Nekromanti Inte rollspel, men viktigt ändå.

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Detta har inte så mycket som ett uns med rollspel att göra - ändå så är det en av de största trådarna på forumet. Underligt, ändå.</I>

Det handlar om hot om förbud, censur och anklagelser om att skapa våld - och efter de senaste årens debatter är det väl ett ämne de flesta rollspelare kan relatera till ganska väl.

--
Åke
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ett skämt och ett svar (långt utlägg)

Det sarkastiska svaret (inte sant) : Så du är en av dem, eh ?

Seriöst svar : Naturligtvis har du en eller flera poänger i det du säger. Allting beror ju iochförsig på individen. Det finns säkert många dårar som blir mördare av datorspel. (eller tja --- inte AV datorspel, utan med hjälp av datorspel). Fast egentligen tar jag tillbaks det där. Du förstår, det beror ju på indived totalt. Några killar (eller tjejer, vad vet jag) som knarkar, är satanister och spelar Vampire - The Masquerade, som har ihjäl några typer - jag menar, det ska ju inte skyllas på rollspelshobbyn över huvudtaget. Själv har jag en kompis som inte får spela rollspel pga detta. Om man spelar en diabolisk karaktär i ett rollspel, så blir man kanske lite "ondare", eller mer "sadistisk och empatilös". Folk som inte tål att spela rollspel bör inte göra det heller. Men när vi nämner alla dessa tråkigheter så glömmer vi ju vad som är så poistivt med rollspel. Man har KUL. Och inte bara det - man lär sig faktiskt något också. Att spela rollspel och sätta sig in i en roll ÄR ju faktiskt teater ! Själv går jag i teater i hopp om att bli så bra som möjligt på rollspel. Och detta gör en dessutom vanare vid att spela rollspel. Jag menar - om man spelar samma pjäs gång på gång på gång med en ond karaktär -det är inte bättre än att spela en ond karaktär i ett rollspel. Och att vara van vid att spela teater gör en ju bättre på rollspel. Jag påverkas INTE av mina roller.
--------------------------------------------------------
Angående datorspel :
Nog för att jag drar mig för att spela Quake (för tråkigt, helt enkelt), så förstår jag faktiskt inte riktigt vad som e så hemskt med att såga sönder folk med motorsåg PÅ EN DATORSKÄRM. Visst blir jag också lite äcklad av att barn på dagis (eller fritids eller vad det nu var) säger att de sågar sönder folk med motorsåg, just av den anledningen att de är yttepyttelite för SMÅ* för att skilja verkligheten från de dem ser på skärmen. Och det är det som är "the heart of the matter". Att kunna njuta av en fantasivärld (även om den inte är din) utan att sugas in i den. "Den där filmen är för äcklig, du får inte se den", måste vara en av de dummaste sakerna man kan säga. En annan person kan inte bestämma vad DU tycker är äckligt, det är du som skall göra det. Om du tycker att eb film verkar för äcklig, ska du inte se den. Naturligtvis kan man ju inte alltid veta. Lär känna dig själv, är då mitt råd till alla små barn. Du borde veta -efter fyrtiotionde skräckfilmen- om du är känslig eller inte. Man kan även lyssna till RÅD**. En film, en dator, ett rollspel - ja allt i din omgivning påverkar dig faktiskt mer eller mindre. Det borde vara DU som bestämmer.

* = Fast det var ju lite dumt sagt, eftersom det inte handlar om ålder, utan personlighet. Det finns säkert många sex åringer som tål Quake riktigt bra.

** = Men INTE bestämmelser över en. Se ovan.

---------------------------------
That was about it.

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Whee!!!

