Nekromanti Indierummet feedback.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vicotnik;n232474 said:
Okej, bra att veta.
Det kan säkert göras bra, vi lyckades inte. Kanske en FB-grupp eller något så att det räcker med "ett meddelande" från dig/er?

Vicotnik;n232474 said:
Att fixa inför konventet är inte någon större belastning.
Det jag möjligtvis skulle behöva hjälp med att att ta fram affischer eller andra trycksaker för att synliggöra Indierummet. Men när jag slängde ut frågan om hjälp att ta fram en design för roll-up'n fick jag väldigt mycket nonsens svar här på forumet.
Skönt att höra att det är hanterbart i alla fall, det är ju grymt det du gör!

Jag kan ju tänka mig att det finns en betydande skillnad mellan att (nu blir tonen kanske lite raljant, men det är verkligen inget illa menat!) "hjälpa Vico att fixa en roll-up till hans arrangemang" och att "vara med i det awesome team som arrangerar Indierummet". Jag är ju alltid upptagen över påsk och kommer sällan iväg på konvent men med ett sådant upplägg så skulle till och med jag, lat och jävlig, vara med på att hjälpa till med kring-grejer även för arr jag inte åker på. Att känna ägande och delaktighet ger motivation och stolthet och om folk går med på att committa och får cred/glädje/status/whatevs av det så kan du även hålla folk accountable för vad de gör (...eller inte gör...). ((finns såklart en massa fina böcker att tipsa om här, men vi håller på med en hobby, inte ett jobb, så jag håller snattran :p ))
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Håller nog med om att en lista bara med folk som VILL spela framöver skulle bli drygt och rörigt, medan tex om jag är där och kan tänka mig att spelleda skriver det på listan tex "kan spelleda d&d 5e, CA kl 14. 4 deltagare." så kan man ju ha tex 6 rader utifall någon inte kan, då får man ju räkna med att de som skriver upp sig inte gör sig upptagna utan är där ca 14.

Blir Det inte fullt eller om alla inte kommer/går få tag på, så kan ju folk från rummet antagligen fylla på eller så kör man bara.

Det låter då helt ok tycker jag utan att egentligen ha någon aning :) och utan att det behöver bli jättebökigt för de I rummet heller, och det tycker jag känns viktigt.

Jag blir ju mer och mer sugen på att åka på ett konvent så nästa gång är jag kanske där oxå :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Lite perspektiv från Old School-hörnan (OSH):

- Kul att andra tycker det funkade bra att dela lokaler. Jag hade själv tyckt det hade varit tråkigt att vara någon helt annanstans på konventet och inte kunna fördriva mellanspelstiden med andra forumiter. Det finns också många gemensamma nämnare mellan OSR och samberättarspelen så jag tycker det känns naturligt.

- Det här var första året som vi aktivt försökte locka folk till OSH. chrull har spellett OSR i Indierummet tidigare men det har inte riktigt varit ett helt och hållet "officiellt" arrangemang. I år hade vi affischer och jobbade aktivt med att försöka fånga upp folk som gick förbi för att kolla spelintresse. Eftersom vi också har rätt bra koll på indiespelen (kanske i första hand jag) kunde vi också pitcha (om än inte spelleda) Indierummets spel i de fall alla andra lekledare var upptagna och säga till intresserade personer att de kan komma tillbaka. I slutändan kändes det som ett lyckat arrangemang, även om det kanske var lite färre än jag hade trott som var intresserade av OSR-spelen.

