Nekromanti Indierummet feedback.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Hej,

Först och främst vill jag tacka alla som ställde upp hjälpte till i Indierummet under konvenet, utan er skulle Indierummet troligtvis gå en rätt så mörk framtid till mötes. Sen vill jag passa på och tacka alla som besökte och spelade hos oss under konventet.

Med det sagt och på förslag från wilper tänkte jag hör vad ni tycker och tänker om Indierummet under Gothcon i år.
Var det lyckat? Hur upplevde ni lokalerna? Hade ni det trevligt? Saknar ni något?
Med andra ord vad anser ni kan göras för att förbättra upplevelsen i Indierummet?

Förhoppningsvis ses vi på Lincon om inte en allt för avlägsen framtid.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nu hade vi rätt lagom med besökare tror jag? Jag spelade totalt fem pass i IR och OH och gick aldrig mer än 15 minuter utan spel när jag var spelsugen.

Men vill vi ha fler besökare skulle vi kanske kunna:
- Skriva i foldern att det går bra att komma ensam eller i grupp och få spela.
- Skriva i foldern att vi kan ordna spel på engelska vid behov. (Om vi synkar lite bland de i kretsen före, Vicotnik körde på engelska i år, och jag har gjort det tidigare år.)
- Kanske förbereda några skyltar och reklamposters. Det var inte busenkelt att hitta oss.
- Om vi lyckas borde vi kanske har ytterligare en sal, för på lördagskvällen var det rejält trångt.


Jag funderar på om vi skall köra pitch-session var 6e timme, med 15 minuter förskjutning mot rollspelsschemat, så att arrangemangslag som inte fick SL på sitt pass kan göra en rusning över konventsområdet till IR/OH och få spela något annat. (Kanske även då att vi skall synka lite bland de i kretsen före så vi vet hur många vi blir på konventet.)

Jag tyckte det funkade fantastiskt bra att dela lokaler med OH. (Och jag tycker rent allmänt att det är enormt trevligt att de konflikter som rasar mellan Indie och OSR i den engelskspråkiga sfären inte har fått fotfäste här.)

Årets lokaler var de bästa som IR haft på GC IMO. Ljust, luftigt, tillräckligt med toaletter som var tillräckligt rena. Och att ha fyra partier igång per sal som vi hade när det var som mest tyckte jag funkade över förväntan. Men det kanske var för att jag var den som väsnades värst?

Jubel för att vi hade te!

Tack för kakorna!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag skulle nog säga att om en kommer dit, utan att ha varit där innan och utan att vara bekant med hur det fungerar (genom medverkan på det här forumet till exempel), så kan det nog upplevas som ganska ickesjälvklart hur en gör för att spela. Det är inte helt uppenbart vem/vilka som det går att ställa frågor till.

Så kanske något i foldertexten om "låt en av våra erfarna rollspelsexperter introducera och guida er till ett riktigt bra drama-spel" och tydligare vilka som är ansvariga på plats kanske (bilder uppsatta, t-shirtar, flaggor med "fråga mig!" på dem).

Och sen såklart fortsätta göra det så fantastiskt som ni redan gör :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Xyas;n232050 said:
Jag skulle nog säga att om en kommer dit, utan att ha varit där innan och utan att vara bekant med hur det fungerar (genom medverkan på det här forumet till exempel), så kan det nog upplevas som ganska ickesjälvklart hur en gör för att spela. Det är inte helt uppenbart vem/vilka som det går att ställa frågor till.
((nu var jag ju inte på GothCon så skriver endast inom parenteser, men det här är ju en återkommande grej som inte tagits tag i på många år. Jag håller med dig Xyas och vill nog sträcka mig till att säga att det här är Indierummets största problem, (möjligen frånsett namnet ;) )))
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Som jag skrivit i någon annan tråd här så hade jag mitt första besök någonsin i indierummet tidigt i lördagsmorse och fick då ett mycket trevligt mottagande av dig Vicotnik som pratade om Utpost och Sjätte Inseglet. Vi kom tillbaka senare under dagen och höll först på att bli hijackade till OSR-hörnan. Det märktes nog tydligt att det inte var min kopp te så OSR-killen hämtade istället den mycket sympatiske Kim (Nolemo) som spelade sitt Sjätte Inseglet med oss. Eftersom jag inte var helt bekant med spelstilen (tyngdpunkten på drama) så vet jag inte hur Kim uppfattade spelpasset, men om han inte tyckte det var kul så dolde han det iaf väl. Jag hade oavsett väldigt kul och är helt övertygad om att indierummet kommer få större fokus på mitt Gothcon nästa år.