Jag fortätter gärna debatten via mail. Det börjar bli rätt intressant.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Ett skämt och ett svar (långt utlägg)

Som jag skrev på ett inlägg nedan, fortsätter jag gärna diskussionen via mail. Jag finner den oerhört roande, och håller inte med i mycket av den liberala och individuella friheten som klingar frisk här. Ni är välkomna att maila.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Eh, du

Tack för det. Nu behöver jag inte svara själv.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dessutom är det ett ämne som de flesta åtminstone har någon sorts åsikt om - man tycker si och så är rätt eller fel, och har mer eller mindre väl underbyggda argument för sina åsikter. Det är också åsikter som är _viktiga_ för folk, så de är beredda att argumentera för dem alt. råskälla, beroende på läggning.

Jämför med när folk började snacka religioners vara eller inte vara för ett par månader sedan - det blev också en jättetråd, eftersom de flesta kunde relatera till den, och det var åsikter som berörde folk.

Nightowl, som betett sig som en skitstövel större delen av dan (suck... vad dum man är!)

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
En annan inte rollspel men....

I kulturdelen av dagens (6/5) SvD finns en tresidors artikel om drogkultur och hippies i indiska Goa, författad av ingen mindre än Allan Rubin. Det finns även en liten profilruta om honom.

Rollspel nämns ingenstans i artikeln - däremot berör han upp en annan av sina gamla mysko käpphästar, att folk dansar rejv för att uppnå religiös extas...

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Hehe...

Du har helt rätt. Varför inte förbjuda livet också? Det är ju ändå en inkörningsport till allt som är farligt och fel!

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

"<EM>Vari nöjet ligger att såga ihjäl folk med motorsåg?</EM>"
Som i spelet Doom. För mig är det kicken att lyckas döda (och därmed förnedra) nån med ett närstridsvapen medan motståndare kanske har en kulspruta.

"<EM>Sexåringar får jag hålla med om att dom inte borde spela Quake och Doom</EM>"
Håller med. Vad är det för föräldrar som tillåter sina barn att spela såna spel?

"<EM>Åldersgräns är IMHO bättre.</EM>
Tyskland förbjöd Carmageddon. Det ökade dess popularitet. Vill man ha tag på ett dataspel så får man oftast det.

Men nu är det alltid så att det som riktar sig till ungdomar oftast ses negativt. Filmen ansågs underkuva moralen hos ungdomen, TV försoffade, dataspel gjorde dem våldsamma, rollspel aggressiva. Skateboarden t.o.m. förbjuds i Norge när den kom.

/[color:green]Han</font color=green> som brukade döda folk med yxan i Q1, bara för att förnedra
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Rättigheter och skyldigheter

Allt beror väl på hur man i retoriskt syfte formulerar sig?
Du säger “Är det en demokratisk rättighet att få se våldsfilm?”, jag säger “Det är en demokratisk rättighet att ingen annan än jag själv ska bestämma vad jag ska se/inte se för filmer”, och så kan vi ju hålla på i all oändlighet.

Värt att notera i sammanhanget är att de former av censur som har existerat/existerar i annars demokratiska västländer alltid motiveras med en snäll och gullig välvilja gentemot medborgarna - det handlar alltid om att skydda folk från skadliga saker, och det måste man ju tycka är bra. Fast problemet är förstås då: vem ska avgöra vad som är skadligt/farligt/omoraliskt eller inte - och så slutar det med att en liten klick sitter och bestämmer över huvudet på oss andra. Det skulle egentligen kvitta mig om de som satt och bestämde var synnerligen kompetenta att göra sådana bedömningar - jag skulle inte vilja att de tänkte åt mig ändå, tack så mycket.

F ö betackar jag mig för vaga, oprecisa ord som “samhällsklimatet”. Vad är det? Finns det något sådant? Vad karaktäriserar i så fall det, och hur undersöker man det? Vem som helst kan naturligtvis uttala sig om hurdant “samhällsklimatet” är, men så länge det bara blir s k “case-of-one”-analyser (d v s utgående från en enda person - “jag har sett de här sakerna, därför är samhället beskaffat på det här sättet) är inte jag särskilt intresserad.

