Nekromanti Introduktion till magi

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Cieylor;n136319 said:
Jag har frågor!

Jag hittar inga regler om multipla tidsbestämda effekter på samma mål. Hur tänker ni med att stacka samma effekt? Skall det endast begränsas av antalet band?

När Förvränga används för att blockera eller riva upp en väv, blir det då automatiskt en okontrollerad dissipation, eller går det att kontrollera den? Om det går att kontrollera den, vilken svårighet används?

Vad är övertag på aspektslaget vid extemporering egentligen till för? Är det för att man skall kunna använda de extra rundorna för att väva ytterligare effekter och få dem att slå in samtidigt? Är det ens möjligt att väva nya effekter samtidigt som man slår Extemporeraslag eller under rundorna mellan aspektslag och Extemporeraslag?

Slås alla slag för besvärjelser och extemporering i mystikfasen under strid? Är initiativsituationen samma oavsett om man slår Extemporeraslag eller aspektslag?
Samma effekt (och väldigt liknande effekter) stackar som regel inte med sig själv, oberoende om det är samma eller andra magiker som påverkar målet.

När man förvränger så blir det en dissipation som man får försöka kontrollera. Svårigheten är mot vävens magnitud (och alltså inte motståndarens slag i det fall man blockerar).

Övertag på aspektslaget vid extemporering är mest till för att ge lite mer flexibilitet i en strid, om man exempelvis vill förflytta sig, hjälpa en kamrat eller bli anfallare i närstrid. Om man skulle få för sig att använda magi (eller bön) mellan aspektslag och extemporering vore det nog lämpligt att öka svårigheten med samma som magnituden man "håller igång" (dvs på liknande sätt som ifall man hade utfört en multipel improvisation under en runda, samt också oberoende om man försöker sig på en ny improvisation eller flikar in en besvärjelse) just eftersom improvisation är en känslig process.

Ja, alla aspektslag och extemporeringsslag sker under mystikfasen på samma sätt som kanalisera.

Bra frågor, nu vet jag mer vad som behöver förtydligas
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n136131 said:
Ok, kan använda den besvärjelse jag filurat lite på som exempel isf. :)

Fiskandedräkt
Även Känd som: Adasisk Andedräkt
Effekt: Magikern får förmågan att utsöndra en odör av rutten och skämd fisk genom sin mun. Varelser som befinner sig Intill denne när denna effekt aktiveras måste genast slå ett slag mot Självkontroll F (+2 per Övertag) eller drabbas av konsekvensen Kraftigt Äckel (återhämtas som vanligt).
Moment: Hydrotropi X [F + Transformering (8)] +/- [Minskat Omfång (Litet till Mycket Litet)] +/- [Ändrad Varaktighet (Scen till Koncentration)].
Omfång: Personlig
Räckvidd: Intill
Varaktighet: Koncentration
Magnitud: X

Ett annat (potentiellt) exempel använder effekten Nederbörd, men eftersom vi inte vet hur denna effekt kommer hanteras i E4 så skulle diskussionen bli 100% hypotetisk, så känner att ovanstånde exempelbesvärjelse funkar bättre :)
Det är helt godkänt att använda sig av ett mindre omfång än det som anges på effekten, dock får man ingen rabatt av det. För väldigt specifika användningsområden finns en (tänkt) topotropisk metaeffekt som ger mycket bättre kontroll över omfånget: exempelvis låta omfångsområdet vara en cirkel fast utan att påverka mitten, lämpligen där magikern är.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Gött antog att det skulle vara samma oavsett vilken "riktning" man ändrar saker, men tänkte det var bra att kolla ifall det fanns andra tankar kring det... Dock betyder detta nog att Fiskandedräkt blir en Ritual eftersom svårigheten ökar med 30< om 10 Filament används till effekten (om jag fattat rätt alltså) :p
 

