Jag börjar bli allergisk mot PbtA

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När det gäller (A)D&D så har det ändrats med utgåvorna vad som behövs. För 1st edition så behövdes DMG:n då den innehöll regler och tabeller och vidare förklaringar för en massa saker. Med tiden har den blivit mindre nödvändig även om det finns en hel del vettigt i dem för den som ska spela.

Ju tjockare grundregelbok/böcker/box, desto mer förväntar jag mig att alla svar, regler och material jag behöver ska finnas i dem. Det är dock tydligt att det inte finns nåt korrekt sätt att skriva ett rollspel på när det är uppenbart att folk har olika preferenser.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
En ska väl inte heller glömma bort att pbta är rätt spretigt begrepp. För vissa är det spel som påminner om AW med 6-, 7-9 och 10+ värdena (eller liknande) och moves och lite agendor och principer, endast spelarna slår tärning osv. Men kollar en ex Bakers egen definition så har det inget med detta att göra. Det är här inte en reglermotor utan en designfilosofi/metodologi. Kolla på Murderous Ghost, Barbarian's Bloody Quest,
eller Apocalypse World, så är de extremt annorlunda spel, både i stil och längd och samtliga av samma författare. Lägg sen till spel som Wolfspell eller Blades in the Dark så spretr det än mer.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
En sak jag hört är att amerikanska författare får betalt per sida. Det är därför amerikanska läroböcker alltid börjar ett kapitel med att gå igenom vad de kommer skriva i kapitlet samt avslutar med en sammanfattning av vad de just gått igenom i kapitlet.

Übereil
Enligt min gamla kemilärare på universitet så fick de betalt per tecken, därav var läroböckerna rätt pedagogiska men väldigt omfattande...
Minns min tegelsten till Petrucci, General Chemistry..

C
 
Top