Det enda man skulle kunna ha synpunkter på är möjligtvis lokalen. Det kan stundtals bli lite stökigt att sitta i en gemensam lokal med många olika spel där tyngdpunkten är just på dramat. Det var stundtals ganska högljutt från ett bord med Fiasco-spelare (som säkerligen hade lika kul som vi) och då kanske det hade varit bra om man kunde suttit på lite mer avskilda platser.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag spelade bara en kort omgång Nerver av stål, ett "spel" som erbjöd mer än vi lyckades åstadkomma. Men vi fick en bra genomgång och ett vänligt bemötande. Lokalerna var suveräna, men skyltning och reklam hade ju kunnat vara tydligare. OSR-arrets plansh var ju dö-snygg!

Hade jag haft mer tid på konventet hade jag spelat mer hos er.

5/5!
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Henke;n232106 said:
Som jag skrivit i någon annan tråd här så hade jag mitt första besök någonsin i indierummet tidigt i lördagsmorse och fick då ett mycket trevligt mottagande av dig Vicotnik som pratade om Utpost och Sjätte Inseglet. Vi kom tillbaka senare under dagen och höll först på att bli hijackade till OSR-hörnan. Det märktes nog tydligt att det inte var min kopp te så OSR-killen hämtade istället den mycket sympatiske Kim (Nolemo) som spelade sitt Sjätte Inseglet med oss. Eftersom jag inte var helt bekant med spelstilen (tyngdpunkten på drama) så vet jag inte hur Kim uppfattade spelpasset, men om han inte tyckte det var kul så dolde han det iaf väl. Jag hade oavsett väldigt kul och är helt övertygad om att indierummet kommer få större fokus på mitt Gothcon nästa år.
Vet att tråden ska fokusera på feedback. Men en kort hi-jack för att besvara Henke.
Här behövdes inte döljas några känslor, jag hade mycket trevligt när jag spelade mer er och jag är väldigt glad att höra att ni hade roligt!


Den tanken jag kan ge är väl att vi kanske skulle skaffa oss ett "schema" där man kan skriva upp sig för intresse av spel vid en viss tidpunkt. Vet själv att det är svårt med drop-in + planerade spel. Men det blir ibland att vissa pass krockar mer än andra och det skulle kunna göra att om vi inte har något spelledare ledig kan man höja säkerheten att få ett pass senare.

Lokalerna var något stökiga men det kändes ändå som bättre lokaler än tidigare år. Ljudmässigt har källaren i södra byggnaden varit bättre men vi kunde max ha igång 4-5 spel. Och det kändes väldigt bra att dela lokaler med OSR. Det känns som att vi på ett plan lockar till oss samma spelare och det är också bra att ha större drop-in publik.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Feedbacktråd. Bra idé.

