Mundo;n140603 said:
Okey, då kör vi! Vi börjar med att lisa saker från Mega-coolt, Coolt och Meh.
Mega-coolt är sådant som absolut inte får försvinna från spelet, det är bara så coolt.
Coolt är sånt som är bra men kan förbättras.
Meh är sånt som behöver lite kärlek och fixas till!
Mega-Coolt:
- Situationsmodifikationer. Älskar nästan alla av dem, Är gravid, En födsel, Resterna av ett slagfält, Välmående 1-4 eller Brinner med minst 3T6 eldskada är ascoola grejer.
- Vågar lägga spells i skolor som inte är tydligt av den skolan. Exempel är förtärande hunger under Pyrotropi.
- Minimagi bara av att ha färdigheten, som möjligheten att döda växtliv för nekromanti, att få ens hår att se starkare ut för biotropi eller att få en liten låga att dansa mellan fingrarna på en.
- Kul att du gillade det! Vi kommer att fortsätta med att ha en filosofisk fördelning på effekterna i stil med aristotelisk världsbild med humoralpatologi och liknande (samt så klart inspiration från många andra kulturer än bara grekiska).
Mundo;n140603 said:
Coolt:
-Omelas avlägsna oubliette. Finns en liknande magi i Mutant Chronicles och den är bara så ball den också. Borde det inte finnas en verision för föremål istället för levande varelser? Rätt praktiskt att kunna dra fram ett svärd ur intigheten tillexempel.
- Att biotroper kan skada/döda odöda varelser. Borde kanske ha en verision som låser dem en runda eller två som är lättare att kasta?
- Den svarta handen från Denebhekar. Cool i teorin men den sänker välmående. Är det inte bara spelarkaraktärer som har välmående? Hade för mig att det var mer eller mindre helt och hållet kopplat till karaktärernas fokus.
- Musica Mundana minora. Genialiskt. Gör det här med fler magiskolor, typ använd dansa eller whatever för att kasta magier.
- Det finns en annan effekt för det (som kommer att heta Lönnfack) då det är rätt opraktiskt att lägga saker i en Oubliette eftersom du inte kan ta ut dem utan att dissipera väven.
- För spelledarpersoner som inte har Välmående kan man använda reglerna på sida 140 i grundboken vilket då ger –1T6 per förlorat Välmående. Det är även en utmärkt krok för SL att använda för att gestalta SLPerna när de drabbas av ångest och plåga!
Mundo;n140603 said:
Meh:
- Bland bönerna kryllar det av coola effekter och ofta har de en gjuten beskrivning av dem också. Så är inte fallet med många av magierna här. De flesta effekterna är rätt basic, typ +2T6 eldskada eller helar smärta. Jämför med Förvittra tunga, Syndarens Bikt, S:t Darices förkunnande, Daaks Röst, etc.
- Det beror nog främst på att vi gav bönerna ganska mycket kärlek eftersom de skulle komma med i en tryckt grundbok. I fallet med magiintroduktionen handlade det mer om ett show-case och lite mer fokus på själva reglerna än besvärjelserna/ritualerna. Sen använder ju böner och magi effekter på i princip samma sätt så det går alldeles utmärkt att göra besvärjelser som liknar bönerna ovan.
Mundo;n140603 said:
- Biomantiker är fortfarande ZzzzzZZZzzz. Speciellt när den magnifika monoliten har försvunnit. Borde inte biomantiker ha någon ball magi för att tala med / lugna vilda djur, något som ger dem ett 'livfullt utseende' som hjälper vid förföra/övertala/whatever, förtrolla vatten till vin, hela nedbrytning, etc!
- Vi har över 50 effekter till biotropi och monoliten är kvar bland dem. Just för biotropin tog jag avsiktligt med de som är mest "nyttiga" för att man ske se hur standard-läkebesvärjelserna har ändrats från Eon 3.
Mundo;n140603 said:
- Elgazers förlorade skugga. Så cool beskrivning, tills man inser att magin i princip inte gör någonting. Den bara lämnar en skugga på väggen. Varför kan inte skuggan berätta för sin ägare när någon kommit till platsen (vakta mitt hem skugga!), varför kan inte skuggan skrämmas med övertag, varför ger inte magin en bonus till smyga för magikern när han inte har en skugga som kan avslöja honom och varför kan inte skuggan anfalla en gång innan den dissiperar om man väljer ett övertag för magin?
- Det du frågar efter låter mer som en skototropisk aspektvarelse som är besjälad och kan agera på order (sånt kommer så småningom). Om bedömningen är att skugglöshet ger bonus på Smyga i en viss situation så är det ju bara att ge en bonus, precis som att man hade skaffat sig extra mjuka skor.
