Nekromanti Jag föreslår.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Förövrigt så har jag via OT-forum om politik och religion lärt mig mycket och ändrat åsikter om saker. Bara för att jag inte var inblandad i bråken i tråden betyder det inte att jag inte läser och tar till mig.

Mekanurg, Tsianphiel mfl har helt klart påverkat vad jag idag vet och tycker.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Vitulv said:
Recca said:
Och där fick jag ju inte möjlighet att skriva nåt tillbaks eftersom du och dina medlöpare höll så dålig ton så att tråden stängdes direkt.
Det är lätt att uppfatta att det är ens meningsmotståndare som står för den dåliga delen i en diskussion, men får jag be dig att ägna åtminstone en sekund åt självrannsakan?

Visst, det är jobbigt att få mothugg när man presenterar sina åsikter, skitjobbigt. Men det är tyvärr något man får stå ut med när man delar forum med en mängd människor som inte delar ens politiska ståndpunkt. Du kanske är van att hänga på forum där folk i grund och botten tänker likadant?
Självklart är det enkelt att skylla den dåliga stämningen i en diskussion på motståndaren - han säger ju emot! Om man dessutom ser sig själv som vetandes den absoluta sanningen, ja då måste det verkligen vara outhärdligt när folk säger emot, jag kan bara försöka föreställa mig!
Ännu värre måste det vara att inse att man har fel, kan du tänka dig vilken skam att bli satt på ideologisk plats av som inte kallar sig feminist?* Nej, bevare mig väl!

Men, kära du, var snäll och ägna ett ögonblick av din tid åt självrannsakan och försök i fortsättningen att inte betrakta dåligt diskussionsklimat som att "det är motståndarens fel, han sa ju emot mig!"

* såklart du kan, just happened :gremwink:
Edited.

Jag kanske var lite tuff när jag skrev i den där tråden och då får man ju sällan anhängare. Men nu har du ju blivit varnad så då tänker inte jag lägga mer virke på den glöden.

On-topic:
Jag skulle hellre se att OT-forumet försvann än att forumiter får poäng enligt något system. Sen vill jag ju tro att Off topic diskussioner inte behöver gå så fel men vissa diskussioner handlar helt enkelt om infekterade ämnen, antar jag.

En aning mer off topic:
Angående den diskussionen så är det alltid att kämpa i motvind när man försöker diskutera för feminismen för den har fått ett kasst rykte för att många inte har så lätt att diskutera varför de känner sig förtryckta, i sakliga ordalag. Då kan det lätt bli att folk som inte förstått feminismens grundtanke hoppar på enskilda uttalanden och sedermera förkastar alltihop på grund av att en individ blivit upprörd och sagt nåt dumt.

I min åsikt; när en feminist kallas "rabiat" så är det oftast för att hon/han förväntas motsvarande förhandla sig ur en misshandel istället för att sparka och slåss (det kanske inte är det mest träffande exemplet men det får duga). Det är inte som att jag inbillar mig att jag i vissa sammanhang betraktas som sex-objekt, i andra som pariah, i ytterligare andra inte mycket mer än ett barn, och då kan det vara tufft att lägga band på sig i en diskussion om detta - det torde ju vara en möjlighet för mig att få prata fritt, inte ytterligare ett tillfälle då jag ska hålla käft och låta de "vuxna" tala. Det var säkert inte det mest sakliga jag kunde skriva här, men jag var tvungen att försöka beskriva hur jag kan känna mig ibland.

Sen finns det en del strömningar inom feminismen som är väldigt extrema som jag inte håller med om, men tack och lov är sådana extrema avarter inte norm (and believe it or not, I don't belong to any of them). Jag hatar inte män, med andra ord, jag är bara lite arg på vissa av dem. :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Svarte faraonen said:
Forumet är i första hand till för att diskutera rollspel, det är sant. En viktig sekundärfunktion är dock att diskutera med rollspelare -- och det är en viktig skillnad. Att diskutera även orelaterade ämnen med folk man delar ett intresse med har värde för många.
Mycket bra sagt! Jag håller med till fullo.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Recca said:
Du kunde skrivit det där till dig själv så hade det varit spot on. Det enda jag ska ta i beaktande är det där med självrannsakan för det ska nog alla tänka på.
Fortsätt inte den här delen av diskussionen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Svarte faraonen said:
Recca said:
Du kunde skrivit det där till dig själv så hade det varit spot on. Det enda jag ska ta i beaktande är det där med självrannsakan för det ska nog alla tänka på.
Fortsätt inte den här delen av diskussionen.
Aaah! Förlåt. Jag fixar. :/
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Feuflux said:
Ja alltså, jag ser ju helst att fokuset på rollspelsforumet ligger på rollspel och att våra mest framträdande trådar inte är gräl om feminism/politik. Så för mig är man en "bra" forumit om man håller sig ifrån bråk och pajkastning.
Nu tror ju då jag (kanske lite naivt) att man kan diskutera ämnen som politik utan bråk och pajkastning så man behöver inte nödvändigtvis nedvärdera de ämnena.

