Nekromanti [Invasion] - Rollpersonerna

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Duktiga, hyfsat vältränade, men inte killarna som får uppdraget att borda moderskeppet. Mer killarna som skickas ut tillsammans med 20 andra grupper för att försöka hitta de sista civilisterna i en stadszon man ska bomba skiten ur.
Hm. Tja, för det känns det ju inte som om du ska behöva vända dig flottan, marinkåren eller flygvapnet för det.

Armén är ju var de »vanliga soldaterna« sorterar under. Uppdraget du beskriver låter som något RSTA-enheter gör.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Har du några förslag? Vad ger de mest intressanta möjligheterna? Vilka är det man kallar in för att göra sabotage, spaning och annat roligt vid en invasion från yttre rymden?
Specialenheter, typ jägarförband och kommandogrupper är ju dom som opererar med sabotage bakom fiende linjer. I ett sånt här fall skulle väl mycket väl en skyttegrupp kunna få liknande uppdrag, fast på egen mark. Och under den här typen av invansion är ju hela planeten egen mark.
Så mina slutsatser skulle vara att en skyttegrupp exempelvis kan göra det mesta. "Ta över denna gamla TV-stationen för att använda utrustningen till att nå ut till överlevare." "Spräng denna bron för att förhindra framkomst". Etc.
Kommandogrupper skulle snarare skickas till exempelvis en misstänkt utomjordisk befästning och sabotera den, om det ska ske snabbt och effektivt och inte som en regelrätt attack med större styrkor.
Spaningsgrupper anser jag gör väl mindre operationer, men som kanske i regel har mer långsiktiga eller större konsekvenser. "Spana på denna ruinstaden med stor utomjordisk aktivitet och rapportera aktiviteten". "Ta ut ledaren för den utomjordings-dyrkande sekten som huserar i det gamla sjukhuset". I viss mån lite som kommandogruppernas uppdrag, fast "mindre riskabla".

Skyttegrupp passar bäst för ett sånt här rollspel anser jag. En riktigt bred typ av uppdrag i situation som den här, samt många olika roller för spelare att ta etc.

Funderar; vad är skillnaden mellan kommandogrupp, spaningsgrupp, skyttegrupp? Vilka fler sorters grupper finns det som kan vara aktuella? Som jag frågade tidigare, vilka är det som sätts in för att göra såna uppdrag som beskrivs i den här tråden? Blir det "skyttegrupper"?
Grov generalisering:
Kommandogrupp/specialstyrka - En blandning av skyttegrupp, insatsstyrka, spaningsgrupp beroende på vilken nationalitet och grupp man kikar på. Men högutbildade inom sitt område för att utföra de allra farligaste och mest krävande uppdrag. Dessutom ofta på egen hand.

Skyttegrupp - Allt möjligt. Regelrätt strid. Bevakning, eskortering osv.

Spaningsgrupp - Mycket "ligga still", bära tunga väskor, spana, hämta och lämna information för att underlätta arbetet för andra delar av organisationen.

Övriga - Tross, vilket inte är så kul kanske att gestalta för spelarna då man ofta rullar i bakgrunden med kockar, sjukvårdare osv osv. Kan i viss mån bli "utlånade" till andra delar, exempelvis ett skyttekompani för att understöda dom i en operation.
Sen finns ju massa annat tråkigt som tekniker, brobyggare, radiomän etc.

Kort sagt. Fokusera på en skyttegrupp. Det är den mest allsida och spännande delen för ett rollspel vill jag påstå. Allt kan hända. Allt från stor regelrätt strid, till mindre operationer på gruppnivå för att kanske underlätta en kommande större operation eller handling.
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Gör så att spelarna styr ett stridspar.

De flesta militärmakter i världen kör med "buddy systems / stridspar" vilket ofta glöms i rollspel. Man hänger ihop med sin stridsparskamrat hela tiden, går du in i ett rum så följer kamraten efter.

Amerikanska marinkåren kör med mottot "Every Marine is a rifleman". Alla är soldater i grunden, även stabspersonal.

Under krigen i Irak och Afghanistan så har marinkåren utbildat Female Engagement Teams (FET), vilket är kvinnliga soldater som följer med vanliga infanteriplutoner på patruller för att kunna kommunicera med den kvinnliga befolkningen. När invasionen skedde så bör USA ha dragit hem alla sina trupper från andra länder och använt alla sina soldater (både manliga och kvinnliga) för att möta sina nya fiender.

