Nekromanti [Infiltratör] Intresseanmälan, 5-10 stycken

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Då är jag med!
Rätta takter!

För övrigt så är jag osäker på hur många vi är, men vi är minst 5 iaf. Så spel kommer det bli. Folk som inte rakt ut sagt om de vill vara med eller inte för gärna göra det, så som Brynolf och Mukwa. Fler går gärna skriva upp sig! Det blir roligare så.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Hur skulle det fungera på fem deltagare? Är det bara en infiltratör då?
2 infiltratörer i sådana fall. 5-6 spelare = 2 infiltratörer, 7-9 spelare = 3 infiltratörer och 10 = 4 infiltratörer.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Spel jag inte förstår brukar gå bra, så jag säger preliminärt ja
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Min hjärna har redan börjat snurra kring det här. Det kan bli väldigt coolt, tror jag. :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Det är lugnt, ni kan alltid lita på mig. Kom ihåg det sen när spelet börjar :gremgrin:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tyr said:
Recca said:
Hur skulle det fungera på fem deltagare? Är det bara en infiltratör då?
2 infiltratörer i sådana fall. 5-6 spelare = 2 infiltratörer, 7-9 spelare = 3 infiltratörer och 10 = 4 infiltratörer.
Du tycks vara rätt insatt i det hela Tyr. Sen är du rätt bra på att förklara tycker jag..

Av rent egenintresse är jag sugen att testa det hela med mina pöbelhanar runt bordet nån gång. Hur lägger man upp det?

Sorry att jag kapar tråden här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Recca said:
Hur skulle det fungera på fem deltagare? Är det bara en infiltratör då?
Två. Hur många infiltratörer och hur många man ska skicka på varje uppdrag varierar beroende på hur många personer som spelar. Jag har inte gått in på detta för att undvika krångel. Det visar sig när vi väl kör igång spelet.

---

Till alla. Som det är nu så kommer vi att köra igång den första september. Sista anmälningsdag är imorgon torsdag 23.59.

/Han som ska fixa lite med förberedelser nu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Konrad Konvalj said:
Av rent egenintresse är jag sugen att testa det hela med mina pöbelhanar runt bordet nån gång. Hur lägger man upp det?
Det här är ett kortspel som heter The Resistance. Hela regelboken kan du ladda ned.

Den tidigare länkade wikipedia-artikeln förklarar bra hur man spelar också.

/Han som kan säga att det finns tips på hur man ska spela i regelfilen
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag upprepar för säkerhets skull. Sista anmälningsdag är imorgon torsdag klockan 23.59. Om det blir fler än tio personer eller om någon anmäler sig i efterhand, så kommer de att hamna i reserven. Dessa kommer att bli tillfrågade om det är någon av de spelande som avviker. Brynolf, Mukwa och !Paxen får gärna bekräfta huruvida de ska vara med eller inte.

Anmälda
  1. Tyr
  2. Brynolf
  3. Recca
  4. Vimes
  5. Vicotnik
  6. Konrad Konvalj
  7. !Paxen
Vi kommer officiellt att köra igång med tråden den första september men lite försnack kommer att ske via PM mellan mig och alla deltagare.

/Han som tänker spela detta i varulvsforumet, om det går bra
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Recca said:
Hur skulle det fungera på fem deltagare? Är det bara en infiltratör då?
2 infiltratörer i sådana fall. 5-6 spelare = 2 infiltratörer, 7-9 spelare = 3 infiltratörer och 10 = 4 infiltratörer.
Du tycks vara rätt insatt i det hela Tyr. Sen är du rätt bra på att förklara tycker jag..

Av rent egenintresse är jag sugen att testa det hela med mina pöbelhanar runt bordet nån gång. Hur lägger man upp det?

Sorry att jag kapar tråden här.
Det som är bra med att spela runt bord är att du slipper använda en spelledare.

Du behöver följande:

Upp till 10 stycken rollkort. 6 st för resistance och 4 st för spies. Det beror på antalet spelare hur många du behöver. Det behöver inte stå något speciellt, du behöver bara kunna titta på kortet och veta om du är resistance eller spy.

