Nekromanti Introduktion till magi

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Här kommer en tidig julklapp från oss! Det är en artikel på 24 sidor som ger en förhandsvisning av magisystemet till Eon IV.

Ladda ner på vår hemsida:
http://helmgast.se/helmgast/introduktion-till-magi/

Denna artikel är en förhandsvisning på det magisystem som vi har designat för Eon IV. Det är självklart inte komplett men innehåller alla grundläggande komponenter: besvärjelser, ritualer och improvisation, samt verktygen att skapa egna besvärjelser och ritualer. Det ingår även en handfull besvärjelser, ritualer och effekter, främst från aspekterna biotropi, kosmotropi, nekrotropi eller pyrotropi – vilket gör det möjligt att skapa en magiker kunnig inom dessa eller använda verktygen här för att utvidga fler aspekter.

Hoppas det är till glädje!
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Underbart, en mycket trevlig julklapp och vad jag kan se ett mycket lovande system. Hoppas det snart kommer en bok så man får slänga mer pengar på er.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Mycket uppskattat!
Och ni vet hur det är - "Ger man så får man!"
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Bara skummat en gång men jag gillar vad jag ser! Hoppas det postas massa hemmasnickrade effekter snart.
Det enda som jag (men det är personlig smak) inte riktigt diggar är att avståndsmagi inte utgår ifrån besvärjaren utan uppstår vid målet fattade jag det som. Så slungade besvärjelser är egentligen inte slungade. Eller har jag fattat fel?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Precis, väven uppstår direkt vid målet så det förekommer ingen slungning. För att få det att funka behöver vi klura mer på slungningen för egentligen är det relativt få effekter som fungerar bra med slungning. Att slunga eld är ju enkelt men hur slungar man eldskydd eller en effekt som ger skräck? En slungning borde ju även innebär att besvärjelsen går att undkomma med ett Undvikaslag eller kanske till och med en sköld.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Ja, en slungad fajjerball ska man ju kunna ducka för och helst även kunna bli slagen till marken av!
Fortsätt klura :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Star Wars-fans hade ett liknande problem.

On-screen evidence indicates that TLs are not true lasers or plasma. In the The Empire Strikes Back scene in which the Star Destroyer was clearing asteroids in its path, one asteroid began melting before the bolt actually hit. This may be due to imperfect special effects, but the following image came from the Widescreen Special Edition (which is the most canon source available).
There is no way heat from the bolt traveled to the asteroid at a rate faster than the speed of light. A possibility exists that the bolt was traveling slower than lightspeed. If this is true, TLs cannot be lasers. A possibility also exists that a TL is a multiple-stage weapon, and only one stage is visible to the naked eye. The asteroid's changes before the bolt impact strongly indicate this. The bolt may have been traveling slower than lightspeed, or another stage of the bolt may travel faster than lightspeed. Another possibility is that (considering EGW&T explanation) the laser, used to initiate the reactions that produce the TL bolt, is released toward a target as well. Perhaps this laser is powerful enough to cause this initial heating in the asteroid? In any event, most of the destructive effects of turbolasers are caused by the visible portion of the bolt.
Den faktiska lösningen fungerar inte riktigt här, men principen är solid. Och då menar jag inte inte den fysikaliska principen, utan principen "krysta så mycket du kan för att få till en adekvat lösning." I det här fallet "laserskotten ser långsamma ut för att man egentligen blir träffad innan man blir träffad".

Alltså, det som ser ut som eld slungat emot målet är egentligen pyrotropiska filament som dissiperar längs ett extremt temporärt sympatetiskt band mellan magikern och målet. Detta sker när väven redan börjat formas runt målet. Eldbollen som kommer mot dig har egentligen redan träffat dig.

Eller nåt. Kaigon, Ymir eller Deckard kan säkert dissekera den förklaringsmodellen men då blir det på deras ansvar att klämma fram ett alternativ. ;)

/Joel
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag har ett önskemål gällande kongelat och det är att ni tar upp hur dessa ser ut och hur stora de är.
 