Både marinkåren och armén tillåter kvinnliga soldater i icke direkt stridande 'yrken', bland annat som artillerister och militärpoliser (vilka kan strida ändå).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
The Ghost said:
Kort sagt. Fokusera på en skyttegrupp. Det är den mest allsida och spännande delen för ett rollspel vill jag påstå. Allt kan hända. Allt från stor regelrätt strid, till mindre operationer på gruppnivå för att kanske underlätta en kommande större operation eller handling.
Låter vettigt och bra. Antar att amerikansk militär har såna, då =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Det här med fler soldater än antal spelare...

Det är problematiskt.

Dels för att jag nog bara har dåliga erfarenheter av att spelare får två rollpersoner var. Det brukar betyda att båda rollerna blir mindre och tråkigare. Mindre utrymme, mindre uppmärksamhet från spelarna.

Samtidigt blir det ju lite trist om spelarna helt enkelt bestämmer kollektivt över "ickehuvudpersonerna" rakt av; jag misstänker att det i Step On Up kommer att innebära att man helt enkelt använder dem lite som kanonmat. De får gå först in och kolla efter minering, helt enkelt.

Å andra sidan blir det massor att hålla reda på för SL om hen ska försöka hålla rätt på en massa extra slp:er som tomtar runt.



Så... Alla varianter har sina nackdelar. Frågan är vilka man kan leva med, vilka man kan minimera.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Armén behöver fler grupper än de har eftersom utomjordingarna anfaller överallt samtidigt. För att kunna svara effektivt tvingas man omorganisera och använda mindre grupper.

EDIT: Alternativ två. Din hårdrälsade tutorial slutar med ett överaskningsanfall av utomjordingarna mot träningslägret. En stor del av gruppen går under.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Den minsta effektiva enheten (enligt nato doktrin. I Sverige är det ett "stridspar") är ett s.k. Fireteam (3 soldater ledda av en officerare/underofficerare).

Man kan göra så att man alltid börjar In media res med att din grupp har blivit ivägskickad på ett kort uppdrag (att sätta upp en observationspost eller säkra en "avenue of approach" är ett ganska vanligt uppdrag där ett fireteam avdelas ifrån resten) och att resten av gruppen har blivit splittrad/dödad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har spenderat en del tid framför Wikipedia nu, och försökt sovra och sortera bland olika bransches, divisions och skit i den amerikanska armén. Vilken soppa... Eller så är det bara jag.

Vilket som; vi har diskuterat att en skyttegrupp är av ungefär rätt storlek, och det kör jag nog på. Men vad är de? US Army-infanteri? Special forces? Vilken branch, vilken underavdelning etc?

Vem här har bra koll på amerikanska armén och kan ge mig en översikt kombinerat med ett förslag?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Genesis said:
Armén behöver fler grupper än de har eftersom utomjordingarna anfaller överallt samtidigt. För att kunna svara effektivt tvingas man omorganisera och använda mindre grupper.
I Falling Skies har aliensarna som rutin att attackera och utplåna stora grupper människor. Därför måste motståndet organiseras i allt mindre enheter. I början var det lugnt så länge man inte var fler än 300, sen blev det 200 etc. Vet inte hur långt de tagit detta i serien - har slutat kolla - men det är ju fullt möjligt att aliens börjar orbit-lasra allt över 10 pers.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Vilket som; vi har diskuterat att en skyttegrupp är av ungefär rätt storlek, och det kör jag nog på. Men vad är de? US Army-infanteri? Special forces? Vilken branch, vilken underavdelning etc?
Wikipedia said:
At the end of the Vietnam War, division and brigade commanders saw that the U.S. Army needed an elite, light infantry capable of rapid deployment. In 1974, General Creighton Abrams created the 1st Ranger Battalion, which was assigned the lineage from C Company (Ranger) 75th Infantry (Airborne) First Field Force Vietnam. Eight months later, the 2nd Ranger Battalion was created, and the lineage of H Company (Ranger) 75th Infantry (Airborne), 1st Cavalry Division, Vietnam and in 1984, the 3rd Ranger Battalion and the regimental headquarters was created. In 1986, the 75th Ranger Regiment was formed and their lineage formally authorized. The 4th, 5th, and 6th Ranger Battalions were also re-activated, becoming the Ranger Training Brigade, the instructors of the modern day Ranger School. These units are parts of TRADOC school and are not included in the 75th Ranger Regiment.

Så US Rangers ofc! De är en specialstyrka och de luftlandsätter ofta trupper vilket jag av någon anledning tycker är grymt coolt.

Banch/Underavdelning: 75th Infantry (Airbourne)
Du kan se US Rangers bla i filmen Black Hawk Down. (Men det visste du säkert redan)

Hoppas jag förstod vad du var ute efter korrekt.

