Nekromanti Independent-rollspel?

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Rollspelsamakande möts tyvärr av en stor skepsis inom hobbyn och få vill ens titta i hemmagjorda rollspel. Jag tror att en anledning kan vara att terminologin är negativt laddad. Amatörrollspel, hemmagjordarollspel, hobbyskapade rollspel, kitchrollspel, junkrollspel och hemmabyggen. Dessa termer antyder trist nog att de rollspel som rollspelare utan kommersiellt intresse gör är av en lägre nivå än de kommersiella rollspelen. Trist nog. Därför efterlyser jag ett bättre namn för de hemmagjorda rollspel som vi alla kan anamma. Mitt förslag är "Independent-rollspel", ordet betyder vad det verkligen rör sig om och ger en betydligt bättre klang. Independent-rollspelen möts trist nog av mycket fördommar och den terminologi vi använder idag gör inte det hela bättre.

Vad tycker ni?

Kornella

*
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Eller varför inte Underground-rollspel?

Och det lustiga är att enda skillnaden är att spel som kan köpas är att de har en större marknadsföring.

"Våga vara dum!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad tycker ni?"

Om. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Nytt ord - samma fördomar

Jag är i princip skeptisk till att ändra terminologin på något när det möts av förakt, ogillande eller liknande från omgivningen. De fall där det kan vara motiverat är dels om den term som används helt enkelt är direkt felaktig och dels då någon annan betydelse lagts in i ordet av folk i allmänhet. När det däremot handlar om att folk har något emot den företeelse som ordet har för avsikt att beskriva så tycker jag att en ändrad terminologi är att skjuta över målet. Det är som när man inte längre fick säga städerska, utan istället skulle säga lokalvårdare eller hygientekniker, eftersom det fanns folk som såg ner på städerskor. Inte gjorde ordet lokalvårdare att de som såg sig som förmer än städerskan plötsligt lade av med de fasonerna.

Ett hemmagjort rollspel är ett hemmagjort rollspel, oavsett vad det kallas, och de som kategoriskt inte gillar hemmagjorda rollspel kommer knappast att jubla när man visar sitt ”independent-rollspel” för dem. För övrigt har jag aldrig märkt av någon skepsis mot hemmagjorda saker utan tvärtom i princip alltid fått positiva reaktioner när jag gjort egna saker. Detta oavsett om folk sett grejerna eller ej! /images/icons/smile.gif
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
negativt?


Rollspelsamakande möts tyvärr av en stor skepsis inom hobbyn och få vill ens titta i hemmagjorda rollspel. Jag tror att en anledning kan vara att terminologin är negativt laddad.


Det tror inte jag, jag tror att det beror på att folk är lata och/eller har inte tid. Dessutom så brukar glada-amatör-rollspel vara sämre skrivna (sov i skolan gjorde vi alla), vilket gör läsandet utav dem svårare.
Det är helt enkelt jobbigt att läsa femtielva sidor text utan styckeindelning och med ett läsovänligt typsnitt.

Det tror jag är den stora anledningen, vad det heter är bara en droppe i havet (enligt mig).

Jag tror att man är överlag intresserad utav hemmabyggen, men efter ha läst hälften "orkar" man inte mer, eftersom layouten och svenskan gör det omöjligt att fortsätta.
Så är det för det mesta för mig i alla fall.

Amatörrollspel, hemmagjordarollspel, hobbyskapade rollspel, kitchrollspel, junkrollspel och hemmabyggen. Dessa termer antyder trist nog att de rollspel som rollspelare utan kommersiellt intresse gör är av en lägre nivå än de kommersiella rollspelen.

Just därför jag kallar dem för glada-amatör-spel (hur det nu skall särskrivas..) glada, eftersom den som skriver det brinner för projektet och gillar att fantisera, gillar att skapa, gillar att skriva? Amatör eftersom det just är amatörmässigt, jämfört med "proffsbyggen" som man kan ta betalt för.

Något som jag tycker är bristvara är lite engagemang, lite kristen kärlek helt enkelt /images/icons/smile.gif Ett tack, ett "fan-mäjl" kan betyda så mycket för en "hobbynisse". Det kanske sker en jekla massa bakom min rygg, men varför får jag då inte den känslan? Vad beror detta på? Att det heter hemmabygge eller att folk är lata överlag?
Beror det på fördomar?
Tvättar man bort fördomar genom att byta namn på saker och ting?