Lokalerna tyckte jag var bra. Klart bättre än de senaste årens källare. Ljust, fräscht, gott om plats osv. Men de var svåra att hitta till. Skyltning (eller bättre skyltning) hade inte gjort ont.

wilper;n232030 said:
Jag funderar på om vi skall köra pitch-session var 6e timme, med 15 minuter förskjutning mot rollspelsschemat, så att arrangemangslag som inte fick SL på sitt pass kan göra en rusning över konventsområdet till IR/OH och få spela något annat. (Kanske även då att vi skall synka lite bland de i kretsen före så vi vet hur många vi blir på konventet.)
Det här. Också pga det här:

Vissa år har jag tyckt att det varit lite svårt med tajmingen. En dyker upp i indierummet, alla är upptagna. Kommer tillbaka någon timma senare, alla väntar på något specifikt spel ihop med någon specifik spelare. Kommer tillbaka nån timma senare, alla spelar nya spel. Jag upplevde mindre av det i år (personligen inte alls), men om det beror på min egen tajming eller arrangemanget får jag kanske låta vara osagt. Lösningen på det är förstås att ha vissa fasta starttider och kunna säga/få höra ”om en och en halv timme kommer vi starta upp nya spel”. Inte istället för around-the-clock-drop-in, men som komplement.

Det var gått te. Det var väldigt lyxigt med Vicotniks bordsservering.

All in all är Indierummet ett så himla fint arrangemang och den stora stora anledningen för mig att besöka Gothcon.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Korta kommentarer:

1: Jag tycker att vi bör plocka tillbaka cirkeln på golvet som vi hade ett år på LinCon. "Ställ dig här om du vill ha hjälp" eller vad det stod. Den tycker jag funkade bra, och hjälpte till att skilja folk som ville spela från folk som bara villa kolla lite eller som var på genomresa (eller försökte, tills de insåg att det var en återvändsgränd).

2: Det där med pass är svårt, asså. Jag är lite rädd för att det ska bli en massa extra, onödig dötid. Kan vi verkligen få plats med mer spel genom att sätta fasta tider? Kommer det inte bara att lägga till dötid där man sitter och väntar på att nästa pass ska börja? I och för sig kan det ju funka i den mån att någon SL hoppar över att delta i ett spel eftersom ett nytt "pass" ska börja snart. Men då finns ju risken att hen inte får spela alls, om ingen dyker upp. Dessutom är det ju trots allt också så att en del av charmen är att få spela med gamla forumiter och folk som mest hänger i Indierummet. Jag ser det som att jag gärna ställer upp och kör en del pass med "nybörjare", och det är också kul, men anledningen till att jag går på GothCon är för att spela med folk som Lukas, Bunny, GnomVid, Ymir, Vicotnic, Wilper etc. etc. Det är de passen som är roligast och som jag bara kan få på konvent. Om vi sprider ut oss så att alla spelledare aldrig får spela med varandra så tycker jag att en del av det roliga med GothCon försvinner.

3: Lokalen var bra. Det var dock ganska stimmigt, men mest för att vi hade så många pass igång samtidigt. När vi försökte spela mer lågmälda spel som Psychodrame så var det omöjligt att hitta en lugn plats. Men jag håller med om att det var bättre än tidigare. Dock osäker på om vi vill ha kvar lokalen nästa år, om renoveringen av Södra är klar så att de andra arren flyttar tillbaka. Om de inte drar folk till byggnaden så blir den nya lokalen VÄLDIGT avsides.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Genesis;n232389 said:
Korta kommentarer:

1: Jag tycker att vi bör plocka tillbaka cirkeln på golvet som vi hade ett år på LinCon. "Ställ dig här om du vill ha hjälp" eller vad det stod. Den tycker jag funkade bra, och hjälpte till att skilja folk som ville spela från folk som bara villa kolla lite eller som var på genomresa (eller försökte, tills de insåg att det var en återvändsgränd).
Jo det var LinCon. Jag är nöjd med hur det fungerade men det kräver samtidigt en del engagemang och att flera känner "ägande" av den där uppsamlingsplatsen, problemen uppstår ju nu som då när alla ansvariga är upptagna. Fördelen en uppmärkt samlingsplats gav var, tror jag, att folk lite snabbare förstod vad som förväntades av dem när de kom in i rummet (vilket är bra!) men kommer någon vid "fel" tillfälle så kan det ju bli bakvänd effekt om ingen uppmärksammar att den står och väntar på hjälp. LinCon var ju väldigt sparsamt besökt men skulle vara spännande om någon testade det på ett större arr!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Alltså, har vi inte någon interaktionsdesigner här på forat som kan berätta hur en borde lägga upp det?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Genesis;n232389 said:
Korta kommentarer:

