Nekromanti Independent-rollspel?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En helt annan poäng ...

<I>Att "amatör" är något negativt inom spelhobbyn är vad åtminstone jag vill kalla ett faktum.</I>

Det är väl snarast ord som "proffsig" och "amatörmässig" som spökar i så fall.

<I>Att vara "oberoende" skulle alltså främst betyda att spelet inte är utgivet av ett etablerat spelförlag, inte distribueras via gense kanaler och inte säljs hos de flesta spelåterförsäljare.</I>

Vad blir i så fall Västerås Stifts rollspel? De <I>säljs</I> i en del butiker, men inte är det många.

<I>Mitt förslag är alltså att det är förlagsassociation som är det grundläggande - några andra förslag?</I>

Man kan iofs lägga in en brasklapp för att det i så fall behövs en enhetlig definition på "förlag" också - minns t.ex "Peregrin Games" som gav ut Efter Thule way back - fast den är ju inte speciellt svår; det är bara att säga att förlaget måste vara en registrerad firma.

<I>Jag vågar faktiskt påstå att det finns en begreppsförvirring</I>

Kanske. Personligen har jag dock större knök med att hitta en definition på när en grej är "publicerad" eller inte. Är det bara när den är offentliggjord? Rollspelsmuséet verkar t.ex betrakta en web-modul som utgiven om den finns på nätet i pdf-format, men räknar inte grejor som är Word-filer eller i html...

--
Åke
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: En helt annan poäng ...

Det är väl snarast ord som "proffsig" och "amatörmässig" som spökar i så fall.

Det är möjligt, men jag upplever det nog snarare som att vissa betraktas som mer (eller mindre) "proffs" än andra inom hobbyn. Egentligen är nog de flesta mer eller mindre "amatörer", i alla fall enligt ordens lexikala betydelse.

Vad blir i så fall Västerås Stifts rollspel? De säljs i en del butiker, men inte är det många.

Det finns mycket riktigt gränsfall, men åtminstone vi (Legend Hobbyspel) kommer att saluföra konfirmationsrollpelen som "independent-rollspel" med motiveringen att Västerås Stift inte är ett etablerat spelförlag, eller ett spelförlag överhuvudtaget. Vi kommer alltså att särskilja Neogames, RiotMinds och Rävspel från Västerås Stift, SvenilGames och Terra Incognita i vår egen nätbutik. Jag skulle tro att det är den indelningen våra kunder förutsätter.

Man kan iofs lägga in en brasklapp för att det i så fall behövs en enhetlig definition på "förlag" också (...) - fast den är ju inte speciellt svår; det är bara att säga att förlaget måste vara en registrerad firma.

Det är givetvis ett sätt. Jag skulle nog höja ribban ytterligare och endast räkna förlag som är etablerade och välkända, som producerar produkter som är någorlunda välkända och håller en konkurrenskraftig kvalitet (kanske främst vad gäller tryck och omslag), och som distribueras via de vanliga kanalerna. Enkelt uttryckt skulle vi beteckna alla spel som vi inte kan köpa in via svenska eller utländska speldistributörer som independent-rollspel. Sedan får man nog göra undantag för vissa spel såsom Gemini och Gondica (som uppenbarligen endast distribueras av förlagen/tillverkaren) med motiveringen att det rör sig om välkända upphovsmän, att produkterna håller en väldigt hög standard samt att de helt enkelt betraktas som icke-independent-rollspel av flertalet.

Personligen har jag dock större knök med att hitta en definition på när en grej är "publicerad" eller inte. Är det bara när den är offentliggjord?

Det kan jag i o f s också hålla med om. Som återförsäljare räknar vi nog endast produkter som har en tryckkvalitet mm som är jämförbar med motsvarande produkter på marknaden. Utskrifter av Västmark är exempelvis inte ett "publicerat" rollspel i det hänseendet, eftersom en person faktiskt skriver ut och binder ihop spelet för hand i mycket begränsad upplaga. Om Sundelin däremot kommer till skott och lyckas finansiera en godtagbar tryckning av spelet blir det mer oklart huruvida vi skulle anse spelet vara "publicerat" och om det inte längre är ett "independent-rollspel". I så fall skulle vi nog behöva ta hänsyn till om Rävsvans Förlag är ett registrerat företag eller, liksom till spelets utseende vad gäller formgivning, omslag och illustrationer. Det finns alltså tänkbara gränsfall och som återförsäljare är vi i alla fall benägna att rubricera det mesta som inte ges ut av de etablerade förlagen som "independent" (vilket också ytterst är hur vi själva definierar termen).