Att "döpa om" hemmabyggen får inte i alla fall mig att börja läsa hemmabyggen som fn. Det som skulle få mig att läsa klart hemmabyggen är precis samma anledning till varför jag läser klart andra textmassor -hur mycket det fångar mitt intresse och hur textmassan är serverad.
Klara jag inte att läsa ett hemmabygge, skickar jag ibland ett påpekande om detta. Så kanske man får chansen att läsa hela någon annan dag... det är det jag menar med engagemang.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Nytt ord - samma fördomar

Jag har länge sökt ett bättre ord som beskriver independent-rollspelen för vad de är. De flesta rollspel är troligen ändå gjorda hemma oavsett om de är kommersiella eller ej. Därför bör de flesta rollspel kallas för "hemmagjorda". Independent-rollspelen förtjänar helt enkelt bättre än att placeras i en sorts sämre fack, som om den "hemmagjorda" skapelsen skulle vara mindre värd än en kommersiell skapelse. Men samtidigt är det oftast en stor skillnad på kommersiellt producerade rollspel och independent-rollspel produktionsmässigt, och för att inte förhärliga de kommersiellt producerade rollspelen som "mer" rollspel än independent-rollspelen anser jag att ett sådant ord behövs.

Kornella

*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nytt ord - samma fördomar

<I>De flesta rollspel är troligen ändå gjorda hemma oavsett om de är kommersiella eller ej.</I>

Sant. (-:

Fast jag har en invändning mot "independent-rollspel" - det är för långt.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Indie-spel?

"Fast jag har en invändning mot "independent-rollspel" - det är för långt."

Tja, om "independent-rollspel" fastnar så lär det vara i förkortad form. Förmodligen "indie-spel", vilket faktiskt låter rätt fräckt. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: negativt?

"Det som skulle få mig att läsa klart hemmabyggen är precis samma anledning till varför jag läser klart andra textmassor -hur mycket det fångar mitt intresse och hur textmassan är serverad."

Det handlar inte om att få dig att läsa klart, utan att få folk att våga börja läsa i första rummet. Just det faktum att "amatörrollspel" låter så negativt laddat skrämmer nog bort en hel del potentiella läsare, oavsett om produkten råkar vara välskriven och relativt snyggt layoutad. Kan man få bort den negativa terminologin, kanske genom att de som faktiskt gör snygga "amatörrollspel" istället kallar sina saker för independent-rollspel (eller nåt) så kanske man kan få en del att börja våga titta på något annat än produkter med loggorna från NeoGames, Riotminds, White Wolf eller Wizards of the Coast på framsidan.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Indie-spel?

Eller varför inte Id-rollspel;). Blir termen allmänt accepterad, då tror jag förkortningar kommer att skapas som fallar lite lättare i mun, men det får framtiden utvisa.

Jag håller med Rosen om att ordet är för långt, men finns det något bättre ord?

Kornella

*
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: negativt?

”kanske genom att de som faktiskt gör snygga "amatörrollspel" istället kallar sina saker för independent-rollspel (eller nåt)”

Jaha, så om de som gör ”snygga” spel kallar dem för independent-spel så kommer de som gör ”icke-snygga” spel att fortsätta kalla sina spel amatörspel och på så sätt så sker en uppdelning mellan ”snygga” och ”icke-snygga” spel? Nja, knappast va?

Är ett spel ett amatörspel så är det, det är väl inget att sticka under stol med? Ska man försöka undanhålla vad det egentligen är man gjort för att få fler läsare? Nej, om jag som amatör gör ett spel så är spelet per definition ett amatörspel och ordet amatörspel ger onekligen den mest korrekta bilden av vad det handlar om.
Vad händer om man istället säger till något att man gjort ett ”independent-spel”? Jo, antingen vet personen att independent-spel är detsamma som amatörspel och kommer knappast vara mer positivt inställd än om det ursprungliga namnet behållits. Alternativt känner personen inte till ordet ”independent-spel”, och frågar då vad det är för något. När man då säger att det är ett spel som man gjort själv så kommer reaktionen att bli densamma som om man sagt amatörspel direkt. Möjligtvis undrar de varför man inte sa amatörspel redan från början eftersom det ju är det som det handlar om.

Tycker du att man ska kalla rollspel för något annat eftersom det finns många som har fördomar mot rollspelen och dess utövare?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Que?

Vad är det för idioter som tycker att s k amatörrollspel (underground-rpg låter onekligen ballare) är trista. Trodde verkligen inte att sådana fanns. Och varför tycker de att hemmasnickrade alster är tråkiga? Bara för att materialet inte är inbundet eller för det saknar glassiga pärmar med bilder framställda av överbetalade kitschkonstnärer? Tala om för mig var de finns, så ska jag förslava dem och tvinga dem att arbeta i sitt anletes svett i min egen lilla rollisverkstad.

- Targon, skrivare
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Que?

<I>(underground-rpg låter onekligen ballare)</I>

Inte helt dum term heller...

<I>Bara för att materialet inte är inbundet eller för det saknar glassiga pärmar med bilder framställda av överbetalade kitschkonstnärer?</I>

*host* Vaddå överbetalda..?

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: negativt?