Upp till 20 st uppdragskort. 10 st för Stödja Uppdrag och 10 st för Sabotera Uppdrag. Även här beror det på antal spelare. Ett av vardera sorts kort per spelare.

Om jag förstått det hela rätt så kan det spelas med en vanlig kortlek. Jag antar att svart = spion och sabotera. Rött = rebell och stödja.

Om jag förstått det hela så går det till så här:

1. Någon tar på sig att sköta förberedelserna, låt oss säga att det är du.
2. Ni är 5 spelare, så du plockar fram 3 st röda kort och 2 st svarta kort och blandar om dem. Sedan delar du ut dem med kortets ansikte nedåt så att ingen vet vem som får vilket kort.
3. Ni kollar på era kort och lägger ifrån er dem. Det är inte tillåtet att visa upp sitt rollkort.
4. Du ber alla att blunda. Efter detta ber du alla spioner att öppna sina ögon så att de kan identifiera varandra under tystnad. Efter en stund så ber du alla att blunda igen, och efter det att alla ska öppna sina ögon. Hasta inte igenom dessa steg så att någon avslöjas av misstag.
5. Dela ut ett rött stödjakort och ett svart sabotagekort till varje spelare. Dessa används för röstning så de ska gärna vara dolda så att ingen vet på förhand hur du röstar.
6. Slumpa fram någon som ska börja som ledare. När en ny ledare behövs så väljer ni nästa spelare medurs från den förre ledaren.
7. Ledaren nominerar 2 st spelare som ska få utföra första uppdraget. Det är bara att titta på wikin hur många som ska nomineras varje runda.
8. Varje spelare lägger sitt röda kort nedvänt om de är för och sitt svarta om de är mot. Alla vänder upp sina kort samtidigt. Då alla är redo så tar spelarna tillbaka sina kort.
9. Röstade ni mot så väljs en ny ledare och denne får nominera en ny grupp varefter alla spelare röstar igen.
10. Röstade ni för så får spelarna som är ute på uppdrag rösta på om de ska sabotera eller stödja uppdraget. Beroende på resultatet så plockar resistance eller spies poäng. Efteråt så samlar ni ihop era uppdragskort, blandar och delar ut igen.
11. Kom ihåg att om ni misslyckas att skicka iväg en grupp 5 gånger i samma runda så vinner spionerna.

Det är så jag tror det går till med en kortlek. Lycka till!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Recca said:
Hur skulle det fungera på fem deltagare? Är det bara en infiltratör då?
2 infiltratörer i sådana fall. 5-6 spelare = 2 infiltratörer, 7-9 spelare = 3 infiltratörer och 10 = 4 infiltratörer.
Du tycks vara rätt insatt i det hela Tyr. Sen är du rätt bra på att förklara tycker jag..

Av rent egenintresse är jag sugen att testa det hela med mina pöbelhanar runt bordet nån gång. Hur lägger man upp det?

Sorry att jag kapar tråden här.
Det som är bra med att spela runt bord är att du slipper använda en spelledare.

Du behöver följande:

Upp till 10 stycken rollkort. 6 st för resistance och 4 st för spies. Det beror på antalet spelare hur många du behöver. Det behöver inte stå något speciellt, du behöver bara kunna titta på kortet och veta om du är resistance eller spy.

Upp till 20 st uppdragskort. 10 st för Stödja Uppdrag och 10 st för Sabotera Uppdrag. Även här beror det på antal spelare. Ett av vardera sorts kort per spelare.

Om jag förstått det hela rätt så kan det spelas med en vanlig kortlek. Jag antar att svart = spion och sabotera. Rött = rebell och stödja.

