Nekromanti Jag har fått Codex Jag har fått Codex

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
och 2 Exemplar *ler*

tycker det dära spelet Tellus verkar skoj lite väl simpla regler men tja vad ska man förvänta sig av ett gratis nybörjar spel *ler* funderar kanske man borde någon gång bara på skoj vara SL.. Enkla simpla regler kan vara skoj ibland

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag med... härligt!

Fick Codex idag! /images/icons/laugh.gif*Jippiii!!*

Tellus verkar lite lustigt. Får väl se hur mycket spelande det blir... har ju redan en hel del på gång. Men någon gång får man väl presas in det i det packade schemat. Testas ska det iaf.../images/icons/smile.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Tellus

Själv tycker jag Tellus är görbra! Med tanke på att det på marknaden idag (enligt mig) inte finns ett enda spel som man verkligen kan rekommendera till nybörjare, så fyller Tellus (och alla Västerås Stifts andra spel) upp ett tomrum som funnits på spelmarknaden sedan ett 10-tal år tillbaka.

Att Tellus sedan har ett, i min mening, mycket smakfullt svart och silvrigt omslag gör ju inte saken sämre ;-))

/Tobbelobbe - en ljus och trevlig svart nyans (som mor min brukar säga om mitt klädval :)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tellus

Precis vad jag tänkte enkla regler och spelbar värd..
Det som imponerade mest är att de har trots allt lyckats skapa en intresankt spelvärd i en framtid som verkar intresangt med OTROLIG kapacitet för äventyr ( för att vara ett nybörjar spel ) trots att värden är mer "fredlig" än våran.. ( Med fredlig så menar jag att mindre mängd vapen finns bland brotslingar och poliser )

Det första jag satt och funderade efter att ha läst ut den det är.. OM man skulle börja fila lite på världen reglerna och samhällets inre och yttre funktion och göra det mer politisk trovärdigt.. *hmm* klara möjligheter...
*suck* fast det kommer jag inte att göra *ler* ids inte

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Tellus

*suck* fast det kommer jag inte att göra *ler* ids inte


Men Hatten då, har du gått och blivit lat på gamla dar? ;-) Nä, jag bara skojar, jag vet själv hur det är - man kommer på en _massa_ kul projekt, och sen inser man hur mycket jobb det är, och hur lite tid man har....och så rinner det hela ut i sanden. Det har hänt mer än en gång tidigare om vi säger så ;-)

/Tobbelobbe
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
mmm. Jag med.

Suck suck. Om det inte bara var så mycket DATASPEL! 15 sidor rollspel, 20 sidor datorspel??

Och recensionerna är inte bra. (Med undantag.)
Snälla SNÄLLA Ola! Inga datorspel! Det har sagts förut, men varför läsa datorspelsrecensioner i Codex när det finns i PCGamer och på nätet?

Buhu! Jag vill ha en mysig rollspelstidning..
(Dessutom har jag hemska minnen av en tidning som hette Highscore som blev "Livssilstidning."
Fruktanschvärd!)

Här kommer lite mer konstruktiv kritik:
Kan man dela upp delarna i Codex lite mer? Figurspel Rollspel Datorspel för sig.
En liten grej kanske, men jag tycker tidningen är rätt stökig..
Varför inte sälja den i delar? En del med datorspel som ligger i löst. Kan man välja om man vill få den hemskickad eller inte.


/Datorspelsrecensionerna gör mig olycklig..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: mmm. Jag med.

Håller med om att det var FÖR mycket Datorspel i förhållande till rollspelsmatrial...
jag menar vad tänker Ola på konkuransen bland datortidningarna är enorm och det finns GOTT om tidningar som har störe resurser och bättre täckning än vad Codex har vad gäller datorspel..

Så jag personligen har inte fattat VARFÖR de verkar vilja dela upp tidningen till en datorspeltidning med lite rollspel i..
*suck* fast ska inte klaga så mycket Tellus bilagan gjorde att jag vart otroligt nöjd *ler* men tja resten av tidningen verkar folktom..
Om jag vill få datorspel recension så köper jag en datortidning eller en datorspelstidning bara datorspelstidning kan jag hitta ÖVER 8 exemplar i snabbköpet 350 meter från där jag bor..
och många av dom är från USA stora tidningar som har GODA kontakter med speltiverkarna..
Så varför Codex vill konkurera med dom övergår MITT förstånd...

jag tror att det är typ 50% rollspel och 50% datorspel.. DET är för mycket jag accepterar och tycker att 25% datorspel är bättre och 75% rollspel.. Hellst 100% rollspel men jag ska inte vara girig.. *ler*..