- Det är intressant det här med öppenheten för nya besökare och syftet med Indierummet/OSH. I OSH spelades det relativt mycket med (forum-)mugglare, alla de pass jag spelledde var t.ex. med grupper som bestod helt eller till största delen av icke-forumiter. Jag har ingen känsla för hur det var med Indierummet på den fronten. Jag kände själv ett ansvar att bjuda in andra intresserade och nyfikna personer och hade väl inget större behov av att spela med andra forumiter just i år. Personligen har jag hur som helst aldrig känt mig bortglömd i Indierummet under de år jag varit på GothCon, men jag har ju såklart varit bekant med folk där redan från första året jag besökt. Man skulle absolut kunna ha en "ruta" där förvirrade och intresserade personer kan ställa sig, men jag tycker inte heller vi varit dåliga på detta i år. Det har i nästan samtliga fall funnits någon som hejat och frågat om intresse när någon stått och tittat på spelbordet. Alla arrangörer har också haft på sig arrangörsknappar. Dessa är kanske inte så tydliga alltid dock. Jag känner att Genesis har blivit lite övertolkad i denna fråga här i tråden. Det är för mig rätt självklart som han skriver att man vill spela med sina kompisar som man aldrig har möjlighet att spela med annars, och det är inte som att Indierummets spelledare stänger dörren för nyfikna. Men jag inser att jag talar ur ett "inne i gruppen"-perspektiv här och jag är givetvis öppen för kritik och förbättringsförslag (vilket jag tycker det kommit bra av hittills)!

- Tycker själv att vi i OSH gjorde ett ganska bra jobb med reklam. Vi affischerade i alla byggnader vid Hvitfeldtska inklusive bland butikerna och jag vet inte riktigt hur vi skulle kunna locka fler folk utan att fysiskt gå runt med en megafon och ropa efter folk (vilket hade tagit ganska mycket tid och energi). I år var vi ju dock längst bort i ett hörn och inte precis på en plats där folk passerar förbi. Jag har dock ingen känsla för hur mycket folk som hittade dit pga vår affischering och hur många som hade hittat dit ändå. Man skulle kunna ha mer saker i själva lokalen som t.ex. en stor banderoll, förklarande affischer på väggen och hänvisningar till vem man ska prata med som nyfiken. I år hade vi en folder som jag tror var bra men kanske kunde varit lite mer introducerande och pedagogiskt upplagd.

- Att få folk att ta ansvar för ett arrangemang och faktiskt göra saker är inte så lätt. Jag tror det behövs en ganska tight arrangörsgrupp som tydligt delar upp eller fördelar ut ansvar med tydliga deadlines för att det ska hända saker. En öppen förfrågan om hjälp på forumet tror jag tyvärr (!) är dömt att misslyckas. I OSH har vi haft ett gäng Skypemöten där vi gått igenom vad som behövs göras och när. Det har gått bra. Sedan umgås vi rätt ofta privat så det har inte direkt varit något problem att få kontakt.

- Tror inte riktigt på fixa tider för spelpass. Däremot kan man vara lite tydligare med hur lång tid ett spel tar. Jag tror inte alla som kommer förbi är medvetna om att ett pass kan ta allt från en till fem timmar beroende på spel. Tycker också en folder eller affischer med korta pitchar för spelen är bra (jag vet att Rasmus gjorde det på LinCon för ett par år sen, det tyckte jag funkade bra trots att alla ville spela Drakar och Bananer).
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
kloptok;n232513 said:
Lite perspektiv från Old School-hörnan (OSH):

- Tror inte riktigt på fixa tider för spelpass. Däremot kan man vara lite tydligare med hur lång tid ett spel tar. Jag tror inte alla som kommer förbi är medvetna om att ett pass kan ta allt från en till fem timmar beroende på spel. Tycker också en folder eller affischer med korta pitchar för spelen är bra (jag vet att Rasmus gjorde det på LinCon för ett par år sen, det tyckte jag funkade bra trots att alla ville spela Drakar och Bananer).
Det här fick mig att fundera, hade vi inte nått år på LinCon delat upp spelen efter hur lång tid de tog att spela? Ingick den infon kanske i Rasmus pitchar?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Jo, Rickard har gjort häftet och vi hade massa spelpitchar på väggen sorterade efter speltid.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Här är några erfarenheter och analyser från senaste femton åren jag hängt i på drop-in-arrangemangen.

1) Någon bör alltid vara ledig och ta emot folk. Går folk på lunch ska ändå någon vara kvar.

2) Det ska vara uppenbart vilka som vill spela när de kommer in.

3) Folk ska kunna få komma och hänga och snacka skit eller läsa spel.

4) Fokus är bättre än stort utbud. Hellre ha några spel som vi fokuserar mer på än 30 olika spel.

5) Folk ska kunna läsa (pitchar) om spelen utan att vi stör dem.

http://www.erebaltor.se/rickard/Indierummet.pdf

http://erebaltor.se/rickard/GamesOnDemand.pdf

6) Vi måste få vara samlingssalen för rollspelsarrangemang. LinCon har fattat grejen för länge sedan.