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Vilket tjafs!

Här var det ett jädra liv... Och jag har inte skrivit här på länge, men många av er vet säkerligen vem jag är ändå... :gremsmile: Jag har bara en sak att säga om detta: Vem bryr sig!? Kalla gratis spelen vad ni vill, det kommer ändå att finnas folk som avskyr dem bara för att de är just gratis och därför klassas som dåliga för att de inte har någon bakgrund som tryckt produkt... Men sedan finns det de som gillar dom oxå, och det räcker för mig... :)

Peter Magnusson, PMZG - Game Studio
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: nej och nej...

Är det rättvisande att kalla Västmark för ett "amatörrollspel" eller en "hobbyproduktion"?

Det är ett rollspel. Gränsen proffs/amatör är i bästa fall mycket flytande i rollspelsbranchen så det är fånigt att hänga upp sig på den.


Vi behöver i alla fall något sätt att skilja de kommersiellt utgivna rollspelen från de förlags-oberoende spelen vi säljer - tryckkvaliteten skiljer alldeles för mycket för att vi ska kunna ignorera detta faktum och samtidigt ta betalt av våra kunder.

Om den väsentliga skillnaden är tryckkvaliteten är det väl just tryckkvaliteten man bör dra uppmärksamhet till. M.a.o: skriva på ett tydligt och bra ställe att det rör sig om "X sidor dubbelsidig datorutskrift med tryckt färgomslag, bundet i ringpärm"... lägger man en lämplig presentation av spelet länkat till detta så lär det vara ytterst få som inte fattar vad det rör sig om innan.


Antagligen inga (för att besvara en retorisk fråga). Och anledningen är just det Kornella säger - att ordet "amatör" är negativt laddat.

<font size=-2>Om ordet inte används spelar ju dess eventuella värdeladdning ingen roll. ;)</font>

Jag tror den riktiga anledningen är att folk i allmänhet inte tänker så mycket på det. Vad finns det för anledning att rubricera det "amatörrollspel" om det framgår klart och tydligt från hemsidan (eller motsvarande) att det är ett spel man själv snickrat ihop med hjälp av ett par kompisar? (åter en retorisk fråga, men du får besvara den om du vill ;)


"[color:"gray"]De kanske _kallas_ hemmabyggen, amatörrollspel, m.m. av folk men det är ju konsumentens val.</font>"

Ja, begreppsförvirringen är som sagt total.


Att det finns många namn innebär inte att det råder begreppsförvirring. I vårt fall är det snarare ett tecken på att det finns många uppfattningar om de underliggande spelen.


(Sedan är det en helt annan diskussion vad det ska vara. Den här enskilda diskussionen handlar i alla fall om varför det behövs överhuvudtaget, alternativt hur grovt Kornellas initiativ egentligen har blivit misstolkat.)

Du talar mycket om misstolkning. På vilket sätt har jag _misstolkat_ Kornella? Jag håller inte med henne om hennes bedömning men jag tycker mig förstå vad hon skriver. Är hon (och du) så ofelbar(a) att det enda sättet att vara oenig med henne (dig) är genom missförstånd?

Upplys mig.


För det första bör inte Kornellas exempel tolkas som förslag på vad man kan kalla sitt eget rollspel, utan som exempel på dåliga benämningar som hon faktiskt har hört folk använda om independent-rollspel.

Jag förstod det.
Jag höll däremot inte med om att de alla var dåliga benämningar. Jag höll inte heller med om att de är negativt laddade. Jag höll särskilt inte med om att de är alla missvisande.


Jag kan i alla fall inte se felet i att försöka hitta en sådan. (Men uppenbarligen är det fruktansvärt kontroversiellt!)

Kontroversiellt? Jag har en annan åsikt. Eftersom detta är ett debattforum erbuder jag denna till eventuella intresserade. Saker behöver inte vara kontroversiella för att jag skall göra det lilla...


Ovanstående kommentar är just vad jag menar med att föregående talare helt har missat poängen. Jag tror inte att det hjälper om jag upprepar mig en gång till.

...och det där skulle hjälpa mer tycker du?


Alltså är orden "proffs" och "amatör" positivt respektive negativt laddade ord i spelsammanhang.

