Nekromanti Jag har fått Codex Jag har fått Codex

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Tellus

Konstigt, jag har en helt annan uppfattning. Tyckte spelet var onödigt tillkrånglat rent språkligt - inget rakt på sak om hur det egentligen fungerar. Nybörjarrollspel tycker jag med andra ord inte att det är.

Däremot kanske det kan bli något av "världen", och det kan mycket väl vara intressant att spela.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ett förslag.

Varför inte döpa om skräckfilm till skrämselfilm, det är ju det de möjligtvis gör, skräms alltså.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tellus

Det är möjligt att du har rätt....
Jag har varit SL sen typ 1985. då jag var en 11 årig pyssling.
Så tja har varit sl till DoD, Mutant1-2, Mutant, Star Wars, Eon, Neotech1-2, Wasland, Khelathar, Fading Suns,
( då nämner jag bara några få )
Osv så jag är van vid att läsa in regler och "improvisera" när jag inte kan..
MEN jag har upptäckt att jag är inte så bra på att lära ut eller känna igen krångligt regler.. *ler* kanske för att jag tycker det är uppenbart och själv förklarande...
Troligen en yrkes sjukdom som kommer av att jag kan så många regler..
Så om du säger att Tellus är dåligt nybörjar spel SÅ tror jag på dig Hellre än jag tror på oss gamla rollspelsulvar vi tenderar att se saker och ting som självförklarande och uppenbara..
/images/icons/cool.gif

Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet !
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Romantiska komedier i codex?

Vad menar du... Romantiska komedier i Codex

Nu har jag läst igenom Bosses brev noggrannt 4-5 gånger, och lyckas fortfarande inte hittat nånstans där han nämner romantiska komedier, eller nåt som ens avlägset kan tolkas som att han berör ämnet.

Med andra ord: Que?

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Det gjorde vi inte

Vet att det var vad ni menade. Jag uttryckte mig lite dumt bara. Ber om ursäkt.
Vad jag menade är att man blir ju inte ledsen för att det dumpar ned ett gratis rollspel i brevlådan tillsammans med tidningen. Sådana bonusprylar är väl uppskattade. Om Codex kan lyckas med flera sådana saker så skulle jag bli ännu lyckligare :)


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Upp till kamp!

Då får vi väl skriva mer! FOR CODEX!



-Teraschoolio!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-03-25 08:58.</EM></FONT></P>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Romantiska komedier i codex?

Det jag skrev om detta var under inlägget Re: Japps på annan plats i denna tråd.

Och gällande just dessa... det var ett exempel, som föga troligt, men det KAN hända att vi skriver om NÅGON romantisk komedi om vi finner någon sådan som vi tror är av intresse för Codex läskrets. Notera att det INTE finns någon sådan film som jag känner till just nu som vore värd att skriva om.

Men man vet ju aldrig vad framtiden döljer!

/Andreas
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Skräck-thriller?

Jag sa aldrig att det var en bra definition och du har helt klart visat upp exempel på skräckfilmer där det inte finns några övernaturliga element även om jag tycker att det är märkligt att alla i Scream prompt ska ha på sig den där masken när de går ut och slashar.

Härmed är Codexartikeln ändrar och jag tackar dig för hjälpen.
Tycker dock att den skräckfilm som är med i Codex ska vara de med övernaturliga eleent. Man ser tillräckligt mycket om de andra filmerna på TV, i dagspress med mera för att behöva läsa om dem i Codex också.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Japp.

"Vilket rollspel spelar man då? Serial Killer the rpg? ;)"

Japp. Det är allmänt känt under varumärket Kult. /images/icons/wink.gif

"Precis som med dataspelentycker jag att Codex ska nöja sig med att täcka, fantasy, scifi, och ibland skräck. Det innebär inga thrillers som Hannibal och Traffic."

Åkej, hur gör vi med titlar som...

* James Bond? Finns ett antal filmer baserade på den.
* Pulp Fiction? Den titeln förekommer som inspiration för både Aggressio och Parabellum.
* Sneakers? Det är den första film som rekommenderas för inspiration till Millennium's End. Tillsammans med Röd Oktober, Påtaglig Fara, Patrioter mfl.
* Korpen Flyger, Korpens Skugga, Den Vite Vikingen, De Sju Samurajerna, Lone Wolf And Cub-filmerna, som står som stora inspirationskällor i de historiska (dvs icke-fantasy-rollspel) Viking och Sengoku.

