Jag börjar bli allergisk mot PbtA

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag läste nyss The Veil. Det var FYRAHUNDRA SIDOR om hur man (och MCn) gör moves. FYRAHUNDRA (400) SIDOR!*

:eek::eek::eek:

Varför vill någon att man ska läsa regelsystem och klasser i ett FYRAHUNDRA SIDOR långt dokument?
Varför rekommenderar någon 400 sidor regler/moves och vagt pompös luft?
VEM TYCKER ATT DET HÄR ÄR BRA? VARFÖR REKOMMENDERADE FOLK (dock inte rollspel.nu:are) DET TILL MIG?

Och detta är endemiskt för så många PbtA spel. Så mycket jävla luft och det känns som man behöver en brottsplatsutredare för att hitta det kreativa.

*Tekniskt sett 393 sidor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det går tydligen en trend inom vanliga böcker (alltså inte rollspel, utan romaner) att desto större och tjockare böcker desto bättre bok. Så pass att de fipplar med fonter och avstånd och annant när de trycker om gamla böcker så att det ska bli större. Senaste utgåvan av Dune tror jag är typ dubbelt så tjock som äldre upplagor, fast med samma innehåll. Och det har ju alltid funnits en falang in rollspel som har har mätt kvaliteten på rollspel i antalet sidor med regler.

Jag håller med om att det är något av ett härke. Jag gillar förvisso luftig text, men jag gillar också böcker som går att lyfta och inte tar så mycket plats.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Apocalypse world 2ed är 304 sidor.
Urban Shadows är 297 sidor.

Det är inte en individuell skapare. Det är symptomatiskt för PbtA i sig själv.
Okej, när du skrev 400 sidor om hur man och MCn gör moves antog jag att det var den delen av reglerna du avsåg, och inte hela regelboken. Jag har svårt att tycka att Apocalypse World är ett stort spel. Vad jämför du med när du tycker att en 300 sidor tjock bok i romanstorlek är orimligt stort?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Det går tydligen en trend inom vanliga böcker (alltså inte rollspel, utan romaner) att desto större och tjockare böcker desto bättre bok.
En sak jag hört är att amerikanska författare får betalt per sida. Det är därför amerikanska läroböcker alltid börjar ett kapitel med att gå igenom vad de kommer skriva i kapitlet samt avslutar med en sammanfattning av vad de just gått igenom i kapitlet.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det går tydligen en trend inom vanliga böcker (alltså inte rollspel, utan romaner) att desto större och tjockare böcker desto bättre bok. Så pass att de fipplar med fonter och avstånd och annant när de trycker om gamla böcker så att det ska bli större. Senaste utgåvan av Dune tror jag är typ dubbelt så tjock som äldre upplagor, fast med samma innehåll. Och det har ju alltid funnits en falang in rollspel som har har mätt kvaliteten på rollspel i antalet sidor med regler.

Jag håller med om att det är något av ett härke. Jag gillar förvisso luftig text, men jag gillar också böcker som går att lyfta och inte tar så mycket plats.
Det räcker inte med vanliga böcker.
Det är samma sak i rörlig media.

Ta nästan vilken youtubevideo som helst där en youtuber ska berätta något.
Numera är nästan ingen youtubevideo under tio minuter.
Skriv ner vad videon vill säga - med TUR fyller man en kvarts A4.
HUR FAN I HELVETE KAN DET TA TIO MINUTER ATT ÅTERBERÄTTA EN KVARTS SIDA TEXT?

Det går att göra exakt samma sak med moderna dokumentärer, speciellt amerikanska anpassade att visas i reklamfinansierad TV: man kan tiotta i tio minuter, sedan kan man snabbspoa i en halvtimme och inte ha missat något för det enda de gör är att återupprepa samma sak om och om igen.
Jag skulle med lätthet kunna klippa ner de flesta dokumentärer till en tredjedel av längden utan att tittaren skulle gå miste om något.

