Nekromanti [Invasion] - Rollpersonerna

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Cybot said:
USMC, US Army och National Guard är inte så olika dock.
Kanske så borde man kunna göra så att gruppen kommer överens om vilken enhet man spelar:

USMC: US marines främsta roll är som chocktrupper. Därför har de högre moral och kan tåla mer psykisk påfrestning.
US Army: Den reguljära armen. De är den stora massan och USAs muskler. De är därför utrustade med tyngre grejer. Vanligtvis brukar de ha tyngre vapen och arbeta närmare med artilleri och andra understödsenheter. Special regler kan vara att man antingen har mer eldunderstöd (alltså artilleri och sådan som kan stödja enheten när de verkligen behöver det) eller kanske får ha mer ammunition och kulsprutor.
National Guard: Har övriga specialiteer iom att de är en deltids milis. Välj ett yrke. Du kan vad det yrket rimligtvis kan. Grejer som Mekaniker, telefonreparatör osv bör väl kunna komma tillanvändning.

P.S: I Battle: Los Angeles så är protagonisterna USMC.

Jag bestämmer nog hellre än att överlåta det. Bestämmer jag så kan jag förbereda utrustningspaket, bilder och allt annat som ändå lär skilja sig mer som spelskapare.



Tanke om flexibilitet: Det känns för mig vettigare att använda ett "lågt" förband som kastas in på "höga" arbetsuppgifter än tvärtom. Hellre vanliga grabbar som pga personalbrist sätts på uppgifter de inte 100% tränats till, än elitsnubbar som måste helikoptras in och hushållas med...

National Guard känns lite för "amatöriga" för min del. Rör mig gärna i utrymmet under special forces men över national guard...



Det enklaste vore ju att kopiera Battle: Los Angeles rakt av och bara köra marines. Path of least resistance. Fast jag vill nog inte köra Los Angeles...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Idéer om förband

Cybot said:
Möller said:
Rollpersonerna ska självklart inte vara fordonsskyttar i ett vanligt jävla Stryker-kompani. Det vore skittråkigt.
Varför skulle det vara tråkigt på något sätt?
För att vanliga soldater har det tråkigt. Krig är väntan. Numera är det väntan samtidigt som det ligger bomber bredvid dig.

Cybot said:
Jag börjar bli mer och mer irriterad på inställningen att "vanliga människor i ovanliga situationer" inte kan vara spännande. Att vanligt folk inte skulle kunna stå på egna ben och bli hjältar om situationen kräver det.

Vi snackar inte om ett begränsat "invasion på en plats" eller "undersöka konstiga grejer i Amazonas jungler" (som i Predator, eller Delta Force för den delen). Det finns ingen som helst realistisk anledning varför Skyttegrupp "Vem Fan Bryr Sig" i Strykerbataljonen "Ingen Har Hört Något Om Någonsin" inte skulle sättas in i en urban miljö för att evakuera civila och slåss mot utomjordingar.
Ja, att vanliga människor står upp för sig själva och blir hjältar är kul. Jag är själv en mycket nöjd spelare i en superhjältekampanj med just den premissen. Det var inte så jag menade.

Alltså, jag föreslår ju att rollpersonerna inte ska vara Rangers, gröna baskrar eller liknande. Utan rätt vanliga soldater. Fast just de soldater som faktiskt får intressanta uppdrag.

Visst kan rollpersonerna vara vanliga skyttesoldater*. Men som jag visade i mitt exempel får inte vanliga soldater intressanta uppdrag. För att situationen ska vara intressant måste något extraordinärt hända. Mer än en alien-invasion alltså, för än så länge har jag inte fattat det som att den direkt bryter ner all form av militär organisation.

Skyttesoldater är mer bundna till sina fordon, bara det riskerar att göra saker obra. En skytt, en förare, ett par som sitter och väntar. Vem vill du spela? Skyttesoldater arbetar dessutom i förhållandevis stora grupper. Det blir alltså svårare för spelledaren att trovärdigt isolera rollpersonerna.

Men vanliga armé- och NG-enheter har soldater som är mer fristående spaningstrupper. De arbetar i små grupper långt bort från understöd helt per automatik.

