Nekromanti Jag har fått Codex Jag har fått Codex

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Japp.

Själv anser jag att filmdelen är mycket bra balanserad just nu, möjligtvis till och med för liten. För fyra sidor film i en hundrasidig tidning är INTE särskilt mycket. Särskilt som film är en av de delar som tidningen SKA ta upp. Förvänta er mera film i framtiden (hoppas jag).

/Andreas
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Japp.

Jag tycker att 5 1/3 sidor film är alldeles för mycket jämfört med de 12 1/3 sidor rollspel den innehöll, och jag tycker varken Traffic eller Hannibal hör hemma i en tidning som har rollspel som grund.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Japp.

Traffic kan jag förstå, men Hannibal? När lammen tystnar är ju en klassisk rulle, och även så inom rollspelssammanhang. Tycker verkligen den hör hemma i tidningen.

Och trafic verkade vara en väldigt tuff film, så därför kom även den med. Vilket ju visade sig stämma nu när man äntligen fått se filmen.

/Andreas
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Japp.

Hannibal en klassiker inom rollspelssammanhang? Vilket rollspel spelar man då? Serial Killer the rpg? ;)

Precis som med dataspelentycker jag att Codex ska nöja sig med att täcka, fantasy, scifi, och ibland skräck. Det innebär inga thrillers som Hannibal och Traffic.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Japp.

<I>Hannibal en klassiker inom rollspelssammanhang? Vilket rollspel spelar man då? Serial Killer the rpg? ;)
Precis som med dataspelentycker jag att Codex ska nöja sig med att täcka, fantasy, scifi, och ibland skräck</I>

Jag har personligen inga större problem att se hur serial killers kan gå in under skräckgenren... (-:

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Japp.

Men då kommer nog dineros in i bilden in igen..
Annonsörerna vill nog inte annonsöra om det inte finns spel med i tidningen och då räcker det nog inte med endast en sida,.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: mmm. Jag med.

"Codex just nu känns mer som om den är ute efter att locka nya köpare än ha kvar dem den har Och det är för mig självklart vartifrån de nya köparna ska komma. Titta på omslagen, ett rollspelsomslag, 2 samlarkortsomslag och 4 data- och tv-spelsomslag. Senaste numret speciellt med de två stora rubrikerna Final Fantasy IX och Vinn PS2 gör det speciellt klart."

Jag tror dock att Codex inte kan konkurera med data och tv-spelstidningar som finns, så risken finns istället att Codex tappar läsare då de "gamla" köparna om Codex innehåller för lite rollspelsmatrial. en tidning som tappar i upplaga är knappast heller attraktiv för annonsörer.

Jag förstår den krassa verkligheten men tycker ändå att man borde kunna motivera t.ex. dataspelutgivare att annonsera i Codex även om den innehåller mer Rollspelsmatrial, Ett flertal dataspel kallas ju dessutom "rollspel" och då borde ju en rollspelstidning vara perfekt att annonsera i.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Japp.

Jag tror det har att göra med min egna tendens att definiera skräck som "Thrillers" med övernaturliga elemnt. Vilket är den bästa definitionen jag själv har på det. Om någon har en bättre så posta gärna så har ni dessutom chansen att påverka en av mina sista Codexartiklar.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaha

Så det är DÄRFÖR det är ekonomiskt viktigt med datorspelsrecensioner.. Det var ju lite trist..
Borde inte rollspel/figurspelsannonser betala mer?
Det finns ju inte lika många roll/figurspelstidningar som det finns datorspelstidningar.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Jaha

Men det finns å andra sidan inte lika mycket pengar i roll- och figurspel som det finns i dataspel.
Bortsett från GW så finns det väl knappt någon som blivit rik på att göra rollspel eller figurspel :)

/Tobbelobbe
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: mmm. Jag med.

<I>Ett flertal dataspel kallas ju dessutom "rollspel" och då borde ju en rollspelstidning vara perfekt att annonsera i.</I>

"Fram till för omkring två år sedan var rollspel någonting extremt japanskt."
     ur ledaren i SuperPlay feb/'98 (-:

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kommentar till nedanstående diskussion

Det finns ytterligare en aspekt man måste tänka på när man diskuterar mängden rollspelsmaterial i Codex, nämligen det faktum att det inte dräller av bra rollspelsmaterial som Ola och gänget bara kan slänga in i tidningen.

Det finns en stor möjlighet att Codex publicerar allt de kan, eller har råd att, publicera i rollspelsväg i dagsläget. Hur gärna man än hoppas att det finns horder av begåvade skribenter som skickar in rollspelsmaterial till Codex och att Ola och gänget har högvis med material att välja och vraka från, så stämmer detta inte in med den krassa (eller ska man säga kassa?) verkligheten.

Såvitt jag vet var detta verkligheten för tex Sinkadus, Rubicon, och Rävarnas Sverox, och utan att ha någon som helst inblick i Codex så skulle jag satsa min favorittärning på att det stämmer för den tidningen också.

