Nekromanti Jag föreslår.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Feuflux said:
Det enda jag kan komma på (förutom att låta allt vara som det är) är någon slags viktning, dvs att för att få skriva ett inlägg på ot-forumet så måste du först skriva ett inlägg på något av de andra forumen.
Å andra sidan har en av de som brukar vara bland de mest aggressiva i såna diskussioner näst flest inlägg på forumet just nu. Så jag vetefan om jag tror det skulle hjälpa. Låter som security theater för mig...
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det viktiga är att vi tillsammans odlar en kultur som vi tillsammans kan stå för och trivs med. Det vill säga att vi artigt och belevat ber varandra att dra något gammalt över sig. En debatt är inte en tennismatch som ska vinnas utan det är en process som frigör nya idéer och tjänar som inspiration för de som bevittnar debatten.

I en debatt är inte sista ordet värt någonting. Alla ord som inte är värda något är bara slöseri med egen och andras tid. När texten väl står där på skärmen är det upp till läsarna att bedöma värdet. Att tjata om att man har rätt för att motståndaren uppenbarligen har fel är inget som imponerar på någon längre.

Wrnu är oftast ett utmärkt forum och vi blir hela tiden bättre. -För att vi vill bli bättre. Inte för att vi har ett elektroniskt filter eller (utomordentliga) moderatorer. Tack till er alla!
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Nej till "värdering" av forumiter.

Feuflux said:
Det enda jag kan komma på (förutom att låta allt vara som det är) är någon slags viktning, dvs att för att få skriva ett inlägg på ot-forumet så måste du först skriva ett inlägg på något av de andra forumen.
Det där var faktiskt ännu sämre än ursprungsförslaget. Just för att det bygger vidare på en känsla jag fick tidigt av det här forumet, nämligen att man är olika "bra" forumit beroende på vilka diskussioner man deltar i. (För att nu inte uppröra alla i onödan så förtydligar jag, detta är alltså en känsla jag fått, det behöver inte betyda att det är en sanning som alla behöver ta åt sig av. Men det är min känsla och min uppfattning baserat på hur jag tycker jag blivit bemött här när jag var ny.)

Jag rollspelar inte aktivt längre av flertalet olika anledningar, jag vistas knappt här längre av ytterligare några anledningar. Jag känner sällan att jag har något att tillföra i rena rollspelsdiskussioner just för att jag inte spelar något för tillfället.

Skulle en sådan "regel" införas så skulle jag känna mig ännu mer ovälkommen och utanför. För en sådan regel skulle helt utesluta mig från all form av gemenskap som forumet kan tänkas erbjuda.

Så frågan blir då istället vad man vill med rollspel.nu, ska det vara ett forum bara för aktiva rollspelare eller ska alla som har eller har haft en fot inom hobbyn känna sig välkomna?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Tibbelin said:
Så frågan blir då istället vad man vill med rollspel.nu, ska det vara ett forum bara för aktiva rollspelare eller ska alla som har eller har haft en fot inom hobbyn känna sig välkomna?
Rimligtvis är väl rollspel.nu till för att diskutera rollspel, och inte utgöra talplattform för folk med 50+ inlägg, varav 35-40 i en feminist/SD-diskussion i OT-forumet?

Kanske?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Vitulv said:
Rimligtvis är väl rollspel.nu till för att diskutera rollspel, och inte utgöra talplattform för folk med 50+ inlägg, varav 35-40 i en feminist/SD-diskussion i OT-forumet?

Kanske?
Jag känner mig lite träffad av det här eftersom du skrev en nästan identisk sak i princip riktad till mig i OT-forumet som handlade om den där bilden på fantasy-oldschool-rollspelet. Och där fick jag ju inte möjlighet att skriva nåt tillbaks eftersom du och dina medlöpare höll så dålig ton så att tråden stängdes direkt. Men nu ges jag ju möjlighet att skriva nåt tillbaks till slut.

