Re: Koboldhat
"Folk hatar "kobolder""
Sant.
"Folk accepterar inte att bli kallade för kobolder"
Också sant. För det mesta.
"Alla som högt och tydligt säger att "de som inte spelar som jag är kobolder", eller säger något som kan tolkas så, genomför således ett personangrepp på de som inte spelar som denne."
Uppenbarligen. Säger jag att alla som inte har samma hudfärg som jag är mindre värda (kobold=mindre värd) brukar det också leda till att folk blir lätt upprörda. Jag förstår inte varför.
"jag tycker att WoD är en uppvisning i klass(klan)styrd tonårsångest blandat med ett regelsystem som måste ignoreras för att inte leda till powergaming. Därmed angriper jag (vad jag tycker är) hobbyns mest prententiösa gren och i förtäckta ordalag anklagar jag dem att vara kobolder (i alla fall ur deras uppfattning). Är det förvånande att jag får alla WoDare på halsen?"
Okej. Ett exempel (men det ser ut att vara dina egna åsikter..eller?).
Nu talar jag för mig själv här.
1, Jag använder inte regler särskilt mycket i
något system. Och jag kan hålla med om att systemet inbjuder till powergaming.
2, Du verkar ialla fall inte tycka särskilt bra om dem som vill försvara WoD på ett eller annat sätt (min uppfattning, som sagt, du kanske menar något helt annat) och verkar ta motkritiken som ett exempel på hur "dåligt" (koboldiskt/whatever) de egentligen tänker/uppför sig.
3, Det är inte konstigt att du får mothugg, nej, men du har kanppast alla WoD:are om halsen - jag till exempel, som gillar WoD, inte
bara Vampire, utan Changeling, Wraith och delar ur Werewolf och Mage också, är inte direkt 'aggressiv' mot dig, jag tycker bara det är konstigt att man måste ha ett järngrepp om sina åsikter - jag kan lyssna och ta till mig av vad du säger, respektera vad du säger och komma med motkritik i form av hur
jag tycker att det är på ett förhoppningsvis träffande men inte kränkande sätt.
Så. Jag tycker att WoD har poänger.
Inget system är perfekt, inte heller WoD. Man
kan spela WoD på ett bra sätt, utan powergaming eller klyschor, lika väl som man
kan spela Eon utan att kräkas över alla regler och klyschor. Om nu vi WoD:are som "hänger på halsen din" har ett sätt att spela på som gör WoD bra kan väl andra, som i regel inte tycker om WoD, lyssna på oss och kanske hitta ett sätt att spela WoD på som är bra, eller åtminstone acceptabelt tillochmed för dem, likaväl som jag kan lyssna på någon som spelar Eon med finess och grace.
//MiDNiGHT.