Det här är ett samhällsproblem. Vi befinner oss inte i informationsåldern, vi befinner oss i skitsnacksåldern.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Okej, när du skrev 400 sidor om hur man och MCn gör moves antog jag att det var den delen av reglerna du avsåg, och inte hela regelboken. Jag har svårt att tycka att Apocalypse World är ett stort spel. Vad jämför du med när du tycker att en 300 sidor tjock bok i romanstorlek är orimligt stort?
300 sidor opoetiskt iskrivande som är till 95% en repetition av vad som sas i alla andra PbtA böcker är ett ovett.
Det är som att läsa universitetskurser och varje gång behöva starta med 4 veckor Platon/Aristoteles.

P.S: Och fucking allt i PbtA är moves. Spelaraktioner, Karaktärer, Spelledande. Världsetablerande. Allt representas genom diverse variationer av olika moves. Och det börjar driva mig vansinnig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det räcker inte med vanliga böcker.
Det är samma sak i rörlig media.

Ta nästan vilken youtubevideo som helst där en youtuber ska berätta något.
Numera är nästan ingen youtubevideo under tio minuter.
Skriv ner vad videon vill säga - med TUR fyller man en kvarts A4.
HUR FAN I HELVETE KAN DET TA TIO MINUTER ATT ÅTERBERÄTTA EN KVARTS SIDA TEXT?

Det går att göra exakt samma sak med moderna dokumentärer, speciellt amerikanska anpassade att visas i reklamfinansierad TV: man kan tiotta i tio minuter, sedan kan man snabbspoa i en halvtimme och inte ha missat något för det enda de gör är att återupprepa samma sak om och om igen.
Jag skulle med lätthet kunna klippa ner de flesta dokumentärer till en tredjedel av längden utan att tittaren skulle gå miste om något.

Det här är ett samhällsproblem. Vi befinner oss inte i informationsåldern, vi befinner oss i skitsnacksåldern.
Det här tycker jag är lite spännande, för visst lever vi väl också i en tid där det sägs att ingen orka hålla fokus länge och att allting måste bli snabbare och snabbare så att hela informationsflödet blir anpassat för att få plats på twitter eller tiktok? Är långa youtubevideos någon slags motrörelse liksom slowfood?

I ursprungsfrågan håller jag med, ingen bra författare har någonsin behövt mer än 300 sidor på sig att skriva en bok och det gäller även rollspelsförfattare. Men sen vet jag inte om jag tycker att PbTa är någon särskild syndare i just längd-sammanhanget, DnD, WoD, CoC osv, är väl också alla skitlånga böcker. Tacka vet jag spel som Ribbon Drive och Lasers & Feelings. Montsegur är på cirka 60 sidor i A5-ish format, och det är ju fortfarande bäst men det är egentligen lite för långt för min smak.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Alltså, DnD5 är ungefär 7 gånger så långt som AW. Nu har jag inte The Veil, men om det är layoutat ungefär som AW så är det alltså bara en femtedel av världens mest populära rollspel. Jag har då inkluderat phb, mm och dmg.

Det är fullständigt meningslöst att räkna sidor om man vill veta hur omfångsrikt ett spel är, eftersom en sida i snitt kan innehålla allt mellan tusen och tio tusen tecken, beroende på publikation.

Som en referens kan jag också nämna att om jag layoutat Whitehack 2 som AW, så hade det varit ca 150 sidor långt istället för 64, trots att böckerna har liknande papperstorlek. Jag tror att varje layout har sin crowd. Det finns de som älskar att ha så mycket info som bara går på 1 spread, och sen finns det de som bara inte grejar såna walls of text, utan hellre vill att det liknar en roman.

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det kan mycket väl vara lika mycket text i Mutant 1 som i en vanlig roman, faktiskt. Ska kolla. Det är dessutom inte A4-format, utan B5 tror jag :).

C
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det är dessutom inte A4-format, utan B5 tror jag :).
Ah, jag skrev fel. A5 var det så klart jag menade att skriva, inte A4. Och jag har också ett starkt minne av att det "egentligen" inte är A5 heller, men för mig som vanlig dödlig är tillräckligt nära för att jag inte ska orka bry mig om skillnaden mellan A5 och B5 =)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
DW är visserligen också nästan 400 sidor men löjligt lite text på varje sida och en mycket stor monstersektion.
 
Top