Vad kan göras för att ändra på det? Svårt att säga, men det är inte så lätt som att uppmana folk att skicka in mer material, det räcker inte. Codex kanske skulle köpa upp nått fansin eller två? :)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kommentar till nedanstående diskussion

Du har kommit med ett BRA argument tyvär tvingas jag hålla med..
*suck* lösningen är att antagligen tvingas sänka standarden vilket inte BÖR göras eller så försöker man kombinera genom exempel ha med fantasy böcker SF böcker kanske då och då någon novell.
Lite om andra typer av "rollspel" som Dator Rollspel och lite kortspel ( typ pocker och magick )
MEN kocentrationen BÖR ligga runt rollspel tycker jag.. MER om rollpel i varje Codex..
Och att sätta ut rena rama bil racer spel eller annat är lite OT enligt mig..

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
HAHAHAHAHA [nt]

...

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: mmm. Jag med.

Nu pratar ju SP om tvspelsrollspel och där är det som insatta vet en mycket större marknad för den typen av rollspel än här i väst och därför kommer också de flesta av dem därifrån.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Kommentar till nedanstående diskussion

Det är inte enda skälet då jag vet att åtminstone en rollspelsartikel som först skulle varit med i nummer 6 inte kom med och när det var lite strul med material vid deadlinen i december förra året erbjöd jag mig att skriva fler rollspelsartiklar. Om det är enda fallet vet jag inte men om det är fallet skulle ledningen väl ha uppmanat till mer rollspelsmaterial från de av oss som skrev/skriver sånt?

Dåremot är ju dataspel och tv-spel en snabbare marknad och spelen blir fortare inaktuella än en rollspelsartikel och det är nog snarare det som gjorde att datadelen blev lite tung i detta nummer. Jag vet inte exakt hur nästa nummer kommer se ut men jag har sett en mall till den och i det numret så är det betydligt mer rollspel än nummer 7 hade. Mer än så vill jag inte säga eftersom jag inte jobbar där längre och det borde vara folk ur redaktionen här och prata om tidningen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Skräck-thriller?

Definerar du skräck som thrillers med övernaturliga element? Öhmn.... vad händer då med alla skräckfilmer (och skräckäventyr) där man inte ser något övernaturligt på mils avstånd men det ändå är fenomenalt jävla otäckt.

För att ta ett inte allt för lysande exempel kanske är teen-slasher filmerna (på senare tid är väl Scream mest känd) där det allt som oftast bara är en vanlig människa som springer runt och mördar, men man kan banne mig inte kalla dem för thrillers.

Men, det är faktiskt svårt att komma med en bra definition på skräck.... precis som med många andra genres eftersom filmer och äventyr sällan håller sig inom några fasta ramar. Många skulle kanske kallas för skräck-thrillers (sedan har vi också drama-skräck-thrillers a la Sjätte Sinnet osv. osv.).

Överlag är dock att skräckfilmer sätter sina huvudrollspersoner som väldigt 'svaga' gentemot det de slåss emot, de ligger helt i underläge mot fasan (med detta sagt vill jag påpeka att jag inte menar att rollerna är svaga som personer eller fysiskt, tvärt om lyckas de oftast genom sin styrka tillslut segra, men de ligger ändå i underläge). I thrillers är rollerna iofs också i underläge, men inte på samma utlämnande sätt. Thrillers är i min mening också mera sökande än skräckfilm.

Jaja, vet inte om jag kom fram med så mycket vettigt här... någonting, förhoppningsvis.

/Andreas
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Japp.

Öhmn. Tja, de flesta av oss som gillar att spela SKRÄCKROLLSPEL har När lammen tystnar som inspiration. Mycket rollspel över den filmen, för övrigt, med en dos skräck/thriller, starka SLPs (hähä) och mycket undersökande.

Codex filmdel ska främst inrikta sig på Fantasy, Sci-fi OCH Skräck, men behöver inte helt begränsa sig till detta. Finns det övriga filmer som verkar väldigt intressanta, och som vi tror läskretsen kan ha nöje av att läsa om så kommer vi att skriva om dessa, vare sig det är dramer eller romantiska komedier (hur ofta det nu kommer ske).

En komedi jag kan tänka mig att vi kan komma att skriva om, exempelvis, är Jay And Silent Bob Strikes Back.

/Andreas
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Romantiska komedier i codex?

Vad menar du... Romantiska komedier i Codex *Kräks långsamt i motvind*. Tja det skall väl vara romantiska Sci-Fi/Fantasy komedier isådanafall. Skulle jag få se en Rescension av "Mina jag och Iren" i Codex så skulle jag verkligen bli illamående.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Amazing discovery.

""Fram till för omkring två år sedan var rollspel någonting extremt japanskt.""

Så man har alltså varit Japan sedan -84, det var som f*n.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top