1. Jag råkar bry mig mycket om feminism och bara för att 70% av mina inlägg råkar vara i sådana diskussioner betyder inte det att jag inte är här för att det är ett rollspelsforum.
2. Jag spelar och har spelat rollspel väldigt länge och har precis nyligen hittat det här forumet. Det är inte som att jag har hängt här i tre år och endast skrivit i feminism och SD-trådar eller nåt sånt som du verkar hinta åt, utan jag är ny här och skriver i de trådar jag tycker jag kan tillföra något i.
3. När man bemöter argument och diskuterar och för fram sina argument och så vidare så blir det lätt att man skriver fler inlägg i samma tråd. I en tråd där jag däremot bara vill ha svar på en fråga för att jag inte har egna svar så behöver jag inte fortsätta diskutera när jag väl fått svar. Därför blir det lätt rätt så många inlägg i en tråd som handlar om feminism men inte lika många i en tråd som handlar om det underbara med tärningar, t.ex.

Så jag undrar lite vad du menar egentligen? Ska inte jag få skriva i en tråd som inte direkt handlar om rollspel bara för att jag är ny på forumet? Gäller det alla nya på forumet?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
wilper said:
Ett förbud mot diskussioner om (IRL) politik och religion på forumet. Eller om det är för hårt, att Politik och Religion ges ett eget forum, som inte syns i Senaste inlägg.

Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna, och det enda som blir resultatet är att folk blir arga på varandra och det sprids dålig stämning.
Kör för det säger jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Vitulv said:
Tibbelin said:
Så frågan blir då istället vad man vill med rollspel.nu, ska det vara ett forum bara för aktiva rollspelare eller ska alla som har eller har haft en fot inom hobbyn känna sig välkomna?
Rimligtvis är väl rollspel.nu till för att diskutera rollspel, och inte utgöra talplattform för folk med 50+ inlägg, varav 35-40 i en feminist/SD-diskussion i OT-forumet?

Kanske?
Forumet är i första hand till för att diskutera rollspel, det är sant. En viktig sekundärfunktion är dock att diskutera med rollspelare -- och det är en viktig skillnad. Att diskutera även orelaterade ämnen med folk man delar ett intresse med har värde för många.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Svarte faraonen said:
Forumet är i första hand till för att diskutera rollspel, det är sant. En viktig sekundärfunktion är dock att diskutera med rollspelare -- och det är en viktig skillnad. Att diskutera även orelaterade ämnen med folk man delar ett intresse med har värde för många.
Jag var precis på väg att skriva något liknande (och hade även en sådan kommentar på gång i mitt förra inlägg men valde att inte ta med den).

Sedan blir det Recca skrev också väldigt aktuellt. För en sådan begränsning skulle innebära t ex att en ny på forumet kan hindras att delta i en diskussion som intresserar den bara för att tillräckligt många inlägg inte skrivits i andra diskussioner.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tycker inte rollspel.nu är speciellt nybörjarvänligt, det tar ett tag att bli varm i kläderna och då kanske man föredrar att mest läsa trådar till att börja med och bara diskutera där man känner att man verkligen kan tillföra. Vad skulle forumet vinna på att begränsa den möjligheten?

Som sagt, ibland är det aktuellt att få dela med sig av sina åsikter och känslor till sina vänner (jag har förstått att det finns folk som anser sig ha vänner här på forumet), men ska det då vara förbjudet eller begränsat? Som när folk var chockade efter terrordåden i Norge? Förbjudet att skriva för du har inte samlat ihop med nog inlägg. Risings död var väl knappast rollspelsrelaterad? Tänk att inte få kommentera det för du saknar skrivrättigheter.

Så givetvis handlar väl forumet i första hand om rollspel, men även också om den miljön som uppstår runt omkring? Eller?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Lyckligtvis är inget sådant förslag på tapeten så länge jag är redaktör, i alla fall. Politiska diskussioner fyller en funktion är intressanta för ett flertal användare, och att andra inte är intresserade av att delta eller läsa är inte skäl nog att ta bort diskussionsmöjligheten för den första gruppen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Rimligtvis är väl rollspel.nu till för att diskutera rollspel, och inte utgöra talplattform för folk med 50+ inlägg, varav 35-40 i en feminist/SD-diskussion i OT-forumet?