Ah, men för att ett namnbyte skall vara intressant krävs det ju att det är de nuvarande orden som ger spelen dålig rykte snarare än tvärtom. Annars kommer enbart fler begrepp få negativa konnotationer.

Om du ursäktar en liten utsvävning: säg att en kille är homofob men inte har hört talas om slangordet "fikus". För honom är då "bög" negativt laddat men "fikus" rätt neutralt. Sedan får han lära sig detta ord. Nu är både fikus och bög negativt laddade för honom, trots att det ena helt nyligen var neutralt.
Låt oss säga att killen senare lär sig acceptera homosexuella och blir av med sina fördomar. Då blir både fikus och bög neutrala ord igen.

Ersätt bög och fikus med "hemmabyggt rollspel" respektive "independent-rollspel" så har du min inställning i ett nötskal.


Ingen har väl påstått att independent-rollspel skulle vara bättre än icke-independent-rollspel?

Jag ser en risk för att den kommer användas så, för att inte förknippas med "alla de kassa amatörrollspelen". Kalla mig pessimistisk om du så vill. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Japp, tjafs är det!

"Vem bryr sig!?"

Fler än man tror.

Jag kan ta ett exempel ur verkliga livet: jag pratade med en kille som höll på att göra en egen svensk fantasyfilm, och han tog väldigt illa upp när jag kallade den för "amatörprojekt". Jag menade naturligtvis "amatör" som i betydelsen att han eller någon annan inte fick betalt för sin medverkan, och jag fick förklara detta upprepade gånger innan han godtog min ursäkt.

Strax efteråt beskrev jag Västmark för samma person. Han blev totalt eld och lågor och frågade var man kunde köpa det. När jag sa att det var gratis och gav honom adressen slocknade intresset direkt. Det var ju ett "amatörprojekt" - det vill säga samma slags projekt som hans film, och först när det gick fram så tändes intresset igen. Hur proffsig man än är så är "amatör" en oerhört negativ stämpel.

Det värsta är att han inte är ensam - han är bara en ii raden som har kläckt ur sig saker i stil med "gratis är faktiskt inte gott". När till och med amatörerna anser att "amatör" är en negativ stämpel så är det illa. Därför anser jag att en term i stil med "independent" bara är att föredra.

För min del är tjafset över. "Independent" har inte bara betydelse att man är oberoende av den etablerade industrin, utan även av en viss uppstudsighet. Så nu slutar jag att tjafsa, struntar i vad vissa här i tråden tycker, och är uppstudsig nog att kalla mig för "independent"! Det har ingenting med pretentioner att göra, utan bara med att jag vill undslippa föraktfulla fnysningar så fort jag nämner att jag inte tar betalt för mitt grunks.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag hoppas att..

...jag har fel och att en massa människor som ogillar hemmabyggen ändrar sig efter din omdöpning.
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Och tjafs blir det! :)

För min del är tjafset över. "Independent" har inte bara betydelse att man är oberoende av den etablerade industrin, utan även av en viss uppstudsighet. Så nu slutar jag att tjafsa, struntar i vad vissa här i tråden tycker, och är uppstudsig nog att kalla mig för "independent"! Det har ingenting med pretentioner att göra, utan bara med att jag vill undslippa föraktfulla fnysningar så fort jag nämner att jag inte tar betalt för mitt grunks.

"Intependent" är ett bra ord, det passar... Jag har dock alltid nämnt mina spel och alster som "Gratis Spel med Tillbehör", vilket inte riktigt skulle passa som omnämning på alla på grund av att det är en för lång mening och fortfarande ger samma dåliga stämpel som "Amatör", men men... :)

Vi kanske helt enkelt skulle börja ta betalt för våra prylar som vi sliter med... ;)

Peter Magnusson, PMZG - Game Studio
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: by any other name...

Men då så kanske man har fått dem intresserade av dessa hemmabyggen. Jag tor att jag skulle bli mer intresserad av nått sådant om det hade en bra namn.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Kanske ändå

Jag har funderat lite mer nu, jag har även diskuterat med en del folk om detta, och jag måste nog ändra min attityd från mitt förr förra inlägg i denna tråd. Där jag skrev "Vem bryr sig!?" ni vet...