Mundo;n140603 said:
- Förinta växtlighet. Medan jag förstår det tematiskt så förstår jag inte varför en spelare skulle vilja spendera åtta timmar med en ceremoni för att döda alla blommor inom ett område som inte är större än en "stort rum." Kan ju lika gärna ta en kniv och skära sönder dem istället, det borde gå snabbare. Gör den brutalare, gör den mörkare. Små djur såsom råttor, katter och annat bjäfs dör, mjölken surnar, gravida kvinnor får missfall och färskt kött ruttnar. Täck ett större område redan vid första magnituden. Hela jäkla byn ska veta att bad shit is going down! Om den stora tystnaden kan börja på två kilometers omfång kan den här göra det också! (För övrigt har den där svårighetsgrad 15, att jämföra med den andra och extremt mycket mer användbara magiskt skydd, också nekromanti, som har svårighetsgrad 12).
- Det är med effekten Vissna som man river Sunariskogen. Kan hända att beskrivningen inte gör magnituden rättvis för den här river sönder all växtlighet utom stora tjocka träd. Ser också att medelstort område ska förklaras bättre, med stort rum menas alltså ett tempel, en kyrka, en tronsal eller liknande, dvs 10-tals meter. Effekten förbättrar också möjligheten att alstra nekrotropi genom att hamna på +/?0T6. Under speltest använde jag den med framgång (dock lite förenklad och uppsnabbad) för att få en god natts sömn i Västmarks helvetiska träsk.
Mundo;n140603 said:
- Vardande eldstad. Meh. MEH SÄGER JAG! Vem vill ha en eld som gör vargen rädd för att komma nära? När jag läste den först missförstod jag den och trodde att elden skulle fysiskt lasha ut och anfalla fientligt folk som kom nära. Det hade varit mycket coolare. Låt den "spotta" ut eldkulor, slå ut med en eld-tentakel och annat ball. +1T6 vid matlagning?! MEH!
- Pyrotropi handlar ju huvudsak väldigt mycket om att skada saker med eld så det här är ett exempel på en "civil" pyrotropisk effekt (som dessutom är sjukt effektiv på att hålla borta varelser som inte har väldigt hög Självkontroll). Vi har andra effekter för att låta eldstäder attackera folk. (I Eon kommer magi för övrigt ha väldigt svårt att identifiera någon som "fientlig" såvida man inte går via en förnimmande psykotropisk metaeffekt som hjälper just elden med det.)
Mundo;n140603 said:
- Nekrotropi svårighetsgrad 18. Antingen ger du blödning 1/12 eller så bara sliter du huvudet av honom. Vilket väljer du?
- Blödning sker på avståndet Kort vilket innebär att du inte behöver slänga dig in i en närstrid, om du samtidigt slåss mot någon som har 5T6 eller mer i Kroppsbyggnad så slits nog inga huvuden bort. Blödningen som den är skriven där går inte att motstå heller. Med det sagt kommer nog halshuggning/stympning att ses över ytterligare några gånger.
Mundo;n140603 said:
- Den osårbare måste ändra namn till "den rätt så sårbare" eller ändra effekt! Bonusen är ju något man kan få om man rullar bra på sina bakgrundtabeller. Låt den ge bonusen till Livsvilja OCH kroppsbyggnad så har du en badass effekt som kommer låta krigaren fortsätta kämpa.
- Det högsta enskilda Livskraftbonusen (mot Dödsslag eller generell) som man kan få på tabellerna är +2. Som Tirak kan man maxa och få ca 5T6 i Livskraft. Med denna ritual kan du alltså göra en svag missla (Livskraft 3T6) lika tålig mot Dödsslag som den maxade Tiraken vilket i mina ögon är en oerhört mäktig grej. För att inte tala om Tiraken som kan få 7T6 och därmed ha 80 %+ chans att klara en uppsliten buk med ett fokus (Dödsslag 24). Om det skulle underlätta kan vi ändra alla överdrivna namn och/eller flytta dem till Varianter. Vi ska dock se över alla boostande effekter ytterligare en gång då vi inte riktigt vill att Eon är spelet där man samlar magiska enchantments på sig själv innan man går in i konflikt.
Mundo;n140603 said:
- Den stora tystnaden. Omfånget är för stort. Vad tjänar det till att göra en hel stad tyst liksom, såvida du inte är en excentrisk magiker som vill få vara ifred när du pluggar dina tjocka skriftrullar. Häftigare hade varit om omfånget var en person. Svårighetsgraden för att höra personen är nu 20 högre än vanligt. Ganska bra på att smyga nu? Skulle säga det ja! Det känns så skumt att alla i en hel stad ska bli jättebra på att smyga, det kan ju inte tjäna magikern så himla mycket eller har jag missat något uppenbart?
- För att kunna smyga in en armé och erövra staden? Om folk är vakna lär de bli helt panikslagna eftersom de inte kan prata med varandra eller orsaka några ljud. Det är även ett show-case på extremt stort omfång. Om du vill smyga runt enstaka personer, ta effekten och improvisera eller gör en besvärjelse!
Mundo;n140603 said:
- Pyrotropi. Jag saknar klassisk eldvägg/eldmur!
- En sådan går att skapa med den kommande effekten Brand (kombinerad med Omfångsökning och topotropisk omfångsformning!)
Mundo;n140603 said:
Det var allt. Tack för intro-texten!
Tack själv för den gedigna feedbacken!