Thurbadel

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
2
Måste säga att jag gillar det jag sett av de nya magireglerna, och har hittat min nya favoritaspekt Kosmotropi och speciellt effekten Sfärernas Musik. Tänker mig någon varelse fran skugglandet i stil med Näcken. Dock så funderar jag på beskrivningen om vilka färdigheter den omfattar. När det står kanalisera, menar ni den som används for böner i grundboken, är det aspektfärdigheten for kosmotropi eller alla aspektfärdigheter?
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Jag gillar det jag läser. Gillar att det har blivit lättare att kasta besvärjelser, bara ett slag där transformering är inbakat. Nu måste man i o för sig lägga ner poäng i harmonisera istället, men att just kasta dem blir lättare :)
Är spänd på hur alkemin kommer att se ut, eller mer specefikt hur lätt eller svårt det blir för en resande äventyrsmagiker att koka ihop några kongelat utan att behöva ha tillgång till ett riktigt labratorium. Man vill ju verkligen inte råka ut för okontrollerade dissipationer om det är lika otrevligt som tidigare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Thurbadel;n138745 said:
Dock så funderar jag på beskrivningen om vilka färdigheter den omfattar. När det står kanalisera, menar ni den som används for böner i grundboken, är det aspektfärdigheten for kosmotropi eller alla aspektfärdigheter?
Står det 'Kanalisera' så är det färdigheten Kanalisera som menas, det vill säga den som används för böner.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Toman;n139051 said:
Någon vänlig själ påminde mig om den här gamla bloggposten på eons facebooksida: http://neobloggen.blogspot.se/2012/02/konsten-att-undkomma-magi.html?m=1

Den kanske behöver uppdateras utifrån att ni ändrat och kommit längre. Men jag gillar ändå grundidén!
Kul att se de gamla idéerna som vi hade då – till och med innan vi skrotade Transformering som färdighet. Magisystemet har nog genomgått 3 eller 4 stora omrevideringar sedan dess!
Bloggen är för övrigt Neogames så vi har, sedan Helmgast grundades, inget direkt med den att göra.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Toman;n139051 said:
Någon vänlig själ påminde mig om den här gamla bloggposten på eons facebooksida: http://neobloggen.blogspot.se/2012/02/konsten-att-undkomma-magi.html?m=1

Den kanske behöver uppdateras utifrån att ni ändrat och kommit längre. Men jag gillar ändå grundidén!
Det var nog min post :)

Jag gillade skarpt iden att kunna försvara sig mot magin med transformering och de slungade besvärjelserna. Transformering är numera inbakat men man kan fortfarande försvara sig mot magi med förvränga och harmonisera då du annars kommer att drabbas av dissipationer varje gång du lyckats förvränga.

Jag vill minnas att det även nämndes i facebookposten att slungade besvärjelser fortfarande var på ritbordet och någon föreslog att man skulle kunna undvika slungade besvärjelser vilket jag spontant gillade med. Att slunga offensiva besvärjelser skulle i så fall kännas som ett naturligt alternativ för att kasta besvärjelser på motståndare med höga värden i förvränga och harmonisera (otrevliga trollgubbar med andra ord) som förhoppningsvis inte är lika snärta o smidiga för att undvika ett eldklot.

Kom på när jag skrev stycket ovan att jag inte är helt säker på hur det fungerar med försvarsslag mot effekter som påverkar areor eller volymer. Får personer i området en chans att förvränga väven om de står i dess område eller gäller det endast när det är personen själv som är målet?
Beroende på det då skulle man ju kunna kringgå magikers försvar med areabesvärjelser som eldhav eller liknande.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det kom nog inte med i artikeln men man kan försvara sig om man ingår i eller angränsar till omfånget, vilket alltså gäller områden. Man kan även skydda sin stridskamrat bredvid men inte bågskytten längre bort.

Tillägg:
Just nu experimenterar vi med slungning som en topotropisk metaeffekt (som då påverkar en annan effekt, exempelvis Flamma) där man kan använda Undvika som försvar.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Kaigon;n139263 said:
Tillägg:
Just nu experimenterar vi med slungning som en topotropisk metaeffekt (som då påverkar en annan effekt, exempelvis Flamma) där man kan använda Undvika som försvar.
Finns det någon fördel med att göra detta? Typ, längre räckvidd eller liknande? Att lägga på extrafilament för att göra en besvärjelse lättare att undvika känns ju konstigt. ^^
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Kaigon;n139263 said:
Det kom nog inte med i artikeln men man kan försvara sig om man ingår i eller angränsar till omfånget, vilket alltså gäller områden. Man kan även skydda sin stridskamrat bredvid men inte bågskytten längre bort.