Först vill jag förklara lite varför jag skrev som jag gjorde först om detta. Jag har skrivit eget rollspelsmaterial sedan 1992. 1997 började jag lägga ut mina alster på nätet, och efter ett tag tog PMZG - Game Studio form, och det jag hade påbörjat växte snabbt iom att jag började få hjälp av andra personer. Jag har hela tiden sedan 1997 fått höra både ett och annat om spelen och tillbehören jag skrivit och lagt ut som gratis spel, både bra och dåliga saker. Jag tänker inte gå in på alla saker här, men till slut blev det så att jag slutade lyssna på kritik som inte verkade ha någon grund att stå på. jag tog bara till mig konstruktiv kritik. Även där både bra och dålig, men jag försökte lära mig av den dåliga kritiken, bara den var konstruktiv och grundad på något. Detta tror jag har gjort att våra spel har växt, och att de blivit bättre. jag vill gärna tro detta iaf...

Dock har jag hört såpass mycket kritik om så kallade amatörskrivna rollspel som folk ger ut gratis för att få mig att tro att det spelar ingen roll, spelen kommer alltid att ha en stämpel på sig som sämre än kommersiella spel. Dock tror jag inte att detta stämmer om man bara funderar lite på det. Ett kommersiellt proffsjobb skrivs, speltestas, sedan trycks det i sin första upplaga. Ett amatörskrivet spel skrivs, speltestas (oftast av författaren själv och hans kompisar) och sedan läggs det ut på nätet. Det kommersiella proffsspelet kan inte dras tillbaka då det väl är tryckt och har skickats ut för försäljning, alla fel som man hittar i det kommer inte att rättas till innan nästa reviderade version kan tryckas. Visst kan man producera errator som man lägger ut på en hemsida och sådant, men det blir inga rättningar i regelboken på väldigt länge, köparen får själv leta upp erratan om det finns någon och skriva ut den som lösblad som tappas bort för jämnan. Ett amatörspel däremot uppdateras när som helst författaren vill det, och rättningar kan göras på några minuter. Sedan kan de som spelar det bara hämta en uppdatering och skriva ut några sidor och byta ut de gamla...

Ett kommersiellt spel och ett så kallat amatörrollspel skrivs på samma sätt, ibland även av samma personer. Se bara på Krister Sundelin, när han skriver åt NeoGames klassas det han gör som proffsjobb, men när han skriver sitt gratis spel Västmark, så klassas det han gör som amatörjobb. Jävligt udda att det är så...

En annan sak som jag tycker är bra med så kallade amatörspel är att författaren behöver inte bry sig om kostnader något speciellt. Han/Hon kan producera hur mycket tillbehör, äventyr och allt vad det nu heter, som helst och lägga ut för folk att hämta gratis. Många gratis spel har därför en uppskö av tillbehör och äventyr. Nu har iofs många av de kommersiella rollspelsföretagen börjat lägga ut äventyr och tillbehör som kan hämtas gratis, men jag tror ändå att de som gör allt gratis kan få ur sig produkter snabbare än vilket proffsföretag som helst om de bara vill.

Nåja, nog om detta nu... Att kalla hemmaskrivna rollspel skrivna på hobbybasis för Independent-Rollspel istället för Amatör Rollspel kan nog vara en bra idé när man tänker efter. Får det då folk att ändra attityd till dem? Nej, jag tror inte det till en början, men om man ser på det hela på sikt så kan det faktiskt hjälpa till, och jag tänker stödja detta från och med nu...

Det var mina tankar om detta idag när jag fått sova på det, och fått diskutera det lite mer med andra personer...

Peter Magnusson, PMZG - Game Studio<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Peter on 2001-07-26 22:48.</EM></FONT></P>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Varför just »independent» ...

... och inte »oberoende»?

Betydelsen är exakt densamma, men »independent» kanske låter häftigare för svenska öron. Om man nu sitter i Sverige med svenska som modersmål och skriver spel på svenska: Varför ska man använda en engelsk term?

»Oberoende rollspelskonstruktör» låter i mina öron bättre än »independent-rollspelskonstruktör» (vilket jag f.ö. tycker låter lite pretentiöst och töntigt, som att styrekonomer helt plötsligt ska kalla sig »controller», vd:ar »chief executive officer» etc.).

/Dante - amatörrollspelskonstruktör (som faktiskt skulle kunna tänkas kalla sig oberoende rollspelskonstruktör – men aldrig independent)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Varför just »independent» ...

