Nekromanti Jag har fått för mig att jag vill börja SLa

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag vet inte vad som är fel på mig (eller kanske snarare vad som vanligtvis är fel på mig men inte är det just nu) men jag har fått för mig att spelleda, det är något jag vill testa på (normalt brukar jag tvivla på min kreativitet och förmåga att improvisera...).

Det jag tänkt mig är att behöva hitta på så lite som möjligt själv (för jag litar inte på min förmåga att kunna komma på saker själv än), vilket innebär att jag bör satsa på ett färdigt spel med en färdig värld och ett färdigskrivet äventyr. Kriterier:

1: Fantasy: För jag gillar fantasy, och lite av inspirationen kom sig av att jag börjat spela Baldur's Gate igen. Är dock öppen för annat, om det passar resten av kriterierna.
2: Gedigen världsbeskrivning. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv, därmed vill jag ha så mycket hjälp som möjligt i form av att andra redan kommit på saker. En stor, genomarbetad värld ger många ställen att sno hämta inspiration ifrån.
3: Färdigskrivna scenarion. Jag litar som sagt inte på min förmåga att komma på saker själv...
4: Regelsystem som inte tar allt för stor plats. Det ska helst inte ta tio timmar att skapa rollpersoner och fem timmar att ta sig igenom en strid, och man ska helst kunna ha i alla fall en övergripande bild av vad karaktären kan i huvudet.

Så, vad skulle ni föreslå för spel?

Jag är högst osäker på om det finns något spel som får högt i alla dessa saker (D&D faller t ex på fyran), så om ni har spel X som inte är fantasy men i övrigt passar, ta upp det ändå.

(Tips på gamla trådar om att börja spelleda skulle också uppskattas. Ni har säkert bättre minne vad gäller sånt än jag, då många av er varit här betydligt längre än jag.)

Übereil, som har pengar att slösa på spel om det skulle vara så
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hur känner du inför äldre utgåvor av D&D? Säg Swords & Wizardry Whitebox (eller Delving Deeper som det heter nu)? DÄr har du regler som inte tar stor plats alls, men med möjligheten att använda en D&D-setting som Forgotten Realms eller Greyhawk, och äventyr från den tiden?


Storuggla, hur känns det
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Utan att ha koll: Fantasy! Jag ahr för mig att det finns en värld där, ett äventyr är väl på väg och det är regellätt? Med risk att ha fel på samtliga punkter...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Förslag:

Call of Cthulhu, med Trail of Cthulhu som regelsystem.

Passar allt utom punkt 1. Regelsystemet är ganska lätt och enkelt att skapa rollpersoner i, världen är vår egen fast för ett litet tag sen och med monster - och det finns massvis att läsa in sig på men man måste inte läsa allt.

Och det finns äventyr. GUD, vad det finns äventyr. Och en hel del som tar ett bra tag att spela igenom, t.ex. Masks of Nyarlathotep och Tatters of the King och annat. Det finns hursomhelst hur mycket som helst, och det går generellt bra att spela gamla CoC-äventyr med ToC-reglerna om man bara ser till att välja äventyr som inte bygger på varelsernas stats och på strid. Men de bör man nog låta bli oavsett.

Sen har det producerats en hel del Traiol of Cthulhuspecifika äventyr också.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Recca said:
Spelled något som du spelat som spelare, är mitt tips. :gremsmile:
Har tyvärr inte spelat något passande - i stort sett allt som inte varit D&D 4e (vilket regelmässigt är för fel för att passa) har skrivits av spelledaren själv.

Bortsett från Mutant:Undergångens Arvtagare för en herrans massa år sedan. Men det spelar jag redan (och det är inte någon personlig favorit, och jag känner därmed inte för att spelleda det).

Übereil
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
jag skulle tro att Drakar och demoner 91 eller 6:an från Riotminds skulle passa. BRP system som är skitenkelt och som man kan utöka lite som man vill. Enkelt att modifiera. Runequest 6 verkar ju också riktigt bra som system.

Om du vill ha ett färdigt secenario eller kampanj är ju Vildhjarta skitbra och min spelgrupp tyckte att Snösaga var bland det bästa vi spelat. Vet att många forumiter inte gillar upplägget i Snösaga men jag tycker att det var lätt ordnat med lite egna infallsvinklar. Svarta solen kampanjen var en stor succe i min spelgrupp.