Hoppas jag gjorde mig förstådd, är trött som en gris. God natt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Draugen said:
Hoppas jag förstod vad du var ute efter korrekt
Det jag är osäker på är väl hur "elite" jag hade tänkt mig att rollpersonerna egentligen ska vara. Jag tänker mig dem nog mycket som grunts, egentligen. Vältränade grunts, men ändå grunts. De som gör skitgörat, liksom.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Jag ber om ursäkt om du redan svarat på detta i tråden någonstanns.

Men finns det någon specifik anledning till att de ska vara grunts och gör skitgörat? I krig finns det inte mkt glamour direkt och Special Forces enheterna gör nog extremt mkt skitgöra. Och vad exakt är skitgöra mer exakt?

Är det att övervaka en byggnad? Eller är det att frysa röven av sig någonstanns i bergen i Afghanistan medans du söker efter några killar som du högst troligt inte kommer hitta och medans du gör det så dör 3 av dina polare för att de trampar på en riggad vägbomb? Vad är lortgörat i dina ögon?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Draugen said:
Jag ber om ursäkt om du redan svarat på detta i tråden någonstanns.

Men finns det någon specifik anledning till att de ska vara grunts och gör skitgörat? I krig finns det inte mkt glamour direkt och Special Forces enheterna gör nog extremt mkt skitgöra. Och vad exakt är skitgöra mer exakt?

Är det att övervaka en byggnad? Eller är det att frysa röven av sig någonstanns i bergen i Afghanistan medans du söker efter några killar som du högst troligt inte kommer hitta och medans du gör det så dör 3 av dina polare för att de trampar på en riggad vägbomb? Vad är lortgörat i dina ögon?
Alltså, det vi ska minnas här är att jag inte vet vad fan jag snackar om, egentligen. Jag har försökt förklara ungefär vilken sorts grejer rollpersonerna i mänsklighetens mörkaste stund blir satta att göra - de är inte grabbarna som minerar moderskeppet. De är grabbarna som scoutar terräng, letar överlevande civilister, kanske ställer sig i bakhåll för någon trupptransport.

Här finns en tråd där jag har lite olika mål, delmål och komplikationer för rollpersonerna att utföra.


Vad jag framför allt vill ha är känslan av att vara grabbarna som inte kommer att få creds för jobbet de gör. Det är ett helvetesjobb, men det är VÅRT jobb. Det behöver göras, även om det inte är glamoröst.



Jag vet inte, kanske passar rangers perfekt. Jag vet för lite om dem. Utom att jag tycker namnet låter lite töntigt =)



EDIT: här är förresten filmen som bidragit med mycket inspiration; där är det Marines.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Alltså. Jag tror de flesta av oss har en alltfr glamouriferad bild av vilken cred soldater egentligen får. Man ger cred till dem som det gynnar landet att ge cred till. Att vara militär är nog i de allra flesta fall jävligt ocreddigt arbete.

Iaf. När jag lästa följande:
krank said:
De är grabbarna som scoutar terräng, letar överlevande civilister, kanske ställer sig i bakhåll för någon trupptransport.
Så tänkte jag direkt på:
Wikipedia said:
Army Special Forces are tasked with six primary missions: unconventional warfare, foreign internal defense, special reconnaissance, direct action, hostage rescue, and counter-terrorism. The first two emphasize language, cultural, and training skills in working with foreign troops. Other duties include combat search and rescue (CSAR), security assistance, peacekeeping, humanitarian assistance, humanitarian demining, counter-proliferation, psychological operations, manhunts, and counter-drug operations
Du kan läsa mer här.

För vad är mer okenventionellt än en jävla rymdinvasion!?
I vilket fal, jag ger dig bara min mening om vad jag skulle gilla att spela i DITT spel och att jag hoppas på att jag kanske lyckas övertala dig. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Draugen said:
För vad är mer okenventionellt än en jävla rymdinvasion!?
Haha, jo... Kollade här också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Unconventio...nse_doctrine%29

It includes, but is not limited to, guerrilla warfare, subversion, sabotage, intelligence activities, and unconventional assisted recovery.
Eh, ja.

Jag ska fortsätta kolla runt lite bland de snubbar och snubbinnor som pysslar med just UW, tror jag. Och jag känner också att jag börjar komma med minst sagt irrationella motargument - rangers har fult namn, gröna baskrarnas baskrar är fula, och så vidare... Ett bra tecken på att jag borde tänka lite mer på saken.


En tanke jag fick idag är att det kanske skulle hjälpa om man bestämde vilken stad det ska röra sig om, per default. Eller ja, man kan ju göra tvärtom också. Poängen är iaf att om rollpersonerna ska kunna finnas på plats redan från början så krävs det att de utgår från en bas ganska nära den stad där allt händer.

