Nekromanti Indierummet feedback.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
wilper;n232823 said:
På tidiga HalmiCon så samlades alla rollspelsintresserade i början av varje pass, spelledarna pitchade sina grejjer och gick iväg med intresserade lag för att spela. Där var allt "drop in".

Jag undrar om det är möjligt att lösa logistiskt på ett konvent av GothCons storlek. Jag gissar att det är 30+ lag som skall igång varje pass. Men det är en intressant tanke.

Ja alltså, de färdiga "lagen" har ju redan sina arr bokade, de ska mest bara möta upp sin spelledare. Men när spelledaren (vilket inte verkar allt för ovanligt) inte finns/dyker upp/är nykter etc så är de på en plats där de kan fångas upp.

Sedan _är_ det absolut möjligt, praktiskt till och med, om en ska köra simultant startade pass (vilket ju kanske inte är målet med drop in-rummet). På Stockholm Scenariofestival görs det med 150-200 människor åt gången på under 10 min och alla får alltid spela något.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
RasmusL;n232825 said:
Ja alltså, de färdiga "lagen" har ju redan sina arr bokade, de ska mest bara möta upp sin spelledare. Men när spelledaren (vilket inte verkar allt för ovanligt) inte finns/dyker upp/är nykter etc så är de på en plats där de kan fångas upp.

Sedan _är_ det absolut möjligt, praktiskt till och med, om en ska köra simultant startade pass (vilket ju kanske inte är målet med drop in-rummet). På Stockholm Scenariofestival görs det med 150-200 människor åt gången på under 10 min och alla får alltid spela något.
Skillnaden jämfört med SSF är att där har alla angett vilka scenarion de vill spela vid anmälan och fått ett personligt schema. Spelstart går då till största delen ut på att fördela ut personer till de arr som de redan har anmält sig till. Jag är mycket imponerad av att de lyckas med detta men det är ju ett ganska oflexibelt system som jag har svårt att se hur det ska funka att jämka ihop med GothCons anmälningssystem. Det bygger väldigt mycket på att det finns personer som man vet precis NÄR de är tillgängliga för att spela exakt VAD. Det är givetvis möjligt att göra något liknande med Indierummet men det skulle förändra arret i grunden. Och det skulle inte längre bli dropin utan mer likt de traditionella rollspelsarren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
kloptok;n232827 said:
Skillnaden jämfört med SSF är att där har alla angett vilka scenarion de vill spela vid anmälan och fått ett personligt schema. Spelstart går då till största delen ut på att fördela ut personer till de arr som de redan har anmält sig till. Jag är mycket imponerad av att de lyckas med detta men det är ju ett ganska oflexibelt system som jag har svårt att se hur det ska funka att jämka ihop med GothCons anmälningssystem. Det bygger väldigt mycket på att det finns personer som man vet precis NÄR de är tillgängliga för att spela exakt VAD. Det är givetvis möjligt att göra något liknande med Indierummet men det skulle förändra arret i grunden. Och det skulle inte längre bli dropin utan mer likt de traditionella rollspelsarren.

nej alltså, jag föreslår inget sådant :) Det som görs på LinCon är att de rollspelare som ska spela tradjox med på förhand bokade pass har drop in-rummet som samlingsplats innan de drar vidare till sin lokal. Eller menar du att de som bokar in sig på pass, typ Western och allt det där, inte vet vilken tid eller vad de ska spela? Jag är förvirrad...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
OM det skulle göras i indierummet så skulle jag föreslå att det på något sätt indikeras att folk ska samlas på en viss plats var 30:e eller 60:e minut. Eventuella lediga lekledare pitchar sedan sina spel och folk som är sugna spelar dem. Det är ju nästan precis som det sker idag, bara liiiite mer strukturerat så att även de som inte känner någon i rummet kan vara med utan att behöva gå fram till någon random och ba "hej, ursäkta, jag vill spela spel, kan du spelleda mig?"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Det _är_ ju varje år jag varit närvarande en massa människor som kommer in i rummet, ser sig lite omkring och sedan lämnar. Många av dem vill säkert bara "titta lite" men många är nog intresserade av att vara med men ser ingen uppenbar väg in. Det är ointuitivt och bygger på att en lekledare ska haffa dem i dörren och aktivt bjuda in dem, och det fallerar varje gång då det skulle innebära att lekledarna inte kan leda sina lekar med fokus utan istället måste leka dörrvakt. Jag menar, om jag vill spela magic så stövlar jag ju inte in i någon top 8 draft och frågar om jag får vara med, för det får jag inte. Det syns inte att jag inte får vara med och det antas att jag inte ska komma och störa om det inte är en uppenbar anmälan. Drop in-rummet förväntas automagiskt föra med sig att folk ska förstå att det är precis tvärt om och det är ganska naivt att tro att den informationen ska förmedla sig själv.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag hängde – som vanligt – mest hos spelmakarna eller i Indierummet/Old School-hörnan.

Dock utan att arra eller spela något¹. Jag tycker bara det är mysigt att hänga där man vet att det är störst chans att springa på trevliga forumiter.

Jag iakttog, liksom andra redan varit inne på, att det inte verkar vara helt lätt att komma som n00b och försöka hitta vem/vilka som är ansvariga för arret. Särskilt om dessa redan är upptagna med att leda andra grupper.