Och du har rätt en städning skulle sitta fint EN sida rollspel EN sida *ryser* Datorspel..
Oj kommer ihåg Sinkadus *ryser* man kunde se hur tidningens kvalite sjönk för varje avsnitt i slutet så var den inte värt ett vittne..
*suck* Codex anser jag finns forfarande möjligheter att den kan räddas och bli en KVALITE tidning men jag säger det nu som jag sakt tidigare MER rollspel MINDRE Datorspel..

Tjaa Om fler Codex läsare som du och jag hör av oss och på pekar våran lust att få en rollspels tidning kanske bara kanske de lyssnar..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Re: mmm. Jag med.

håller med tycker att tidningen är bra, men som sagt det är lite väl mycket med data. Jag tycker att man verkligen ska ha med dataspel men bara rpg'n och bara recensioner av spelen, inga förhandstittar.

Men annars tackar jag för en mycket bra tidning...

**I am the Seeker of Truth**
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Låt datorspelen betala rollspelssidorna!

Visst vore det görskoj om det gick att ge ut en ren rollspelstidning med bara bra högkvalitativt material:) Men det är svårt, det gäller att få det hela att gå ihop ekonomiskt också. Och där tycker vi nog att Ola gjort ett bra jobb med att ta in andra, mer penningstarka, delar i tidningen, så att utgivningen av rollspel kan fortsätta. Och med tanke på att prenumeranterna fick ett helt rollspel på köpet denna gång så må det väl vara ursäktat om det var något färre rollspelssidor inne i tidningen denna gång.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: mmm. Jag med.

"Tjaa Om fler Codex läsare som du och jag hör av oss och på pekar våran lust att få en rollspels tidning kanske bara kanske de lyssnar.."

Min första tanke efter att ha läst och tittat igenom nya numret var "vart tog rollspelsmatrialet vägen?" Det kändes spontant som om det bara vara dataspel i tidning, jag har egentligen inget emot dataspel men jag prenumererar redan på PC-Gamer. Jag ser alltså gärna att det finns en del om datarollspel spec. om Codex kan täcka upp lite om datarollspel som inte kommer med i t.ex. PC-Gamer då de har en massa andra dataspelsgenrer att täcka.

Sedan är det så att dataspelindustrin innehåller mycket mer pengar och kan därmed annonsera mer än vad rollspelsindustrin kan och utan att jag kan något om att driva en tidning så har jag fått den uppfattningen att utan annonsörer så "konkar" en tidning, så jag förstår varför Codex tar med dataspel i tidningen. Fast å andra sidan händer samma sak om ingen köper tidningen vilket kan hända om de flesta som nu köper/prenummererar på Codex gör det pga av dess rollspelmatrial och att dessa en dag tycker att Codex innehåller för lite rollspelsmatrial och för mycket dataspelsmatrial som de dessutom anser att det finns bättre tidningar för. Det hoppas jag dock inte händer.

En vettig mix, IMHO, vore ca 60% rollspelsmatrial(mycket som skall täckas, flera olika rollspel och rollspelsgenrer, figurspel, kortspel) + ca 40% om dataspel och film. Utöver detta vore det trevligt med ett äventyr i varje nummer. Att få fram ett bra äventyr varannan månad till något av de rollspel, oavsett genrer, som finns i Sverige borde inte vara en omöjlighet.

Jag ser gärna att de stora rollspelen i Sverige har egna lika stora fasta avdelningar i tidningen, typ 2-3 sidor/företag. Sedan även några sidor som rör rollspel men som inte är systembundet utan som kan användas onavsett spel man spelar.

Hoppas ni på Codex-red. inte tar allt för illa upp då detta inte är illa menat utan menat som konstruktiv kritik. Jag tycker det vore roligt om Codex-red. kunde tala om vad de har för mål/visioner med Codex framöver, vilken balans mellan rollspel och dataspel de strävar emot.

Jag vill till slut säga att jag tycker att ni gör en mycket bra tidning, det kanske inte verkar så på mitt inlägg men det tycker jag.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: mmm. Jag med.

