Nekromanti Jag har fått för mig att jag vill börja SLa

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag rekommenderar även artiklarna på den här sidan:

The Gnome Stew

Just den länken har samlat artiklar för att hjälpa nya spelledare att komma igång. The Gnome Stew har överlag bra artiklar om olika aspekter av spelledande och även om det inte alltid är direkt användbart så är det många gånger tankeväckande.

Det är en bonus att de även släppt tre böcker som är riktigt bra redskap för spelledare! Jag håller dock med andra här som föreslår att mjukstarta med några enkla regler och att bara känna efter hur det går.

I slutändan spelar det ingen roll hur mycket teori man läser, till slut handlar det bara om att sätta sig ner, låta tärningarna rulla och göra sitt bästa.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Kul att du ska börja spelleda.

Ett tips jag vill lägga till (om det inte redan kommit upp) är att improvisera. Man kan improvisera saker i olika grad, men till viss del behöver detta göras. Jag tror att det är nödvändigt för att möjliggöra följsamhet till spelarnas idéer och infall. Det man kan göra för att möjliggöra mycket improviserande förutom övning och vild fantasi, är att ha en tydlig idé själv om hur saker hänger ihop (vad som är metaplotten). Om jag vet vissa grundläggande information om huvudfraktionerna som är med i en story, är det också lättare att komma på vad deras hantlangare skulle hitta på i en situation som jag inte förberett.
Det kan man göra t.ex. genom en mind-map. Ofta har jag förberett personer, platser och vissa sjysta scener (detta blir ju mer scriptat förstås) men inte så mycket först händer det och sen det, och om de gör så då händer det.

Det kan också vara en idé att förbereda generiska stats för motståndare, ha en lista med passande namn och lite såna grejer. Att ha spellistor med musik som man lärt sig väl kan också vara hjälpsamt (oj, nu ville de gå till en skum bokhandel, jag vet en låt som borde passa för det...).

Och när det blir stressigt, begär en paus; "nu tar vi en kvarts paus". Då hinner man tänka till lite hur man vill gå vidare.
 
Top