Nekromanti Jag har fått för mig att jag vill börja SLa

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Ta en av D&D retroclonerna folk har föreslagit eller som du sett någon annanstans: Swords & wizardry, Labyrinth Lord eller Lamentation of the flame princess. De är allihop gratis och de är mer eller mindre allihop samma spel med nästan inga regler.

Sedan har du karaktärsgeneratorn som ger dig en ny karaktär varje gång du uppdaterar sidan här: http://character.totalpartykill.ca/basic/

Sedan köper du några av Lamentations of the flame princess äventyren som The grinding gear, Death frost doom eller The God that crawls och kör på med dem som episoder i din kampanj :gremsmile:

Sedan utvecklar du världen efterhand genom att lägga till fler och fler saker när du har nya ideer eller nya äventyr du vill köra. Om du inte definierar allt från början så säger du inte emot dig själv och spelarna kommer ändå inte bry sig om vem som är kung om det inte är viktigt för vad de håller på med för tillfället :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Drakar -91 med Ereb Altor som värld! BRP är skitenkelt, världen är lapptäckig och lätt att använda, och det finns gott om roligt att flumma runt med. Annars föreslår jag ju Eon eftersom jag kan halva Eon 3 i huvudet och för mig tar det inte 5 timmar att sköta en strid... Nåja. Folk hatar på Eon, så jag säger väl inget om det. :heart:

Men seriöst. Gamla goa Drakar och Fucking Demoner! Om du har svårt att få tag på böcker är jag väl kontraktsenligt bunden att informera att det absolut inte finns att ladda ner ohederligt någonstans.

//Kraetyz, hinthint
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Niklas73 said:
Utan att ha koll: Fantasy! Jag ahr för mig att det finns en värld där, ett äventyr är väl på väg och det är regellätt? Med risk att ha fel på samtliga punkter...
Stämmer, följer med ett introäventyr i boken också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dragon Warriors passar in på alla punkterna på din lista. Lätta, men inte för lätta, regler, schysst värld och en massa bra äventyr.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Både svavelvinter och F! osg är bra och lätta dicepool system. Svavelvinter har ett par gratis nedladdningbara scenarion, och en scenariobok att köpa från fria ligan. Fantasy! har mycket bra gratisäventyr, om du känner för sånt, men i OSG-anda ingen färdigskriven värld. skulle dock ändå rekomendera någon av dem.

Sen kan jag ju vara en idiot och rekomendera Coriolis. Fantastisk värld, men 1. Den kräver en hel del regelmässigt av SL, 2. Den kräver mycket av spelarna, 3. Regelsystemet är komplicerat och ibland obalanserat så till den grad att det kräven en del husregler för att fungera ordentligt, 4. som SL blir du tvungen att improvisera en hel del med äventyr och så, för trots att det fins en del äventyr, så är dom rätt svåra att leda, och lite underligt strukturerade.

Övriga tips; Lär dig improvisera. Det handlar egentligen inte om någon sorts medfödd talang för att dra äventyr ur sitt vänstra öra, vackert skrivna på ihoprullate pergament ark. Det handlar om att läsa så mycket av respektive genre du tycker om att spela i, spela så många äventyr, och läsa så många sesttingböcker, exempeläventyr, see så många filmer, och på alla andra sätt möjliga, dra in så mycket information och exempel på händelser, kampanjer, settingar, encounters, etc. att du obehindrat kan dra fram dem när det behövs i ett spel.
Så läs fantasy. Personligen rekomenderar jag Mistborn och Tolkien. Dom käns lite som rollspel när man spelar dem. Game of Thrones är också populär, samt romanerna till Svavelvinter, som ju är Rollspelsromaner, och Terry Pratchett är rolig om man är på humör för sånt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Bassejr said:
Övriga tips; Lär dig improvisera. Det handlar egentligen inte om någon sorts medfödd talang för att dra äventyr ur sitt vänstra öra, vackert skrivna på ihoprullate pergament ark. Det handlar om att läsa så mycket av respektive genre du tycker om att spela i, spela så många äventyr, och läsa så många sesttingböcker, exempeläventyr, see så många filmer, och på alla andra sätt möjliga, dra in så mycket information och exempel på händelser, kampanjer, settingar, encounters, etc. att du obehindrat kan dra fram dem när det behövs i ett spel.
Lite det som är planen - förutsatt att jag inte lessnar, så klart.

