Nekromanti [Invasion] Uppdrag, kartor, mål och komplikationer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Något jag tror benhårt på är att ge spelledare möjlighet att förbereda sig. I Null State hade jag väldigt tydlig spelledarhjälp, och jag tänker mig att en lika tydlig, men inte lika detaljerad, variant bör vara lämplig i Invasion.

(Senare: även en spelargiude, som innehåller tänkbara strategier att använda, gärna baserade på riktig soldatträning)

Men; jag har tänkt ungefär såhär:


- Tydliga, stora, översiktliga "satellitkartor" över staden, som kan kopieras upp i nya exemplar inför varje uppdrag.
- När man sätter ihop uppdraget använder man märkpenna eller något liknande och ritar kryss och rutter och så.
- SL har en lista med exempel på mål och komplikationer. Mål kan vara sådant som "säkra område X", "lede fi håller på med något på plats X, ta reda på vad det är och stick sedan tillbaks", "civilister är pinned down på plats X, stick dit och hämta dem", "manick Y håller på att transporteras längs väg Y, fixa bakhåll".
- Komplikationer är saker som överväldigande styrkor på oväntade platser, civilister man stöter på på vägen (som kanske eller kanske inte är infekterade av utomjordingarna), rasade broar, svårhanterlig terräng, bakhåll från utomjordingarnas sida.
- Genom att kombinera ett Mål, några Komplikationer och en Karta bör SL kunna halvimprovisera ett uppdrag ganska bra, tänker jag mig.
- Man kan absolut tänka sig att man också ibland har en "twist", eller att målet på något sätt ändras under uppdraget. Civilisterna var redan döda, man stöter på en viktig alien-mcguffin på vägen som ens forskare borde få tag på, stället man skulle scouta för att missilerna skulle kunna träffa har flyttats eller så har utomjordingarna redan förstört bombplanen.


Jag tänker mig en bok hyfsat rikt illustrerad med apokalyptiskt förfall av stadsmiljö, snygga uppdragskartor och annat som kan tjäna som vettigt inspirerande underlag. Där har vi ytterligare ett element för SL att hämta från. Kanske en handfull uppdragsrapporter?

Jag överväger att ha nåtslags mekanik för att belöna spelare som skriver uppdragsrapporter/krönikor... Men det kommer senare, i systemdiskussionerna som jag skjuter framför mig.


Så; frågor:
- Tycker ni att det här låter rimligt, vettigt, hjälpsamt?
- Har ni några bra Mål eller Komplikationer att bidra med? Givetvis finns det som sagt visst överlapp; nästan alla Mål kan också fungera som Komplikationer, Twistar eller kanske Delmål (Uppdrag kan såklart ha primary och secondary objectives).
- Andra tankar?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
- Tycker ni att det här låter rimligt, vettigt, hjälpsamt?
JA! =)

- Har ni några bra Mål eller Komplikationer att bidra med? Givetvis finns det som sagt visst överlapp; nästan alla Mål kan också fungera som Komplikationer, Twistar eller kanske Delmål (Uppdrag kan såklart ha primary och secondary objectives).
Inte just nu, men det kommer säkert bara man får en glimt av andra sådana.

- Andra tankar?
Att du bara blir en bättre och bättre spelmakare med en allt godare känsla för hjälpmedel för att presentera och bygga sitt egna spel. Allt det här en verkligen en jättebra hjälp och inspiration för att på ett naturligt och praktiskt sätt tala om för folk hur de bör spela spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
krank said:
- Andra tankar?
Ja. Ditt spel är perfekt för att inkludera en tutorial. Ett träningsuppdrag, strikt rälsat och beskrivet i minsta detalj, som introducerar regelsystemet gradvis och i en pedagogisk ordning. Regelförklaringar är inkluderade i scenariotexten, så att SL slipper bläddra. Scenariot är till för att lära både SL och spelare regelsystemet. Du kan lägga upp det som en militärövning, med ett befäl som gormar i headsetet. "Manövrera bakom kullen och klättra över muren på östra sidan. Bli inte upptäckta av vaktposten som står posterad där!"

