Jag kan helt förstå nostalgi för Ereb Altor. Jag ser inget konstigt eller fel med det.
Min egen relation till Ereb Altor är lite mer komplex då jag tekniskt sett inte riktigt växte upp med den världen för att jag helt enkelt inte hade tillgång till materialet. Bara små glimtar genom omnämnanden i olika böcker till DoD91. Den första världsboken jag fick tag på var Altors Baksida, som publiserades i slutet av Chronopias livscykel. Och den gjorde mig bara förvirrad då den egentligen inte beskriver världen i sig, utan uppdaterar tidslinjen till vad som hände efter Konfluxsviten, Nidländska reningen och de feliciska piratkriget. Vilket inte sa mig så mycket.
Så för mig så var Ereb Altor mer en värld jag bara kunde fantisera om. Fram tills jag i mer vuxen ålder kom över dom gamla böckerna och försökte påbörja kampanjer i Ereb men det klickade aldrig. Min fantasi hade helt enkelt satt ribban så högt för vad Ereb Altor borde vara, medan jag fann dom egentliga böckerna rätt torra och estetiken inte min kopp te. Rent estetiskt så gillar jag DoD91 eran bättre för det är väl där min egen nostalgi egentligen ligger. Samt att förutom en del omnämnanden om företeelser i Ereb Altor i vissa böcker så hade DoD91 lite av en egen implicit setting. Så det kändes mer som att man var tvungen att infoga allting i DoD91 ovanpå Ereb Altor snarare än den naturliga match som jag från början trodde att det skulle vara.
Däremot är det inget fel på att Ereb Altor är ett s.k lapptäcke för det är väl bara att förvänta av en ganska standard fantasivärld. Men jag tyckte att EA boxen gav bara en rätt bred översikt men hade inte hade tillräckligt med detaljer för att spela en kampanj i de flesta av länderna. I alla fall mindre än vad jag var bekväm med på den tiden.
Ivanhoe-boxen och Trakorien är nog de jag gillade bäst. Mest för att jag finner feodal medeltidsfantasy intressantare än intrigerande handelshus i Kopparhavet. Med svartfolkstammar i bergen, en ond nekromantiker i ett torn, ett beskrivet alvrike etc. Trakorien var lite annorlunda fantasy skrivet med en stor portion humor och funkar jättebra som ett underligt främmande område att besöka för en grupp rollpersoner bördiga från exempelvis Kardien.
Jag är dock nyfiken på hur den nya versionen av Ereb Altor kommer se ut. Jag antar att det nog inte är för mig, men kommer ändå vara intressant att se.