Och då handlar det ju egentligen mer om att finnas på plats än om att ha exakt rätt träning. Jag tänker mig att det här med förstärkningar snabbt blir klurigt att ordna; att slå till mot sånt lär ha hyfsad prio för utomjordingarna tänker jag mig. Transporter och resurser och sånt. Grönbaskrarnas träning är ju idealisk, men det betyder inte nödvändigtvis att man hinner deploya dem...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
En annan grej om rollpersonerna; jag funderar på om det i Step On Up (på svenska: Kliv fram? Kliv upp?) skulle vara vettigt att ha arketypiska rollpersonskrokar. Lite filmiska personligheter att utgå från och sedan detaljera antingen innan eller under spel.

Å ena sidan är det lite trist med tvådimensionella rollpersoner.

Å andra sidan kan de växa, och dessutom ligger rollpersonerna som personer inte riktigt i fokus. Det är uppdraget och utmaningen som ligger i fokus.


Så jag undrar om jag inte ska ha nåt sånt. Frivilligt; om man vill komma igång snabbt och inte lägga massa tid på sin rollpersons persponlighet etc så väljer man en "mall", häller lite innehåll och stats i den, och är klar.

Här kan man verkligen go hog wild från filmens värld...

- Lustigkurren/clownen
- Fadersgestalten/Den äldre, trötte soldaten
- Den självsäkre, unge officeren direkt från utbildningen

Vilka finns mer? Ni har säkerligen sett mer krigsfilm än vad jag har. Behöver inte alls vara lika stiliserat och stereotypt som mina exempel ovan - har ni idéer?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Also:

Wikipedia said:
Their official motto is De oppresso liber (Latin: To Liberate the Oppressed)
Och där har du kanske även ett namn till spelet?

De Oppresso Liber

Stereotyper

Psykopaten
Rebellen
Den coole (som i lugn och iskall)
Den naturlige ledaren
Den illa omtyckte officeren
Den omtyckte underofficeren

osv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker mig att man skulle kunna dela upp den där sortens psykologiska krokar i två bitar: skyddsmurar och psykbryt. Skyddsmurarna är den funktion rollen söker sig till för att finna trygghet och som används för att hantera stress på ett konstruktivt vis -- beskyddaren (ta hand om de svaga), clownen (skämta kring situationen och lätta upp stämningen), tuffingen (agera oberört och pressa på), rookien (ty sig till de mer erfarna), alfan (etablera dominans), jobbaren (lyda order och foga sig under auktoriteter), med flera. Skyddsmurarna kan funka som så att om rollen agerar i enlighet med sin funktion återhämtar den sig lite psykologiskt.

Psykbryt visar vad som händer när rollen inte längre kan hålla tillbaka stressen. Det kan vara sådant som flykt, raseri, ohämmad egoism, martyrskap, med mera. Kanske kan rollen i de mest fruktansvärda situationer få ett desperationsinducerat plus på handlingar som ligger i linje med den det psykbryt som har etablerats för rollen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Svarte faraonen said:
Jag tänker mig att man skulle kunna dela upp den där sortens psykologiska krokar i två bitar: skyddsmurar och psykbryt. Skyddsmurarna är den funktion rollen söker sig till för att finna trygghet och som används för att hantera stress på ett konstruktivt vis -- beskyddaren (ta hand om de svaga), clownen (skämta kring situationen och lätta upp stämningen), tuffingen (agera oberört och pressa på), rookien (ty sig till de mer erfarna), alfan (etablera dominans), jobbaren (lyda order och foga sig under auktoriteter), med flera. Skyddsmurarna kan funka som så att om rollen agerar i enlighet med sin funktion återhämtar den sig lite psykologiskt.

Psykbryt visar vad som händer när rollen inte längre kan hålla tillbaka stressen. Det kan vara sådant som flykt, raseri, ohämmad egoism, martyrskap, med mera. Kanske kan rollen i de mest fruktansvärda situationer få ett desperationsinducerat plus på handlingar som ligger i linje med den det psykbryt som har etablerats för rollen.
Ascool idé. Jag måste dock fundera lite på hur jag får den att passa i ett taktiskt inriktat rollspel. Regelsystemet jag valt saknar modeller för stress och psykologi, så det skulle jag isf få bygga till.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
krank said:
Det jag är osäker på är väl hur "elite" jag hade tänkt mig att rollpersonerna egentligen ska vara. Jag tänker mig dem nog mycket som grunts, egentligen. Vältränade grunts, men ändå grunts. De som gör skitgörat, liksom.
Varför kör du inte på en National Guard-formation? De är ju lite tyngre än hemvärnet och har använts utomlands i ett otal konflikter genom åren, utan att vara det minsta "elite". Dessutom skulle alla dessa divisioner aktiveras vid en invasion av USA (om det är vad du tänker dig).
 
Top