Nekromanti [Infiltratör] Intresseanmälan, 5-10 stycken

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Skeppet från den sista demokratin har precis anlänt till galaxen, förföljda av Imperiet. För att besättningen ska klara nästa hopp behöver de samla in råmaterial i denna galax. Ombord på skeppet finns dock infiltratörer från Imperiet. De ser ut som människor. De tänker som människor. De är maskiner som vill förgöra människor. Fem turer för insamling är inplanerade. Tre turer räcker för att täcka behovet för hela skeppet med dess manskap. Vilka får åka med i varje tur? Vem är människa? Vem är maskin?

INFILTRATÖR är ett annorlunda varulvsspel. Ingen åker ut. Deltagarna får mer information under varje runda. Fem rundor totalt med två faser i varje runda. En fas är slut när jag (AI:n) fått PM från alla involverade deltagare. 5-10 deltagare är vad jag eftersöker.

Första september kör vi igång med smygstart (via PM) en dag innan.

Läs mer om spelet

/Han som tänkte köra första spelet utan plot-korten
 

Attachments

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Låter kul och annorlunda. Jag är med. :gremlaugh:

Förresten så kanske den här tråden passar bättre i varulvspelskategorin på forumet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eh? Det här är väl precis samma som Tyr tänkte dra igång?

Men eftersom Tyr är med här istället för att arra själv så hoppar jag på skeppet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Svarar alla inlägg här.

Ja, det här kan nog ligga på varulvsforumet. Roligt att jag och Tyr snackade om det här ungefär samtidigt. :gremsmile: För egen del så kan vi köra igång när vi blir tio stycken, men folk kanske är involverade i det pågående varulvsspelet?

/Han som antar att det blir mindre text med det här spelet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
[Infiltratör] Kort regelgenomgång

Jag tänkte dra själva spelomgången lite snabbt. Beroende på hur många spelare vi blir så kommer det att finnas olika mängder infiltratörer. Jag kommer att säga i PM till alla hur många det blir. I ett spel med exempelvis fem deltagare så finns det två infiltratörer. En deltagare börjar dessutom som president.

Varje runda går i två faser. I den första fasen ska presidenten skicka ut ett förutbestämt antal deltagare som leder rutten. Sedan ska alla rösta (via PM till mig) om de tycker att de personerna som blir utskickade på uppdraget ska få bli utskickad. Jag resulterar sedan alla resultat öppet och hur folk har röstat. Går inte förslaget igenom så går presidentrollen över till nästa person som får välja att skicka ut samma antal deltagare. Blir presidenten nedröstat fem gånger i rad så vinner infiltratörerna den rundan.

Nästa fas i rundan innefattar enbart deltagarna som leder rutten. De skickar (via PM till mig) två alternativ: framgång och sabotage. För exempelvis fem personer räcker det med att en enda skickat "sabotage" för att infiltratörerna ska vinna rundan. Jag kommer att öppet visa hur många som röstat "sabotage" och "framgång" men inte vilka som har gjort det.

Om alla inskickade alternativ är "framgång" så vinner skeppet rundan.

När rundan är slut går sedan presidentrollen över till nästa person som står på tur i en förutbestämd lista.

Det lag som vinner tre segrar har vunnit spelet. Spelet tar med andra ord mellan 3-5 rundor innan det tar slut.



/Han som undrar om kartan för första rundan (fem personer) är tillräckligt tydlig och ställer därför frågan hur många personer presidenten ska skicka den tredje rundan
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Re: [Infiltratör] Första september kör vi igång

För att få lite fart så bestämmer jag att vi kör igång första september. Vi kommer dock att smygstarta lite innan dess via PM. Blir vi tio personer innan första september så kommer vi att köra igång dagen efter den tionde anmälan kommer in.

Fler personer får anmäla sig, men kommer då att hamna i reserven. Personer får anmäla sig efter vi kört igång men kommer då också att hamna i reserven. Om någon hoppar av så tar jag in någon därifrån. Har vi inga i reserven om någon hoppar av så avbryter jag spelet.

/Han som kan säga att första september är en lördag
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: [Infiltratör] Kort regelgenomgång

Han said:
Går inte förslaget igenom så går presidentrollen över till nästa person som får välja att skicka ut samma antal deltagare. Blir presidenten nedröstat fem gånger i rad så vinner infiltratörerna den rundan.
Jag vet inte hur det är i det vanliga spelet, men i PBF-varianten så verkar det som att normen är att alla automatiskt röstar för den 5:e nomineringen. Detta för att spara tid. Tänker man efter så är det helt otänkbart att någon kommer rösta mot annat än av misstag.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: [Infiltratör] Kort regelgenomgång

Ojoj, 1/9 kan bli tajt, Varulvsspelet pågår ju fortfarande. Om du väntar tills det är klart, kan nog en del spelare därifrån också vara intresserade.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vänta. Jag fattar inte. Ska vi inte ha en tråd igång och diskutera spelet medan vi kör? Då blir det ju helt random. o.o

Alltså, hur spelar man spelet?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: [Infiltratör] Kort regelgenomgång

