Nekromanti Inte rollspel, men viktigt ändå.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den amerikanska kongressen har bestämt sig för att använda datorspel som en ny syndabock till varför folk mördar.

Denna sidan samlar ihop underskrifter på dom som tycker att det är löjligt.

<A HREF="http://www.petitiononline.com/game/" target="_new">http://www.petitiononline.com/game/</A> Jag skrev under, och skickade ett email till den ansvarige som uppmuntrade mig att ta upp det på forum och liknande.. Så jag la upp det här!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

Jag vet inte om dessa räknas till datorrollspelen, men finner en oerhörd avsmak då jag jobbat på dagis och fritids förut, och sexåringar berättar om att de sågat ihjäl folk med motorsåg. Lyssnar man ett tag så förstår man att det är dataspel de pratar om, Quake och liknande morbida saker.
Vari nöjet ligger att såga ihjäl folk med motorsåg?
Jag tillhör den kategori människor som visst också tror att vi alla i viss mån blir påverkade av videovåld, dataspel och liknande. och varför inte rollspel? Till viss del måste ju faktiskt Alan Rubin rätt. Man kan ju inte gå in i debatten så blåögd och tro att rollspel enbart är av godo. Det är klart att man påverkas om man går in i en roll kväll efter kväll och denna roll i sig inte är godhjärtad. Därmed inte sagt att alla trillar dit. Men ändå. Det finns de som inte klarar sig på rätt sida om gränsen.
Att säga att folk mördar enbart på grund av ett spel är ju naturligtvis befängt, men speltillverkarna undgår inte sitt ansvar. Orsakerna är många, men om rollspel/dataspel kan vara en av många orsaker, så bör det naturligtvis utredas och eventuellt införa någon form av censur liknande den som Tage Danielsson hyllade, och som vi hade i Sverige. Samma censur som tidigare totalförbjöd filmer som motorsågsmassakern. Det är inte frihet att få se vilka filmer man vill. Då har man gjort pannkaka av begreppet.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Quake, CS, Soldier of Fortune och GTA...

Dessa ovannämnda spel är de som jag kan säga på rak arm är våldsamma.

"Vari nöjet ligger att såga ihjäl folk med motorsåg?"

Jag kan inte heller se något nöje i att såga sönder någon, men jag tycker det är bättre att det sker på datorn än i verkligheten. Att vissa personer faller ner i gropen och inte ser skillnaden på datorspel och verklighet är givetvis tragiskt men omgivningen runt dessa personer borde ju märka om de blir negativt påverkade.
Det verkar inte vara fallet i alla situationer och det slutar som det gjort i USA.
Att skylla allt på dataspel är inte helt rätt för det kan finnas andra orsaker. Familjeproblem, mobbing och så vidare.
Censur är ett bra sätt att skörda bland filmer, spel och annat ovett...

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja du..

Jag instämmer, datorspel och rollspel kan aldrig vara den enda anledningen. Jag tror inte att rollspel och datorspel förändrar människor mot deras vilja heller, (Alltså till det sämre.) men om någon mår dåligt och inte får lära sig något annat uttrycksmedel än våld så kommer han/hon väl ta till våld. Här kan alltså datorspel, film och rollspel spela in.


Sedan så tycker jag inte att det är något fel på datorspelshobbyn i övrigt. Såga upp monster (Inte människor. Kanske det inte spelar någon roll, men man brukar ju ta hänsyn till det i censuren.) med motorsåg har ju förekommit i ett gammalt spel som hette DOOM, men det är rätt extremt. Censur bör finnas för detta. Men annars så skulle nog inte censuren behövas.. Jag får säga att jag har inte alls samma intryck av våldsamma datorspel som du. Dom är inte så morbida som du tror.


Var ligger det roliga? Det finns ju iallafall där eftersom spelen är populära.
Våld är ju konflikter taget till sin spets, då det är som mest farligt = spännande.
Sexåringar får jag hålla med om att dom inte borde spela Quake och Doom, det är inte till dom som spelen skrivits.


Visst, många datorspel, faktiskt dom flesta av dom som säljer bra, går ut på att döda monster eller människor, men jag tycker inte att dessa är dåliga spel. Precis som det finns "elak musik" och "elak film" så finns det "elaka datorspel". Visserligen så hävdas det att spel är farligare, eftersom man väljer att döda, men jag står kvar vid mitt gamla argument. Man kan välja att se en våldsam film. Man kan välja att spela ett inte-så-våldsamt datorspel.