2: Det där med pass är svårt, asså. Jag är lite rädd för att det ska bli en massa extra, onödig dötid. Kan vi verkligen få plats med mer spel genom att sätta fasta tider? Kommer det inte bara att lägga till dötid där man sitter och väntar på att nästa pass ska börja? I och för sig kan det ju funka i den mån att någon SL hoppar över att delta i ett spel eftersom ett nytt "pass" ska börja snart. Men då finns ju risken att hen inte får spela alls, om ingen dyker upp. Dessutom är det ju trots allt också så att en del av charmen är att få spela med gamla forumiter och folk som mest hänger i Indierummet. Jag ser det som att jag gärna ställer upp och kör en del pass med "nybörjare", och det är också kul, men anledningen till att jag går på GothCon är för att spela med folk som Lukas, Bunny, GnomVid, Ymir, Vicotnic, Wilper etc. etc. Det är de passen som är roligast och som jag bara kan få på konvent. Om vi sprider ut oss så att alla spelledare aldrig får spela med varandra så tycker jag att en del av det roliga med GothCon försvinner.
Jag är med på det, men någonstans här finns det väl en diskussion om vem arrangemanget är till för.

Det går också att fundera över vems dötid som är viktigare att omintetgöra: de som känner folk i Indierummet och gärna och självklart kan sitta och snacka där i en timma i väntan på spel eller de som inte gör det och eventuellt får gå fram och tillbaka i hopp om att komma ungefär när det finns en eller två platser lediga i ett spel på väg att börja (Gothcon har ju sin del introverta besökare). Jag kan inte riktigt säga nåt om frekvensen av det för någon slags gemene Indiecurious. Det låter kanske som en retorisk frågeställning det här, men är inte alls tänkt så. Däremot kan det vara värt att diskutera.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag hann för egen del inte med nått indierumsspel i år. Men fick en kortis i OSR-hörnan med Björn Wärmedal och lite grottkräl. Jag brukar alltid försöka spela lite i indierummet men även när jag inte hinner det så har indierummet blivit min trygga punkt på alla konvent. Det är dit jag går för att få sitta ner och bara prata lite och dricka en kopp te. Det är dit jag går när jag har dötid (för att döda dötiden med antingen spel eller häng) och det är dit jag går bara för att få va. Få sitta i ett hörn och slösurfa lite på telefonen. För att indierummet är bra på mer än att spela spel. Det är en oas i konventsstressen. Tack för att ni finns!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
gustaf s;n232407 said:
Jag är med på det, men någonstans här finns det väl en diskussion om vem arrangemanget är till för.
.
Ja alltså om arrangemanget är för vår slutna grupp av spelare som vi vet vi vill spela med, så borde vi ju inte ens vara på gothcon utan borde istället hyra en stuga någonstans och bara spela med varandra.


Jag är själv oerhört splittrad i frågan, Jag tycker ju själv det är väldigt kul att spela med alla indiejäppar och inte bara spelleda främlingar, man samtidigt tycker jag det är skitdumt när en grupp består av fem spel ledare.

JAg tror det är svårt att gå in och ställa krav på oss som ställer upp i indierummet, för alla gör det gratis och av nöje, men jag undrar om det inte hade varit bra att försöka sätta några riktlinjer av att inte för många spelledare bör börja spela med varandra samtidigt.
I år hade vi ett tillfälle där det sändes som om alla spelledare hade delat upp sig i två grupper och spelade med varandra, och det bara var jag,Vic och Simons kompis som gjorde en ansats att fånga in nykomlingar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Lukas;n232446 said:
JAg tror det är svårt att gå in och ställa krav på oss som ställer upp i indierummet, för alla gör det gratis och av nöje, men jag undrar om det inte hade varit bra att försöka sätta några riktlinjer av att inte för många spelledare bör börja spela med varandra samtidigt.
Kanske, kanske inte. Det kan ju finnas mycket stolthet och plikttrogenhet i att få vara med och arra någon som indierummet. Det är klart att det kräver lite arbete, lite gruppidentitetsbygge, lite laganda och så men jag tror inte att det är så jäkla svårt om fanan lyfts ett par snäpp högre än "vi är mest här för att hänga med andra forumiter".