Kanske?
Sluta peka finger. Vad du gör nu är nästan att be om gräl. Plus en ful guilt of association-anspelning. Kan du verkligen påstå att du hör hemma på så höga hästar?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Svarte faraonen said:
Politiska diskussioner fyller en funktion är intressanta för ett flertal användare, och att andra inte är intresserade av att delta eller läsa är inte skäl nog att ta bort diskussionsmöjligheten för den första gruppen.
Jag är kluven till detta. Jag är inte för ett för ett förbud egentligen, men jag börjar bli mycket irriterad på att 90% av den osämja som uppstår här kommer uppkommer ur saker som jag inte tycker direkt har med rollspel att göra. Jag är heligt trött på politiska och könsrelaterade diskussioner. Vad har de här att göra egentligen?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Recca said:
Och där fick jag ju inte möjlighet att skriva nåt tillbaks eftersom du och dina medlöpare höll så dålig ton så att tråden stängdes direkt.
Det är lätt att uppfatta att det är ens meningsmotståndare som står för den dåliga delen i en diskussion, men får jag be dig att ägna åtminstone en sekund åt självrannsakan?

Visst, det är jobbigt att få mothugg när man presenterar sina åsikter, skitjobbigt. Men det är tyvärr något man får stå ut med när man delar forum med en mängd människor som inte delar ens politiska ståndpunkt. Du kanske är van att hänga på forum där folk i grund och botten tänker likadant?
Självklart är det enkelt att skylla den dåliga stämningen i en diskussion på motståndaren - han säger ju emot! Om man dessutom ser sig själv som vetandes den absoluta sanningen, ja då måste det verkligen vara outhärdligt när folk säger emot, jag kan bara försöka föreställa mig!
Ännu värre måste det vara att inse att man har fel, kan du tänka dig vilken skam att bli satt på ideologisk plats av som inte kallar sig feminist?* Nej, bevare mig väl!

Men, kära du, var snäll och ägna ett ögonblick av din tid åt självrannsakan och försök i fortsättningen att inte betrakta dåligt diskussionsklimat som att "det är motståndarens fel, han sa ju emot mig!"

* såklart du kan, just happened :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Bunny said:
Rimligtvis är väl rollspel.nu till för att diskutera rollspel, och inte utgöra talplattform för folk med 50+ inlägg, varav 35-40 i en feminist/SD-diskussion i OT-forumet?

Kanske?
Sluta peka finger. Vad du gör nu är nästan att be om gräl. Plus en ful guilt of association-anspelning. Kan du verkligen påstå att du hör hemma på så höga hästar?
Haha, vad roligt! Jag trodde beskrivningen var tillräckligt luddig för att jag inte skulle anses peka finger. Tydligen var den väldigt spot-on! :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Oh sh-.
Hur mycket jag än håller mef dig om att krigrt i tråden med stort T är en "Takes two to tango" historia, så kan jag tycka att det där var aningens harsh.
Försöker absolut inte vara nån hobbymoderator, men för allas skull, kan inte de som känner sig butthurt (av vilken anledning det nu må vara) ta ett steg tillbaka och räkna till tio?
Snälla söta?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Tråden är till för att diskutera ett politikförbuds vara eller icke vara, inte för att lägga in pikar mot meningsmotståndare. Eftersom du inte tycks kunna avhålla dig från det Vitulv, var vänlig posta inte mer i tråden. Andra deltagare bör också hålla sig till att diskutera ämnet, inte personer på forumet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
wilper said:
Ett förbud mot diskussioner om (IRL) politik och religion på forumet.
Detta är jag EMOT. Det är roligt och viktigt att kunna prata om allt möjligt.

wilper said:
Eller om det är för hårt, att Politik och Religion ges ett eget forum, som inte syns i Senaste inlägg.
Detta är jag FÖR. De där trådarna blir lätt populära och stör i Senaste inlägg, tycker jag. På detta sätt fokuserar vi forumet till att gälla spel.

wilper said:
Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna ...
Eh? Syftet med en diskussion är för det första inte nödvändigtvis att någon ska byta åsikt. Och för det andra - hur vet du att inget bytt åsikt? Jag t ex har tagit massor av intryck av diskussioner här.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Vitulv said:
Ännu värre måste det vara att inse att man har fel, kan du tänka dig vilken skam att bli satt på ideologisk plats av som inte kallar sig feminist?* Nej, bevare mig väl!

Men, kära du, var snäll och ägna ett ögonblick av din tid åt självrannsakan och försök i fortsättningen att inte betrakta dåligt diskussionsklimat som att "det är motståndarens fel, han sa ju emot mig!"

