Jag börjar bli allergisk mot PbtA

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,646
Location
Uppsala
Och detta är endemiskt för så många PbtA spel. Så mycket jävla luft och det känns som man behöver en brottsplatsutredare för att hitta det kreativa.
Ja. 400 sidor eller 10 eller 50 eller vadsomhelst. Men ja. Jag vill bara uttrycka mitt fundamentala stöd för din ilska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Japp, det är ungefär lika många tecken i Mutant 1 som i AW eller en vanlig roman :).
Betänk dock att antal ord inte är enda problemet, utan även format. Sure, luftigt text är oftast mer lättläst (till en gräns), men en tjock bok är mer svårhanterlig oavsett hur många ord den innehåller.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Säger du ja — nån annan tycker tvärtom att B5 som inte ryms i jackfickan är mer otymplig än digest eller pocket. Som jag sa: olika layouts har olika crowds.

For the record älskar jag Mutant 1. Men inte på spårvagnen eller lekplatsen.

C
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Montsegur är på cirka 60 sidor i A5-ish format, och det är ju fortfarande bäst men det är egentligen lite för långt för min smak.
Jo, men en del av det är väl bara extra "kul att veta"-bakgrund och så? Som ingen läser.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Youtubevideos längd har att göra med vilken intäkt en skapare kan få, hur mycket reklam man kan lägga till och sånt. Därav många 10-minutersvideos. Då youtube förstås ändrar saker i perioder, och en del skapare inte bryr sig om detta och innehållet kanske inte lämpar sig för längden så får man övriga videos längd.

För mig handlar boklängd om vad som ska fås plats med för bokens syfte. Utfyllnad för utfyllnadens skull är kass, men luftig layout är helt ok om det lämpar sig för produkten.

Skribenter i många områden har tecken eller ord som de får betalt efter, inte just sidor. För vissa produkter finns ju en färdig mängd sidor som ska fyllas bara för att sidantalet dikterar priset och den produktlinjens böcker har ett visst pris. Skulle det vara färre sidor skulle säkert fans klaga mer än de som klagar på utfyllnadsrikt språk.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Det här tycker jag är lite spännande, för visst lever vi väl också i en tid där det sägs att ingen orka hålla fokus länge och att allting måste bli snabbare och snabbare så att hela informationsflödet blir anpassat för att få plats på twitter eller tiktok? Är långa youtubevideos någon slags motrörelse liksom slowfood?
Själv skulle jag säga att de är orsaken, och att korta videos och böcker är motrörelsen.

För om man tittar på utbudet så ser man att 300+ sidor som kunde sammanfattats på 12 är normen. Jag är ganska trött på alla extra sidor.

(Edit: Specifikt youtube är för att algoritmen började välja bort kortvideos)
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Sidantalet är ointressant, innehållet är väl det viktigaste. Pasion de las pasiones är 47 sidor pbta guld, Velvet Glove 46 sidor. Men DnD5 verkar komma undran kritiken mot sidantal, för att "ingen läser allt ändå" (??)

Om man tror att AW är 300+ sidor med moves och playbooks har man missat mycket av det bästa med pbta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Sidantalet är ointressant, innehållet är väl det viktigaste.
Nej. Innehållet är viktigt, men det är också paketet innehållet kommer i.

Själv är jag kritisk mot DnD5s paket också, men det är inte fullt så illa som vissa vill få det att verka då jag ser "grundpaketet" i DnD som enbart players handbook. Vilket för all del är illa nog.
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Nej. Innehållet är viktigt, men det är också paketet innehållet kommer i.

Själv är jag kritisk mot DnD5s paket också, men det är inte fullt så illa som vissa vill få det att verka då jag ser "grundpaketet" i DnD som enbart players handbook. Vilket för all del är illa nog.
AW är en ganska kompakt bok textmässigt, men det är också allt man behöver. Skulle jag bara att få behålla en rollspelsbok så är det den.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nej. Innehållet är viktigt, men det är också paketet innehållet kommer i.

Själv är jag kritisk mot DnD5s paket också, men det är inte fullt så illa som vissa vill få det att verka då jag ser "grundpaketet" i DnD som enbart players handbook. Vilket för all del är illa nog.
Vaddå vissa vill få det att verka? Menar du WOTC? Eller TSR? Det är ju de som alltid marknadsfört grundpaketet som trion av böcker. Fattar heller inte hur någon ska kunna spelleda spelet som det är tänkt utan monsterboken och dmgn. Det finns ju crucial info i båda ju.