7) Det måste finnas något rum där en grupp kan få spela ostört. LinCon fattade grejen då vi hade ett stort allrum och ett litet avsides.

8) Vi behöver spridning och hänvisning. Postrar, foldrar eller skyltar. Att ta med sig något är bättre än att se något.

9) Indierummet är fortfarande ett kasst namn. Ännu sämre idag än för några år sedan. Det är dessutom knappt inarbetat, trots de femton år som rummet funnits.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan bara tillägga som person som inte spelat med andra forumiter ännu, tycker absolut ni ska köra med varandra, men kul om jag får vara med någon gång ;) Men jag menar, när jag väl får mig iväg är det ju inte för att spela med randoms utan med just forumiter så inte konstigt om ni oxå vill det :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
kloptok;n232513 said:
I slutändan kändes det som ett lyckat arrangemang, även om det kanske var lite färre än jag hade trott som var intresserade av OSR-spelen.
Jag tror nog det kommer att öka. Första gången vet nog många knappt att det finns. Tittar man på Indie-rummet är det ju några som åker dit just för Indie-rummet, och sedan finns det ett konvent också. Ett par gånger till, och sedan kommer nog OSH också ha samma sak, samt några andra som kommer förbi för att titta år 1, och hoppar in för att spela först år 2.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jocke;n232571 said:
Hur ska OSH uttalas? o-ess-hå eller osch?
Det är inte en etablerad förkortning än så jag har inget svar på det! Det är alltså ett historiskt ögonblick när jag nu prejudicerande svarar spontant på den frågan med "o-ess-hå".
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
kloptok;n232577 said:
Det är inte en etablerad förkortning än så jag har inget svar på det! Det är alltså ett historiskt ögonblick när jag nu prejudicerande svarar spontant på den frågan med "o-ess-hå".
Old-school templet går ju uttala lättare iaf
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
kloptok;n232577 said:
Det är inte en etablerad förkortning än så jag har inget svar på det! Det är alltså ett historiskt ögonblick när jag nu prejudicerande svarar spontant på den frågan med "o-ess-hå".

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,912
Location
Nordnordost
Jag skrev om saken i en annan tråd för ett tag sedan, men en av sakerna som jag föredrar med att spelleda i Indierummet framför att köra bokade arrangemang är:

Jag behöver bara spelleda precis då jag är sugen.
och
Jag kör då det spel som jag är absolut mest peppad på / det som jag tror passar spelgruppen bäst.

I år på GC fanns det ett Fiasco-rum (Som helt säkert var ett helt fantastiskt arr.) Men det är själva antitesen av vad Indierummet är för mig, eftersom de kör fasta spel och tider.
 

Zelgarian

Ogenerad skugga
Joined
27 Sep 2015
Messages
4
Hej och hallå. Iår var första gången jag besökte Indierummet (ett namn som jag för övrigt inte har några problem med och det underlättade för mig som ännu inte känner till vad för namn som innebär vilken sorts spel i rollspels världen).

Innan jag skriver något annat måste jag tacka för ett trevligt arrangemang med väldigt inkluderade atmosfär, något som gjorde att när jag väl var där lämnade jag bara (knappt) för att äta och sova.

Lokalen ; vet inte riktigt vad som gällt tidigare år, men det var skönt med två rum så att gruppen inte blev utsatt för precis allt drama som utspelar sig i alla rum samtidigt. Detta drog ju dessutom bort folk från korridoren där pitchar skedde och spelgrupper skapades. Detta för mig till nästa punkt..

Spel och spelledare: Spelutbudet kändes mycket överväldigande till en början, men i och med att spelledare bara tog de som de kände för blev det inte bara mer hanterbart utan gruppen fick ju en engagerad spelledare på köpet. Jag tror starkt på att gör man det man tycker om blir det bättre. Det var väldigt svårt för mig att avgöra vilka som var spelledare (utom Vicotnik!) och vilka som bara var trevliga forumiter (eller båda). Någon slags utmärkande detalj hade varit hjälpsamt i den aspekten. Kände att var tydligt i pitchen hur mycket och vad som krävs av spelarna. Skulle personligen inte uppskatta mer strukturerade spelpass - det är ju precis för att slippa sånt som man är där, även om det innebär ett logistiskt problem med människor som hamnar i onync.