*Det är inte riktigt rätt i svensk terminologi, men jag använder »skyttesoldat« för att beteckna den vanliga unga mannen med en automatkarbin.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Idéer om förband

krank said:
National Guard känns lite för "amatöriga" för min del. Rör mig gärna i utrymmet under special forces men över national guard...
Om jag inte missminner mig tillhörde nästan 40% av alla amerikanska soldater i Irak 2004 National Guard. Alltså, deras amatörmässighet är ganska påhittad. Men det blir såklart ett problem ändå, eftersom dina tilltänkta spelare också kommer reagera precis som dig.

krank said:
Det enklaste vore ju att kopiera Battle: Los Angeles rakt av och bara köra marines. Path of least resistance. Fast jag vill nog inte köra Los Angeles...
Marines är så tråkiga. Överanvända. De är fanemig överallt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Möller said:
Om jag inte missminner mig tillhörde nästan 40% av alla amerikanska soldater i Irak 2004 National Guard. Alltså, deras amatörmässighet är ganska påhittad. Men det blir såklart ett problem ändå, eftersom dina tilltänkta spelare också kommer reagera precis som dig.
Misstänkte nästan det; att det var påhitt alltså. Jag undrar om det har att göra med att man får för sig att de är som hemvärnet, och att man mest har erfarenhet av buffliga macholosers resp. gamla gubbar från detsamma?

Nåja, precis som du skriver så är det ett problem; "Vaddå, spelar man typ hemvärnet eller" är inte direkt nåt som "säljer" =)


Möller said:
Marines är så tråkiga. Överanvända. De är fanemig överallt.
Bra poäng.


Bara vanliga US army då?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Idéer om förband

Möller said:
För att situationen ska vara intressant måste något extraordinärt hända. Mer än en alien-invasion alltså, för än så länge har jag inte fattat det som att den direkt bryter ner all form av militär organisation.
En First Response situation mot Utomjordisk invasion räknar jag som extraordinärt.
Eller i alla fall tillräckligt extraordinärt nog.
Det har ju potential med tanke på folk på permis och att folk kan vara utlånade till alla möjliga ställen (Spaningsgruppen är i Irak, fjärde kompaniet på övning i Alaska osv).
Om jag förstår Krank rätt så är en del av charmen just att när folk fattar att helvetet håller på att bryta lös så är din bataljon inte stridsberedd. Men den är den närmaste. Militär doktrin(för Sverige, men det gäller även hela NATO) är att när det gäller landsättningar (luftlandsättningar framför allt) så är det bättre att ha ett kompani på plats nu, än en bataljon om en timme, bättre att ha en bataljon om en timme än en division om ett dygn. Dvs, "sätt in skit i smeten så snart du har något som ser ut som en effektiv stridsstyrka".

Självklart kan man starta kampanjen med att man har en pluton som man åker med (och ett kompani i närområdet), men att saker sen går åt helvete (trots allt så åker man i stridsfordon med bara en skyttegrupp på 8 man i, i urban terräng så är det lätt att man tappar visuell kontakt med de övriga grupperna).
Eller så kan man starta In Media Res med att situationen har gått åt helvete redan.

När det gäller förare och skytt. SLP. Fordonet med tillhörande personal (så länge man har något sådant) behandlas väl snarare som en resurs.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Idéer om förband

Cybot said:
En First Response situation mot Utomjordisk invasion räknar jag som extraordinärt.
Eller i alla fall tillräckligt extraordinärt nog.
Det har ju potential med tanke på folk på permis och att folk kan vara utlånade till alla möjliga ställen (Spaningsgruppen är i Irak, fjärde kompaniet på övning i Alaska osv).

Självklart kan man starta kampanjen med att man har en pluton som man åker med (och ett kompani i närområdet), men att saker sen går åt helvete (trots allt så åker man i stridsfordon med bara en skyttegrupp på 8 man i, i urban terräng så är det lätt att man tappar visuell kontakt med de övriga grupperna).
Eller så kan man starta In Media Res med att situationen har gått åt helvete redan.
Alltså, jag kan ju inte tala för hur krank har tänkt sig Invasion, men jag får för mig att han vill ha mer än bara första reaktionen mot utomjordingarna. I en sådan fungerar såklart de vanliga skyttesoldaterna, precis som du säger. Men om vi antar att denna första insats går halvbra, och att brigaden är samlad dygnet efteråt, så blir kanske skyttesoldaterna blir aningen passé.