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,003
Location
Ett häxkräl
Fantasy! har ju kanske inte en särskillt fullödig värld, men systemet lever upp till dina andra krav. Kör det i Ereb Altor eller Forgotten Realms eller annan värld som det finns mycket material till.

Om du går i gång på BRP, så vill jag föreslå någon version av Elric/Stormbringer. Det finns en hel del bakgrundsmaterial och äventyr till de olika versionerna.

The One Ring är möjligen lite mer regler än vad du skulle gilla, men det är inte väldigt regeltungt. Och det finns en modul med spel för ganska många mötens spel i utgiven och mer på gång.

Och så måste jag ju säga det - Pendragon. Enkel, genial BRP-klon med en fet kampanj och massor av gamla äventyr som går att köpa billigt i pdf från DriveTru (eller få av mig om du är snäll :D)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Om du är öppen för att testa mer modern fantasy, så skulle jag nog säga Dresden Files RPG.

1: Fantasy: För jag gillar fantasy, och lite av inspirationen kom sig av att jag börjat spela Baldur's Gate igen. Är dock öppen för annat, om det passar resten av kriterierna.
Tja, det är modern urban fantasy.

2: Gedigen världsbeskrivning. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv, därmed vill jag ha så mycket hjälp som möjligt i form av att andra redan kommit på saker. En stor, genomarbetad värld ger många ställen att sno hämta inspiration ifrån.
Sådär. Spelet bygger på bokserien Dresden Files av Jim Butcher. Länk 14 böcker + en novellsamling som utspelar sig mellan olika böcker.
Sedan finns ett gäng tv-avsnitt och några serietidningar med har jag för mig. I regelboken finns en exempelsetting, samt utförliga förslag hur du gör för att skapa din egen setting. Och en av grejerna är att spelarna är delaktiga i att skapa settingen.

3: Färdigskrivna scenarion. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv...
Här är ju då lite sämre. Men med tanke på att det är nutid, men med övernaturliga inslag så finns ju mycket inspiration att låna från allsköns skärckfilmer eller alla tv-serier med övernaturligheter i. Exempel Förhäxad, Supernatural, Grimm, Buffy the vampire slayer etc...

Finns ett par färdiga scenarion som man kan ladda ner från tillverkarens sida..

4: Regelsystem som inte tar allt för stor plats. Det ska helst inte ta tio timmar att skapa rollpersoner och fem timmar att ta sig igenom en strid, och man ska helst kunna ha i alla fall en övergripande bild av vad karaktären kan i huvudet.
Strider går relativt fort. Det tar tid att göra karaktärer trots att de är enkla, men det beror på att systemet förutsätter att man skall göra dem tillsammans, då alla karaktärerna har kopplingar till varandra. Dvs, de känner varandra redan sedan tidigare.

/Ulfgeir
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ulfgeir said:
Om du är öppen för att testa mer modern fantasy, så skulle jag nog säga Dresden Files RPG.

1: Fantasy: För jag gillar fantasy, och lite av inspirationen kom sig av att jag börjat spela Baldur's Gate igen. Är dock öppen för annat, om det passar resten av kriterierna.
Tja, det är modern urban fantasy.

2: Gedigen världsbeskrivning. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv, därmed vill jag ha så mycket hjälp som möjligt i form av att andra redan kommit på saker. En stor, genomarbetad värld ger många ställen att sno hämta inspiration ifrån.
Sådär. Spelet bygger på bokserien Dresden Files av Jim Butcher. Länk 14 böcker + en novellsamling som utspelar sig mellan olika böcker.
Sedan finns ett gäng tv-avsnitt och några serietidningar med har jag för mig. I regelboken finns en exempelsetting, samt utförliga förslag hur du gör för att skapa din egen setting. Och en av grejerna är att spelarna är delaktiga i att skapa settingen.