Om jag förstått det hela så går det till så här:

1. Någon tar på sig att sköta förberedelserna, låt oss säga att det är du.
2. Ni är 5 spelare, så du plockar fram 3 st röda kort och 2 st svarta kort och blandar om dem. Sedan delar du ut dem med kortets ansikte nedåt så att ingen vet vem som får vilket kort.
3. Ni kollar på era kort och lägger ifrån er dem. Det är inte tillåtet att visa upp sitt rollkort.
4. Du ber alla att blunda. Efter detta ber du alla spioner att öppna sina ögon så att de kan identifiera varandra under tystnad. Efter en stund så ber du alla att blunda igen, och efter det att alla ska öppna sina ögon. Hasta inte igenom dessa steg så att någon avslöjas av misstag.
5. Dela ut ett rött stödjakort och ett svart sabotagekort till varje spelare. Dessa ska inte visas för andra spelare.
6. Slumpa fram någon som ska börja som ledare. När en ny ledare behövs så väljer ni nästa spelare medurs från den förre ledaren.
7. Ledaren nominerar 2 st spelare som ska få utföra första uppdraget. Det är bara att titta på wikin hur många som ska nomineras varje runda.
8. Varje spelare lägger sitt röda kort nedvänt om de är för och sitt svarta om de är mot. Alla vänder upp sina kort samtidigt. Då alla är redo så tar spelarna tillbaka sina kort.
9. Röstade ni mot så väljs en ny ledare och denne får nominera en ny grupp varefter alla spelare röstar igen.
10. Röstade ni för så får spelarna som är ute på uppdrag rösta på om de ska sabotera eller stödja uppdraget. Beroende på resultatet så plockar resistance eller spies poäng. Efteråt så samlar ni ihop era uppdragskort, blandar och delar ut igen.
11. Kom ihåg att om ni misslyckas att skicka iväg en grupp 5 gånger i samma runda så vinner spionerna.

Det är så jag tror det går till med en kortlek. Lycka till!
Åh nice!

Förklarat för en treåring. Hur bra som helst!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vi kommer officiellt att köra igång med tråden den första september men lite försnack kommer att ske via PM mellan mig och alla deltagare.
Aha...

Vaddå, om 3 dar? Oj. Det var snabbt. O.O
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Recca said:
Vi kommer officiellt att köra igång med tråden den första september men lite försnack kommer att ske via PM mellan mig och alla deltagare.
Aha...

Vaddå, om 3 dar? Oj. Det var snabbt. O.O
Jajjemen. Snabbt spel är det också (hoppas jag). :gremsmile: Jag gjorde ett flödesschema för spelrundan. Säg gärna om den är förståelig.

/Han som känner sig riktig bekväm med CMapTools nu
 

Attachments

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Påstående: Den grupp som väljs av presidenten får inte vara lika stor till antalet som antalet bybor medger, för då fungerar inte spelet. Jag kan presentera bevis för det här uttalandet :gremwink: men jag tänkte se om Han kan bekräfta att presidentens grupp är mindre till antalet än antalet bybor.

Fråga: Är det så att gruppens antal är flytande och presidenten bestämmer från gång till gång hur många denne vill ta med på uppdraget?
För i så fall tillkommer en ny aspekt av strategi. T.ex: Om antalet bybor är 5 och antalet infiltratörer är 3-4 så ska gruppen vara minst 3 stor men kan vara 4-5 stor också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag hajar (bra med flödesschema! :gremsmile: ).

Jag kommer nog suga på det här spelet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Påstående: Den grupp som väljs av presidenten får inte vara lika stor till antalet som antalet bybor medger, för då fungerar inte spelet. Jag kan presentera bevis för det här uttalandet :gremwink: men jag tänkte se om Han kan bekräfta att presidentens grupp är mindre till antalet än antalet bybor.

Fråga: Är det så att gruppens antal är flytande och presidenten bestämmer från gång till gång hur många denne vill ta med på uppdraget?
För i så fall tillkommer en ny aspekt av strategi. T.ex: Om antalet bybor är 5 och antalet infiltratörer är 3-4 så ska gruppen vara minst 3 stor men kan vara 4-5 stor också.
Om gruppen skulle bestå av 5 personer när antalet bybor är 5 totalt så innebär det att bybor måste protestera mot uppställningen i samtliga fall om de skulle finnas i gruppen som inte blir vald. Det känns som en felkonstruktion om det skulle funka så.
 
Top