Nekromanti inga drakar eller demoner?

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
undar hur drakar och framförallt demoner kommer att passa in i truvungunda? möjligtvis en och annan drake, men demoner känns lite fel...
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jo, det kan jag hålla med om, vad jag vet så nämns inga demoner i de isländska sagorna och för det delen inte heller i folksagorna... Drakar däremot kryllar det av (iallafall i den senare) i dessa...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
demoner

Det lär inte bli några större problem för RiotMinds att få med demoner i Trudvang, skulle jag tro. Äventyrsserien som planeras har visst arbetsnamnet "Demonsvärden", om inte annat.

Jag tror inte heller att man inte ska förvänta sig en alltför stilren fornnordisk setting. Snarare blir det lika delar fantasy/populärkultur som världskulturarv. Spelarraserna i regelboken känns inte heller speciellt "nordiska", snarare "Tolkienska" eller "standardfantasymässiga". Däremot lär Trudvang ha en viss "fornnordisk prägel", men det återstår att se hur djupgående denna är. (Jag tänker mig att främst namnskick och liknande kommer att vara "nordiska". Jag skulle gissa att världen i övrigt lutar mer åt fantasy- och medeltidshållet.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det finns inga demoner i isländska sagor för att alla Demoner är jätteelaka och åt upp alla vikingar de mötte. Föjdaktligen kunde inga berätta vad som hände :gremsmile:
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nidhögg

Nidhögg

"En drake som ligger i källan Hvergelmer och gnager oavbrutet på en av asken Yggdrasils tre rötter. När han gnagt sig igenom den faller världsträdet och Ragnarök är inne. Detta berättar Snorres Edda, medan den poetiska Eddan upplyser om Nidhögg att han är ett ormliknande väsen som äter lik på de dödas kust, Nastranden."

Källa: Stora Mytologiska Uppslagsboken av Alf Henriksson, Lars Hansson & Disa Törngren

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Raserna

Vill minas att både alver/dvärgar kommer från nordisk mytologi från början, men halvlängdsmän tror jag inte gör det, och trollen fanns ju också i den nordiska mytologin, så det är nog bara halvlängdsmännen som inte "passa" in...

/King Kromm, som dock tycker om halvlängsmän
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Kanske var det så, men det är nog inte troligt.
Men om nu demonerna inte fanns då, vad gör det? Jag menar, varför får man inte lägga till små saker, det är ju för f-n ingen kopia av nordiska mytologin...

/King Kromm
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Troll i nordisk mytologi = falskt

"och trollen fanns ju också i den nordiska mytologin"

Troll finns inte i den nordiska mytologin, även om det anges i några sentida böcker t.ex. "Gudar och Hjältar i Nordisk mytologi" av Brian Branston. I dessa fall åsyftas Jättarna då det står att asen Tor är ute och slåss mot dem, bl.a. i berättelsen om Siv:s gyllene hår (Tor:s hustru).

Trollen hör däremot hemma i folksagorna, vilket inte är detsamma som mytologi.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, definitivt drakar !! Speciellt drakar a´la Tolkien. Djävlar är väll en sak som man kan modifiera. Skulle nog vilja att de liknar mer balrogen i SRR.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Alla demoner har inte horn på huvudet och sprutar eld ur munnen......Riotminds kommer säkert på något passande.....Dessutom behöver ju demoner inte vara fysiska på något sätt.....Demoner kan ju vara i form av någon ond makt, eller mäktigt väsen....

Som sagt....En demon kan ju igentligen vara vad som helst...

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Troll i nordisk mytologi = falskt

"Troll finns inte i den nordiska mytologin, även om det anges i några sentida böcker t.ex. "Gudar och Hjältar i Nordisk mytologi" av Brian Branston."

Men när de var öster om Balagårdsidan var det Thorkels tur att hämta vatten åt manskapet en kväll. Då mötte han ett finntroll som han måste kämpa länge med, men det slutade med att han dräpte finntrollet. Sedan fortsatte han österut till Adalsyssla och där dräpte han en vingdrake.

Ur Njals Saga



Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Det må så vara. Men jättar i nordisk mytologi är mäktiga varelser med magiska krafter som bråkar med gudar. Vidare så bor de i en annan värld än människorna och de färdas ibland mot till gudar eller människornas världar. Jag tycker det låter som de demoner som beskrivs i äldre utgåvor av DoD. Men det är bara min åsikt.

Bela
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Troll i nordisk mytologi = falskt

Trollen hör däremot hemma i folksagorna, vilket inte är detsamma som mytologi.

Viktigpetter :)

Only dead fish float with the stream.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Barcelona
Så fan att de gör.

Däremot kanske de inte fanns i fornnordisk mytologi, men det är ju en annan sak. Ingen har förresten påstått att det är den fornnordiska mytologin som ska stå som grund för Truvuduhunga. Ordet "John Bauer-inspirerad" säger snarare det motsatta.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top