Tycker det är helt givet vad grundpaketet i huvud-DnD är, även om det också finns och funnits nätresurser, beginner boxes, basic-spellinjer o.s.v.. Tycker också det är helt givet att omfånget inte är negativt för majoriteten av rollspelare i världen. Statistiskt sett pekar väl allt på att det istället är positivt, givet att de flesta andra stora spel också har stora omfång.

Med Whitehack har jag fått önskemål om mycket längre text. Det var t.ex. en snubbe som menade att jag borde lägga in en "liten" step by step-förklaring för hur man gjorde en karaktär. Det exempel han lyfte fram som positivt tror jag var från någon DnD-produkt, och det visade sig då att den texten var lika lång som hela mitt spel :).

Hälsar

Christian
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Fattar heller inte hur någon ska kunna spelleda spelet som det är tänkt utan monsterboken och dmgn. Det finns ju crucial info i båda ju.
Finns ingen "crucial info" in monsterboken. Det finns massa monster, ja. Men det finns monster och karaktärsskaparegler i players handbook. Fullt tillräckligt.

Det enda DMs guide innehåller som möjligen skulle kunna kallas för viktig info är de magiska föremålen. Men inte ens det är ju nödvändigt. Man behöver inte ha med magiska föremål överhuvudtaget, och de är ändå inkluderade i eventuella köpeäventyr (Samma sak gäller monstren). Resten är bara tips och tricks. Det är inte som i gamla Traveller där referees guide innehöll vitala delar av regelverket.

Vaddå vissa vill få det att verka? Menar du WOTC? Eller TSR?
Ja? Det är därför jag inte skrivit något om det i din längdtråd =) Du vill gå på vad spelskaparna rekommenderar, fair enough! Jag föredrar att vara lite mer kritisk än så.

Jag har redan skrivit beska kommentarer i en annan tråd om WOTCs marknadsföring, så det finns väl ingen anledning att ta upp det igen i en tråd som inte handlar om det. Men om man frågar en bilhandlare vad man behöver så innehåller grundpaketet både AC, underredesbehandling, navkapslar i guld, tilläggsförsäkringar, wonderbaum, extra däck, dragkrok, takräcken och inbyggda kulsprutor =D
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Då skulle du ju lika gärna kunna hävda att man klarar sig med en playbook i AW. Det är ju inte kritiskt att typ säga att man "bara behöver ditten och datten, så egentligen är det jättekort". Det är bara subjektivt.

Hälsar

Christian
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Då skulle du ju lika gärna kunna hävda att man klarar sig med en playbook i AW.
Det var ett tag sen jag tittade på en playbook från AW, men vad jag minns förklarade de inte hur spelet fungerar mer än vad karaktärsbladet förklarar DnD =)

Men du är inne på rätt spår!

Jag har bara bläddrat i AW-boken en gång för länge sedan, men vad jag vet om den innehåller även den framför allt just "tips och tricks" till SL. Problemet där är det är inbakat i en tjock bok, istället för utsepararetat till en lös del som man kan rekommendera folk att inte köpa =)

Det är ju inte kritiskt att typ säga att man "bara behöver ditten och datten, så egentligen är det jättekort". Det är bara subjektivt.
Kritik _är_ subjektiv =)

Att ta en försäljares ord på vad man bör köpa är bara blint =D
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Huruvida man klarar sig med playbook / rollformulär och hur mycket extra information som behövs är ju en grej som jag hänger upp mig på: regler borde beskrivas kort och koncist, men väldigt ofta blir det en massa onödig text, inte ens av den förklarande eller inspirerande sorten.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
För att spela AW behövs playbooks och referensdokumentet med basic moves, MC moves och threats. Det är 42 sidor och kan laddas ner gratis på hemsan. Resten av boken går igenom exakt hur man spelar och spelleder spelet, hur man hackar det och en massa tips och tricks som gör det väldigt mycket enklare att spelleda. Väldigt värdefullt för dom som är nybörjare eller som inte haft turen att spela med bra spelledare innan.
 
Top