Zeka

Veteran
Joined
15 Apr 2015
Messages
5
Fantastiskt! Jag gillar framför allt att besvärjelser bara kräver en handling och ett tärningsslag, samt att de olika aspekterna är kopplade till olika grundegenskaper. Det skapar en cool bild av den vältränade geotropikern, eller den charmerande termotropikern. Det ska bli fetingkul att bygga egna besvärjelser och ritualer utifrån den här grunden.

Men skjuter ni mig om jag påstår att ritualen Trollgåva är feluträknad? Beräkningen utgår från en initial varaktighet på Scen som ändras till en vecka*, vilket ökar magnituden med (F/2 + 4) = 14.

Effekten är beskriven med den grundläggande varaktigheten "Ett dygn", så borde inte detta öka magnituden med 4? Och därmed ge en svårighet på (24/2 - 2) = 10?

Jag vill inte besserwissra för sakens skull utan frågar mest för att bekräfta om jag har förstått systemet rätt.

*Månad står det i uträkningen men vecka i ritualbeskrivningen, jag utgår från att det är i ritualbeskrivningen det står rätt.
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
It looks marvoules och det kommer bli spännande att utforska mer när ni släpper eran magi modul ,hoppas ni kommer köra en kickstarter för den också.
ps. Hoppas det blir mkt demonologi (i form utav effekter eller besvärejser med demoner inblandade eller ritualer) , Skapande av magiska vapen and much mucho more! ;)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Zeka;n135492 said:
Men skjuter ni mig om jag påstår att ritualen Trollgåva är feluträknad? Beräkningen utgår från en initial varaktighet på Scen som ändras till en vecka*, vilket ökar magnituden med (F/2 + 4) = 14.

Effekten är beskriven med den grundläggande varaktigheten "Ett dygn", så borde inte detta öka magnituden med 4? Och därmed ge en svårighet på (24/2 - 2) = 10?

Jag vill inte besserwissra för sakens skull utan frågar mest för att bekräfta om jag har förstått systemet rätt.

*Månad står det i uträkningen men vecka i ritualbeskrivningen, jag utgår från att det är i ritualbeskrivningen det står rätt.
Väl spanat!
Detta beror så klart på att vi ändrade basvaraktigheten för Skadeläkning (från Scen till Ett dygn) utan att ordentligt gå igenom ritualen i fråga. Jag tar och uppdaterar detta vi närmsta tillfälle.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Kanske orelaterat men jag undviker aktivt att arbeta atm och efter att ha skummat igenom pdfen lite i smyg har pa jobbet kom jag att tanka pa en sak; innehaller infektioner nekrotropiska filament?

Ifall de gor det, borde det inte ge magiker nagon form av bonus for att alsta nekrotropi om de lider av en infektion?
Ifall infektioner innehaller nekrotropiska filament man kan alstra fran, vad hander isf med infektionen? Aterbildas nya filament i "den sjuka delen av kroppen" eller laker infektionen om den nekrotropiska energin forsvinner?

Tyckte att detta var en intressant fragestallning da det skulle frambringa ett alternativ till biotropi for att laka vissa skador (alstra nekrotropin ur saret och omvandla/dissipera den) :)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n135875 said:
Kanske orelaterat men jag undviker aktivt att arbeta atm och efter att ha skummat igenom pdfen lite i smyg har pa jobbet kom jag att tanka pa en sak; innehaller infektioner nekrotropiska filament?

Ifall de gor det, borde det inte ge magiker nagon form av bonus for att alsta nekrotropi om de lider av en infektion?
Ifall infektioner innehaller nekrotropiska filament man kan alstra fran, vad hander isf med infektionen? Aterbildas nya filament i "den sjuka delen av kroppen" eller laker infektionen om den nekrotropiska energin forsvinner?

Tyckte att detta var en intressant fragestallning da det skulle frambringa ett alternativ till biotropi for att laka vissa skador (alstra nekrotropin ur saret och omvandla/dissipera den) :)
Vi har helt klart funderat på det men kommer att köra en del speltest innan vi bestämmer oss. Man kan exempelvis se en motsvarande tankegång för biotropi där man får ett avdrag om man har ett Sår, en Inre skada eller en Infektion så det vore inte orimligt att ge en bonus för samma skadekonsekvenser när det gäller nekrotropi.