Allmänt ; som jag är säker på att ni fått höra tidigare var det en bra plats att vara på om man är ny till hobbyn. Inte bara för te och kakors skull. Att det är en mötesplats för forumiter märks väldigt tydligt för människor som mig, så det krävdes en del mod jag inte visste att jag hade för att komma med i en spelgrupp, men är så sjukt glad att jag fick vara med och dela den här upplevelsen med er.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,912
Location
Nordnordost
"6) Vi måste få vara samlingssalen för rollspelsarrangemang. LinCon har fattat grejen för länge sedan."

Hur funkar det på LinCon?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
wilper;n232778 said:
"6) Vi måste få vara samlingssalen för rollspelsarrangemang. LinCon har fattat grejen för länge sedan."

Hur funkar det på LinCon?
Det har inte varit så varje år men när det varit så tycker iaf jag att det varit bra:

De som ska spela förbokade pass-spel (all den där trad-grejen, du vet ;) ) har sin uppsamlingsplats i eller i anslutning till Drop-In-Rollspelsrummet (jag orkar inte skriva "indie" mer, jag har pushat mig själv långt nog, men ni vet vad jag menar) och de som inte får spel kan väldigt enkelt sugas upp i drop in-spelen istället. Det gör att drop in-rummet kan fylla en viktig funktion (se till att folk inte blir utan spel) utan att det är betungande för (snarare tvärt om, att ha en bunt villiga spelare på utsatta tider är ju sällan dåligt!) och folk känner sig inte lika "lurade" som när de bara får ett"nej, det blev inget spel" i ansiktet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Zelgarian;n232711 said:
Skulle personligen inte uppskatta mer strukturerade spelpass - det är ju precis för att slippa sånt som man är där, även om det innebär ett logistiskt problem med människor som hamnar i onync.
Jag håller med men kan samtidigt se en sweet spot framför mig där en försöker hålla spelstart någorlunda kring "hel timme" eller "hel och halv timme" eller liknande. Om det för mig innebär att jag måste vänta 15 minuter med att kicka spelet men effekten blir att 25 % fler kan få vara med och spela så ser jag det som en vettig trejdoff, men visst, att ha hålltider med fyra+ timmars mellanrum besegrar ju lite syftet med rummet :) För de, som det låter som att du gjorde, som hänger hela dagarna och drop in-spelar så är det ju inget stort problem att spelen drar igång lite när som men för de som inte riktigt förstår hur en "kommer in" och kanske inte är helt bekväma med att ta en massa initiativ själva så tror jag att det skulle vara bra med tydliga riktlinjer typ "Om du vill vara med och spela så samlas i den här upptejpade cirkeln varje hel timme så försöker vi se till att dra igång något!", jag skulle i alla fall tycka om det ("trots att" jag är en någorlunda extrovert djävel som oftast tar mer plats och initiativ än vad som kanske är riktigt lämpligt.

...men det landar ju väldigt mycket i vad syftet med arret är, vem det är för, vilka mål en sätter upp, vad mission statementen är och ur dessa bör det följa ganska intuitivt hur en ska organisera sig för att kunna angripa mission stejtmenten, uppfylla målen, bejaka intressenterna och sträva mot visionen. Många möjliga svarskombinationer ger ju en önskad organisation som ser ut precis som idag (som ju är _bra_! Du är awesome!) men det finns helt klart alternativ om visionen är en annan :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,912
Location
Nordnordost
RasmusL;n232779 said:
De som ska spela förbokade pass-spel (all den där trad-grejen, du vet ;) ) har sin uppsamlingsplats i eller i anslutning till Drop-In-Rollspelsrummet
På tidiga HalmiCon så samlades alla rollspelsintresserade i början av varje pass, spelledarna pitchade sina grejjer och gick iväg med intresserade lag för att spela. Där var allt "drop in".

Jag undrar om det är möjligt att lösa logistiskt på ett konvent av GothCons storlek. Jag gissar att det är 30+ lag som skall igång varje pass. Men det är en intressant tanke.
 
Top