Nekromanti It's just a question of Clan

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
FS [ot]

Vadf är Fading Suns egentligen?

Jag har inte fattat konceptet ännu...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: FS [ot]

"Vadf är Fading Suns egentligen?
Jag har inte fattat konceptet ännu..."


Kombinera den Mörka tidsåldern med science fiction: människans samhälle har blivit interstellärt, till stor del på grund av portaler som ligger vid gränsen av solsystemen. Ett vidsträckt imperium har letat sig ut bland stjärnorna. Då inträffar ett förfall, inte så mycket som att allt försvinner som en attitydförändring i och med att kyrkan dominerar och stjärnorna börjar slockna, som gör att teknologin faller tillbaka något och stora delar av teknologin blir förbjuden av Kyrkan.

Släng in en kasse adelshus, konkurrerande gillen, en ortodox kyrka, enorma och urgamla rymdskepp (ingen har teknologin att bygga nya, bara hålla de gamla flytande), en kasse utomjordingar och en liten strimma hopp i form av den nye kejsaren, så har du Fading Suns.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: FS [ot]

okej.. det låter spännande..

Hur ser regelsystemet ut?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Varför WoD diskuteras hett...

Tyvärr så kan du nog räkna bort D&D 3E...

Planescape kommer inte komma i en ny upplaga...

iaf var det svaret jag fick när jag mailade WOTC ...

chrull - sörjer den trevligaste kampanjvärlden han känner till

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Gränser

Om grundkonceptet är det enda balla, då?

Då surar man för att man slängt bort en massa pengar och använder sedan inspirationen till något konstruktivt. /images/icons/smile.gif

Ett exempel är Sailor Moon - the rpg. Vi ville spela sailorhjältinnor, så vi tog bilderna, lite av personbeskrivningarna, skrotade hela systemet och förpassade det hela till vår egen version av vår värld.

Har aldrig sett ett spel jag inte vill bygga om och pula med.

Vavva - som just nu skriver religiösa böcker till sin egen värld
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Kameltussar i gräset ...

Kommentaren om Giovanni var bara en uppriktig åsikt om vad jag tyckte var töntigt....

"..Därför att då skulle de styra och ställa som de ville,
dvs. om det var de som införde korruptionen och dekadensen."

Om de var de enda som ville styra ja. Vem som helst kan ju muta korumperade politiker...

"Okej. Spännande påstående. Bevis ?"
Ravnos är en zigenarklan som är tjuvar... låter rasistiskt...




Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Pul?

Hur mycket som är för mycket beror ju på hur roligt man tycker att det är. En del vill inte behöva lyfta ett finger medan andra lyckligt spenderar skola och lektionstid på det.
Det är trots alls betydligt lättare att skriva om en existerande värld än börja fårn scratch.

Vavva - som ändå gillar att börja från intet
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Friforms Facist

*ähum*

Visst.. Hack n' Slash är barnsligt...

Och ROLLspel är bättre än rollSPEL

Jag brukar föredra ROLLSPEL...

Det är ju trevligt att 18-25 åringar kan njuta av tragik, själ ser jag ingen större mening i det, men om ni har kul så är det väl rätt... När vi var 14-15 så spelade vi en massa ångestdrabbade vampyrisar som skulle slå världen med häpnad.. Vi spöa prinsar i Stockholm och utrotade nästan hela Klan Brujah... Vi hade jätte kul... Dessutom så inne bar det en hel del spelande av ROLL och en hel del SPEL...

Varför kan man inte göra två saker på en gång?

Sen slutade vi med Vampire då vår spelledare började strejka... Han var avundsjuk på oss som hade så kul n'är vi var spelare och ville också vara spelare.. ... typ..

För tillfället blir det gammal hederlig grottkräl med d&d, dock spelar vi fortfarande varsin Karaktär... Med en varsinn bakgrund och varsinna åsikter... Vi har jätte skoj när vi ROLLSPELAR. Eller spelar rollspel... whatever..

