Nekromanti Jag föreslår.

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Adjå, fel av mig och jag ber om ursäkt. Skulle självklart ha besvarat trådskaparen
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag ser inga problem med att "censurera" på forumet. Det är ett forum för rollspel och närliggande ämnen. Det är inte som att jag vill förbjuda alla diskussioner om politik och religion i hela världen, bara flytta dem från det här forumet.

Vi har ett forum för OT-snack, vilket jag tycker är bra när det fungerar. Men eftersom det (IMO) inte fungerar föreslår jag att vi tar bort de diskussioner som sår missämja.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
För att censur är tråkigt och för att man kan känna sig tryggare att prata politik och religion med personer man har en relation till, även om det är en internetbaserad sådan, än personer som man inte har någon relation till alls.
Dessutom tycker då åtminstone jag att wrnu är bra mycket lugnare än olika politik-forum.
Dessutom är det intressant att prata om andra saker än rollspel med rollspelare.


/Poseur
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
solvebring said:
Vän av ordning said:
Poseur said:
Vill man prata om [politik och liknande] så tycker jag att man ska få välja wrnu-communityn att prata om det på.
Varför, egentligen?

Detta är ett forum/en community tillägnad bordsrollspel (och närliggande nördintressen). Politik och religion ligger ganska långt därifrån.
... Och samtidigt som jag ogillar censur så vill jag också vara med Dante här.

För den här poängen är egentligen den vettigaste. Varför ska vi diskutera politik på ett forum där det verkligen inte hör hemma?

... För vad jag än säger om censur och inte så är jag för att forumet i stort effektiviseras.
För att folk ser det som ett community bland personer som delar en hobby. För att det ska vara ett riktigt community krävs det att man kan prata om andra saker än bara hobbyn ibland.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Telash said:
Varför hör man aldrig samma argument när diskutionen handlar om genus? Det är inte heller rollspel
Inte i en sådan tråd, nej. Sant. Jag vet dock att väldigt många forumiter beklagat sig i Småpraten och i trådarna om genus - det är trots allt massor med folk som ogillar de trådarna också, likväl som de direkt politiska.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Telash said:
Varför hör man aldrig samma argument när diskutionen handlar om genus? Det är inte heller rollspel
Det beror väl på.

Rätt ofta har såna diskussioner sitt ursprung i att det knappt finns några kvinnor representerade i rollspel A eller B – och då är det ju rollspelsrelaterat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vän av ordning said:
Telash said:
Varför hör man aldrig samma argument när diskutionen handlar om genus? Det är inte heller rollspel
Det beror väl på.

Rätt ofta har såna diskussioner sitt ursprung i att det knappt finns några kvinnor representerade i rollspel A eller B – och då är det ju rollspelsrelaterat.
+1
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag har tidigare när jag spånat på saken kallat det för "Genus och politik"-forumet. Men egentligen ser jag genusdiskussionerna som politiska, och de förgiftar stämningen i lika hög grad som islamdebatterna.

Dock, jag väljer mina slag. Det finns nog ett större stöd för att få slåss över genusfrågor än det gör för andra religions och politiska frågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mitt förslag är att slänga ut senaste inlägg/trådar och att folk istället får Bevaka vilka forum de vill.


//krank, decluttering wrnu
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
chrull said:
För att folk ser det som ett community bland personer som delar en hobby. För att det ska vara ett riktigt community krävs det att man kan prata om andra saker än bara hobbyn ibland.
+1 på det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper said:
Ett förbud mot diskussioner om (IRL) politik och religion på forumet. Eller om det är för hårt, att Politik och Religion ges ett eget forum, som inte syns i Senaste inlägg.

Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna, och det enda som blir resultatet är att folk blir arga på varandra och det sprids dålig stämning.
Jag har bytt åsikt. Ibland. Men sällan. Ibland är i alla fall ibland. Dessutom har jag blivit polare med min ex-nemesis Krank. Vem vet, kanske blir polare med Ymir också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Arfert said:
Dessutom har jag blivit polare med min ex-nemesis Krank.
fast det var väl iofs mer för att vi började umgås semireguljärt vid sidan av forumet. IRL är det mycket lättare att vara resonlig =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag säger som jag sagt tidigare när liknande förslag dykt upp: Antingen tillåter vi politiska diskussioner på OT-forumet eller så tar vi bort OT-forumet helt. Det är för många saker som kan räknas som politik för att det ska vara möjligt att förbjuda det.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
chrull said:
solvebring said:
Vän av ordning said:
Poseur said:
Vill man prata om [politik och liknande] så tycker jag att man ska få välja wrnu-communityn att prata om det på.
Varför, egentligen?

Detta är ett forum/en community tillägnad bordsrollspel (och närliggande nördintressen). Politik och religion ligger ganska långt därifrån.
... Och samtidigt som jag ogillar censur så vill jag också vara med Dante här.

För den här poängen är egentligen den vettigaste. Varför ska vi diskutera politik på ett forum där det verkligen inte hör hemma?

... För vad jag än säger om censur och inte så är jag för att forumet i stort effektiviseras.
För att folk ser det som ett community bland personer som delar en hobby. För att det ska vara ett riktigt community krävs det att man kan prata om andra saker än bara hobbyn ibland.
En sann och rättvis åsikt. Frågan är bara om det är värt stämningen som ibland råder?

Men för att inte flooda senaste inlägg och för att begränsa dispyterna lite - ett eget forum för sådana debatter?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gurgeh said:
Jag säger som jag sagt tidigare när liknande förslag dykt upp: Antingen tillåter vi politiska diskussioner på OT-forumet eller så tar vi bort OT-forumet helt. Det är för många saker som kan räknas som politik för att det ska vara möjligt att förbjuda det.

/tobias
Tja, men om man skulle avse ett förut dit man kan flytta bråktrådarna som gärna stökar till ordentligt? Så på inte visas på listorna som som då lätt kan sorteras och tas om hand; t.ex. låsas vid behov?

... En något omständig idé, men en idé iaf. :gremwink:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Jag röstar mot. Den som blir illa till mods av meningsutbyten kan undvika att läsa trådarna. Politik är ett inflammatoriskt ämne; politiska diskussioner kommer oundvikligen att uppstå även om man har ett förbud, och då är det lika bra att ha OT-forumet som en säkerhetsventil.

Plus, förstås, att jag tycker politiska diskussioner är oerhört roliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Dessutom har jag blivit polare med min ex-nemesis Krank.
fast det var väl iofs mer för att vi började umgås semireguljärt vid sidan av forumet. IRL är det mycket lättare att vara resonlig =)
Ja, men det var ju för jag var nyfiken på vad du var för kuf :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Zire och Telash:

Ingen (jag) har väl varit för censur? Inte jag i alla fall. Censur är galenskaper...

Jag förespråkar dock ett eget forum som inte visas i visningslistorna.

Alltså, wilper (antar jag )eller jag syftar inte på att själva diskussionerna eller bråken i sig skulle vara ett problem. Så blir det liksom men om bara folk tänker sig för och moderatorer finns där så kan man ju hålla det rätt så okej. Som i det senaste fallet. Det blev lite stökigt men det gick bra.

Det här handlar om att visningslistorna floodas med sådana tråkar när de väl tar fart. Allt annat drunknar i visningarna av de inläggen.
Av just den anledningen visas till exempel inte varulvsspelen i listorna, för det skulle dränka allt annat som folk hellre läser och som är mer väsentligt för forumet.

Kort sagt: JAG vill inte censurera, JAG vill inte har bort varken politik- eller genusdiskussioner. Jag tycker dock att det är synd att de ska flooda visningslistorna.