Tillägg:
Just nu experimenterar vi med slungning som en topotropisk metaeffekt (som då påverkar en annan effekt, exempelvis Flamma) där man kan använda Undvika som försvar.
Gott att man även kan skydda sina vänner i närheten, då känns det ju redan då värt att ha en magiker i gruppen ifall man stöter på en fientlig magiker.
Jag antar att man inte kan försvara sig mot en slungad besvärjelse med förvränga i era experiment? Oavsett låter det väldigt intressant :)
 

Thurbadel

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
2
Ymir;n138912 said:
Står det 'Kanalisera' så är det färdigheten Kanalisera som menas, det vill säga den som används för böner.
Ok, tänkte bara att det verkade mer rimligt att den skulle påverkat Kosmotropifärdigheten dels enligt den övriga beskrivningen, men även att den verkar mer relaterad än Kanalisera.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kraetyz;n139285 said:
Finns det någon fördel med att göra detta? Typ, längre räckvidd eller liknande? Att lägga på extrafilament för att göra en besvärjelse lättare att undvika känns ju konstigt. ^^
Nuvarande utkast låter magikern slå Förvränga mot ordinarie avståndssvårigheter (6/10/14/18) så om man är bra kan man nå ett längre avstånd billigare än sedvanlig magisk räckviddsökning. Försvar kan ske med både Undvika och Förvränga (handlar dock om att man styr undan inkommande projektil, så här slipper man risken för dissipation), samt kanske i särskilda situationer även Sköld. Filamentökning på effekten ger bonus på Förvrängaslaget.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En tanke när det gäller "slunga" magier och dess effekt på magin mm, vs "icke slungade" magier (vet inte vad jag ska kalla den... får "manifesterad" i huvudet, men det kan ju stämma på en slungad också ju).

Skulle man inte kunna på något sätt köra att en "Slungad magi" är starkare än en "icke Slungad magi"?

Men att en slungad magi går att fösvara sig mot med både Förvränga, Undvika, och andra sådana färdigheter som skulle funka mot projektiler... som t.ex Sköld, och kanske till och med den härledda attributen Förflyttning, och eventuelt rustning också. Medan den "icke Slungade magin" bara går att undvika genom att Förvränga den (eventuelt de andra sätten som Helmgastarna kanske tänkt sig redan).

Min tanke här, förklaringen till, varför en Slungad magi är starkare än en icke Slungad magi, är att magikern är i direkt kontakt med magin som slungas, magin kommer direkt ur/runt magikern själv (jag skulle lite räkna berörings magier på samma sätt, att de är starkare). Medan i en icke Slungad magi, en plats/punkt manifesterad magi, så är magikern inte i direkt kontakt med magin i sig själv helt, utan denne måste samla och manifestera magin på ett avstånd. Och anledningen till att bara Förvränga funkar på den typen av besvärjelse är att den uppenbarar sig för snabbt för personen att hinna reagera med mer än Förvränga.

Det skulle kunna röra sig om något avancerat där varje magi som kan bli slungad har en förklaring hur det fungerar... eller något väldigt simpelt som en samlings regel som helt enkelt säger att:

"En Slungad magi gör 1T6 mer skada/effekt/etc utöver vad besvärjelsen säger. Förvränga fungerar som vanligt mot en Slungad magi. Men det går även använda färdigheterna Undvika, Sköld och den härledda attributen Förflyttning, som försvar mot en Slungad magi. Dock ej tilsammans med Förvränga, för bara ett försvarsslag får slås från samma person mot den Slungade magin, och alla andra typer av försvar måste slås efter ett/flera Förvränga slag (från andra personer än offret för den slungade magin) eventuelt görs. Rustning kan sänka effekten av vissa Slungade magier."

Eller något sådant, fast bättre formulerat än vad jag kan åstakomma. XD

Sen hur man indikerar vilka magier som går att slunga eller inte, det vet jag inte. Kanske sätta ett "S" någonstans vid magin, eller helt enkelt ha en lista under reglen för slungad magi som radar upp vilka besvärjelser som går att slunga. "S" beteckningen är kanske lättare att använda, om den bokstaven inte redan används av något annat för besvärjelser.

Tankar?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Slungad magi kommer ha sin främsta fördel när man vill nå längre än Kort avstånd och samtidigt behärskar Förvränga. Ytterligare fördel har man om aspekten man vill slunga har lågt motstånd att transformeras till topotropi. Tanken är dock att normal avståndsökning är det bästa verktyget generellt sett men att vissa situationer kan göra slungad magi mer eftertraktad.