Så att man är en "bra" forumit för att man håller sig ifrån bråk och pajkastning, det håller jag absolut med om. Men är man en "bättre" forumit om man helt avstår från att diskutera andra saker än rollspelsrelaterat?

Jag kanske var otydlig men det var det jag menade, att jag många gånger fått känslan av att man räknas mer på rollspel.nu om man endast diskuterar i "rätt" trådar.

Sedan syns ju inte all aktivitet man har på forumet, du sa själv att du mest läser inlägg just nu. Blir du sämre forumit för den skull? Måste man verkligen skriva inlägg i "rätt" trådar för att vara en "bra" forumit?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Tibbelin said:
Jag kanske var otydlig men det var det jag menade, att jag många gånger fått känslan av att man räknas mer på rollspel.nu om man endast diskuterar i "rätt" trådar.

Sedan syns ju inte all aktivitet man har på forumet, du sa själv att du mest läser inlägg just nu. Blir du sämre forumit för den skull? Måste man verkligen skriva inlägg i "rätt" trådar för att vara en "bra" forumit?
Jag har aldrig reflekterat över "bra" forumiter, och känner inte igen mig att man skulle räknas mer för att man skriver i rätt trådar, men jag är ju så inne i forumet att jag säkerligen skulle kunna missa nåt sånt här. Vad är "rätt" trådar enligt dig?

Om vi går över till vad jag faktiskt tycker:
* Det är tråkigt att det alltid blir dålig stämning/bråk när vissa ämnen kommer upp.

Det var typ allt. :gremsmile:
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Feuflux said:
Jag har aldrig reflekterat över "bra" forumiter, och känner inte igen mig att man skulle räknas mer för att man skriver i rätt trådar, men jag är ju så inne i forumet att jag säkerligen skulle kunna missa nåt sånt här. Vad är "rätt" trådar enligt dig?
Jag visste inte när jag började skriva på rollspel.nu att det fanns "rätt" och "fel" trådar, det var som sagt vad en känsla jag fick ganska omgående utifrån vad en del personer skrev. "Bra" forumiter skriver tydligen bara (eller mestadels) i rena rollspelsdiskussioner. Mindre bra forumiter lägger tid på att delta i OT-diskussioner.

Detta baserar jag då på att det faktiskt fanns folk som kollade upp mig och i vilka diskussioner jag skrev inlägg i när jag var ny på forumet och det var tydligt att jag inte var tillräckligt "bra" för jag hade "för många OT-inlägg".

Det var därför jag reagerade så pass starkt på när det togs upp att skrivartätheten i andra forum skulle ge tillträde till OT-forumet. För bara för att jag inte skriver så ofta i rena rollspelsdiskussioner så säger det ju ingenting om huruvida jag läser trådar där eller ej. Det är ett vanskligt sätt att räkna forumsaktivitet på helt enkelt.

Feuflux said:
Om vi går över till vad jag faktiskt tycker:
* Det är tråkigt att det alltid blir dålig stämning/bråk när vissa ämnen kommer upp.
Det tycker jag också är tråkigt, för jag gillar att diskutera, jag gillar att utbyta idéer med andra människor. Men jag tror inte på censur som lösning utan då hellre att man försöker bli bättre med modereringen och att bryta av diskussioner i tid. Något som givetvis inte är det allra lättaste. Sedan är ju som sagt vad politik ett väldigt brett ämne, jag tror de stackars moderatorerna skulle bli både gråhåriga och skalliga allihopa i sina försök att först enas om vad som är en överträdelse och sedan att jaga alla som råkar trampa in på den politiska tråden.
 
Top