* såklart du kan, just happened :gremwink:
Nu räcker det. Det är fel av dig att peka finger och det är fel av dig att locka till en diskussion om rätt och fel som inte hör hemma här. Den raljanta och nedvärderande tonen är extra besvärande när den förs av en luttrad användare med 4500+ inlägg mot en nyregistrerad användare med 75 inlägg. Skärp dig, Vitulv, eller se fram emot en vecka utan tillgång till forumet.

Den här deltråden ska inte fortsätta. Återvänd till grundfrågeställningen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Nej till "värdering" av forumiter.

Tibbelin said:
Det där var faktiskt ännu sämre än ursprungsförslaget.
Ja det var ju inte så genomarbetat så jag håller helt med dig att det inte är nån vidare idé.

Tibbelin said:
Just för att det bygger vidare på en känsla jag fick tidigt av det här forumet, nämligen att man är olika "bra" forumit beroende på vilka diskussioner man deltar i.
Ja alltså, jag ser ju helst att fokuset på rollspelsforumet ligger på rollspel och att våra mest framträdande trådar inte är gräl om feminism/politik. Så för mig är man en "bra" forumit om man håller sig ifrån bråk och pajkastning.

Jag är ingen aktiv rollspelare jag heller, men jag känner mig glatt välkommen ändå, även om jag i princip bara läser nu för tiden (dock ej de trådar där jag vet att det kommer bli dålig stämning).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
wilper said:
Ett förbud mot diskussioner om (IRL) politik och religion på forumet. Eller om det är för hårt, att Politik och Religion ges ett eget forum, som inte syns i Senaste inlägg.

Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna, och det enda som blir resultatet är att folk blir arga på varandra och det sprids dålig stämning.
Jag ska nog posta ett svar på trådstarten också:

Att förbjuda diskussioner kring politik och religion är fegt, tråkigt och dumt.

Det är fegt för att det är ett tecken på att man inte vågar ta jobbiga diskussioner. I verkligheten så håller folk inte med om varandra, och det är inte bara om vilken tärningskombo som är bäst för att slå mot vilka grundegenskaper folk är oense om, det handlar om så mycket mer än det.

Det är tråkigt för att OT-snack hjälper till att forma ett community. rollspel.nu är en plats där jag har träffat flera personer som jag idag ser som mycket bra vänner. Utan OT snack på forumet (även utanför OT-forumet) och i vrållådan skulle jag tappa mycket av känslan av att rollspel.nu faktiskt är ett community.

Det är dumt för att det är en riktigt jobbig regel att hålla efter. Var går gränserna? Som någon sa så är/går det mesta att se som politik.

Ett annat förslag vore att ge trådstartare lite makt över de trådar de skapar. Om jag startar en tråd om X och specifierar att jag inte är intresserad av att diskutera Y så hjälper moderatorerna till med detta. Vill man prata om Y kan man starta en egen tråd.

Man kan också plocka bort OT-forumet från Senaste inlägg/Senaste diskussioner-fälten. Det kanske skulle sänka trafiken något och undvika trådar som exploderar över några timmar.

Fler moderatorer på OT-forumet är ett annat alternativ.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag får väl tillägga att anledningen till att jag har börjat närvara på wrnu igen efter en lång bortavaro är just på grund av att det finns fler personer som har börjat tänka i de banorna (dvs att kvinnor inte representeras i rollspel och att det kanske bör ändras på).

Att det sedan verkar tas i med hårdhandskar mot personangrepp är en annan bidragande faktor.

Politik är en del av vår vardag. Religion är en del av vår vardag. Spel influeras konstant av vad vi upplever, så för mig känns det självklart att politik och religion diskuteras.

Sedan går det förstås att uppmana till ett bättre diskussionsklimat i de diskussioner där de politiska och religiösa åsikterna går isär. Det förekommer fortfarande många härskartekniker och isärplockande av meningar och retorik som inte leder någonstans.

Var lite improv. Istället för att blocka folk, tänk "yes, and". Det var någon som skrev tidigare i tråden att en diskussion inte är ett nollsummespel. Det är ingen idé att försöka vinna en diskussion. Däremot kan en diskussion ge nya infallsvinklar och belysa nya områden som man kanske tidigare inte tänkt på.
 
Top