Porträtt på de ansvariga på väggen, lustiga hattar eller särskilda spelledarklänningar skulle göra det lättare. Eller fräsiga jeansvästar (fast då kan i och för sig vi som inte arrar men ändå har fräsiga STOCKHOLM KARTELL-västar/jackor misstas för arrangörer).

Eller en hotellreceptionsringklocka som hugade spelare kan plinga i om det inte omedelbart uppenbarar sig en arrangör. (Och motsvarande bronslur för OS-hörnan, förstås.)

1. Eller, ja, jag hoppade in och tog över för någon i ett LotFP-scenario – och överlevde med en massa hittade skatter!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
RasmusL;n232835 said:
Det _är_ ju varje år jag varit närvarande en massa människor som kommer in i rummet, ser sig lite omkring och sedan lämnar. Många av dem vill säkert bara "titta lite" men många är nog intresserade av att vara med men ser ingen uppenbar väg in. Det är ointuitivt och bygger på att en lekledare ska haffa dem i dörren och aktivt bjuda in dem, och det fallerar varje gång då det skulle innebära att lekledarna inte kan leda sina lekar med fokus utan istället måste leka dörrvakt. Jag menar, om jag vill spela magic så stövlar jag ju inte in i någon top 8 draft och frågar om jag får vara med, för det får jag inte. Det syns inte att jag inte får vara med och det antas att jag inte ska komma och störa om det inte är en uppenbar anmälan. Drop in-rummet förväntas automagiskt föra med sig att folk ska förstå att det är precis tvärt om och det är ganska naivt att tro att den informationen ska förmedla sig själv.
Ja men då håller jag med! Tycker du har helt rätt i att det är lite bakvänt som det är nu och att det vore bra med lite tydligare instruktioner för nybörjare som inte hänger på att någon lekledare ska hugga tag i dem. Tyckte mest att SSF-referensen kändes lite inaktuell pga annat sorts arrangemang och ville förklara varför.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
kloptok;n232865 said:
Ja men då håller jag med! Tycker du har helt rätt i att det är lite bakvänt som det är nu och att det vore bra med lite tydligare instruktioner för nybörjare som inte hänger på att någon lekledare ska hugga tag i dem. Tyckte mest att SSF-referensen kändes lite inaktuell pga annat sorts arrangemang och ville förklara varför.

Ok. Jag tolkade wilper som att han sade typ "såhär gjorde vi en annan grej med 30 pers, undrar om det skulle funka på större skala?" och då svarar jag "sure, det gör det. SSF och någon av typ Grenselandet eller Fastaval kör det med bra mycket fler folk än det är i drop in-rummet!"

...men nej, om det inte ska vara fasta och någorlunda gemensamma tider för start-stopp så är det ju inte någon bra idé att köra det all out. Sweet spot-kombo tror jag kan vara något :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Som sagt, cirkeln tycker jag funkade rätt bra, för det räckte att någon som satt och spelade i närheten höll lite koll och kunde kliva ur spelet om någon ställde sig där. Men klocka/bronslur skulle också kunna funka. Det gör det dels lättare för nybörjare, men ochså för oss som arrar. Jag blir ofta lite osäker på om jag ska springa fram till folk och säga "Hej och välkommen till Indierummet!". En del vill uppenbarligen spela något, men kanske tre gånger av fyra man tar kontakt så blir svaret "Vi bara kollar runt lite".

Så jag föreslår en stor plansch där det står vad vi sysslar med. Typ:

Hej och välkomna till indierummet!
Här kan ni spela diverse olika rollspel på drop-in. Bla bla bla drama, humor, berättelser.
Om du vill spela, ställ dig i den magiska cirkeln så kommer en spelledare att frammanas för att försöka uppfylla dina önskningar. Om ingen dyker upp, prova att ropa ut de magiska orden "GULLE-BULLE" med hög röst. Ibland kan de vara lite trögfattade …

Sedan kan vi se till att alltid ha någon som sitter i närheten som håller koll på cirkeln, även om hen spelar för tillfället. Så kan denna i värsta fall fråga runt bland folk som spelar hur lång tid de har kvar och säga "Våra spelledare är slut, men återkom om en halvtimme eller så, så kommer vi antagligen att ha en ledig."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Zelgarian;n232711 Det var väldigt svårt för mig att avgöra vilka som var spelledare (utom Vicotnik!) och vilka som bara var trevliga forumiter (eller båda).[/QUOTE said:
Det är inte riktigt en klart dragen linje, så det är inte så konstigt om du blev förvirrad. Det är en rejäl samling folk som hänger i Indierummet som kan hålla i pass. En del gör det. Vissa håller i flera, andra bara i ett. Och en del skulle kunna hålla i pass men det blev inte riktigt så i år.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Genesis;n232933 said:
Så jag föreslår en stor plansch där det står vad vi sysslar med. Typ:

Om du vill spela, ställ dig i den magiska cirkeln så kommer en spelledare att frammanas för att försöka uppfylla dina önskningar. Om ingen dyker upp, prova att ropa ut de magiska orden "GULLE-BULLE" med hög röst. Ibland kan de vara lite trögfattade …
Jag tycker vi ska köra det här, nästa år. Men jag tycker cirkel borde vara ett pentagram och jag trycker frasen man skall skrika är "iä iä cthulhu fhtagn"
 
Top