Om jag skulle försöka mig på en analys av “det rådande samhällsklimatet” skulle nog jag säga att mycket av de obehagliga saker vi ser beror på en systematisk nedrustning av välfärdssamhället och den offentliga sektorn, inte på något allmänt moraliskt förfall orsakat av medier/teckande serier/rollspel/Quake/Nick Carter-böcker/dansbanor. I den slutsatsen har jag åtminstone ett visst stöd från ett antal samhällsforskare som försökt göra något mer än att titta ut genom fönstret och spruta ur sig lite åsikter.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Quake, CS, Soldier of Fortune och GTA...

Fast med den skillnaden att man får betrakta det som någorlunda vetenskapligt belagt att restriktiv alkoholpolitik får positiva konsekvenser för folkhälsan, och att det är helt vetenskapligt belagt att alkohol faktiskt är ett gift som är farligt för hälsan.

Att medier/dansbanor/Nick Carter-böcker/tecknade serier/dataspel/rollspel däremot generellt sett skulle vara farligt är en synnerligen öppen fråga, som de lärde fortfarande hoppar twist om.

Jag tycker i det fallet att man _inte_ bör “ta det säkra för det osäkra” (d v s det skulle ju kunna vara farligt så vi förbjuder det för säkerhets skull) till priset av ytterligare inskränkningar i den personliga integriteten. Min åsikt är att den personliga integriteten redan är tillräckligt kringskuren i det här eländiga landet.

Även i alkoholfrågan skulle man ju dessutom kunna tänka sig att man håller värdet personlig valfrihet högre än allmänt bättre folkhälsa. D v s om jag vill supa ihjäl mig är det min ensak. Nu tycker nog även jag att det är ett dumt sätt att resonera eftersom alkoholism bevisligen är ett sjukdomstillstånd där det ingår i sjukdomsbilden att man inte kan kontrollera sig själv - men det är fortfarande en fullständigt legitim åsikt att ha, med tanke på att det faktiskt inte finns någon objektiv hierarki för vilka värden man ska hålla högst...

mvh
Örnie
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

"Skateboarden t.o.m. förbjuds i Norge när den kom"

Varför i all världen förbjöd dom den? Jag har svårt att tänka mig att den skulle skada barn (förutom ett och annat blåmärke då och då)


/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

"Varför i all världen förbjöd dom den? Jag har svårt att tänka mig att den skulle skada barn (förutom ett och annat blåmärke då och då)"

Givet: den var omoralisk, trafikfarlig och onorsk. /images/icons/wink.gif

Skämt åsido, det var trafikfaran som gjorde att den förbjöds.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: När man ändå snackar om Datorspel (Rollspel) :

Nä, men när jag ser att du gör det så kanske jag också ska ta och ladda ner det...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det är mycket som förbjuds, + lite till.

T.ex. så fick amerikanarna inte se Elvis höfter på TV då hans höftrörelser ansåg vara skadliga för ungdomen!

Över huvudtaget kan man dra många parraleller mellan musikens negativa påverkan på ungdomarna i olika generationer och dagens moralpanik över rollspelen och dataspelen negativa påverkan på människor.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-05-08 01:31.</EM></FONT></P>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det som debatterats mest har faktiskt med rollspel att göra då en av inläggarna hävdade att det kunnde vara motiverat att cencurera rollspel vilket fick mothugg från många inläggare.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ett skämt och ett svar (långt utlägg)

Orkar inte/images/icons/crazy.gif

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Morgoth on 2001-05-08 17:45.</EM></FONT></P>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Naturligtvis har ni helt rätt (jag skulle kunna tänka mig samtals ämnen som är mer kopplade till rollspel, men ändå) och jag blir nästan lite sugen att delta.

Men å andra sidan har jag bättre saker för mig... bah !

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Whee!!!

Jag gissar att du med mail inte menade forumets funktion för privata meddelanden eftersom du inte svarar på det jag skickade...

Nåja...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Whee!!!

Ursäkta. Jag ska skicka ett svar. Har inte hunnit skriva något än. Men det kommer. =)

- daniel

"The force is with you. Always."
 
Top