Nu suger det ju verkligen i organisation-tarmen för mig och det är ju superspännande att fundera på hur och vad indierummet skulle kunna vara, bör vara och är. Men det är inte alls min sak att babbla om lösningar och råd för även om jag känner mig "delaktig" på något sätt så är jag inte med och drar i och äger det här.

Som managementkonsult så tycker jag att diskussionen är superbra men samtidigt ser jag att de eldsjälar som ställer upp och styr upp gång på gång gör ett fantastiskt bra jobb och levererar ett resultat som alltid sprider glädje i världen. Vill ni ha mig så finns jag här, annars kommer jag fortsätta att applådera från sidlinjerna!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Lukas;n232446 said:
JAg tror det är svårt att gå in och ställa krav på oss som ställer upp i indierummet, för alla gör det gratis och av nöje
Jag tycker en ska ha i åtanke att det här är sant för ALLA som är med och arrangerar/spelleder/städar/matlagar/figur-kort-bräd-spelsinstruerar på gothcon. Inte bara för indierummet. Jämförelsen görs ju lätt med att jag arrangerar ett figurspel, och sedan mest står och spelar med mina polare under konventet, och bara tar mig ann nybörjare i den mån jag pallar.

Lukas;n232446 said:
Jag är själv oerhört splittrad i frågan, Jag tycker ju själv det är väldigt kul att spela med alla indiejäppar och inte bara spelleda främlingar, man samtidigt tycker jag det är skitdumt när en grupp består av fem spel ledare.
Så begränsa drop-in-verksamheten till bestämda tider. Kör "indierummet VIP" på fredagen då bara de initierade är välkomna, och sedan drop-in-arrangemanget på lördag och söndag. Och känns det för mycket som klubb för inbördes beundran så kalla fredagen för "spelledaruppvärmning" eller nått istället.

Ovan är ganska hårt uttryckt, och förmodligen orättvist, så ta det för vad det är. Själv har jag ju som sagt haft jätteroligt i indierummet de senaste två åren, och det utan att indentifiera mig med mitt forumnamn (sorry Lukas ;) ).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Indierummets struktur bygger väldigt mycket på frivillighet. Visst är det jag som är huvudansvarig för Indierummet men utan alla som ställer upp och spelleder i Iniderummet så är den bistra sanningen att vi skulle få slå igen.

Det finns två huvud skäl till att jag driver Indierummet.
1. Låta folk få se och testa på rollspel.
2. Skapa en naturlig mötesplats för folk (forumiter).

Jag har full förståelse för att forumiter som vanligtvis inte spelar tillsammans vill passa på att göra det. Jag önskar själv att jag kunde göra det i större utsträckning som ansvarig för Indierummet måste jag i första hand tänka på besökarna. Jag har inte heller för avsikt att hindra folk från att spela med varandra för börjar jag göra det så kommer grupperna bara flytta sig bort från Indierummet.

---
Om att uppdatera folder texten kommer jag se över ska även försöka få med om att möjligheten att få spela på Engelska.

Gällande att synliggöra Indierummet så är det någon jag aktivit jobbar med. Där med inköpet av roll-up'n. Sen så ställde jag även ut två gatupratare, en vid trappen upp till södra byggnaden där vi var förra året och en i entren till huset vi befann oss i. Hoppas att de gjorde någon nytta.

Där emot ska jag kolla på hur vi kan göra arrangörer/spelledare synligare i Indierummet.

