Nekromanti inga drakar eller demoner?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
John Bauer är inte mytologi!

"Däremot kanske de inte fanns i fornnordisk mytologi, men det är ju en annan sak. Ingen har förresten påstått att det är den fornnordiska mytologin som ska stå som grund för Truvuduhunga. Ordet "John Bauer-inspirerad" säger snarare det motsatta"

John Bauer är inte mytologi, utan folksagor...

Mytologi = gudasagor och ingenting annat, i övrigt är det folksagor, och det är där också DoD hämtar sin grund, med inspiration även från mytologin (den nordiska).

Troll är och förblir folksagor i norden och ingenting annat.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Nidhögg

hmmm.... lika vänligt att slänga in i sitt rollspel som kerberos med andra ord :)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Nidhögg

"hmmm.... lika vänligt att slänga in i sitt rollspel som kerberos med andra ord :)"

Med tanke på krafterna och storleken (världen går ju under när han gnagt färdigt)

Så är det nog "lite" värre än Kerberos. I klassen Kerberos, kanske man kan klassa Fenrisulven och Midgårdsormen som jämlika...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

Skulle Fenris och Jormungand var jämlika med Kerberos?
Struntsnack! Lokes barn hade smiskat Kerberos sju dagar i veckan...
För att inte tala om Nidhögg eller Garm... *phew*
Aningen för hårda att använda som SLPer hela högen...antagligen.

- Lycan, monster-från-asatron-fetischist
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Även om RiotMinds är väldigt hemliga, till och för oss som har lite insyn i vad som hända skall, så tror jag att du är något på spåren här.

Demoner behöver ju som sagt inte vara behornade, utan kan vara något annat, kanske inte ens fysiska varelser.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nidhögg+ Thorgal

Tja, Jean van Hamme och Gregorz Rosinski lyckades använda Nidhögg rätt bra i sin mästerliga serie "Thorgal". Ta en titt på den.

- Ymir, Thorgal-fan
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Thorgal!!!! (ot)

var kan man få tag i böckerna, hur många finns det osv.... jag har bara läst "bågskyttarna"...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Thorgal!!!! (ot)

Alvglans har gett ut ett fåtal album i sverige, men annars går Thorgal sedan ett par år med jämna mellanrum i serietidningen Fantomen. Kolla i serieantikvariet, eller börja mitt i handlingen nästa gång Fantomen har med ett Thorgal-avsnitt...de har bara kommit förbi en av episoderna med Nidhögg än så länge.

I danmark har Thorgal-utgivningen gått betydligt längre, och de flesta Thorgal-album borde kunna köpas från www.fantask.dk

- Ymir, som sagt var Thorgal-dyrkare
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: lokes BARN

"är det så???"

Jepp...det är barn till Loke och jättekvinnan Angerboda.

Deras barn var Fenrisulven, Midgårdsormen och Hel.

Dessa var dock inte ett par, utan Lokes fru var Sigyn.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Asatrons bestar, hårdast av monstrum.

"Skulle Fenris och Jormungand var jämlika med Kerberos?
Struntsnack! Lokes barn hade smiskat Kerberos sju dagar i veckan...
För att inte tala om Nidhögg eller Garm... *phew*
Aningen för hårda att använda som SLPer hela högen...antagligen."


Det kan jag faktiskt hålla med om...

Men det finns ett frågetecken som ingen har något svar på. Och det gäller Garm. Garm kan mycket väl vara identisk med Fenrir (Fenrisulven), men ingen vet säkert.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jo.

Jo, faktiskt, Loke var far (mor i ett av fallen) till såväl Vånargand (fenris) och Jormungand (midgårdsormen) som Hel, Nare och Sleipner.
Frågan är visserligen hur fan detta går till- men jag antar att realism inte är något man skall hänga upp sig på när det gäller mytologier (och Loke var väl en kåt jävel...eller något).

- Lycan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lokes batting

Sedan hade ju Loke ett annat barn också: Sleipner, Odens åttabenta häst. Men honom fick han på annat sätt..i hästhamn, om jag inte minns fel. Han förvandlade sig till ett sto och fick barn med en jättehäst, som var i färd med att bygga nån slags mur kring Asgård eller dyl...

- Ymir, behöver friska upp minnet
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Raserna

>>Vill minas att både alver/dvärgar kommer från nordisk mytologi från början

Då minns du fel. Dvärgarna gör det, men alverna kommer från Tolkien som i stort sett har karbonkopierat Tuatha dé Danann-folket i den keltiska mytologin. Även Quenyan har inslag av gaeliska i orden. Däremot är språkets grammatik ganska snodd från finskan...

Feliath -- petig när det gäller alver
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: John Bauer är inte mytologi!