3: Färdigskrivna scenarion. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv...
Här är ju då lite sämre. Men med tanke på att det är nutid, men med övernaturliga inslag så finns ju mycket inspiration att låna från allsköns skärckfilmer eller alla tv-serier med övernaturligheter i. Exempel Förhäxad, Supernatural, Grimm, Buffy the vampire slayer etc...

Finns ett par färdiga scenarion som man kan ladda ner från tillverkarens sida..

4: Regelsystem som inte tar allt för stor plats. Det ska helst inte ta tio timmar att skapa rollpersoner och fem timmar att ta sig igenom en strid, och man ska helst kunna ha i alla fall en övergripande bild av vad karaktären kan i huvudet.
Strider går relativt fort. Det tar tid att göra karaktärer trots att de är enkla, men det beror på att systemet förutsätter att man skall göra dem tillsammans, då alla karaktärerna har kopplingar till varandra. Dvs, de känner varandra redan sedan tidigare.

/Ulfgeir

Alltså, jag har inte testat systemet i sig, men jag kan verkligen voucha för att Jim Butchers värld som han har skrapat ihop av diverse mytologier är helt jävla outstanding. Böckerna är lysande, och om det här spelet har halva den stämning som de har är det ett säkert köp tbh.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Varför inte testa att spelleda ett spelmöte innan du satsar på ett massivt regelsystem och världsbeskrivning?

Mitt tips är att at ta F!:osg som har superlätta regler som är snabba att sätta sig in i och sen ta köra igenom ett av de enblads scenarios som funnits med i de senaste Fenix numrerna.
Dra sen ihop några polare för ett par tre timmars grottröj och efter det så vet du om spelleda var något för dig eller inte.
Och om det var det, då kan du ju ta och satsa på något mer avancerat både vad gäller regler och värld/kampanj.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Dragon Age bordsrollspelet är nog ganska perfekt.

Världen är genomarbetad och bekant för alla som spelat det briljanta första dataspelet. Alltså mycket moraliska gråzoner, monster, korruption, religion och farlig magi.

Det finns färdiga äventyr att köpa och du får ett äventyr i grundboxen.

Reglerna är korta, enkla och går snabbt att använda. Det går hand i hand med dataspelet så även där kan tidigare bekantskap med Dragon Age vara till nytta. Spelet släpptes först i en ganska liten grundbox med level 1-5 och utökas sedan i en ny box för varje 5 levlar. Det är två häften per box med 64 sidor vardera och mycket bilder. Stridssystemet är enkelt men kul. Kan dock vara bra att halvera hitpoints för fiender och rollpersoner för att göra strider farligare.

Jag gillade det starkt och jag brukar ogilla levelsystem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Dresden files är mycket bra, och vad gäller äventyr skulle jag vilja säga:
Det finns 14 böcker och en novellsammling! Varje bok är ju ett äventyr i sig, och bokserien är kampanjen (dock är det ju runt 6-8 böcker kvar innan den är färdigskriven =).

Förutsätter förståss att:
1) Du tycker om att läsa
2) Dina spelare inte läst böckerna (eller att ni inte bryr er om att de läst böckerna =)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
En nackdel med regelboken + världsboken till Dresden files rpg, är att de innehåller en hel del spoilers till böckerna* vad gäller en del karaktärer.

Spelet är skrivet med en hel del humor, då du har massa referenser etc i det som om tre personer från böckerna diskuterar spelet. Tanken är att en av dem har skrivit spelet och diskuterar med bland annat Harry Dresden (huvudpersonen i böckena).


*Varje bok är ju fristående, men har en övergripande story arch som gör att de bör läsas i ordning.

/Ulfgeir
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Tror faktiskt jag skulle rekommendera OSG över Drakar och då är jag ändå uppväxt med Drakar. Det har bara åldrats med mindre värdighet än DND.
 
Top