Jag funderar på om min oförmåga handlar om att strid är det spelmoment som intresserar mig allra minst och att denna brist på intresse liksom lyser igenom vid spelbordet.
Jag är noga med att striderna ska förankras i narrativet och/eller rollpersonerna. Jag försöker se till att uppmärksamma spelarna på att stridsfältet har objekt de kan interagera med och utnyttja. Jag låter aldrig (förmodligen på grund av ovan nämnda ointresse) en strid pågå alltför länge, märker jag att det drar ut på tiden så brukar jag slänga in något som avbryter strid eller att fienderna inser att detta inte var en så lätt match och därför väljer att fly/försöka göra diplomati.
Men trots allt detta så tycker jag att jag är dålig på själva striden, jag har svårt att förmedla stridsreglerna på ett engagerande sätt och de objekt jag försökt peka ut, som rollpersonerna kan dra fördel ur, brukar sällan uppmärksammas eller användas. Kanske är det helt enkelt så att min passion tryter under dessa scener?
(vill - för min egen stolthets skull - säga att jag lite överdriver hur dålig jag är. fullt så sopiga är nog inte mina strider, men de är avgjort den svagaste delen i mitt spelledarskap)

Hmmmmmmmmmmm. Detta är ju en lösning helt i min smak och to be clear så spelar jag mycket spel där strid aldrig är en fråga (lex lovecraftska mysteriespel) eller där det är tydligt att strid i största möjliga mån bör undvikas (lex grottröj). Därmed sagt finns det ju situationer där strid ändå uppstår, antingen för att det känns givet i narrativet eller att rollpersonerna aktivt söker upp en fajt.Jag tror du har formulerat probelmet här men går för fel lösning. Om du inte gillar strider… Ta ut dem! Spela spel utan dem. Det blir inte bra om du inte vill ha dem. För strider ska inte vara broccoli! Det ska vara glassen man vill äta! De ska vara en höjdpunkt! De ska vara ett ändamål i sig själva. Alla strider ska vara kul!
View attachment 31060
Blir det rättvist? Mina spelare är väldigt olika extroverta. Och vissa saknar helt känsla för rimlighet.Istället för att man slår initiativ och kör alla i strikt turordning flyttar spelledaren spotlight till olika rollpersoner, ungefär som i en film. Så spelledaren kör en rollpersons utväxling med sin(a) motståndare, sen hoppar man över till en annan rollperson och kör den utväxlingen, sen kanske en spelare säger "Jag vill göra X" och då hoppar man dit, och så vidare.
Apocalypse World, Blades in the Dark, och (till viss del) Daggerheart är några spel som funkar på det här sättet.
Gårdagens spelträff hade ett väldigt stridsfokus (rollpersonerna deltog i ett tornerspel mot ett gäng klockspelsriddare). Vill börja med att säga att att det var en bra spelträff och alla var glada - men strid alltså. Det är min absolut sämsta gren kring bordet och jag får det väldigt sällan att bli intressant. Jag har läst en hel del essäer om att skapa roliga och dynamiska encounters - främst av alla tycker jag om Patrick Stuarts essä i Silent Titans - och har också försökt att applicera dessa i spel. Men likväl känner jag mig ordentligt sopig på att få det att flyga, tycker ofta det landar i ett väldigt enahanda utbyte av att slå och slå tillbaka.
Är det någon som har liknande svårigheter med just stridsmomentet? Jag tror egentligen jag hade behövt vara spelare vid ett bord där spelledaren verkligen behärskar denna konst, men fram tills dess så undrar jag om någon har någon fiffig lösning (eller bara erfarenheter att dela med sig av).
Beror väl på hur man definierar rättvisa. Men det blir ju upp till spelledaren att fördela ordet på ett sätt som känns rättvist för bordet. Man kan ju alltid köra varvet runt ändå om man föredrar det.Blir det rättvist? Mina spelare är väldigt olika extroverta. Och vissa saknar helt känsla för rimlighet.
Rättvisa som i alla ska få en del av spotlighten. Eller att om det går 6 sekunder så går det 6 sekunder för alla, och det vi pysslar med är nån slags grupparbete där alla kan och vill bidragaBeror väl på hur man definierar rättvisa. Men det blir ju upp till spelledaren att fördela ordet på ett sätt som känns rättvist för bordet. Man kan ju alltid köra varvet runt ändå om man föredrar det.
Jag känner mig som sagt osäker i stridsmomentet och hade velat bli bättre på det. Bara för att vi ändå lyckas ha en bra spelträff betyder det inte att jag vill förbättra min förmåga som spelledare, så att säga!Vad är problemet om alla var glada?
För mig låter det som att det är dina egna förutfattade meningar om vad strid ska vara som ställer till det för dig - du har satt ribban för högt eller kanske på fel ställe.
Otroliga tips, några som jag faktiskt utnyttjade under denna spelträff. I delar av torneringen så satt några av rollpersonerna på läktaren, så jag växlade striden med mer socialt spel, men utöver det så beskrev jag ofta hur publiken reagerade på striden, vilka flaggor som viftades med mest frenesi, och så vidare.När det gäller torneringar, som var exemplet i inledningen så är det ju en väldigt strukturerad form av strid, visst folk skadas men i förlängningen en lek är det inte på lek så är det gladiatorspel eller duell. Här är det pengar och ära som står på spel inte livet.
Jag skulle fokusera på spektaklet som helhet. Trumpetfanfarer när kombattanterna gör sig redo på rännarbanan, vimplar som smattrar i vinden. Känslan når karaktären fäller ned sitt visir, beskriv hur omvärldens ljud försvinner, synfältet minskar och total fokus på motståndaren, beskriv dennes heraldiska vapen. Så kommer signalen och din trogna springare dundrar iväg. Bekriv hur allt tycks gå långsammare fokus krymper till lansspets och sköld, snart skall de mötas. beskriv braket hur lansar knäcks, beskriv ljudet när motståndaren drasar i backen som en säck ved. Består turneringen av många rundor, ransonera de allmänna beskrivningarna så du inte bränner alla du har på lager på ett möte, sprid dom över alla möten, fokusera på vad som är unikt med just denna motståndare, heraldiskt vapen, har de mötts förut, känner de varandra. Sen kan du tänka, behöver du spela alla rundor? kan du tänka dig att hand vifta fram till finalerna, eller är det viktigt att de får kämpa sig fram till eventuella finaler? Du kan ju fråga spelare också, vad sker i karaktärens huvud de här sekunderna innan det bär iväg, spinn vidare på de trådar denne kastar ur sig.