Eller är dessa rollspel med tillhörande filmgenrer diskvalificerade?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Japp.

James Bond? Ja med tanke på hur länge sedan det rollspelet gavs ut kan de hålla sig till tv och dagstidningar och andra nöjestidningar.

Pulp Fiction och Sneakers. Om allt som stått som inspirationskällor till rollspel antar jag att vi ska betygsätta kaffe och Coca Cola också. Inte i tidningen är hur vi ska göra med dem. Jag skrev väl att jag bara ville ha science fiction fantasy och då och då skräck? Det kanske inte var tydligt nog första gången.

Inspirationskällor till historiska rollspel kan man hitta i de tidningar som intresserar sig för perioden. Eller ska Codex bli Populär arkeologi också?

Kult trodde jag personligen var Hellraiser the RPG i förklädnad.

Nej, jag tycker inte något rollspel ska diskvalificeras från Codex men att alla av dem inte förtjänar "inspirationskälleinkludering." Istället för att till exempel recensera de sju samurajerna, kan man presentera legenden om dem och kanske deras värden till ett KurosawaRPG.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ulv i fårakläder

"Inspirationskällor till historiska rollspel kan man hitta i de tidningar som intresserar sig för perioden."

Nej. Där hittar man fakta om perioden, inte inspiration. Två helt skilda saker.

"Kult trodde jag personligen var Hellraiser the RPG i förklädnad."

På samma sätt som Aggressio är Pulp Fiction RPG i förklädnad, Immortal: War of Ages är Highlander RPG i förklädnad och Millennium's End är Sneakers RPG i förklädnad. Så om Hellraiser platsar som filmrecension så passar även Pulp Fiction, Highlander och Sneakers i tidningen, med exakt samma motivering.

"Nej, jag tycker inte något rollspel ska diskvalificeras från Codex men att alla av dem inte förtjänar "inspirationskälleinkludering.""

Då särbehandlar vi rollspel, och prioriterar de rollspel som ligger inom mainstream-SF och -fantasy. Det likriktar och torkar ut, vilket jag ser som en nackdel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Får i rävakläder :)

Nja, jag tycker nog att fakta är inspirerande, men jag kanske är spelledarskadad och kan finna inspiration lite när som helst från vad som helst.

Higlander skulle passa i Codex, för som du kanske märkt har det fantasyinslag i sig och det vill jag ju ha. Hellraiser har övernaturliga skräckelement. Pulp och Sneakers ska hålla sig borta om man inte kan finna nögot sådant eller sci-fi i dem.

Nja , det behöver inte vara mainstream fantasy och sci fi, så länge det är fantasy och sci fi. Med tanke på hur många olika sådana de finns ser jag det inte alls som en likriktning.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det gjorde vi inte

Fast de som köper sin tidning i affären får ju inget Tellus förståss...

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: mmm. Jag med.

Hmm... om man räknar in datorspelen så finns det rätt många gamla exempel på icke-japanska rollspel därifrån också: Bard's Tale, Wastelands, Dragon Wars, en hel kasse AD&D-baserade spel (från Pool of Radiance och framåt), och så vidare...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kanske "I Bleka Dödens Minut"...

Icke att förglömma fantasy... fast magin i den filmen verkar vara rätt undangömd - maskinen som suger ut livskraft, och Miracle Max som kan återställa den är de exempel jag kan komma på på rak arm.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Det gjorde vi inte

Fast de som köper sin tidning i affären får ju inget Tellus förståss...

Det är faktiskt inte helt ovanligt att vissa affärer "prenumererar" och således också får dessa bonusprylar. Tradition i Göteborg säljer till exempel tidningen med Tellus bifogat.

/Azagthoth
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Amazing discovery.

Är det inte lite svårt att vara Japan, jag menar om Fuji är en del av ens kropp och så, gör inte vulkanutbrotten ont? Och alla dessa millioner japaner som kryllar över en...

Nightowl, mystisk

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top