Brynolf said:
Ojoj, 1/9 kan bli tajt, Varulvsspelet pågår ju fortfarande. Om du väntar tills det är klart, kan nog en del spelare därifrån också vara intresserade.
Ja, precis så :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Vänta. Jag fattar inte. Ska vi inte ha en tråd igång och diskutera spelet medan vi kör? Då blir det ju helt random. o.o

Alltså, hur spelar man spelet?
Det spelas ungefär på samma sätt som ett klassiskt varulvsspel görs. Ett exempel på hur det kan gå till i första rundan:

1. Spelare nummer 1 utses till president.
2. Presidenten vill att vi diskuterar lite innan denne nominerar ett team för att utföra det första uppdraget.
3. Spelarna diskuterar sinsemellan och bildar sig en uppfattning om varandra.
4. Presidenten nominerar ett team som efter dold omröstning röstas ner.
5. Spelare 2 väljs till president.
6. Spelarna analyserar röstningen och de övriga spelarna.
7. Presidenten nominerar ett team och förslaget röstas igenom.
8. En spelare på uppdraget väljer att sabotera! Det innebär att vi med säkerhet kan säga att minst en spelare som hängde med teamet är spion. Poäng till spionerna.

Alltså det diskuteras i en tråd precis som för varulvsspel. Det är några detaljer som skiljer sig bara.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Tyr said:
Recca said:
Vänta. Jag fattar inte. Ska vi inte ha en tråd igång och diskutera spelet medan vi kör? Då blir det ju helt random. o.o

Alltså, hur spelar man spelet?
Det spelas ungefär på samma sätt som ett klassiskt varulvsspel görs. Ett exempel på hur det kan gå till i första rundan:

1. Spelare nummer 1 utses till president.
2. Presidenten vill att vi diskuterar lite innan denne nominerar ett team för att utföra det första uppdraget.
3. Spelarna diskuterar sinsemellan och bildar sig en uppfattning om varandra.
4. Presidenten nominerar ett team som efter dold omröstning röstas ner.
5. Spelare 2 väljs till president.
6. Spelarna analyserar röstningen och de övriga spelarna.
7. Presidenten nominerar ett team och förslaget röstas igenom.
8. En spelare på uppdraget väljer att sabotera! Det innebär att vi med säkerhet kan säga att minst en spelare som hängde med teamet är spion. Poäng till spionerna.

Alltså det diskuteras i en tråd precis som för varulvsspel. Det är några detaljer som skiljer sig bara.
Bra att du tar tag i det. Klumpigt beskrivet av mig. Punkt 4 är dock dold via PM till mig men redovisas av mig (vem som röstat hur) när alla väl har röstat.

Helst skulle jag nog vilja se att en runda tar högst tre dagar. Drygt två veckor för hela spelet med andra ord. Ett PM till mig för röstning av ruttledare samtidigt som spelarna säger vad de tycker om förslaget i den pågående tråden, däribland hur de tänker rösta (ja/nej) om de så vill. Det är dock inte lika viktigt i detta spel att hela tiden skriva mot varulvsspel.

När röstningen av ruttledare till slut gått vidare så skickar alla som är med på rutten ett PM till mig så snart som möjligt. Framgång eller sabotage. Detta borde inte ta någon tid alls. Denna röstning behöver inte heller någon snacka om. Jag redovisar hur många som saboterat, men inte vilka som har gjort det.

Spelet handlar om att isolera vilka som var med på rutten när det blev ett sabotage, vilket är information alla får varje runda. Ju fler rundor, desto mer information. Det enda alla egentligen behöver snacka om är isoleringen av infiltratörer samt hur folk tycker om det förslag som ruttledaren ger.

/Han som inte vill att folk ska gå in med samma tankar om att man måste skriva kopiösa mängder text i varje runda
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Får infiltratörerna diskutera med varandra?

Och vad händer om presidenten nominerar ett grönt expeditionslag och bara en spion röstar ned det? Blir det inte autowin för byborna då med tanke på att omröstningen är synlig i efterhand?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Bra att du kommenterar.

Recca said:
Får infiltratörerna diskutera med varandra?
Nej, men de vet om vilka de andra är. När infiltratörerna är president kommer de antagligen vilja dra med någon infiltratör på rutten.

Och vad händer om presidenten nominerar ett grönt expeditionslag och bara en spion röstar ned det? Blir det inte autowin för byborna då med tanke på att omröstningen är synlig i efterhand?
Då har infiltratören varit dum. :gremwink: Nä, men när jag har kört det här IRL så kan en negativ röstning bara vara en ståndpunkt från en människa. "Jag röstar nej för att jag vill vara med på rutten" eller "Jag röstar nej för att jag misstänker att den nominerade Recca är infiltratör".

Jag kan säga att det brukar hända saker i tredje rundan om man är 5-7 personer. Är det fler deltagare så kommer det att hända saker tidigare. Jag är faktiskt nöjd om vi bara skulle bli fem.

/Han som kan säga att saker och ting kommer att klarna efter första rundan, som är mer som en tutorial till följande rundor
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Efter Tyrs förklaring så förstår jag spelet lite bättre och där med så anmäler jag mig till spelet.
 
Top