Vid närmare eftertanke tycker jag nog också att "independent" låter häftigare än "oberoende". Antagligen för att engelska ofta låter häftigare än svenska. Independent ger nog associationer till musik- och film-branschen, och känns måhända mer invant än motsvarande svenk term. Samtidigt brukar jag vara motståndare till utländska ord när det finns motsvarande svenska...

Men om betydelsen är densamma så kan jag nog leva med att vissa väljer att använda det engelska ordet och andra den svenska motsvarigheten. (Precis som jag inte stör mig på att alla inte använder det svenska "fansin" istället för "fanzine", även om det rör sig om en försvenskning.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Eftersom alla andra...

...tycker saker i denna fråga måste jag också säga mitt. Något sent, men ändå.

1. Definition
Någon länkade till The Forge. De hade följande definition av "indie-rollspel":

This site is dedicated to the promotion, creation, and review of independent role-playing games. What is an independent role-playing game? Our main criterion is that the game is owned by its author. We don’t care what its physical format is - it can be:
- a book in the game store
- a PDF or HTML download from the Internet
- a direct mail-order only
- or anything else that is readily available


Detta är för mig den absolut bästa definitionen. Många av de rollspel vi kallar kommersiella och som är etablerade idag ägs av ett företag, och inte av enskilda personer. Det finns visserligen problem med denna definition också, men den grundar sig ändå på faktiska förhållanden i branschen, där det finns stora spel som ägs av företag (men som görs av frilansare) och små spel som ägs av sina skapare/amatörer (dessa amatörer är förvirrande nog ofta samma frilansare som gör de "stora" spelen. Ordet "amatör" används i detta fall i enlighet med Dantes definition: någon som älskar det han/hon gör).

Detta skulle göra Western, Gondica och troligen Eon till "indie-rollspel", men inte Vägen eller Drakar och Demoner. Västmark, Zhoria och Svenil är klockrena "indie-rollspel" enligt den definitionen.

Inte helt fel. Western har ungefär samma resurser som Västmark (slå ihop Anders och Tove och du får en Krille, i produktionstakt alltså). Det som skiljer är att Western är tryckt och Västmark inte är det.

Ytterligare en sak som är bra med detta är att man i så fall inte jämställer tex Rävspel med WotC eller White Wolf, som i stort sett har oändliga resurser jämfört med alla svenska rollspelsutvecklare sammanslagna. På den amerikanska marknaden skulle alla svenska spel ses som independent-rollspel, eller "small publishing", som man också säger. I Sverige klumpas Rävspel, WotC och White Wolf ihop under begreppet "kommersiell rollspelsutvecklare".

2. Vem sätter stämpeln?
Självklart är det producenten själv som bestämmer vad han/hon vill kalla sitt spel, samt de som distribuerar det.

Detta riskerar att lägga grunden till en begreppsförvirring, där vi troligen kommer att se amatörer som gjort ett riktigt uselt spel (det har hänt) kalla det för independent-rollspel, för att sola sig i glansen av Zhoria och Västmark. Samtidigt kommer eventuella distributörer som använder begreppet ha olika, ofta hårdare, bedömningskriterier för vad som kallas independent-rollspel i deras kataloger, där troligen bara Västmark, Zhoria och Svenil platsar.

Vem har rätt och vem har fel? Ingen och alla. Eftersom det inte är en kunglig kungörelse och det inte finns ett rollspelsverk i Sverige, kan vem som helst kalla sig och sitt spel vad som helst.

Men risk för förvirring och urvattning av begreppet finns.

3. Vilka spel gäller det?
Vilka spel är det som lider av amatörstämpeln? Västmark, tydligen. Jag kanske kan tänka mig ett par till, Zhoria och Svenil (med reservation för att min uppfattning om Svenil endast grundar sig på det jag läst om spelet).

Tre spel alltså. Knappast underlag för att skapa en helt ny "klass" av rollspel.

4. Vad händer med de andra begreppen?
Om vi anammar independent-rollspel, ska vi då sluta använda ordet amatörrollspel? Eller blir independent-rollspelen ytterligare en "level" i rollspelens hierarki?

1. Kommersiella rollspel
2. Independent-rollspel
3. Amatörrollspel

På nått sätt tilltalar denna indelning mig, men som vanligt vill jag påpeka att även om kvalitet inte alltid (men ofta) har med pengar att göra, så kommer en sådan indelning att skapa en hos konsumenter upplevd kvalitetsstege, där det är finare att vara högt upp på stegen.