Det bästa du oc jag och alla andra kan göra är att svara på enkäten om Codex som kommer upp på sidan efter ett tag, och där markera att vi tycker dataspel är usch och blä och sen skicka.

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Re: mmm. Jag med.

Som en av skribenterna i Codex har jag haft tillfälle att tillföra saker till tidningen och även diskutera tidningen med mina medarbetare och Ola.. Fram till och med nummer 6 tycker jag att balansen mellan de olika delarna har varit bra. På grund av att det är meningen att tidningen ska gå med vinst så att Ola och de som jobbar "fast" på tidningen ska kunna försörja sig på den blir det tyvärr nödvändigt att ta in material som annonsörer vill se för att göra det värt att annonsera i tidningen.

Olas vision för tidningen kan man se i hans ledare och i "utfyllnadssvammelboxen" och där framgår att han vill göra Codex till "en bred rollspelstidning som tar upp allt om och omkring rollspelshobbyn". Den visionen har jag ingen problem med, det är när den möter den krassa verkligheten är att rollspelsdelen inte kan försörja Codex så att den blir stor nog att "nå ut till fler än den mest elitistiska kärnan". Codex just nu känns mer som om den är ute efter att locka nya köpare än ha kvar dem den har Och det är för mig självklart vartifrån de nya köparna ska komma. Titta på omslagen, ett rollspelsomslag, 2 samlarkortsomslag och 4 data- och tv-spelsomslag. Senaste numret speciellt med de två stora rubrikerna Final Fantasy IX och Vinn PS2 gör det speciellt klart.

Jag har valt att sluta jobba med Codex, mitt sista nummer blir nummer 8 (beroende lite på när Ola väljer att publicera mina sista artiklar), och nu kommer jag sälla mig till er läsares ranker och själv måla upp min önskecodex.

Rollspel. Artiklar om yrken, platser, sägner och legender, växter och djur, kulturer och historia, monster och magi med mera till alla de rollspel som tas upp här på forumet och även en del andra, store rollspel, som Call of Chtulhu, Vampire etc.
Får gärna utgöra majoriteten av materialet.

Film. Temartiklar och recensioner om filmer inom fantasy och science fiction.
Några sidor för temartiklarna, någon sida för recensioner.

Litteratur. Böcker och serier om ovanstående. En till 4 sidor är lagom.

Kortspel. Jag själv spelar väldigt lite men nog förtjänar de ett par sidor.

Data- och tv-spel. Javisst, säg en max 10 sidor med färdiga recensioner, inga förhandstittar som tar upp onödigt utrymme.

Figurspel. Resten av platsen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Dineros

Visst skulle det vara trevligt med en fet rollspelstidning som endast hade rollspelsrelaterat material med kortspel, figurspel, lajv med mera. Filmen och datorspelen ytterst sporadiskt medverkande på få sidor.
Men för att kunna ge ut en tidning så behövs det annonsörer. Och få rollspelsföretag och butiker har råd att annonsera över huvudet taget. I film och datorspelsbranschen så finns det dock gott om pengar och de kan annonsera. Men för att göra det så vill de nog se artiklar om film och dataspel i tidningen.

Fördelen med en bred tidning är att personer som inte vet något om rollspel kan köpa tidningen för datorspelen, kortspel, figurslagspel och filmens skull. Läsa lite om rollspel och bestämmer sig för att testa.

Jag tror dock att dataspel och film artiklarna måste nyansera sig mer för att kunna konkurera med marknaden.



Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ett gratis rollspel är inte att fnysa åt [NT]

Ingen har fnyst åt det gratis rollspelet tvärt om jag har till och med prisat det...

ett perfekt nybörjar spel..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp.

Jag har inga problem med datorspel och film. Men dom tar ju upp så mycket plats! En sida med datorspelstips och en sida med filmtips hade varit nog! Med länkar till mer information.. INGEN tidning, utom renodlade filmtidningar skriver ju så mycket om film som Codex.. Konstigt!

Å en sida datorspel räcker. Bara några rader/spel räcker.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sant, sant..

Ni har ju rätt. Men är det verkligen någon som köper Codex för datorspelen? Dom köper väl renodlade speltidningar isåfall?

För övrigt så har väl Codex klarat sig rätt bra när dom inte hade så mycket datorspel?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top