: Man måste ha en teckenstil för varje styckesstil.

Jo, denna funktion finns även i Scribus. Det är dock inte riktigt det som är problemet. Helst vill man ju ha en stilmall som är, låt säga, "regeltermer", och kunna tillämpa den över olika styckesstilar. Och så ska den kunna "ärva" storleken på styckesstilen. Detta går dock inte här: Man måste ha en teckenstil för varje styckesstil.
Det borde finnas character styles som du ska använda dig av för att markera kortare textsnuttar med en specifik stil.

Det kanske heter "text styles" i Scribus. En snabb googling gav mig inget definitivt svar.

Det borde finnas character styles som du ska använda dig av för att markera kortare textsnuttar med en specifik stil.

Det kanske heter "text styles" i Scribus. En snabb googling gav mig inget definitivt svar.
Stämmer. Den skiljer på stycken och "inline" när det gäller stilar.

Det är det jag pratar, character styles.

Problemet är alltså inte att detta inte finns, utan hur det interagerar med styckesstilar (paragraph styles).

Så ponera att du har teckenstilen "rules term":

1775130324828.png

Som du ser, finns det ett fält för "Size", och detta fält har med nödvändighet ett värde. Det går inte att ställa variabeln "Size" till Defaulta till styckesstilen.

Ponera nu att du har två olika styckesstilar som du vill kunna använda "Rules term" till: En i 10pt och 8pt.

Om du då tillämpar "Rules term" på ett ord i 8pt-stycket, så kommer det att bli 10pt:

1775130560737.png

Så här:

1775130612164.png

Kolla vad tokigt det blev!

Så du måste ha en variant av "Rules term" för både 10pt-stilen och 8pt-stilen, som jag har här ("Rules term base" vs. "Rules term margin").

Detta är förstås inte så intressant för dig, jag skriver det bara för att ingen ska inbilla sig att jag inte tänkt igenom detta.

Ja, detta är även mitt intryck

Jag tror det du letar efter heter LaTeX
Ett alternativ till LaTeX jag testat på sista tiden är typst. Det har en mycket modernare syntax och ett riktigt bra previewplugin till vs-code så man kan se ändringarna slå i realtid. Fortfarande relativt nytt och har vissa buggar, men har en snabbt växande commmunity.

Jag har aldrig layoutat ett rollspel i Scribus, med tabeller och textrutor och annat. Dock har jag gjort fler böcker i det. Programmet är en märklig blandning av smidigt verktyg och maximal frustrtation. Dock är det för min del inte ett alternativ med InDesign. Jag använder bara FLOSS.

Det är definitivt så att man ska jobba med mallar av alla de slag, in absurdum, för det är då det fungerar bäst.

Mitt största problem var dock sällan funktioner, utan att det i senare versioner blev så förbenat långsamt! Men, å andra sidan kanske det var jag som gjorde fel med en hel 400 sidors bok i ett och samma dockument...

Jag har aldrig layoutat ett rollspel i Scribus, med tabeller och textrutor och annat. Dock har jag gjort fler böcker i det. Programmet är en märklig blandning av smidigt verktyg och maximal frustrtation. Dock är det för min del inte ett alternativ med InDesign. Jag använder bara FLOSS.

Det är definitivt så att man ska jobba med mallar av alla de slag, in absurdum, för det är då det fungerar bäst.

Mitt största problem var dock sällan funktioner, utan att det i senare versioner blev så förbenat långsamt! Men, å andra sidan kanske det var jag som gjorde fel med en hel 400 sidors bok i ett och samma dockument...

Hm, ja, till den punkten har jag inte riktigt kommit än. Men jag antar att man alltid kan dela upp dokumentet i flera deldokument och sedan splicea ihop pdf-erna med någon för ändamålet lämplig programvara.

Wow, har kikat på Scribus några gånger men tack vare denna tråden kan jag säkert sluta mig till att det inte är för mig. Jag vill kunna testa grejer hit och dit när jag gör layout. Få feeling osv. Värt att ha en dator med Windows eller Mac på bara för att kunna köra Affinity.

Wow, har kikat på Scribus några gånger men tack vare denna tråden kan jag säkert sluta mig till att det inte är för mig. Jag vill kunna testa grejer hit och dit när jag gör layout. Få feeling osv. Värt att ha en dator med Windows eller Mac på bara för att kunna köra Affinity.

Alltså, jag vill inte påstå att det är omöjligt att testa grejer hit och dit. Problemet är väl mer att när man testat sig fram ett tag måste man likväl sätta sig och bygga de där strukturerna. I Affinity kan man ju mer låta strukturen växa fram ur lekandet.

Edit: Alternativt att man får bygga upp en struktur som medger lekande. Som jag har försökt göra med de där kursiva teckenstilarna, ifall jag skulle få feeling senare och ändra brödtextypsnittet.

Hm, ja, till den punkten har jag inte riktigt kommit än. Men jag antar att man alltid kan dela upp dokumentet i flera deldokument och sedan splicea ihop pdf-erna med någon för ändamålet lämplig programvara.
Det brukar jag ha som standardförfarande även i InDesign.

Men där finns å andra sidan färdiga funktioner för att enkelt synka sina stilmallar och mallsidor mellan alla dokument som ingår, och se till så sidnumren numrerar ordentligt mellan kapitlen, och man behöver ingen extern mjukvara för att splice:a.

För Scribus har väl ingen "Book"-konstruktion ännu va, där man kan koppla ihop flera olika dokument?

Men där finns å andra sidan färdiga funktioner för att enkelt synka sina stilmallar och mallsidor mellan alla dokument som ingår

Nu fick jag kolla upp det. Du kan importera stilmallar från ett dokument till ett annat, och du kan även göra ett dokument till en "template" för andra dokument. Så det borde vara rätt smidigt.

Edit: Men detta är inte "synkning" förstås. Vill du ändra någon grej måste du fortfarande gå igenom alla dokument, förmodar jag.

För Scribus har väl ingen "Book"-konstruktion ännu va, där man kan koppla ihop flera olika dokument?

Osäker. Det som definitivt finns, är att man kan importera sidor från ett dokument till ett annat. Så när man är färdig med allt kan man ju sätta sig och pyssla ihop ett masterdokument och sen exportera till pdf.

Back