"Tycker du att man ska kalla rollspel för något annat eftersom det finns många som har fördomar mot rollspelen och dess utövare?"

Det är en sak att tycka illa om något på grund av att man har fördomar om hobbyn; det är en helt annan sak att tycka illa om något för att det inte är tillverkat av ett stort produktionsbolag.

Dessutom missuppfattade du syftet med namnbytet. Det är inte meningen att skapa någon slags splittring mellan bra och dåliga "amatörrollspel", utan att sopa fördomarna under mattan. Genom att några bra amatörrollspel kallar sig för indie-spel istället så kanske man kan få ett mindre negativt laddat ord i bruk än "amatör". När man väl visat att "indie-spel" kan vara bra producerade, om än inte tryckta, så kan man smyga in resten, och med en snygg och positiv start på begreppet så har man höjt beredskapen att läsa dem.

Och "indie-spel" är precis lika beskrivande, om inte bättre: producenten är oberoende (independent) av marknadens stora aktörer. Personligen tycker jag att det bättre beskriver vad det handlar om, emedan Sverige mig veterligen faktiskt bara har en proffsproducent och därmed ett proffsrollspel. Producenten heter Carl-Johan Ström och spelet är Eon; alla andra rollspel i Sverige skapas på deltid, varför de inte är professionella.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ehm...

Jag må vara konstig, men jag har inte stött på någon särskild antipati eller fördomsfullhet mot det du vill kalla Independent-rollspel. Folk som är intresserade av rollspel verkar (IME) överlag lika villiga att slänga en blick på ett "amatörrollspel" som att bläddra i proffsvarianterna.

hemmagjordarollspel

Det är nog första gången jag ser en onödig sammanskrivning här på forumet, folk brukar annars fela åt andra hållet ;)

Mitt förslag är "Independent-rollspel",

Har vi inte nog med anglocismer i rollspelsterminologin? Jag föreslår "Gratisrollspel" för dem som är gratis och rätt och slätt "rollspel" för dem som inte är det. Det finns ju inget mer positivt än "[color:red]<blink>Gratis</blink></font color=red>" och försöker man ta betalt kan man ju kalla sig ett proffs om man så vill. Det finns många "proffsrollspel" som är föga mer än husregler och storslagna drömmar :gremsmile:

(ps: ursäkta <blink>-taggen... kunde inte låta bli :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: negativt?

Det är en sak att tycka illa om något på grund av att man har fördomar om hobbyn; det är en helt annan sak att tycka illa om något för att det inte är tillverkat av ett stort produktionsbolag.

Det finns massor med folk som tycker illa om spel just för att de är gjorda av stora produktionsbolag... (TSR/WotC, WW).

Och "indie-spel" är precis lika beskrivande, om inte bättre: producenten är oberoende (independent) av marknadens stora aktörer.

Skulle du använda den termen om dig själv? Du är ju inte särskilt oberoende NeoGames flitig och underbetald frilansare som du är.

Personligen tycker jag att det bättre beskriver vad det handlar om, emedan Sverige mig veterligen faktiskt bara har en proffsproducent och därmed ett proffsrollspel. Producenten heter Carl-Johan Ström och spelet är Eon; alla andra rollspel i Sverige skapas på deltid, varför de inte är professionella.

Med den definitionen krymper antalet proffsrollspel på öppna marknaden något enormt så IMHO är den för snäv...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
en skeptiker

Jag tänkte uttala mig i egenskap av en individ som har massor av fördomar mot "amatörrollspel". Det skulle nog inte falla mig in över huvudtaget att ladda ned/skriva ut/köpa någons egenhändigt konstruerade rollspel. (Sedan finns det enstaka välproducerade undantag som t o m jag kan ge en chans.) Anledningen är att jag anser att 9 av 10 kommersiellt utgivna spel är helt intesägande - vad har då en hemmasnickrare att komma med som saknar de resurser som spelförlagen har? Det är inte bara yta såsom tryck, omslag, illustrationer och liknande, utan jag förväntar mig faktiskt även att innehållet ska vara undermåligt och ointressant. Dels är få rollspel överhuvudtaget välskrivna, och min erfarenhet är att språk och korrektur är betydligt sämre i icke-kommersiella verk. (Brist på resurser, återigen.)

Jag kan förresten passa på att påpeka att jag själv tillhör gruppen hemmasnickrare (vem gör inte det, förresten?) och har dessutom ganska mycket erfarenhet från bland annat fansin-hobbyn, men även från andra ideella projekt. Intressant nog är jag ändå högst skeptisk till det mesta som skapas ute i stugorna. Om det beror på okunnighet och fördomar från min sida, eller på att jag bara är väldigt kräsen, behöver vi inte gå närmare in på här.

Det kan också påpekas att mitt eget favoritrollspel (bortsett från det egna spelsystemet, givetvis) är ett så kallat independent-rollspel, liksom att jag inte är speciellt förtjust i kommersiella spelkoncept utan föredrar betydligt smalare och (i mitt tycke) mer genuina spel.