Detta beror såklart på hur en tänkt sig kampanjen, om det ens ska vara en kampanj. Kaos hela tiden eller kaos med perioder av omgruppering? Med det senare anser jag att en på trovärdigast sätt får flera typer av scenarion om rollpersonerna är spaningstrupper aningen över vanliga soldater.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idéer om förband

krank said:
Alltså, vi snackar i stort sett noll förberedelsetid här. 6000 special forces - då får fan den stad som kampanjen kretsar kring ligga riktigt nära en special forces-bas.
Egentligen inte. Armén och marinkåren måste normalt tillbringa veckor eller månader med att bygga upp och mobilisera inför att de sätts in i strid. Ska de vara med i leken så är det tvärtom i närheten av deras förläggningar som kampanjen måste ske.

Special Forces kan vara på plats inom 24 timmar, i stort sett var som helst i världen. De gör inte enbart välplanerade specialuppdrag, utan det är en del av deras jobb att vara just "rapid response", dvs att hoppa in med i stort sett noll förberedelsetid.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Idéer om förband

Krille said:
krank said:
Alltså, vi snackar i stort sett noll förberedelsetid här. 6000 special forces - då får fan den stad som kampanjen kretsar kring ligga riktigt nära en special forces-bas.
Egentligen inte. Armén och marinkåren måste normalt tillbringa veckor eller månader med att bygga upp och mobilisera inför att de sätts in i strid. Ska de vara med i leken så är det tvärtom i närheten av deras förläggningar som kampanjen måste ske.
Veckor eller månader för att nå full effektivitet. Ja. Deras first response är mycket snabbare så länge det inte krävs flygtransporter för att få dem på plats. Så lågt som 12 timmar (inom State Lines)

Men det är inte det problemet som jag pekar på, överhuvudtaget.

Rangers, Airborne och Special forces är skitbra på att vara på plats inom 24 timmar var som helst i världen. Men totalt så snackar vi om under 10000 grabbar. Vid en kustinvasion (om vi skiter fullständigt i Alaska, och det gör alla som inte vill försvara sig mot en pansarinvasion från sibirien) så är det ungefär en sådan soldat per mil kustline (alternativt 1 soldat per 30000 invånare).
Oavsett hur vi räknar så betyder det att om det handlade om Sverige skulle vi ha totalt 300 soldater för att försvara hela Sverige eller något sådant. Det räcker knappt till försvaret av Gamla Stan, oavsett hur duktiga de är.

Det är en fullskalig invasion vi snackar om. Hundratusentals slemproppar, mördarsniglar, spacecrabs, ant invaders, greys eller vad det nu är för något. Och de dreglar efter människoblod (om de nu kan dregla, fast onda aliens brukar kunna det). Rangers och andra specialförband kommer att slåss någonstans, men inte kommer de att spendera tid på att rädda vilsekomna civila när den större delen av USAs befolkning är i riskzonen.
PR-uppdrag som att rädda katter i träd, vilsekomna turister och GPS-handikappade sportdykare är sådant som Special Ops gör i fredstid när det inte finns Psykiska Alien Overminds att lönnmörda, Moderskepp stora som kontinentalplattor hovrande över Washington DC och någonting värre än blinda albinoalligatorer i New Yorks avloppssystem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idéer om förband

Cybot said:
Rangers, Airborne och Special forces är skitbra på att vara på plats inom 24 timmar var som helst i världen. Men totalt så snackar vi om under 10000 grabbar. Vid en kustinvasion (om vi skiter fullständigt i Alaska, och det gör alla som inte vill försvara sig mot en pansarinvasion från sibirien) så är det ungefär en sådan soldat per mil kustline (alternativt 1 soldat per 30000 invånare).
Vilket är fullständigt snömos. Special Forces kommer inte sprida ut sig från Vancouver till Tijuana. De kommer vara där de behövs. Kanske inte alla 10 000, men ungefär en av de grupper som är i aktiv tjänst och kan sättas in nyss. "Där det behövs" kommer att vara precis där slempropparna landstiger för sitt första brohuvud.

Ty det är så en invasion går till: man dimper inte ner överallt på måfå: man fokuserar på en punkt, sätter upp ett brohuvud så att man har en någorlunda befäst punkt att utgå ifrån när man fortsätter sin erövringskampanj. Det spelar faktiskt inte så stor roll om man är Wilhelm av Normandie, Dwight D Eisenhower eller stackdrottning Zzz'dr'tt.