Du verkar vara vad någon en gång för länge sedan kallade för "friforms facist" då du verkar tycka att ROLLspel är bättre än rollSPEL.
Förstår inte varför? Är det mer kultiverat?

Och hur fan ROLLspelar man?
Hur rollSPELar man?

Jag har också använt dessa uttryck.. men jag förstår inte varför egentligen..

nåja.. Hoppas du inte tar illa vid av något jag har råkat säga osv..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: FS [ot]

"Kanske jag som är konstig, men jag tyckte det där lät som en (i huvudsak) eminent beskrivning av 40K-universat?"

Förutom att 40K har en kasse orks, elves och annat bös.

Sen håller jag med dig. Det finns påtagliga likheter mellan Fading Suns, WH40K och för den delen Mutant Chronicles. Lite spydigt uttryckte en kompis sig som att Fading Suns var som Mutant Chronicles borde ha varit.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Varför WoD diskuteras hett...

Jag vet - beslutet att sluta ge ut fler PlaneScape produkter kom före D&D 3E. Men så länge jag har kvar mina PlaneScape böcker och D&D 3E´s regler är färska så tänker jag inte räkna bort PlaneScape... =)

Du som är bekant med PlaneScape, ska vi starta en diskussion om det (i ett annat forum) ?

//SlaskHopp

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Matta av kamel ?

även om jag inte håller med om att mer krafter (Discipliner, besvärjelser, yrkesförmågor) eller klasser (yrken, klaner, raser) till ett rollspel inbjuder till tv-spelsstämning.

Jag är tvungen att hålla med. Det går att ha många powers (o.d.) och karaktärssorter (klasser?) utan att det blir tvspelsstämning.

Jag tycker inte WoD har lyckats med detta, men jag är den första att erkänna att min erfarenhet på området är begränsad (även om den stödjer min tes)... Undantaget är nog Mage som har ett enhetligt powerssystem som inte verkar utsättas för samma gränslösa tillväxt :)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Glöm inte Changeling..

Närå, det är bra.
Dessutom är reglerna för just deras speshul paoers bra.
Det enda man behöver ändra illa fort är settingen: ett spel om älvor i människohamn kan givetvis inte utspela sig i USA (inses lätt) utan måste transponeras till Sverige (eller åtminstone Europa).

F ö kan jag påpeka för de som missat det att i mars släpper WW Mummy:The Resurrection, ett nytt WoD-spel där Mumierna får ett helt eget spel. Om ni tyckte det fanns för lite övernaturliga varelser i WoD...

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Glöm inte Changeling..

"Är jag helt ensam om att tycka om Changeling?"

Nej, faktum är att Changeling är det enda WoD-spelet som jag kan gå med på att spela, till stor del på grund av att tonårsångesten saknas, och till ännu större grad på grund av två underbara konventsäventyr: "Det våras för Värmland" och "Det var dans bort i vägen: Det våras för Värmland 2". Det finns massor med saker som jag vill åtgärda, men det lider i alla fall inte av WoDs grundläggande ångest.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Får också spel på alla dessa "gladmalkaver" som springer runt. det farliga med Malkaver ska inte vara attd e pratar med sina nallebjörnar! I min version av WoD lider malkaverna av riktiga störningar.
Hade bland annat en Malkavisk karaktär som var Histrionisk och schitzofren (på riktigt då. Inga jävla personlighetsklyvningar).

På samma sätt som man behöver en bra anlending till varför toreadoren är flamboyant och fåfäng behövs det en bakomliggande orsak till varför en Malkav är galen. Visst sitter dte i blidet, men en extremt stabil man med trygg uppväxt lär exempelvis inte få en borderlinestörning.

Vavva - psykisk hypokondriker
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Kameltussar i gräset ...

Som desutom måste slå Will roll för att låta bli...... om man nu inte har någon annan krimenel passion.... usch och fy...

And
 
Top