Men för att återgå till orginalfrågan, ja, infektioner och sjukdomar innehåller nekrotropi. Men sen gäller det oavsett aspektkälla att man som regel inte kan "alstra slut" någonting, så på samma sätt som man inte kan alstra upp all pyrotropi ur en låga så kan man inte alstra ur all nekrotropi ur en infektion. Däremot kan man nog tänka sig nekrotropiska effekter som "hanterar" en infektion på något sätt som skiljer sig från biotropisk läkning.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Gött tack för svar, antog att det var så det skulle fungera då det skulle kunna bli konstigt med andra aspekter (i.e. torrlägga en sjö genom att alstra skitmycket hydrotropi från den).

En annan fråga dock, gällande att ändra avstånd osv för effekter vid extemporering/formalisering, gäller samma svårighetsökningar när man minskar storleken på det område som besvärjelsen påverkat (eller liknande)? Jag skulle anta att det är lika svårt oavsett vilket håll man ändrar på saker och ting; men för att åstadkomma 'samma effekt' i ett mindre område lär det ju krävas färre filament, så det kanske inte höjer magnituden lika mycket när magikern "håller igen"?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jensofsweden;n136109 said:
Gött tack för svar, antog att det var så det skulle fungera då det skulle kunna bli konstigt med andra aspekter (i.e. torrlägga en sjö genom att alstra skitmycket hydrotropi från den).

En annan fråga dock, gällande att ändra avstånd osv för effekter vid extemporering/formalisering, gäller samma svårighetsökningar när man minskar storleken på det område som besvärjelsen påverkat (eller liknande)? Jag skulle anta att det är lika svårt oavsett vilket håll man ändrar på saker och ting; men för att åstadkomma 'samma effekt' i ett mindre område lär det ju krävas färre filament, så det kanske inte höjer magnituden lika mycket när magikern "håller igen"?
Vi har utgått från att det inte går att minska storleken på området, då effekterna är satta med det omfång som vi bedömer som det lägsta meningsfulla för vad de gör. Men ge gärna exempel på situationer där man skulle vilja minska specifika effekters omfång, så kan vi för all del tänka om!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Ok, kan använda den besvärjelse jag filurat lite på som exempel isf. :)

Fiskandedräkt
Även Känd som: Adasisk Andedräkt
Effekt: Magikern får förmågan att utsöndra en odör av rutten och skämd fisk genom sin mun. Varelser som befinner sig Intill denne när denna effekt aktiveras måste genast slå ett slag mot Självkontroll F (+2 per Övertag) eller drabbas av konsekvensen Kraftigt Äckel (återhämtas som vanligt).
Moment: Hydrotropi X [F + Transformering (8)] +/- [Minskat Omfång (Litet till Mycket Litet)] +/- [Ändrad Varaktighet (Scen till Koncentration)].
Omfång: Personlig
Räckvidd: Intill
Varaktighet: Koncentration
Magnitud: X

Ett annat (potentiellt) exempel använder effekten Nederbörd, men eftersom vi inte vet hur denna effekt kommer hanteras i E4 så skulle diskussionen bli 100% hypotetisk, så känner att ovanstånde exempelbesvärjelse funkar bättre :)
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag har frågor!

Jag hittar inga regler om multipla tidsbestämda effekter på samma mål. Hur tänker ni med att stacka samma effekt? Skall det endast begränsas av antalet band?

När Förvränga används för att blockera eller riva upp en väv, blir det då automatiskt en okontrollerad dissipation, eller går det att kontrollera den? Om det går att kontrollera den, vilken svårighet används?

Vad är övertag på aspektslaget vid extemporering egentligen till för? Är det för att man skall kunna använda de extra rundorna för att väva ytterligare effekter och få dem att slå in samtidigt? Är det ens möjligt att väva nya effekter samtidigt som man slår Extemporeraslag eller under rundorna mellan aspektslag och Extemporeraslag?

Slås alla slag för besvärjelser och extemporering i mystikfasen under strid? Är initiativsituationen samma oavsett om man slår Extemporeraslag eller aspektslag?
 
Top