Cybot said:
Rangers och andra specialförband kommer att slåss någonstans, men inte kommer de att spendera tid på att rädda vilsekomna civila när den större delen av USAs befolkning är i riskzonen.
PR-uppdrag som att rädda katter i träd, vilsekomna turister och GPS-handikappade sportdykare är sådant som Special Ops gör i fredstid när det inte finns Psykiska Alien Overminds att lönnmörda, Moderskepp stora som kontinentalplattor hovrande över Washington DC och någonting värre än blinda albinoalligatorer i New Yorks avloppssystem.
Nu fick jag iofs inte direkt intrycket av att det var sånt som rollpersonerna skulle göra i Invasion. Jag fick mer intrycket att rollpersonerna var de där som gjorde de taktiska anfallen i syfte att fördröja invasionen, sabbar sambandscentraler och annat kul som man ofta använder Special Forces till när det inte är fredstid och de gör katträddande PR-uppdrag.

Men jag kan ha fel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Krille said:
Nu fick jag iofs inte direkt intrycket av att det var sånt som rollpersonerna skulle göra i Invasion. Jag fick mer intrycket att rollpersonerna var de där som gjorde de taktiska anfallen i syfte att fördröja invasionen, sabbar sambandscentraler och annat kul som man ofta använder Special Forces till när det inte är fredstid och de gör katträddande PR-uppdrag.

Här är tråden om uppdrag och sånt. Här är direktlänk till en lista med exempel på mål/delmål och komplikationer, och här kommer Genesis med lite mer eller mindre seriösa kompletteringar. Den tråden svarar på vad jag åtminstone preliminärt hade tänkt mig att ropllpersonerna ska syssla med; alltså allt från att rensa en stadsdel på civila inför en bombning till att slå ut lokala sambandscentraler, eskortera eller hitta viktiga prylar eller personal, etc. Ganska brett, med andra ord.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idéer om förband

krank said:
Här är tråden om uppdrag och sånt. Här är direktlänk till en lista med exempel på mål/delmål och komplikationer, och här kommer Genesis med lite mer eller mindre seriösa kompletteringar.
Sju av de där nio delmålen i din lista är i någon form vanliga uppgifter för special forces.

- Scouta område X, där utomjordingarna håller på med nåt mysko: Standarduppdrag.

- Rädda [civilister|ett annat förband|en viktig SLP med information] från plats X, där de är fastnaglade men lyckats skicka en SOS-signal: Typiskt uppdrag för Special Forces, i synnerhet deras asberömda "Delta Force" (Special Forces Operations Detachment Delta). Förutom en klase flygkapningar så tänkte de frita gisslan från USAs ambassad i Teheran 1979 efter revolutionen, men det snöt sig. De har varit med i liknande operationer i Grenada och Panama.

- Hindra fiendetransport Y från att nå plats X: Bakhåll, överfall. Standarduppdrag för den här typen av soldater.

- Slå ut fiendinstallation; kommunikationsutrustning eller supply-grejs. Standarduppdrag för den här typen av soldater, speciellt om det är tuffa installationer och/eller bakom fiendens linjer.

- Säkra område X för att vi senare ska kunna flytta fram våra positioner dit och etablera en mindre bas. Standarduppgift i bland annat Afghanistan.

- Säkra [vapenförråd|matförråd|dricksvatten] i område X: Inte helt vanligt. Det har man oftare infanteri till.

- Plocka McGuffin Y ([artefakt, varelse, data]) från fienden: Manuel Noriega norpades av Special Forces.

- Scouta område X för att punktmarkera mål Y med laser så att man kan skjuta missiler på skiten: Standarduppgift. Scud hunting och bunker busting var en liten hobby för special forces i första Irak-kriget.

- Lugna civilisterna i område X, som tar invasionen som ett strålande tillfälle att loota och bli en oregerlig mobb: Njä, inte standarduppgift. Special Forces kan ibland få utbilda civilister till att bli något annat än en oregerlig mobb, och istället bli billiga soldater, men sådana där polisiära insatser är inte riktigt deras normala grej.

