Nekromanti inga drakar eller demoner?

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Alverna i den nordiska mytologin

Alverna och dvärgarna i den nordiska (nu avser jag f.ö. vikingarnas myter, inte de medeltida, varav vissa lånat tungt från anglosaxisk tradition) mytologin är två grenar av samma folk. Jag äger själv den äldre (poetiska) Eddan och kan där inte hitta någon urskillning av typen svartalv - alv. Jag har heller aldrig hört något annat än att de som smider bl.a. Mjölnir kallas alver, rätt och slätt. Jämför också med Gandalf, ett namn på en dvärg i Voluspá (som säkert alla redan vet) och som betyder just "trollkunnig alv". Det handlar inte om de alver som Tolkien använder. Läs däremot de keltiska myterna om Danann-folket, så kommer du att känna igen alverna avsevärt.

Många av oss nordbor tycks dock vara motvilliga att släppa (den något orimliga) tanken att Tolkien skulle ha hämtat all sin inspriration från nordisk mytologi.

Feliath - überbesserwisser
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

Tja i min mytologibok blir garm och fenris ulven ihjäl- slagna av olika personer i ragnarök.

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: John Bauer är inte mytologi!

Tja troll är ju vanlit förekommande i nordiska folksägner om än i annan skepnad än Baurs och vad gäller den fornnordiksa mytologin så är skillnade mellan gudatro och sägen hårfin.

Per
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

Garm, en helveteshund i nordisk mytologi, se Ragnarök.

Och under Ragnarök kan man läsa BÅDE Garm's och Fenrisulvens namn. Men det är nog inte mycket till bevis...

Nerosuferoth, som också har Stora Mytologiska Uppslagsboken/Hexicon.

Klaatu Baradi Nikto
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

Följande står i Åke Hultkrantz: Vem är vem i nordisk mytologi
"Vid Ragnarök slipper Fenrisulven lös och hans fruktansvärda gap sträcker sig från jord till himmel. Han slukar Oden. Denne hämnas genom sin son Vidar som med sin sko sliter upp vilddjurets käftar. Möjligen är hunden Garm som vid världsundergången kämpar med Tyr ingen annan än Fenrisulven."

Riddaren - tycker det är ett mycket stort gap Fenrir har



Även den bäste har dåliga dagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

Åke pratar SKIT.
från 100 tals andra mytforskare så VET man att Garm och Fevris är 2 olika ulvar i den nordiska myterna..
Fenris är den största och farligaste av dom alla.
Och det står att Fenris var långt större än en HÄST Vidar var den starkaste men även den mest blygsamma av Gudarna på sina fötter hade han skon med den tjockaste sulan.. ( den bestod av alla överblivna läder bitar genom historien )
Genom sulan kunde han sätta foten på Fenris tänder och sen bända upp käften tills huvudet sprack..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Alverna i den nordiska mytologin

Vaa? Har inte Tolkien hämtat all insperation från norden??? Det tror jag inte på! All kommer från början från norden!

/King Kromm, som inte riktigt förstår ironi
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Inte Åke utan en annan åke

Åke Rosen inte du en annan åke menar jag..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hatten och Åkarna

"Åke Rosen inte du en annan åke menar jag.."

Hatten? Är du medveten om att vi pratar om 3 olika Åke just nu /images/icons/smile.gif

Åke Ohlmarks, som har diskuterats tidigare, och kanske den du syftade på från början

Åke Hultkrantz, som jag nämnde senaste

Åke Rosenius, en underbart skicklig tecknare till bl.a. Western

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hatten och Åkarna

*hmm*
Åke Ohlmark som är en första klassens nisse översätter fel ändrar i böcker osv..
Åke Hultkrantz som publicerar en Teori som totalt saknar stöd i myterna.. ( Jag till hör de som anser att Garm och Fenriz ulven är två olika, )
Åke Rosenius som är en skicklig teknare rolig person och trevlig människa...
Tja okej förtydlingar
Ohlmark åke; = Förolämpar är en som vars gärningar har gjort honom till en som färtjänar spott och spe..
Hultkrantz åke, = som jag tycker borde Läsa nordisk mytologi INNAN han skriver en bok om den..

Rosenius Åke; = som förtjänar beröm och uppskattning för sitt underbara konst i rollspel samt för alla de roade stunder jag har haft när jag läst hans Handböcker i överlevnad eller för Kheltar, Wastland och Gondica.. En del skulle även nämna Western rollspelet men jag gillar inte Western så jag nämner inte den annat än BRA regler bra känsla av vilda västern och vilda västern gillar inte jag ÄVEN om John Wayne var bra..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Åke och hattarna

<I>Rosenius Åke; = som</I> (snipp)
<I>hans Handböcker i överlevnad eller för Kheltar, Wastland och Gondica..</I>

Tackar! Men jag har mig veterligt aldrig ritat nånting till Wastelands...

<I>vilda västern gillar inte jag ÄVEN om John Wayne var bra..</I>

Mmm, the Duke... en man som aldrig fuskade. När han hinkade whisky direkt ur tunna på film så var det inte äppeljuice i den.

--
Åke
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Re: Thorgal!!!! (ot) I Danmark

Vi er nået til nummer 25/26, men vær opmærksom på, at kronologien IKKE er den samme, som serien oprindeligt er skrevet i.

Lindquist
 
Top