För att komma till frågan så tycker jag att "independent"-produkter är en väldigt bra term. "Hobbyproduktion" är ett annat gångbart ord som (i mitt tycke) inte heller är negativt laddat. Ty de allra flesta spel (speciellt i Sverige) skapas av entusiaster, oavsett om det rör sig om kommersiellt gångbara koncept eller inte.

Jag tänkte även kommentera en del åsikter som dryftats nedan.

"Underground-rollspel" har för mig en ton som för tankarna till mer obskyra och extrema företeelser - ingenting jag skulle vilja rubricera mitt eget rollspel som i alla fall (trots att det är allt annat än konventionellt). Dessutom behöver rollspelshobbyn verkligen inte associeras med några "underground-företeelser" i samhället i övrigt... Nej, termen har helt fel värdeladdning för att passa mig personligen i alla fall, och jag tror inte heller att det skulle gagna "hobbyn".

"Hemmagjorda rollspel" säger egentligen ingenting om vad det rör sig om, lika lite som "proffesionella rollspel". De flesta rollspel skapas som bekant av glada amatörer, även om de kan vara olika erfarna eller olika välbetalda. Så länge man inte försörjer sig på rollspelsproduktion kan man inte kalla sig för ett "proffs" - inte enligt mig i alla fall. På sin höjd kan man vara en "frilansare", men en sådan jobbar vanligtvis hemifrån. Därmed är så gott som alla rollspel hemmagjorda "amatörrollspel".

"Glada-amatör-rollspel" är nog inget vidare smidig term att försöka arbeta in i hobbyn. Dessutom kan "glad amatör" lätt tolkas som "okunnig" eller "oseriös" amatör.

"Gratis-rollspel" är inte heller speciellt rättvisande, eftersom det går faktiskt går att sälja välproducerade hobbyproduktioner. Om det inte är gratis fungerar alltså inte heller termen. Och om hobbyn anammade en sådan terminologi skulle det helt plötsligt vara "fel" att sälja sitt alster!

Vad gäller syftet med att byta terminologi så ser jag inte det som att man försöker låtsas som om hobbyprojekt inte drivs av amatörer, utan snarare att befintlig terminologi är både missvisande och har en onödigt negativ värdeladdning. "Amatör" är trots allt ett negativt laddat ord, precis som "proffs" är ett positivt laddat ord. Om man däremot använder termer som "hobbyproduktion" eller "independent-rollspel" (beroende på hur man ser på engelska ord i svenskan) talar man mycket tydligare om vad det egentligen rör sig om, samtidigt som man slipper den negativa värdeladdningen.

Vad gäller fördomar (inklusive mina egna) så beror de så gott som alltid på okunskap - den som aldrig köper ett fansin eller en hobbyproduktion kan ju rimligtvis inte basera sin skepsis på annat än okunskap. Om man vill bekämpa fördomar (såsom att kommersiella rollspel nödvändigtvis är innehållsmässigt bättre än icke-kommersiella dito) gäller det alltså att överhuvudtaget locka skeptikern att ge produkten en chans. Det spelar liksom ingen roll hur bra en hobbyproduktion är om ingen tar till sig den. Och det är här jag tror att en positivt laddad terminologi kan kan vara bra för hobbyn som sådan. För det finns trots allt mycket bra independent-rollspel därute som aldrig blir tagna på allvar (åtminstone så länge de inte kan köpas hos ledande återförsäljare i dyr färgtryck). Det är sedan en annan sak att jag aldrig kommer att upptäcka de flesta guldkornen på grund av min egen skepsis... Synd.

Slutligen mina egna invändningar mot termen "independent".

Det är en engelsk term - det vore nog bättre med en svensk (jfr "fanzine" och "fansin").

Ordet är ganska långt - och förkortningen "indie" ger oönskade associationer till brittisk pop-musik.

Själva ordet "independent" antyder måhända också att hobbyproduktioner är mer "seriösa" eller rent av borde betraktas som någon form av konstform (jfr "independent-film" och "independent-musik"). Även om man själv skulle tycka att kommersiella spelkoncept är mindre seriösa så kan det slå tillbaka på själva hobbyproduktionen, eftersom skeptikern dessutom kan få för sig att hobbyisten är pretentiös (vilket också är ett negativt värdeladdat ord).

Sedan är det inte svårt att associera "independent" med "friform", "storytelling" eller "lajv". Jag skulle i alla fall inte vilja att mitt eget spelsystem skulle uppfattas som ett icke-bordsrollspel!

Alltså: Jag tycker att independent-rollspel är en mycket bra och rättvisande term som med fördel anammas av fler inom hobbyn.

/Baldyr, independent-rollspelsskapare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top