Så sju av nio är normala uppgifter för special forces, och det är faktiskt inte otänkbart att de två sista kan hamna på deras bord i alla fall. Konstigare saker har hänt i krig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Krille said:
Så sju av nio är normala uppgifter för special forces, och det är faktiskt inte otänkbart att de två sista kan hamna på deras bord i alla fall. Konstigare saker har hänt i krig.
Så; om jag ska bygga ett spel där rollpersonerna ska utföra såna uppdrag, i stort sett enbart inom ramarna för en och samma amerikanska storstad, och deras uppdrag ska regna ganska tätt (ganska lite vila mellan), så är det Special Forces du rekommenderar?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Idéer om förband

Krille said:
Vilket är fullständigt snömos. Special Forces kommer inte sprida ut sig från Vancouver till Tijuana.
Nej, men en sak är säkert. Och det är att high command inte kommer att ha tillräckligt med spec ops för att göra något annat än de uppdrag som verkligen kräver deras kompetens. Det är mycket som i en av USAs trivselkrig skulle utförts av specops som i ett alien invasion scenario måste utföras av ad hoc styrkor.

Ty det är så en invasion går till: man dimper inte ner överallt på måfå: man fokuserar på en punkt, sätter upp ett brohuvud så att man har en någorlunda befäst punkt att utgå ifrån när man fortsätter sin erövringskampanj. Det spelar faktiskt inte så stor roll om man är Wilhelm av Normandie, Dwight D Eisenhower eller stackdrottning Zzz'dr'tt.
Så går inte alien invasioner till, rent dramaturgiskt. Det är breda massanfall mot varenda viktig punkt på hela kustlinjen alt. varenda större stad.
Det är inte total galenskap att göra på det sättet om man tänker på förutsättningarna.

Orsak 1 är ju att aliens faktiskt kan landsätta överallt. De tycks inte ha problem med att delar av deras styrkor bli ineffektiva pga de får slut på bränsle/mat/ammunition medans människorna får slut på ammo, mat, sammanhållning osv medans de blir uttröttade av konstanta anfall. Det påminner mer om en sovietoffensiv (vilket är ganska intressant. Är alien invasion filmer bara euphemismer för ryssskräck?).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Cybot said:
Nej, men en sak är säkert. Och det är att high command inte kommer att ha tillräckligt med spec ops för att göra något annat än de uppdrag som verkligen kräver deras kompetens. Det är mycket som i en av USAs trivselkrig skulle utförts av specops som i ett alien invasion scenario måste utföras av ad hoc styrkor.
Viktig poäng.

Cybot said:
Så går inte alien invasioner till, rent dramaturgiskt. Det är breda massanfall mot varenda viktig punkt på hela kustlinjen alt. varenda större stad.
Det är inte total galenskap att göra på det sättet om man tänker på förutsättningarna.

Orsak 1 är ju att aliens faktiskt kan landsätta överallt. De tycks inte ha problem med att delar av deras styrkor bli ineffektiva pga de får slut på bränsle/mat/ammunition medans människorna får slut på ammo, mat, sammanhållning osv medans de blir uttröttade av konstanta anfall. Det påminner mer om en sovietoffensiv (vilket är ganska intressant. Är alien invasion filmer bara euphemismer för ryssskräck?).
Rysskräck eller någon form av xenofobi. I modern tid haglar terrorist/muslimliknelser.



Nå; jag hade tänkt mig att den här invasionen, precis som du skriver, skulle ske på flera ställen samtidigt. Det kommer att vara flera angreppspunkter.


Vi ska minnas att det här är enormt självsäkra styrkor, med ganska god anledning. De förväntar sig inte att den här lilla primitiva skitplaneten ska kunna göra något seriöst motstånd. Delvis kanske de har fel, men det är så de tänker. De kommer att välja ut några hyfsat strategiskt lämpliga platser - antagligen befolkningscentra för att kunna slå ut eller konvertera max mängd folk - och då helt enkelt dumpa ett gigantiskt skepp ovanför de platserna och låta det regna ner styrkor. De är inte oändliga, och det går inte på ett ögonblick, men det kommer att röra sig om en numerärt och teknologiskt överlägsen fiende.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idéer om förband

krank said:
Så; om jag ska bygga ett spel där rollpersonerna ska utföra såna uppdrag, i stort sett enbart inom ramarna för en och samma amerikanska storstad, och deras uppdrag ska regna ganska tätt (ganska lite vila mellan), så är det Special Forces du rekommenderar?
Jupp.

Framförallt av tre skäl:

1) De är coola. Det är alltid roligare att vara "Special forces" än "Regular forces".

2) De har kompetensen till att göra sådana varierade uppdrag.