Kommer nog inte fixa några passtider, men ska se över att införskaffa någon form av "kontakt bok" där besökare kan skriva upp exempelvis: namn, telefonnummer, antal och när/tid de kan spela. Så exempelvis:

Anders, mobilnummer, 2 spelare, fredag till och med 19:00.

Eller något i den stillen så kommer det in spelare efter det och vill köra så kan man kolla boken och kontakta lämpliga spelare.
Vad tror ni om detta? Skulle det fungera som komplement?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Lukas;n232446 said:
JAg tror det är svårt att gå in och ställa krav på oss som ställer upp i indierummet
Sen behöver det ju inte handla om krav alls, utan mer om tydlig kommunikation kring förväntningar. När är Erfaren Spelledare X tillgänglig att ta emot och guida nybörjare, och när är ESX inte tillgänglig pga att denne hänger med sina kompisar i indierummet/käkar/går i affärerna eller ägnar sig åt någon annan aktivitet som helt rimligt gör att ESX inte kan spelleda just då. Då blir det ju också tydligare när alla är upptagna och det är dags att sätta upp flaggan i entren med "alla våra dramaspelguider är upptagna just nu, men kom gärna tillbaka lite senare".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vicotnik;n232468 said:
Kommer nog inte fixa några passtider, men ska se över att införskaffa någon form av "kontakt bok" där besökare kan skriva upp exempelvis: namn, telefonnummer, antal och när/tid de kan spela. Så exempelvis:

Anders, mobilnummer, 2 spelare, fredag till och med 19:00.

Eller något i den stillen så kommer det in spelare efter det och vill köra så kan man kolla boken och kontakta lämpliga spelare.
Vad tror ni om detta? Skulle det fungera som komplement?
Nu sa jag ju att jag inte skulle lägga mig i med en massa tips men jag känner att det är faller lite bredvid organisation/vision/mission statement-grejen så det är kanske ok :p

Vi körde ju det på NärCon två år men personligen tycker jag inte att det var någon hit, ett jäkla meck att hålla på och ringa och SMS:a hit och dit om lediga platser, den administrationen tog en hel del glädje även om det möjliggjorde att fler fick spela..

Kan det kanske vara så att "spelledarna" med ett pass framförhållning har lite koll på vad de vill spela framåt? I så fall kan listor med slots en kan skriva upp sig på för kommande gejm vara en jävligt najs sak. Jag tycker nog att kombinationen av listor och på förhand utsatta "starttider" är en bra modell (funkar på en massa andra spelkonvent, Stockholm Scenariofestival exempelvis klarar av att hantera flera hundratal genom det). Varannan/varje/varfjärde timme eller så ställer sig en arrangör upp och samlar ihop de som är lediga för spel, kollar om spelledare från listorna är klara, kollar vilka andra som kan tänka sig att spelleda, optimerar på rum-nivå snarare än att låta det ske organiskt.

Sen tror jag verkligen att du kan få hjälp, massor med mer hjälp, om du aktivt öppnar upp för det. Nu är det ju, som du säger, ett "jag" och inte ett "vi" och det måste vara fantastiskt slitsamt i längden.

Äh, nu gled jag in på det där i alla fall, sorry :p
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vi körde ju det på NärCon två år men personligen tycker jag inte att det var någon hit, ett jäkla meck att hålla på och ringa och SMS:a hit och dit om lediga platser, den administrationen tog en hel del glädje även om det möjliggjorde att fler fick spela..
Okej, bra att veta.

Sen tror jag verkligen att du kan få hjälp, massor med mer hjälp, om du aktivt öppnar upp för det. Nu är det ju, som du säger, ett "jag" och inte ett "vi" och det måste vara fantastiskt slitsamt i längden.
Att fixa inför konventet är inte någon större belastning.
Det jag möjligtvis skulle behöva hjälp med att att ta fram affischer eller andra trycksaker för att synliggöra Indierummet. Men när jag slängde ut frågan om hjälp att ta fram en design för roll-up'n fick jag väldigt mycket nonsens svar här på forumet.
 
Top