Jag hade tänkt inkludera ett liknande introscenario till Frihetskämpar, men ditt spel är ännu mer lämpat för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Genesis said:
krank said:
- Andra tankar?
Ja. Ditt spel är perfekt för att inkludera en tutorial. Ett träningsuppdrag, strikt rälsat och beskrivet i minsta detalj, som introducerar regelsystemet gradvis och i en pedagogisk ordning. Regelförklaringar är inkluderade i scenariotexten, så att SL slipper bläddra. Scenariot är till för att lära både SL och spelare regelsystemet. Du kan lägga upp det som en militärövning, med ett befäl som gormar i headsetet. "Manövrera bakom kullen och klättra över muren på östra sidan. Bli inte upptäckta av vaktposten som står posterad där!"
Awesome! Klart jag ska ha en sån pryl. Helt klart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Här är ett par listor:


MÅL/DELMÅL:
- Scouta område X, där utomjordingarna (som måste få ett namn; Svärmen kanske?) håller på med nåt mysko. (Ny fiendetyp setts, konstig strålning etc)
- Rädda [civilister|ett annat förband|en viktig SLP med information] från plats X, där de är fastnaglade men lyckats skicka en SOS-signal.
- Hindra fiendetransport Y från att nå plats X; deras ungefärliga resväg är känd.
- Slå ut fiendinstallation; kommunikationsutrustning eller supply-grejs.
- Säkra område X för att vi senare ska kunna flytta fram våra positioner dit och etablera en mindre bas. Hitta också ett lättförsvarat och lämpligt ställe i området.
- Säkra [vapenförråd|matförråd|dricksvatten] i område X.
- Plocka McGuffin Y ([artefakt, varelse, data]) från fienden.
- Scouta område X för att punktmarkera mål Y med laser så att man kan skjuta missiler på skiten
- Lugna civilisterna i område X, som tar invasionen som ett strålande tillfälle att loota och bli en oregerlig mobb.


KOMPLIKATIONER:
- Terrängen medger inte genomfart (trasiga broar/byggnbader/vägar)
- Bakhåll
- Oväntade fiendetruppförflyttningar
- Nya order; ett eller flera delmål ändras (nya prioriteringar hos ledningen; ledningen dödas; någon av våra kommunikations- eller missilinstallationer har förstörts vilket omöjliggör uppdraget).
- Målet visar sig vara något oväntat (den nya fiendtruppen är övertagna människobarn t.ex)
- Tidsgräns (bomberna faller om 12 timmar, då ska alla civilister i området ha utrymts)

Jag vill supergärna ha kompletteringar här. Kolla igenom listan; vad har jag missat?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
MÅL/DELMÅL:
-Håll strategiskt viktig position X tills förstärkningar kommer. (Att planera försvar är nästan roligare än att planera anfall, imo)

KOMPLIKATIONER:
-Okänt område. Gruppen saknar kartor och orientering över området. "Vi vet att kompani Gamma finns tre mil norrut. Men vad finns på vägen?"
-Ingen kommunikation. Radiokontakt utslagen av någon anleding.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
MÅL/DELMÅL
- Döda Osama
- Håll ut tills förstärkningarna kommer
- Eskort
- Infiltrera utomjordingskontrollerat koncentrationsläger och anstifta uppror
- Identifiera vilken byggnad som är generatorn, rapportera koordinaterna och spring utta bara h-vete innan bombflyget anländer
- Avled deras uppmärksamhet
- Testa ett experimentellt vapen i fält
- Håll forskningsanläggningen om den går att hålla. Anser ni den förlorad, evakuera forskarna och spräng den.
- Rädda generalens dotter. Alla andra civilister kan offras
- Sanera staden från utomjordingarnas smitta. Alla friska skall vaccineras, alla smittade avlivas och brännas.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Mål:

* Håll plats X tillräckling länge för att Y skall kunna göra något.
* Eskortera viktiga SLP's genom farlig terräng.


Komplikationer:
* Väder
* Informationen ni fått om uppdraget är totalt värdelös. Både vad gäller antal och placering av FI.

/Ulfgeir
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
mål/delmål
-Fördröj utomjordingarnas framryckning
-Minera område X
-lägg ut sensorer i område X
-Reparera/aktivera [kommunikationsutrustning|radartorn|radioledning|generator|portabelt vattenreningsverk|etc] som är kritisk för de militära insatserna i området.

komplikationer
-Ny typ av alien eller att alla aliens visar en ny sorts förmåga.
 
Top