3) Det ger dig som spelförfattare ett jefligt bra fokus. Armén, nationalgardet och till och med marinkåren är inte bara oformligt stora, utan också ofokuserade i naturen. Armén omfattar inte bara skyttesluskar, utan även artilleri, pansar, arméflyg, trängtrupper, ingenjörer, en satans massa administration och logistik etc. Nationalgardet är det ungefär lika illa med. Marinkåren slänger dessutom på en helt egen flottgren med egna hangarfartyg!

Säger du "Special Forces" så har du sextusen man att fokusera på, allihopa stridstrupper. Kringfunktionerna sköts av andra. Det är bra mycket mer fokuserat och lättare att beskriva, förklara och framförallt efterforska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Krille said:
1) De är coola. Det är alltid roligare att vara "Special forces" än "Regular forces".
Häri ligger samtidigt en risk för att spelarna skapar sig felaktiga förväntningar. tanken är inte att de ska vara elit-"hjältarna"; de ska inte förvänta sig vara de som slår till mot moderskeppen eller så. De ska mer vara just grabbarna på marken som ser till att de stora grejerna funkar.

2) De har kompetensen till att göra sådana varierade uppdrag.

Krille said:
3) Det ger dig som spelförfattare ett jefligt bra fokus. Armén, nationalgardet och till och med marinkåren är inte bara oformligt stora, utan också ofokuserade i naturen. Armén omfattar inte bara skyttesluskar, utan även artilleri, pansar, arméflyg, trängtrupper, ingenjörer, en satans massa administration och logistik etc. Nationalgardet är det ungefär lika illa med. Marinkåren slänger dessutom på en helt egen flottgren med egna hangarfartyg!

Säger du "Special Forces" så har du sextusen man att fokusera på, allihopa stridstrupper. Kringfunktionerna sköts av andra. Det är bra mycket mer fokuserat och lättare att beskriva, förklara och framförallt efterforska.

Fast man borde kunna fokusera även inom t.ex armén. Man måste liksom inte tillåta spelarna att spela eller ha att göra med allt som ingår =)

Men, jag litar på ditt omdöme. Du har säkerligen mycket bättre koll än vad jag har. jag är inte helt övertygad ännu, men jag ska fundera. Och fortsätta följa tråden =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idéer om förband

krank said:
Fast man borde kunna fokusera även inom t.ex armén. Man måste liksom inte tillåta spelarna att spela eller ha att göra med allt som ingår =)
Det är mest efterforskningen som jag ser som problem. Special Forces är av naturen en bra avgränsning: ska du göra motsvarande inom armén så måste du sätta upp gränsen själv och göra de nödvändiga efterforskningarna. Jag försöker snarare fokusera ditt jobb; spelarna skiter jag i.

krank said:
Men, jag litar på ditt omdöme. Du har säkerligen mycket bättre koll än vad jag har. jag är inte helt övertygad ännu, men jag ska fundera. Och fortsätta följa tråden =)
Jag erkänner med glädje att du och Cybot har poänger med reguljära armétomtar, så jag nöjer mig med att du lyssnar på vad jag säger och tar det i beaktande inför ett eventuellt beslut.

Jag menar, det är ju inte jag som ska göra det, och hade jag gjort det så hade jag förmodligen inte lagt det i USA i första rummet. Känner jag mig rätt så hade jag förmodligen valt ryska spetsnaz, brittiska Royal Commandos, svenska hemvärnsmän eller japanska skolflickor istället för vad som helst amerikanskt. :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Krille said:
Jag menar, det är ju inte jag som ska göra det, och hade jag gjort det så hade jag förmodligen inte lagt det i USA i första rummet. Känner jag mig rätt så hade jag förmodligen valt ryska spetsnaz, brittiska Royal Commandos, svenska hemvärnsmän eller japanska skolflickor istället för vad som helst amerikanskt. :gremgrin:
Och det finns det ju utrymme för =) Tanken jag har är att det ska finnas ett mer eller mindre utbytbart paket "soldatgrejs" i form av ens närmaste överordnade, vissa sätt att göra saker, namn på saker, utrustning etc. I grundspelet får man då till exempel "Amerikanska Special Forces". Sedan, om spelet blir poppis eller om nån annan bygger dem åt mig, kan det absolut komma "expansioner" som på liknande mer eller mindre estetiska sätt beskriver ryska spetznas' utrustning, befälsordning och så vidare.