Hos utvecklare kan reaktionen bli tvärtom. Det är finare att vara långt ner på stegen, eftersom alla som är högt upp har sålt sin själ.

Oavsett bidrar instiftandet av ytterligare ett begrepp, och det eventuellt anammade bruket av detsamma i rollspelkretsar, till ytterigare segmentering av rollspelsutvecklare.

Vill vi det?

5. Proffs och amatör
I Sverige har det länge funnits en romantisering över amatörrollspel: att vara amatörutvecklar upplevs finare och mer "rätt" än att vara proffsutvecklare.

Jag håller alltså inte med om att ordet "proffsrollspel" skulle ha en mer positiv klang än "amatörrollspel", snarare tvärtom. Bland utvecklare i alla fall. Hos konsumenterna är det troligen tvärtom.

På så sätt skulle det faktiskt vara bra med ett begrepp som betyder samma sak för utvecklare och konsumenter. Men då måste definitionen vara i stort sett klockren, som till exempel 1, ovan.

6. Ska det heta independent-rollspel eller inte?
Det är det fina med det hela: vi får helt enkelt vänta och se. Om tillräckligt många rollspelare ställer upp på att börja använda independent-rollspel kommer det att bli etablerat. Om inte, så kommer det att bli ett nytt "tjatt", och försvinna med tiden.

Vi får helt enkelt vänta och se. Jag är osäker på vad jag själv ska göra... hmmm... tja, vi får väl se vad som händer.

7. Vad är då jag?
Helt enkelt rollspelsutvecklare. De som vill veta om jag är amatör, independent eller proffs får titta på mina grejor och göra sin egen bedömning.

Vilket väcker en annan fråga. Är det bara kompletta rollspel som ska kategoriseras? Eller ska annat material, som tex äventyr och monster, också omfattas av definitionen? Är jag inpendentutvecklare när jag gör gratis inofficiella saker till Drakar och Demoner? Eller Western? Eller är jag bara det om jag gör kompletta egna rollspel?

Förresten, "independent-rollspel" är skitsvårt att skriva på mitt tangentbord, det blir bara fel hela tiden. Uttala går bra, men att skriva det, det går bara inte... ;-)

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Min syn

Sverige är en liten spelmarknad och tack vare det så blir alla svenska spel independent-rollspel på den internationella marknaden (mer eller mindre). Min definition av vad som är ett independent-rollspel är att produkten inte är ett kommersiellt rollspel som säljs i spelbutiker över hela landet samt att layout och sådant motsvarar förväntningarna på vad ett kommersiellt rollspel skall ha. Ett independent-rollspel däremot är alla rollspel som inte säljs kommersiellt med förväntad layout. Det vill säga, enligt min definition så är Western, Gondica, Eon, DoD6 och Gemini kommersiella rollspel (proffsrollspel) medans Västmark, Svenil-rollspelet och Zoria och alla andra rollspel folk knåpar på hemma i stugorna för att det är kul, indepdent-rollspel. Parabellum är vad jag anser vara ett problem, spelet fyller egentligen alla krav för att vara ett independent-rollspel, men resurserna som lades ned på spelet och alla försöken gjorde det till ett kommersiellt rollspel som aldrig lyckades.

För att på något vis sammanfatta det hela så anser jag att termen independent-rollspel skall helt användas överallt där man annars använder "amatör-" eller någon av de andra termerna folk kan använda om independent-rollspel, likaså övrig material så som äventyr och sådant.

Den som bestämmer om ens spel är independent-rollspel eller ej är ingen annan är skaparen av spelet. Jag tycker det vore trist ifall vi skulle särskilja på independent-rollspel och "amatör-"rollspel, då vore hela poängen med det hela bortkastad och en ny rollspelsklass har uppstått, vilket vore trist och tvärtemot vad jag tänkte med termen independent-rollspel. Jag anser det bara finns två sorters rollspel (och knappt det ens) och de är independent-rollspel och kommersiella rollspel, enda skilladen är om man har tur layout, tryckkvalite och övriga saker som avgörs av de ekonomiska förutsättningarna. Sedan finns det riktigt usla independent-rollspel och riktigt usla (men kanske snygga) kommersiella rollspel, terminologin skulle inte ha något med innehållet eller kvaliteten att göra. Det är snarare en frågan om resurser och hur spelet distribueras.

Kornella


*
 
Top