För att ta steget fullt ut så tror jag att det är möjligt att bara få positiva erfarenheter av rollspel, blåögd eller ej. Jag tror att det alltid är bra att behandla sina känslor, vare sig dom är positiva eller negativa.
(Väldigt många som skrev på den där listan la till kommentarer om att man kan använda rollspel för avreagera sig. Någon sa att han inte skulle ha sin mentala hälsa kvar om han inte hade haft datorspel att avreagera sig på.)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

Varande stark motståndare till (nästan, se nedan) alla sorters censur känner jag mig tvungen att kommentera detta. För det första tror jag, faktiskt, att censuren inte löser själva problemet. Huruvida sexåringar spelar Quake bör vara föräldrarnas, och ingen annans, ansvar. Det är den enda censur jag tycker är berättigad och en jag själv skulle applicera. För det andra tror jag faktiskt inte att varken film, datorspel eller rollspel orsakar våld. Är det tillräckligt våldsamt orsakar det bara avsmak, och annars tror jag att normala, sansade människor kan hantera det. Snarare än att man kan ta skada av att spela en ond och våldsam roll i ett rollspel tror jag att man kan ha problem redan om man söker sig till den typen av roller.

Feliath- otroligt liberal
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

"Vari nöjet ligger att såga ihjäl folk med motorsåg?"

Det må vara olika från person till person. Jag tycker personligen att svaret på det hela är att inte låta sina barn spela sådana spel. Censur finner jag däremot förkastligt, såvida denna censur inte är optionell.

Sen gillade jag iofs inte heller Doom... /images/icons/smile.gif

"Jag tillhör den kategori människor som visst också tror att vi alla i viss mån blir påverkade av videovåld, dataspel och liknande. och varför inte rollspel? Till viss del måste ju faktiskt Alan Rubin rätt. Man kan ju inte gå in i debatten så blåögd och tro att rollspel enbart är av godo. Det är klart att man påverkas om man går in i en roll kväll efter kväll och denna roll i sig inte är godhjärtad. Därmed inte sagt att alla trillar dit. Men ändå. Det finns de som inte klarar sig på rätt sida om gränsen."

Jag tillhör de människor som tror att allt vi gör påverkar oss, mentalt och fysiskt. Kan man påvisa att rollspel påverkar en mer negativt än t.ex. en vanlig dag i skolan? Jag tror inte det.
Jag blir personligen mycket mer medveten om moraliska frågor om jag spelar karaktärer inför vars åsikter jag känner avsmak. Har hitintills bara spelat en karaktär jag helt äcklats av, och den upplevelsen var IMHO nyttig i längden.

"Att säga att folk mördar enbart på grund av ett spel är ju naturligtvis befängt, men speltillverkarna undgår inte sitt ansvar. Orsakerna är många, men om rollspel/dataspel kan vara en av många orsaker, så bör det naturligtvis utredas och eventuellt införa någon form av censur liknande den som Tage Danielsson hyllade, och som vi hade i Sverige. Samma censur som tidigare totalförbjöd filmer som motorsågsmassakern."

Åldersgräns är IMHO bättre. Annars blir det lätt som i tyskland, där en kille beställde spelet Gabriel Knight från england för att slippa klipp i filmen så fort blod visades. Dock var spelet (fast det var på engelska) censurerat, så istället för att visa var varulven bitit i hjälten dök en svart ruta upp med texten "Am Bein verletzt". Mer stämningsskapande kan det bli, föreställer jag mig. /images/icons/smile.gif

"Det är inte frihet att få se vilka filmer man vill. Då har man gjort pannkaka av begreppet."

Frihet inkluderar begreppet "frihet från yttre påverkan". Så nog är det frihet. Det kanske inte är godartad eller ofarlig frihet, men nog är det frihet.

--
Björn


"He who lives by the sword, gets shot by those who don't."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

Vari nöjet ligger att såga ihjäl folk med motorsåg?

Svar: Action är kul.
Motfråga: Vad har det med saken att göra?

Det där lät snarare som ett ypperligt exempel på just den sorts mentalitet som uppvisas av censurivrare - sådant som de själva inte tycker om borde andra inte få se heller, för det finns det ju ingen anledning till.