Exakt hur lämpligt det är att slunga vissa effekter kommer nog till sist att behöva bedömas med sunt förnuft, men några riktlinjer går ju att ge, exempelvis: Momentan varaktighet och mer "fysisk" aspekt såsom elementarkrafterna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tack för det här fett-najsiga dokumentet.

Jag har läst igenom introduktionen till magi två gånger och ska läsa igenom den en tredje gång. Många bra saker men vissa saker som fortfarande känns väldigt Eon III, på ett dåligt sätt. Religiös "magi" blev så sjukt mycket bättre i Eon IV för effekterna var coola, de kändes kraftfulla och användbara.
Det finns en del besvärjelser i den här introduktionen som går tillbaka till Eon III synen på saken, att de inte ska vara coola, kraftfulla eller användbara. Jag återkommer senare ikväll med en mer utförlig lista på vilka jag syftar på hur man kan förbättra dem.

Än en gång tack. Kan knappt hålla mig tills allting är ute!
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Så jag börjar läsa, och märker att det fortfarande känns väldigt eon3 vilket gör mig besviken. Hade hoppats på att det skulle bli en bättre balans mellan magiker vs icke-magiker. Det har alltid varit; antingen lyckas magikern och vinner antagligen, eller så misslyckas han och förlorar hårt mot vem som helst. Tycker det är lite tråkigt bara, och det verkar fortsätta så. (nu har jag bara skummat igenom, så kan ha missat något) Det jag menar är att det finns inget försvar mot magi för icke-magiker.

I stort sett alla ritualer verkar nästan helt oanvändbara. Hade de inte haft en enormt stor nackdel så hade jag övervägt att använda dem, som det är nu, aldrig. Du får automatiskt flera poäng borttoning om du misslyckas, vilket gör att det inte är värt det i förhållande till vilken belöning det är att lyckas. Ritualerna låter coola på beskrivningarna, och om de gjorde vad som stod, så skulle jag vara imponerad. Tyvärr gör saker som "Den osårbare" inte att du kan strida med uppskuren mage, du får bara mellan +1T6+2 till +5T6 i livskraft beroende på hur bra du lyckas. Beskrivningarna på ritualerna och besvärjelserna till viss del är lite som en reklamnisse ifrån TV-shop, inte riktikt vad dem utger sig för.
På ritualernas uppoffring, är det meningen att man faktiskt ska överväga att ta borttoning över det andra alternativet någonsin? Eller finns det där bara ifall man skulle vilja göra något krävande så fort man är klar med ritualen, och då kan man ta borttoning?

Bra att man inte behöver hålla sig borta ifrån allt magianvändande för att bli av med en borttoning på ett år nu iaf. Tyckte alltid det lät coolt att man kunde få verklighetsabnorma förändringar ifall man hade för låg quadosh, kanske en idé att ha kvar för folk med hög borttoning?

Många magier känns mer som mini-magi från drakar och demoner, tex lämna kvar din skugga för att göra gester. Det är en Magnitud 16? Skulle aldrig lära mig något så onödigt för den kostnaden, cool magi dock.

Sen har vi otroligt obalanserade saker (i förhållande till resten) som Hals över huvud, som tillskillnad från resten, är lika bruten som sin beskrivning. Helt enkelt instant death ifall de misslyckas med sitt kroppsbyggnadsslag. Holy shit!

Har alltid tyckt att magi var EONs svagaste punkt, folk verkar dock nöjda om man utgår ifrån denna tråd, så ni gör väl rätt antar jag. Hoppas slutprodukten blir bra!
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Brynhold;n140003 said:
Har alltid tyckt att magi var EONs svagaste punkt, folk verkar dock nöjda om man utgår ifrån denna tråd, så ni gör väl rätt antar jag. Hoppas slutprodukten blir bra!
Jag gillar hur magin funkar i Eon, i såväl 3an o 4an men har inte riktigt tänkt på balansen. Du kommer med bra feedback. 16 kosmotropi för en separerad skugga, eller hugga huvudet av någon för 18 nekrotropi, en skillnad på 2. Visst ska nekrotropi vara svåråtkommligt men fortfarande.