Eller, så är min tanke. Jag tänker inte ha med supermycket om den styrka man tillhör. Bara tillräckligt för att spelarna ska känna att det finns nåtslags verklighetsbas, och för att vapenrunkarna i gruppen ska kunna göra egen extra efterforskning om de vill. men det är inte tvunget.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Idéer om förband

Jag har länkat till Reconnaissance, Surveillance, and Target Acquisition, men det verkar ha gått de flesta förbi. Inte så konstigt, wikipedia-sidan deras är aningen förvirrande. Jag tror dock fortfarande att RSTA är ett trevligt val av enhet som rollpersonerna i Invasion kan komma från. Så jag tänkte gå igenom varför.

USAs reguljära armé, liksom nationalgardét, är uppbyggt kring brigader . Varje sådan brigad har en RSTA-skvadron. Det finns alltså gott om enheter över hela USA att förlägga spelandet vid, utan att det blir jättemycket efterforskning av det hela.

RSTA-skvadronen opererar främst genom plutoner, alltså ca 20 pers. Enheter mindre än så måste »skapas« genom speciella förutsättningar. Typ stora områden att övervaka.

Beroende på vilken typ av brigad ser plutonerna lite olika ut. I Stryker-brigader har RSTA Strykers. I tunga (pansar-)brigader de bland annat Bradleys. Mest intressant är nog infanteri-brigaderna, som både har RSTA-plutoner till fots och i Humvees.

Nå, jag följer Krilles exempel och går igenom uppdragen. Citaten är saxade från wikipedia-sidan länkad till i början.

- Scouta område X, där utomjordingarna håller på med nåt mysko.
RSTA missions may provide /.../ as-required reconnaissance, in order to provide warnings of impending threats or attacks
-Rädda [civilister|ett annat förband|en viktig SLP med information] från plats X, där de är fastnaglade men lyckats skicka en SOS-signal. Inget RSTA sysslar med specifikt. De skulle ju dock vara de som sänds ut om positionen av plats X inte är helt känd.

- Hindra fiendetransport Y från att nå plats X; Beroendederas ungefärliga resväg är känd.
- Slå ut fiendinstallation; kommunikationsutrustning eller supply-grejs.
- Scouta område X för att punktmarkera mål Y med laser så att man kan skjuta missiler på skiten

RSTA units provide target detection and acquisition (in some cases, elimination)
RSTA är inte anfalls-trupper, men de är beväpnade. Att hitta och markera mål dock deras grej.

- Säkra [vapenförråd|matförråd|dricksvatten] i område X. RSTA kan kolla om området är tomt, och göra det tomt om motståndet inte är alltför stort.

- Plocka McGuffin Y ([artefakt, varelse, data]) från fienden. Nä, inte en RSTA-grej tror jag.

RSTA är alltså inte riktigt lika väl lämpade för denna mängd olika uppdrag som SF. Men de kan ändå vara ett alternativ att överväga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Idéer om förband

Krille said:
Jag erkänner med glädje att du och Cybot har poänger med reguljära armétomtar, så jag nöjer mig med att du lyssnar på vad jag säger och tar det i beaktande inför ett eventuellt beslut.
Alltså, det här är så jävla svårt. Samtidigt behövs ett beslut. Även om jag vill ha öppet för framtida moduler så behövs ju ändå en grund, en "default".

Jag tror jag behöver ta beslut. Såhär då:


Utomjordingarna har slagit till mot flera stora befolkingscentra, både i USA och i resten av världen. Riktigt jäkla illa är det i Kina och Indien; de har fått flest skepp - antagligen pga befolkningen.

I USA är det... tja, jag har inte bestämt mig för vilka städer det ska vara. Några stycken. De med störst befolkning. Utomjordingarna kom som en ordentlig chock, och slog ut stora delar av arméns och annan militär kommandostruktur. I [stad] bestämde sig en lokal general (eller motsvarande) sig för att reagera direkt och börja spöa aliens med tillgänglig personal. Eftersom hans bas då är en Special Forces-bas så är det rätt mycket såna han kan kasta in.

Ganska snart bekräftades hans initiativ uppifrån av high command; man släpper inte de andra städerna, men man fokuserar på [stad] eftersom man nu redan börjat, och folk är på plats. Man måste slå tillbaks dem först någonstans. Under tiden försöker man göra motsvarande aktioner med reguljär armé och annat som finns i närheten av de andra städerna.



Så... Special Forces. Nära vilket hyfsat stort befolkningscentra kan man hitta en bas där det redan finns en hoper Special Forces på plats?
 
Top