Annat exempel, för att ge lite perspektiv: I Indien kom det ut en film vid namn Fire för tre år sedan, som är en småfeministisk historia om en gift kvinna som vantrivs i sitt äktenskap, upptäcker att hon är lesbisk och inleder ett förhållande med en annan kvinna. Den är väldigt diskret och o-chockerande efter västerländska mått, men det hindu-fundamentalistiska nationalistiska partiet Shiv Sena startade moralpanik kring den, började bränna videobutiker och klådde upp folk utanför biografer som visade den. I en intervju förklarade ledaren för Shiv Senas kvinnogrupp att filmen var osedligt skräp som uppmuntrade till omoraliskt beteende, och att det bara var en välgärning att se till så att folk slapp se den. Intervjuaren: "Men folk som vill se den då?" Hon: "Ja, det finns tydligen personer som vill se en sån här film. Varför det? Varför ska de vilja se den!?"

om rollspel/dataspel kan vara en av många orsaker, så bör det naturligtvis utredas och eventuellt införa någon form av censur liknande den som Tage Danielsson hyllade, och som vi hade i Sverige. Samma censur som tidigare totalförbjöd filmer som motorsågsmassakern.

Och som, tack och lov, vi arbetat oss bort ifrån sedan dess. Varför? För att Filmgranskningsrådet efter många års påtryckningar till slut lät utreda saken med riktiga psykologer istället för att gå efter sitt eget allmänna tyckande. Resultatet av utredningen blev att det inte finns nåt som heter 'skadligt upphetsande våld', bara positiv eller negativ stress, och då föll motiveringen bakom det mesta av den tidigare filmcensuren.

Det är inte frihet att få se vilka filmer man vill.

Det är det visst.

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

Att unga människor får problem i sitt liv och söker sig till våld och kriminalitet beror sällan bara på en enda grej. Oftast är det ett stort antal händelser och upplevelser som har påverkat dem. Som anhörig eller åskådare söker man en förklaring till vad som gick snett och då är det nästan alltid lättare att kasta all skuld på en enda sak. "Han spelade rollspel, alltså blev han knäpp."
Det är mycket lättare att skylla på datorspel, rollspel och videovåld än att som förälder eller anhörig erkänna att man kanske inte lagt ner så mycket tid som man borde på sitt barn. Man kan skulle ha varit mer uppmärksam, varit hemma mer etc. Om föräldrarna rannsakar sig själva så vet de nog de verkliga orsakerna innerst inne.
Vad det handlar om är att samhället tycker att det är jobbigt att erkänna sitt eget ansvar och därför skyller de på en tredje part. Rollspel, datorspel och videovåld förvandlar inte vanliga unga människor till monster. Det finns nästan alltid andra bakomliggande faktorer.

Därmed inte sagt att femåringar ska sitta och spela SoF i flera timmar. Någon gräns får man ändå dra.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by walium on 2001-05-04 10:33.</EM></FONT></P>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rollspel, Rubin, Quake och ensidig debatt

Kunde inte säga det bättre själv.. Håller med till fullo.. Tummen upp... Bort med Censuren..


Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Quake, CS, Soldier of Fortune och GTA...

"Censur är ett bra sätt att skörda bland filmer, spel och annat ovett..."


Och vem skall bestämma vilka filmer som är vettiga respektive ovettiga?

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Quake, CS, Soldier of Fortune och GTA...

"Censur är ett bra sätt att skörda bland filmer, spel och annat ovett..."


Och vem skall bestämma vilka filmer som är vettiga respektive ovettiga?
Staten?
Den induviduella friheten då?

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Rättigheter och skyldigheter

>Kunde inte säga det bättre själv.. Håller med till fullo..
>Tummen upp... Bort med Censuren..

Nej, anser jag, tillbaka till den hårdare censur vi hade förr.
Är det en demokratisk rättighet att få se våldsfilm? Att få slakta sig igenom horder av fiender i ett dataspel? Ja, då följer det självklart med en hel drös med skyldigheter också. Som att se till alla som inte klarade av det. Och det är ditt, mitt och alla andra medborgares ansvar.
Men personligen skulle jag föredra att censuren blev hårdare igen. Samhällsklimatet utanför fönstret beror säkert till viss del på det vi ser på tv och video. Annat är lika befängt som naivt.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Quake, CS, Soldier of Fortune och GTA...

>Och vem skall bestämma vilka filmer som är vettiga
>respektive ovettiga?
>Staten?

En bra början. Som tex 20-årsgräns på systemet och förbud mot sprit i affärerna. Det är bra.

>Den induviduella friheten då?

Om vi drar en jämförelse till spriten. Sveriges alkoholpolitik har gjort att vi inte alls har lika stora problem med skrumplever och dylika alkoholrelaterade sjukdomar som man har i andra länder, som tex Frankrike med en betydligt mindre restriktiv alkoholpolitik.
Är det individuell frihet att kunna köpa vin/annan stark "läskedyck" på det lokala snabbköpet?
Nej, anser jag. Alla klarar inte av det, och då är det bra att det ordnas under kontrollerade former.
Detsamma borde gälla video och dataspel. Grova våldsskildringar på film eller alltför realistiska dataspel med våldsamma sekvenser bör censureras.