... Så dra inte in mig i förslag om förbud och censur. Jag föreslår bara ett eget forum som inte floodar listorna. Och jag misstänker att wilper tänker precis detsamma. Den dåliga stämningen är ju förövrigt ett faktum, och skulle man då gränsa av lite mer så kanske det inte skulle sprida sig riktigt så mycket som annars.
Floodar? Jag ser bara en sådan tråd under "Senaste Inlägg".
Precis det jag menar också. Varför ska våra politiska bråk flooda senaste inlägg när vi egentligen är här för rollspelshobbyn.
Och jag menar att jag bara ser en sådan tråd under Senaste Inlägg. Min poäng var således att det kanske inte kan kallas att man floodar den funktionen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Några poänger
1. En del trådar handlar inte om politik utan utvecklas till det för att kärnan av ämnet ligger där.
2. Jag har ibland ändrat (eller nja, snarare reviderat/rafinerat oftast) åsikt i en fråga av saker som har sagts på detta forum. Ibland i trådar som jag inte ens postat i själv.
3. Att inte kunna diskutera så viktiga saker som vårt eget liv är helt vansinnigt. Politik intresserar många, politik kommer smyga sig in i alla fall precis som religion.
4. Att göra det svårare för de som diskuterar politik är ju ett jävla sätt. ”Ja vår site är användarvänligt men inte om du har vissa intressen. Det är ok att diskutera fotbollslag och domarjäveln i senaste matchen men politikintresserade ni får stå i skamvrån där borta och uppdatera era egna trådar.”
5. Att folk blir upprörda hör till när de inte delar åsikt. Jag blir till exempel extremt upprörd när jag hör alla former av förslag om censur eller sanktioner baserade på ”dålig stämning” eftersom de påminner mig om argument som ”man får inte kritisera islam för då kanske muslimerna blir ledsna” (gärna sagt av någon som inte ens är muslim själv) som gör mig helt rosenrasande. Betydligt mer än jag blir av att folk uttrycker andra politiska åsikter.
6. Jag blir också upprörd som fan när folk påstår att deras sätt att spela rollspel på är ”mer värd” eller ”bättre” än min. Det ger mig verkligen inte rätten att tysta dem. Däremot får jag säga emot dem.
7. Däremot när det kommer till personangrepp så är jag helt för att hindra folk.
8. Om det skulle bli så att ni skulle börja censuerara/sanktionera saker på forumet så skulle det nog innebära att jag drog annorstädes eftersom det skulle göra mig vanvettigt besviken, men det kan väl ni säkert leva med.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Vitulv said:
solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Zire och Telash:

Ingen (jag) har väl varit för censur? Inte jag i alla fall. Censur är galenskaper...

Jag förespråkar dock ett eget forum som inte visas i visningslistorna.

Alltså, wilper (antar jag )eller jag syftar inte på att själva diskussionerna eller bråken i sig skulle vara ett problem. Så blir det liksom men om bara folk tänker sig för och moderatorer finns där så kan man ju hålla det rätt så okej. Som i det senaste fallet. Det blev lite stökigt men det gick bra.

Det här handlar om att visningslistorna floodas med sådana tråkar när de väl tar fart. Allt annat drunknar i visningarna av de inläggen.
Av just den anledningen visas till exempel inte varulvsspelen i listorna, för det skulle dränka allt annat som folk hellre läser och som är mer väsentligt för forumet.

Kort sagt: JAG vill inte censurera, JAG vill inte har bort varken politik- eller genusdiskussioner. Jag tycker dock att det är synd att de ska flooda visningslistorna.

... Så dra inte in mig i förslag om förbud och censur. Jag föreslår bara ett eget forum som inte floodar listorna. Och jag misstänker att wilper tänker precis detsamma. Den dåliga stämningen är ju förövrigt ett faktum, och skulle man då gränsa av lite mer så kanske det inte skulle sprida sig riktigt så mycket som annars.
Floodar? Jag ser bara en sådan tråd under "Senaste Inlägg".
Precis det jag menar också. Varför ska våra politiska bråk flooda senaste inlägg när vi egentligen är här för rollspelshobbyn.
Och jag menar att jag bara ser en sådan tråd under Senaste Inlägg. Min poäng var således att det kanske inte kan kallas att man floodar den funktionen.
Inte sant. Den här handlar ju också om politik så det blir två. :gremsmile:
 
Top