Till gammla DoD finns ju hur många äventyr som helst att få tag i.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Storuggla said:
Hur känner du inför äldre utgåvor av D&D? Säg Swords & Wizardry Whitebox (eller Delving Deeper som det heter nu)? DÄr har du regler som inte tar stor plats alls, men med möjligheten att använda en D&D-setting som Forgotten Realms eller Greyhawk, och äventyr från den tiden?


Storuggla, hur känns det
Det känns spontant inte som en dum idé. Hur gamla är de här grejerna och hur svåra är de att få tag på bara?

Übereil
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Übereil said:
Storuggla said:
Hur känner du inför äldre utgåvor av D&D? Säg Swords & Wizardry Whitebox (eller Delving Deeper som det heter nu)? DÄr har du regler som inte tar stor plats alls, men med möjligheten att använda en D&D-setting som Forgotten Realms eller Greyhawk, och äventyr från den tiden?


Storuggla, hur känns det
Det känns spontant inte som en dum idé. Hur gamla är de här grejerna och hur svåra är de att få tag på bara?

Übereil
Swords&Wizardry är ett spel som simulererar orginal D&D fast lite uppstädat och bättre organiserat(med några små moderniseringar införlivade). Finns tre versioner: White Box, Core och Complete. White Box och Core finns gratis att ladda ner som pdf:er och Complete har en SRD Länk . Delving Deeper är också baserat på OD&D mer en ren klon så antagligen lite mer rättroget. Men det finns massor av retrospel inriktade på olika versioner av D&D från olika infallsvinklar.

Gamla prylar till AD&D/Forgotten Realms/Greyhawk är hyfsat enkla att få tag i. Det finns många sådana böcker som samlar damm i nördveteraners bokhyllor. Och finns massor sådana grejer på butiker som nobleknight.com.

Om du gillar BG så kanske Forgotten Realms är något för dig. Ger ju i alla fall en hel del igenkänningsfaktor både för dig själv och spelarna om man spelar i området kring Sword Coast(eller om man är bekant mer andra delar av FR såsom Neverwinter, Icewind Dale osv). Då FR är sjukt stort så är nog den bra idé att bara skaffa, säg första versionen, av FR boxen(den till AD&D1ed. A.k.a the grey box) och sedan ta ställning om man ens vill bygga ut mer än så. Förslagsvis med Labyrinth Lord+Advanced Edition Companion, Blood&Treasure eller Castles&Crusades som regelsystem då de alla på olika sätt simulerar AD&D.

Annars så kan jag föreslå...
dig slänga ett öga på Blackmarsh Länk och redan omnämnda Swords&Wizardry White Box Länk och ta det därifrån(och bunkra upp med några snabbscenarion att slänga in var som helst Länk ). Båda är gratis, väldigt enkelt och snabbt att komma igång med. Och det finns en hel del gratisresurser och äventyr som passar ihop med S&W. Så länge äventyr är märkta med exempelvis Labyrinth Lord, OSRIC, Basic Fantasy etc etc så är kompabiliteten hög.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Råd och tips, 1a spelmötet:

Übereil said:
(Tips på gamla trådar om att börja spelleda skulle också uppskattas. Ni har säkert bättre minne vad gäller sånt än jag, då många av er varit här betydligt längre än jag.)
Som en erfaren spelledare så vill jag inte missa möjligheten att såhär i förtroende dela med mig av en kort genomgång till dig och andra nybörjare. Först och främst; vad du ska ha i åtanke är att det är jättesvårt att spelleda, och att det finns många hälsorisker involverade. Börja med att rannsaka dig själv - är det vid spelbordet du vill att ditt liv ska sluta? Är inte svaret ett självklart "Ja" på den frågan så avråder jag dig att gå vidare med dina planer. Men drabbas inte av panik än, det finns många bevisligen fungerande strategier för att överleva det första spelmötet. Regel nummer 1 är att förbereda sig för det värsta, för en lynchstämning uppstår så lätt. Därför ter sig de flesta förberedelserna som ganska självklara, som att klä sig i vadderade och stryktåliga kläder samt ansiktsmask och hjälm. En extra fysisk barriär är bra att ha till hands, och en sådan finns som tur är redan utvecklad - spelledarskärmen maskerar snillrikt din barriär till ett speltillbehör. Förvara givetvis dina tärningar och annan ammunition där bakom. Dela aldrig med dig, klassiskt nybörjarmisstag. Då visar du svaghet. En användbar liknelse är att se din sida av bordet som en skyttegrav. Den ska tåla projektiler och även kunna tillåta dig att returnera eld.