Har aldrig sysslat med ritualer o skummade bara igenom dem nu. Ska kolla på dem o deras borttoning.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Brynhold;n140003 said:
Så jag börjar läsa, och märker att det fortfarande känns väldigt eon3 vilket gör mig besviken. Hade hoppats på att det skulle bli en bättre balans mellan magiker vs icke-magiker. Det har alltid varit; antingen lyckas magikern och vinner antagligen, eller så misslyckas han och förlorar hårt mot vem som helst. Tycker det är lite tråkigt bara, och det verkar fortsätta så. (nu har jag bara skummat igenom, så kan ha missat något) Det jag menar är att det finns inget försvar mot magi för icke-magiker.
Tråkigt att höra om Eon3-känslan, dock tack för att du tog dig tid att kommentera.

Väldigt mycket magi följs just nu av något form av motståndsslag, vanligen mot Kroppsbyggnad, Livskraft eller Självkontroll vilket ger icke-magiker ett väldigt stabilt skydd. Utöver det finns alltid färdigheten Förvränga vilket inte är några problem att lära sig som icke-magiker (lite som magins Undvika) även om den kanske är lite väl farlig att använda just nu.

Brynhold;n140003 said:
I stort sett alla ritualer verkar nästan helt oanvändbara. Hade de inte haft en enormt stor nackdel så hade jag övervägt att använda dem, som det är nu, aldrig. Du får automatiskt flera poäng borttoning om du misslyckas, vilket gör att det inte är värt det i förhållande till vilken belöning det är att lyckas. Ritualerna låter coola på beskrivningarna, och om de gjorde vad som stod, så skulle jag vara imponerad. Tyvärr gör saker som "Den osårbare" inte att du kan strida med uppskuren mage, du får bara mellan +1T6+2 till +5T6 i livskraft beroende på hur bra du lyckas. Beskrivningarna på ritualerna och besvärjelserna till viss del är lite som en reklamnisse ifrån TV-shop, inte riktikt vad dem utger sig för.
Får erkännas att vi har överdrivit lite på vissa beskrivningar. Det ska dock sägas att namnen är ju som de förekommer i Mundana och kan därför mycket väl blåsts upp av en skaparens ego eller vilja att framhäva sig själv och sitt verk.

Brynhold;n140003 said:
På ritualernas uppoffring, är det meningen att man faktiskt ska överväga att ta borttoning över det andra alternativet någonsin? Eller finns det där bara ifall man skulle vilja göra något krävande så fort man är klar med ritualen, och då kan man ta borttoning?
Bra att man inte behöver hålla sig borta ifrån allt magianvändande för att bli av med en borttoning på ett år nu iaf. Tyckte alltid det lät coolt att man kunde få verklighetsabnorma förändringar ifall man hade för låg quadosh, kanske en idé att ha kvar för folk med hög borttoning?
De gamla verklighetsabnorma förändringarna är kvar men var inte klara nog för att komma med i artikeln. I slutändan kommer borttoning inte att kräva Självkontrollslag för att man inte ska försvinna utan istället kommer man att smittas av sin borttoning, ofta kring när man fått 5, 10 respektive 15 poäng. Under speltest kan sägas att jag valde Borttoning framför en infektion 2/12 just för att vi var på resande fot i träsket och att en infektion där skulle ha varit för farlig. I bästa fall ska ju ritualerna göras under kontrollerade former så att man kan hantera Uppoffringen och i annat fall bör man satsa på att få 4 Kontroll så att man kan välja att slippa Uppoffringen helt.

Brynhold;n140003 said:
Många magier känns mer som mini-magi från drakar och demoner, tex lämna kvar din skugga för att göra gester. Det är en Magnitud 16? Skulle aldrig lära mig något så onödigt för den kostnaden, cool magi dock.

Sen har vi otroligt obalanserade saker (i förhållande till resten) som Hals över huvud, som tillskillnad från resten, är lika bruten som sin beskrivning. Helt enkelt instant death ifall de misslyckas med sitt kroppsbyggnadsslag. Holy shit!

Har alltid tyckt att magi var EONs svagaste punkt, folk verkar dock nöjda om man utgår ifrån denna tråd, så ni gör väl rätt antar jag. Hoppas slutprodukten blir bra!
Vi är i konstant balansering av de olika effekterna så saker kommer garanterat att förändras här – vi vet exempelvis att vi kommer att behöva göra en genomgång av alla "dödande" effekter.
 
Top