Ursäkta mig,den oförbätterlige besserwissern men de flesta sagor Bauer illustrerat är _konstsagor_, dvs påhittade av författare, inte folksagor eller sägner som någon till äventyrs trott på.

Han mer eller mindre skapade bilden av det stora lunsiga godmodiga trollet; de flesta troll i genuina sagor eller sägner kan i princip se ut hur som helst, bara det är någorlunda humanoidt. Det är vanligt att de liknar svartmuskiga människor i största allmänhet.

Folksagor har långt mer sex, vål, snusk och blod än något Bauer illustrerat. Trust me.

Erik, snorkig besserwisser som vanligt :)
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Troll i nordisk mytologi = falskt

Om begreppet "troll" används i en myt, då finns det troll i myten. Det spelar ingen roll om det som beskrivs med ordet "troll" är något vi skulle kalla "jätte", för namn på mytologiska väsen är sällan något man kan sätta linneanska art- och släktnamn på. Det händer att jättar refereras till som "troll" i folksagor också.

Sedan är det en sådan där petig användning av ordet mytologi som bara jobbiga besserwissrar som jag bryr mig om; om man säger "fornordisk världsbld blir det mer exakt. Var går gränsen mellan folksaga och myt? Hur mycket av det som redovisas som "myter" är sagor och vicer versa?
(Exempel: Många av de "grekiska myter" man får sig till livs som barn berättas i en form som i princip är konstsagans. Det är ytterst otroligt att folk som Ovidius faktiskt trodde på sina Metamorfoser rent bokstavligen; de gamla ostrukturerade myterna var bra material att göra historier av.
Det samma kan förresten sägas om Eddan o dyl också; herr Sturlasson var kristen och trodde inte på vad han förmedlade annnat än som konstform för nordiska stormän)

Ska man besserwissra ska man besserwissra. Vad som är mest intressant är snarast vad _RiotMinds_ menar med nordisk whatever, och korrekta akademiska defintioner från nissar som dig och mig är egentligen ine intressanta i sammanhanget. Vad som är intressant är att RM har någon sorts sammanhängande vision.

Och nu håller jag käft.

Erik, besserwisserbesserwisser
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Nidhögg

Glöm inte begreppet "lindorm", även om en sådan oftast skildras som benlös (lindormen i gamla Monsterboken 2 är vad man på engelska kallar en wyvern, ett heraldiskt väsen som har ganska lite med lindormar att göra). Den kan ha vingar och jag minns inte ett enda tillfälle då en dylik sprutar eld.

Sedan har vi ju Fafner, draken som Sigurd hade ihjäl. Och Jormungander aka Midgårdsormen, som folk redan nämnt.

Och går vi från mytologi till saga, har vi gott om drakar. I svensk nyligare folktro (det folk ofta tänker på då de tänker folksaga) är ofta drakar _spöken_; gengångare av infernaliskt snåla människor som vaktar sina nedgrävda skatter (skall inte JAG ha mina pengar ska ingen annan ha dem heller). En sådan figur har jag aldrig stött på i något rollspel; kunde vara kul, i synnerhet om det finns "vanliga" drakar att blanda ihop dem med.

Erik
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Alverna i den nordiska mytologin

"Då minns du fel. Dvärgarna gör det, men alverna kommer från Tolkien som i stort sett har karbonkopierat Tuatha dé Danann-folket i den keltiska mytologin. Även Quenyan har inslag av gaeliska i orden. Däremot är språkets grammatik ganska snodd från finskan..."

Alverna kommer visst från nordiska mytologin. Bor i Alvheim och Svartalvheim. De sistnämnda är dock lite olika hur det beskrivs, för ibland är Svartalverna och Dvärgar olika levande varelser, medans ibland är det samma levande varelser.

Men hur som helst så har herr Tolkien hämtat inspirationen till "sina" alver från de nordiska mytologins alver.

Riddaren - besserwisser


Även den bäste har dåliga dagar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: John Bauer är inte mytologi!

"Ursäkta mig,den oförbätterlige besserwissern men de flesta sagor Bauer illustrerat är _konstsagor_, dvs påhittade av författare, inte folksagor eller sägner som någon till äventyrs trott på."

Jag har inte sagt något sådant. Men hans teckningar och illustrationer har alla hämtat på ett eller annat sätt inspiration från folksagor och inte mytologin.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag menar, varför får man inte lägga till små saker, det är ju för f-n ingen kopia av nordiska mytologin...</I>

Precis. De har pratat om en nordiskt <I>inspirerad</I> spelvärld - vill man ha renodlad nordmansmyt är det nog bättre att köra en myt/sago-kampanj i Viking.

--
Åke
 
Top