Så återstår hur du hanterar mobben. Du ska inte tilltala dina spelare och inte se dem direkt i ögonen. Var tyst, var lugn, håll din panik inombords. Det kan mycket väl hända att spelare försöker tilltala dig. Det är en fälla ämnad till att locka dig ut ur din trygghetszon. De kommer inte lära sig att respektera dig om du inte på något vis markerar mot den som tar till orda. Här finns många metoder att använda: Höga skrik, fula gester och till och med spottloskor har förekommit runt mitt spelbord. De kan svara med att agera upprört och aggressivt, men kom ihåg att tänka långsiktigt här, om du ska ta dig igenom en hel kampanj är det inte ännu läge att gå in i en episk slutstrid. Göm dig under bordet tills de lugnat sig. Det går att läsa av deras sinnesstämning: Börjar de prata om annat, bli ofokuserade, bygga tärningstorn så är det bra tecken. Det tyder på att du lyckats distrahera dem. Ta dig försiktigt tillbaka till en sittande ställning. Det gäller nu att undvika upptäckt. Innan de vet ordet av har spelmötet passerat och det är dags för dem att gå hem och lämna dig ensam. I säkerhet.

Nu skrapar jag givetvis endast på ytan, men jag tror det är vist att ge sig in i det här med några få enkla riktlinjer. Finns det en morgondag finns det även tid för fler lärdomar. Som mantrat "Jag kan spelleda, jag är inte rädd" (det fungerar förvånansvärt bra att bedra sig själv) samt prickskytte med T4:or. Det tar vi någon annan gång.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
Recca said:
Spelled något som du spelat som spelare, är mitt tips. :gremsmile:
Har tyvärr inte spelat något passande - i stort sett allt som inte varit D&D 4e (vilket regelmässigt är för fel för att passa) har skrivits av spelledaren själv.

Bortsett från Mutant:Undergångens Arvtagare för en herrans massa år sedan. Men det spelar jag redan (och det är inte någon personlig favorit, och jag känner därmed inte för att spelleda det).

Übereil
Med risk att någon föreslagit det. Spelled något som du själv skulla vilja spela i. :gremsmile:
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Kolla in Jaws of the six serpents, Questers of the Middle realms och Swashbucklers of the 7 skies. Kanske kan passa.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Hmm... Kanske Saga?

Det faller inte på något vad jag vet.
Vet inte riktigt hur det ligger till med äventyr men härlig värld i alla fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,948
Location
Ludvika
Jag skulle rekomendera Warhammer Fantasy Role Play 2nd Edition. Tyvärr är den ju inte längre i tryck (tror jag i alla fall, vet inte om den helt ersatts av 3:an).

Det är fantasy.

Världen är väldigt utförligt beskriven, dels genom rollspelet men också genom massor av artiklar till figurspelet Fantasy Battles.

En regelrätt kampanj och väldigt många fristående "officiella" scenarion, dessutom gott om äventyr skrivna av spelare som finns på nätet. Dessutom finns det flera scenarion till 1st Edition som är lätta att konvertera.

Hyfsat enkelt regelsystem som funkar smidigt.

Vet dock inte hur lätt det är att få tag i böckerna i dagsläget.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Har du testat trean annars? Känns lättare att köra på den om inte tvåan går att få tag på längre.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,948
Location
Ludvika
Jag har inte testat 3:an då konceptet inte intresserar mig det minsta. Men det uppfyller ju minst två av kraven dock: fantasy och spelvärld =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,948
Location
Ludvika
Hoho, det vill jag lova! För var det ju i grunden ett BRP-liknande system där alla färdigheter var kopplade till en grundegenskap och så gällde det att slå under grundegenskapsvärdet med en t100 för att lyckas.

systemet i 3:e utgåvan går ut på att man slår ett antal specialtärningar (speciella warhammer-träningar) och sen ska man slå olika kombinationer beroende på vad det är ma försöker åstadkomma. Sen får man läsa ut vad resultatet blir i en tabell som är kopplad till den specifika handlingen. Jag började sätta mig in i den en gång men gav upp ganska snart för ju mer jag läste, ju mer kände jag att det inte var så jag ville spela rollspel. Men det involverar massor med olika kort man ska använda sig av, och om du vill spela karaktärer med lite högre "level" så måste du köpa exapantionsboxar till det...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Låter som helt rätt system för den som anser sig ha för mycket pengar.

Übereil, som sparar till lägenhet i Stockholm
 
Top