- Daniel, som inte censurerat sig själv ännu.

"The force is with you. Always."
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Håller med

Jag måste säga att jag håller med Daniel i den här frågan.Jag vet inte om hårdare censur skulle fungera att införa. Om det skulle funka så visst vore det bra för "samhällsklimatet" i viss mån. Men framför allt så måste personer som är viktiga för barn (som trots alt är ganska lättpåverkade) se till att barnen inte sitter och spelar våldspel på datorn flera timmar i sträck.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alkoholpolitk [OT]

"Om vi drar en jämförelse till spriten. Sveriges alkoholpolitik har gjort att vi inte alls har lika stora problem med skrumplever och dylika alkoholrelaterade sjukdomar som man har i andra länder, som tex Frankrike med en betydligt mindre restriktiv alkoholpolitik."

Vetefaen om det beror så mycket på alkoholpolitiken som alkoholkulturen - i Frankrike är det en del av kulturen att ta sig ett par glas rödtjut till lunch, även till vardags. I Sverige är det otänkbart med något starkare än lättöl på lunchen. På de brittiska öarna är det vanligt att ta sig en öl eller två efter jobbet, innan man går hem. Att gå på puben en vardag utan annan anledning än att arbetsdagen är över är här en stor alkoholiststämpel i Sverige. Vi har istället fredagsfestandet med överfulla fylleceller, överbelastade akutkliniker och mängder med spyor i kloakerna som alkoholproblem - ett direkt resultat av vår alkoholkultur, inte vår alkoholpolitik.

Jag ser inte heller att det faktum att amerikanerna har en friare vapenbegränsningspolitik än Sverige har lett till att det är fler våldsbrott med skjutvapen i USA än Sverige, utan jag tror snarare att amerikanerna har en vapenkultur som ger varje medborgare en moralisk rätt att bära vapen och försvara sitt hem som är boven i dramat. Jag tror inte en sekund på att ID Software skulle vara farligare än den kultur som ungarna tvingas växa upp i. Att bli en våldspsykopat är en process som kräver så mycket mer än bara en enda faktor, inklusive en viss grundläggande beteendestörning, och vapenkulturen i USA har bra mycket större "psykopatpotential" än ID Softwares produkter.

Så problemet är inte friheter och rättigheter som vi kan lagstifta för, utan kulturen som vi aldrig kan komma undan utan generationers arbete. I alla fall enligt min ringa åsikt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Skyldigheter och Rättigheter

Nej nej nej ingen hårdare Censur... Som att det skulle vara bra för samhället. Tja då kan man ju lika gärna börja dra in på Yttrandefriheten. Även om detta redan sker i liten skala för tillfället.
Jag har väl lite av Sarte i mig. Men jag anser att man personligen får välja om man vill se en våldsfilmer eller spela ett datorspel. Sedan så får man ju själv välja om man vill gå och slå ned någon efteråt.
Det är ju inte filmen eller spelets fel.
Är man en svag människa så skall man inte se våldsfilmer eller spela rollspel och våldsamma dataspel. Men som sagt det är det egna valet.
Jag anser mig heller inte ha något ansvar att ta hand om personer som inte klarar av att se på Våldsfilmer och samhället skall ju inte behöva förändras för att anpassa sig efter deras åsikter och svagheter. De får ta ansvar för sitt eget handlande. Kan däremot hålla med om att det borde finnas åldersgränser på vissa dataspel och därefter är det föräldrarnas ansvar att se till att dessa efterföljs.
Jag tror inte att du ser det hela objektivt...

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Alkoholpolitk [OT]

"Det är inte vapnen som dödar", sa en vapenförespråkare i USA och hävdade på fullt allvar att det inte skulle hjälpa ifall man införde hårdare vapenlagar.
Klar som korvspad är det ju att tillgången på vapen ger långt fler idiotiska våldsdåd begådda antingen i vredesmod eller efter långt övervägande.
Men jag lägger ner den här diskusionen nu för min del. Det har blivit lite väl O.T. för forumet. =)

Väl mött i framtiden.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Skyldigheter och Rättigheter

>Jag tror inte att du ser det hela objektivt...

Men det gör naturligtvis du? ;)
Fast det kanske beror på vilken sida man står. Ja, just det. Om man inte vill ha censur, då är man objektiv. Just det.
Eller också så kallas det liberal. En annan politisk skola än dne jag tillhör. =)

- daniel

"The force is with you. Always."
 
Top